Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunnan mielestä ylioppilastutkinnon
            rakennekokeilusta tehdyt selvitykset osoittavat, että rakennetta
            koskevat muutokset tulee vakinaistaa. Ylioppilastutkintoon kuuluisi vähintään
            neljä koetta, joista vain äidinkielessä ja
            kirjallisuudessa järjestettävä koe olisi
            kaikille pakollinen. Kolme muuta pakollista koetta tutkintoon osallistuva
            valitsee ryhmästä, johon kuuluvat toisen kotimaisen
            kielen koe, yksi vieraan kielen koe, matematiikan koe ja reaaliaineissa
            järjestettävä koe. Valiokunta korostaa, että ehdotuksen
            mukainen ylioppilastutkinnon rakenne turvaa sekä äidinkielen
            keskeisen merkityksen että lukiokoulutuksen yleissivistystä kehittävän
            tehtävän. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Vuoden 1999 alusta voimaan tulleen lainsäädännön
            mukaan lukion päämääränä on
            taata laaja yleissivistys, joka antaa opiskelijalle hyvät mahdollisuudet
            ja perusteet jatko-opintoja varten sekä selviytymiseen
            elämässään. Laaja yleissivistys
            käsittää sekä yhteiskunnan humanistisen
            perustan että luonnontieteiden tuntemuksen. Yhteiskunnan
            historian ja filosofis-eettisten perusarvojen tuntemuksen kautta
            laaja yleissivistys tukee opiskelijoiden kasvamista hyviksi ja tasapainoisiksi
            ihmisiksi sekä yhteiskunnan jäseniksi. Yleissivistys
            on monipuolista, ihmistä, yhteiskuntaa sekä luontoa
            koskevaa ja selittävää tietoa, jota tulee
            jatkuvasti laajentaa ja syventää niin ajallisesti
            kuin elämänaloittain. Yhteisön kannalta
            yleissivistys tarkoittaa niitä tietoja, valmiuksia ja arvoja,
            joiden avulla yhteisön jäsenet ymmärtävät
            toisiaan ja kykenevät tulokselliseen yhteistyöhön.
            (SiVM 3/1998 vp, s. 35)
         
         
         Lukiokoulutusta on kehitetty viimeisten 20 vuoden aikana siten,
            että opiskelijoiden henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien
            toteuttaminen on yhä paremmin mahdollista. Samalla on kuitenkin
            turvattu kaikille opiskelijoille laaja-alainen yleissivistys pakollisten
            oppiaineiden opinnoilla ja turvattu valtakunnallinen yhtenäisyys
            ja tasa-arvo lukiokoulutuksessa. Pakollisia oppiaineita on 18. Nuorille
            annettavassa opetuksessa pakollisia kursseja on yhteensä 47—51
            ja syventäviä kursseja vähintään
            10. Yhteensä lukion oppimäärä edellyttää 75
            lukiokurssin suorittamista. Perusopetuksen yhteiset oppiaineet ja
            lukion pakolliset kurssit muodostavat kokonaisuuden, jonka on tarkoitus
            turvata lukiokoulutukseen kuuluvan yleissivistävän
            tieto- ja taitoaineksen omaksuminen. Esimerkiksi toinen kotimainen kieli
            (ruotsi tai suomi) on sekä perusopetuksessa että lukiossa
            kaikille yhteinen pakollinen oppiaine. Lukiossa näitä toisen
            kotimaisen kielen kursseja on viisi, jos kieli on tuntijaon mukainen
            B-kieli, perusopetuksessa vuosiluokilta 7—9 alkava kieli. 
         
         
         Ylioppilastutkinnon rakenteen muuttamista on kokeiltu jo pitkään,
            vuodesta 1995 lähtien. Nykyisin kokeilun piirissä on
            yhteensä 57 lukiota ja aikuislukiota. 
         
         
         Kokeilussa nousi keskeiseksi toisen kotimaisen kielen kokeen
            asema. Hallituksen esityksen perusteluissa on selvitetty kokeilun
            tuloksia ja erityisesti sitä, miten toista kotimaista kieltä on ylioppilaskirjoituksissa
            kokeilukouluissa kirjoitettu. 
         
         
         Rakennekokeilun mukaisen ylioppilastutkinnon vakinaistamista
            on kannatettu laajasti. Muun muassa ylioppilastutkintolautakunta, Opetushallitus,
            Suomen Kuntaliitto, Suomen Rehtorit ry, OAJ, Koulutuksen tutkimuskeskus, Suomen
            Lukiolaisten Liitto ja Suomen Vanhempainliitto
            ovat antaneet esitystä puoltavan lausunnon. Kielteisiä kantoja
            puolestaan ovat esittäneet mm. Hem och Skola -yhdistys,
            Folktinget ja Åbo Akademi. Myös lukioiden rehtoreiden enemmistö kannattaa
            rakennekokeilun mukaista ylioppilastutkintoa. Opetusministeriö teki
            helmikuussa 2004 tiedustelun kaikkien lukioiden rehtoreille ylioppilastutkinnon
            rakenteesta. Tiedusteluun vastasi 91 % rehtoreista. Vastanneista rehtoreista
            91 % kannatti kokeilun mukaista tutkinnon rakennetta. Vastanneista
            suomenkielisten lukioiden rehtoreista kokeilun mukaista tutkinnon
            rakennetta kannatti 97 % ja ruotsinkielisten lukioiden
            rehtoreista 21 %. Vastauksissa korostui se, että rakennekokeilusta
            on yksinomaan myönteisiä kokemuksia. Nykyistä tutkinnon
            rakennetta pidettiin yleisesti liian kielipainotteisena ja katsottiin,
            että kokeilun mukainen rakenne sopii paremmin luokattomaan,
            valinnaisuutta painottavaan lukioon ja tasavertaistaa niiden opiskelijoiden
            mahdollisuuksia, jotka ovat matemaattisesti lahjakkaita tai reaaliaineisiin
            suuntautuneita. Rehtorit katsoivat myös, että lukio säilyttää yleissivistävän
            tehtävänsä myös ylioppilastutkinnon
            rakenteen muuttuessa ja että toinen kotimainen kieli säilyy
            lukion oppiaineena eikä valinnaisuus ole todellinen uhka
            toisen kotimaisen kielen kokeen suorittamiselle. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös siihen, että rakennekokeilun mukainen tutkinto
            on helpompi suorittaa ammatillisten opintojen pohjalta. Tämä voi
            valiokunnan mukaan olla yksi todellinen ammatillisen koulutuksen
            ja lukion yhteistyötä lisäävä tekijä. 
         
         
         Kokeilulukioissa suoritettujen ylioppilastutkintojen osalta
            voidaan todeta, että kaikissa kokeilulukioissa vuonna 2003
            tutkintokokelaista 89 % on suorittanut toisen kotimaisen
            kielen kokeen, 99 % vieraan kielen kokeen, 83 % matematiikan
            kokeen ja 95 % reaaliaineissa järjestettävän
            kokeen. Valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että toisen kotimaisen kielen valinneita on Itä-Suomen
            läänissä 94,04 %, mikä on
            enemmän kuin muissa lääneissä.
            Esimerkiksi Etelä-Suomen läänissä toista
            kotimaista kieltä valittiin 88,41 %.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös Ahvenanmaalla
            on suomen kielen opiskelu lisääntynyt kokeilun
            aikana.
         
         
         Maamme kaksikielisyydestä huolehtiminen.
         
         Valiokunta painottaa sitä, että maamme kaksikielisyys
            ja molempien kansalliskielten osaaminen on ensisijaisen tärkeää riippumatta
            ylioppilastutkinnossa kirjoitettavista aineista. Koulutusjärjestelmällä on
            suuri vastuu koko maamme kaksikielisyydestä. Panostus toisen
            kotimaisen kielen opiskelun kehittämiseen on tärkeää.
            Valiokunta pitää hyvänä hallituksen
            esittämiä toimenpiteitä, kuten oppimateriaalien
            ja opetusmenetelmien kehittämistä, ylioppilastutkinnon
            koevalintojen säännöllistä selvittämistä sekä B-kielen
            aikaistamisen selvittämistä. Ne ovat tärkeitä keinoja
            molempien kotimaisten kielten opiskelumotivaation ja aseman turvaamiseksi
            myös tulevaisuudessa. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            perustuslakivaliokunnan lausunnossa olevaan siitä, että valtioneuvoston
            tulee seurata kansalliskielten opetuksen ja opiskelun yhtä hyvin
            määrällistä kuin laadullista
            kehitystä ja ryhtyä tarvittaessa toimiin perustuslaissa
            taattujen kielellisten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi. 
         
         
         Oppilasarviointi.
         
         Valiokunta pitää välttämättöminä toimenpiteitä oppilasarvioinnin
            kehittämiseksi lukiossa siten, että arviointi
            on valtakunnallisesti vertailukelpoista. Tämä on
            ensisijaisen tärkeää opiskelijoiden oikeusturvan
            kannalta. Myös korkeakoulujen tulee voida luottaa siihen,
            että oppilaitoksiin tulevilla opiskelijoilla on mahdollisimman
            yhdenmukainen perustietous eri aineissa.
         
         
         Opintojen ohjaus.
         
         Valiokunta on useissa yhteyksissä kiinnittänyt
            huomiota opinto-ohjauksen tarpeeseen. Henkilökohtaisen
            opinto-ohjauksen merkitys kasvaa myös nyt hyväksyttävän
            lain muutoksen seurauksena. Opinto-ohjausta onkin lisättävä mm.
            kielivalintojen ja opiskelijan tulevaisuuden kannalta tärkeiden
            aineiden valitsemiseksi.
         
         
         Voimaantulo.
         
         Hallitus esitti, että uusia säännöksiä sovellettaisiin
            jo sellaisiin ylioppilastutkintoihin, jotka saatetaan loppuun tämän
            vuoden syksyn ylioppilaskirjoituksissa. Valiokunta huomauttaa, että hallituksen
            esitys on annettu eduskunnalle 16 päivänä huhtikuuta
            tänä keväänä. Jotta
            uuden tutkintorakenteen edellyttämille muutoksille ja siitä tiedottamiselle
            jäisi riittävästi aikaa, valiokunta ehdottaa,
            että uusia säännöksiä sovellettaisiin
            vasta kevään 2005 tutkinnossa. Tämäkin
            edellyttää valiokunnan mielestä sitä,
            että ylioppilastutkintolautakunta pidentää syksyn
            kokeisiin osallistuvien ilmoittautumisaikaa, joka nyt päättyy
            5.6.2004. Näin kokelaille jää edes jonkin
            verran aikaa ottaa valinnoissa huomioon tehdyt säännösmuutokset. 
         
         
         Uudistuksesta tiedottaminen.
         
         Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että opetusministeriö ja ylioppilastutkintolautakunta
            tiedottavat mahdollisimman nopeasti ja selkeästi lukioille
            nyt tehtävien muutosten vaikutuksista. 
         
         
         Muuta.
         
         Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että ylioppilaskokeessa
            jako niin sanottuihin pakollisiin ja ylimääräisiin
            kokeisiin tulisi poistaa. Perusteluna on esitetty muun muassa, että jaolla
            ei enää nyt tehtävän uudistuksen
            lisäämän valinnaisuuden myötä tulisi
            olla mitään merkitystä. Valiokunta katsoo,
            että opetusministeriön tulisi selvittää,
            mitä vaikutuksia tästä jaosta luopumisella
            olisi tutkinnon kannalta.
         
         
         Opetusministeriössä on vireillä koulutusta koskevan
            lainsäädännön tarkistaminen
            niin, että säännökset saatetaan
            vastaamaan nykyisen perustuslain vaatimuksia. Tässä yhteydessä on
            tarkoitus tarkistaa myös ylioppilastutkintoa koskeva lainsäädäntö.
            Valiokunta yhtyy tältä osin perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon, jossa kiirehditään näiden
            toimien loppuun saattamista. 
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         18 §.
         
         Pykälän 3 momentissa on säännös
            ylioppilastutkintolautakunnan asettamisesta. Perustuslakivaliokunnan
            lausuntoon viitaten valiokunta ehdottaa uutta 18 b §:ää,
            jossa täsmennetään ylioppilastutkintolautakuntaa
            koskevia säännöksiä. Näin
            ollen valiokunta ehdottaa hallituksen esityksessä olevan
            sisältöistä 18 §:n 3 momenttia
            poistettavaksi.
         
         
         Pykälän 4 momentissa säädetään
            muun kuin lukion opiskelijan oikeudesta osallistua ylioppilastutkinnon
            suorittamiseen. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten valiokunta
            ehdottaa säädettäväksi uuden
            18 a §:n. Näin ollen valiokunta ehdottaa tätä koskevat
            maininnat poistettavaksi 18 §:n 4 momentista.
         
         
         Edellä todettujen muutosten johdosta pykälän
            5 momentti muuttuu 4 momentiksi.
         
         
         18 a § (Uusi).
         
         Perustuslakivaliokunta on tarkastellut muun kuin lukiolaissa
            tarkoitetun opiskelijan oikeutta osallistua ylioppilastutkintoon
            perustuslain 80 §:n 1 momentin säännöksen
            kannalta, jonka mukaan lailla on säädettävä yksilön oikeuksien
            ja velvollisuuksien perusteista. Valiokunta on edellyttänyt,
            että sääntelyä tarkistetaan,
            jotta lakiehdotus voidaan tältä osin käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä. 
         
         
         Sivistysvaliokunta ehdottaa säädettäväksi
            uuden 18 a §:n, jossa säädetään
            muun henkilön kuin lukion opiskelijan oikeudesta ylioppilastutkinnon
            suorittamiseen. Pykälässä säädetään
            niistä opinnoista, jotka oikeuttavat ylioppilastutkintoon
            osallistumiseen. Pykälään otetut säännökset
            ovat saman sisältöiset kuin voimassa olevassa
            ylioppilastutkintoasetuksessa. 
         
         
         18 b § (Uusi).
         
         Perustuslakivaliokunta huomauttaa lausunnossaan, että ylioppilastutkintolautakunnan
            tehtäviin kuuluu julkisen vallan käyttöä, minkä vuoksi
            lautakunnan yleisistä perusteista on perustuslain 119 §:n
            2 momentin takia säädettävä lailla.
            Valiokunta edellyttää sääntelyä täydennettäväksi,
            jotta lakiehdotus tältä osin voidaan käsitellä tavallisen
            lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Sivistysvaliokunta ehdottaa säädettäväksi
            uuden 18 b §:n, jossa säädetään
            ylioppilastutkintolautakunnan pääasiallisista
            tehtävistä ja myös lautakunnan määräaikaisuudesta. 
         
         
         Voimaantulosäännös.
         
         Hallituksen esityksen mukaan lakia oli tarkoitus noudattaa jo
            ensi syksynä loppuun suoritettaviin ylioppilastutkintoihin. Valiokunta
            ehdottaa 2 momentissa lain soveltamisen myöhentämistä niin,
            että sitä sovelletaan ylioppilastutkintoon, joka
            suoritetaan loppuun aikaisintaan kevään 2005 ylioppilaskirjoituksissa.
            Jos opiskelija on aloittanut ylioppilaskirjoitukset esimerkiksi
            tänä keväänä, mutta
            kaikki kokeet tulevat suoritetuksi vasta keväällä 2005, sovelletaan
            uutta lakia. Jos taas opiskelija esimerkiksi suorittaa tutkinnon
            loppuun syksyllä 2004, sovelletaan tällä hetkellä voimassa
            olevaa lakia.
         
         
         Voimaantulosäännöksen 3 momentissa
            valiokunta on poistanut mahdollisuuden vaihtaa siirtymävaiheessa
            kokeita pakollisiksi tai ylimääräisiksi.
            Kokelas ei voisi vaihtaa tai jättää tutkinnosta
            pois ennen vuotta 2005 suoritettuja kokeita. 
         
         
         Edellä oleva tarkoittaa, että 3 momentin sisältö on
            asiallisesti muutettu, koska valiokunta ehdottaa 3 momentissa säädettäväksi
            selkeyden vuoksi siitä, että vuoden 2004 syksyllä loppuun suoritettavaan
            tutkintoon noudatetaan tällä hetkellä voimassa
            olevia säännöksiä.
         
         
         Valiokunta ehdottaa myös lisättäväksi
            uuden momentin tämän hetkisen ylioppilastutkintolautakunnan
            toimikaudesta.
         
         
         Lain nimike.
         
         Lain nimike on muutettu, koska lakiehdotuksessa on valiokunnan
            tekemien muutosten jälkeen useampia pykäliä.