Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Hallituksen esityksen tavoitteena on tuoda yhteishakuun liittyvät
käytännön toimet sinne, missä opiskelijavalintakin
tehdään, eli ammattikorkeakouluihin. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan lääninhallitukset ovat
hoitaneet tehtävänsä ammattikorkeakoulujen
yhteishaun toteutuksessa sinänsä hyvin. Valiokunta
yhtyy kuitenkin hallituksen esityksen perusteluihin siinä,
että lainmuutos toteuttaa siten ainoastaan käytännön
toimien siirtämisen ammattikorkeakouluihin. Muilta osin
ammattikorkeakoulujen yhteishakujärjestelmä säilyisi
nykyisellään. Uudistuksen jälkeenkin
on edelleen vain yksi ammattikorkeakoulujen valtakunnallinen haku. Ainoastaan
hakulomake lähetetään lääninhallituksen
asemesta ammattikorkeakouluun. Uutta järjestelmää voidaan
pitää yksinkertaisempana sen vuoksi, että yhteishakuprosessista
jää tällöin yksi välivaihe
pois. Hakija asioi suoraan sen oppilaitoksen kanssa, jonne on hakemassa.
Valiokunnalle on asiantuntijakuulemisessa perusteltu lainmuutosta
ammattikorkeakoulujen autonomian lisäämisellä.
Valiokunta korostaa, että kysymyksessä on erillinen
lainmuutos eikä sillä oteta kantaa ammattikorkeakoulujen
asemaan.
Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, toteutuuko opiskelijan
oikeusturva uudistuksen jälkeen. On esitetty epäilyjä muun
muassa siitä, että jokaisessa ammattikorkeakoulussa
ei tiedetä eri ammattikorkeakoulujen kaikkien koulutusalojen
valintaperusteita. Edelleen on esitetty epäilyjä siitä,
ohjataanko opiskelijoita kaikkien ammattikorkeakoulujen valintaperusteiden
osalta yhtä asiantuntevasti, jos opiskelija ei esimerkiksi
ole täyttänyt valintakorttia jokaisen hakutoiveen
kohdalta oikein. Valiokunta korostaa ammattikorkeakoulujen vastuuta
opiskelijan oikeusturvan takaamiseksi.
Tietojen tallentamiseen ei liittyne ongelmia oikeusturvan kannalta.
Hakemukset tallennetaan uudistuksen jälkeenkin valtakunnalliseen atk-järjestelmään.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan teknisesti ei ole edes mahdollista,
että ammattikorkeakoulu voisi ottaa itselleen järjestelmästä hakijoita,
joilla on muita hakutoiveita.
Valiokunta painottaa opinto-ohjauksen lisääntyvää tarvetta
opiskelijoille yleensä. Opinto-ohjaajien koulutukseen tulee
panostaa nykyistä huomattavasti enemmän. Valiokunta
pitää selvänä, että tämäkin
uudistus lisää opiskelijoiden tarvitsemaa opinto-ohjausta.
Toisen asteen opiskelijoille on valiokunnan kuulemien asiantuntijoiden
mukaan jo nyt ollut vaikea hahmottaa ammattikorkeakouluja ja niiden
moninaista tarjontaa. Ohjausaika on tähän asti
voitu käyttää pääasiassa
ammattikorkeakoulujen opintotarpeiden selvittämiseen, kun
hakemisohjaus on hoitunut selvittämällä yksi
valtakunnallinen hakumenettely. Nyt tilanteen muuttuessa tulee ohjaustarve
kasvamaan.
Valiokunnan mielestä yhteishakumenettelyn uudistus
edellyttää ammattikorkeakouluilta alueellista
yhteistyötä. Ammattikorkeakoulujen yhteistyö tiedotuksessa
ja markkinoinnissa estää osaltaan myös
mahdollisia pelättyjä ylilyöntejä markkinoinnissa.
Valiokunta painottaa sitä, että ammattikorkeakoulujen
tulee selkeästi eriyttää nykyinen varsin
voimakaskin markkinointi siitä viranomaistehtävästä,
mikä edellyttää yhteishakuun liittyvän
ohjauksen ja neuvonnan tasapuolista toteuttamista myös
muihin ammattikorkeakouluihin hakevien osalta.
Hallituksen esityksessä arvioidaan ammattikorkeakoulujen
yhteishakutehtävien työvoimatarpeeksi 29 henkilötyövuotta
eli 0,5—1,5 henkilötyövuotta ammattikorkeakoulua
kohden. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan osa tästä tarpeesta
voidaan tyydyttää keskittämällä nykyisen
henkilökunnan panosta yhteishakutehtäviin, mutta
myös uutta henkilöstöä on palkattava.
Yhteishaku syksyn oppilasvalintoja varten ja syksyn yhteishaku kevään
valintoja varten aiheuttaa vain määräaikaisia
tehtäviä. Valiokunta kuitenkin epäilee,
riittääkö hallituksen esityksessä arvioitu
500 000 euron suuruinen vuotuinen määräraha
kolmen vuoden ajalle mainittuun tarkoitukseen. Valiokunta toteaa,
että määräraha ei ole riittävä.
Valiokunta korostaa, että kunnille ei tule lisätä tehtäviä ilman
täysimääräistä rahoitusta.
Valiokunta pitää myös tarkoituksenmukaisena,
että lääninhallituksen nykyiset ammattitaitoiset
yhteisvalintoihin osallistuvat työntekijät valitaan
kouluttajiksi ammattikorkeakoulu-uudistuksen käynnistysvaiheessa.
Näin tulee hyödynnettyä nykyisiä tehtäviä hoitavien
ammattitaito myös uudistuksen jälkeen.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus seuraa tarkasti ammattikorkeakoulujen riittävän
tehokkaan informoinnin ja puolueettomuuden toteutumista opiskelijavalintarekisteriuudistuksen
jälkeen. Tarvittaessa on ryhdyttävä toimenpiteisiin
niin, että opiskelijan oikeusturva ja riittävä tiedonsaanti
valintaperusteista ja muista valintaan liittyvistä seikoista
on turvattu.