Perustelut
Yleistä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin
huomautuksin.
Hallituksen esityksen neljästä erillisestä osasta
valiokunta pitää tervetulleena lukion aineopintojen
rahoitukseen liittyvää uudistusta. Siinä tavoitteena
on kohdentaa lukiokoulutuksen rahoitusta toteutuvien kustannusten
perusteella nykyistä oikeudenmukaisemmin ja ottaen huomioon
yhden tai useamman lukion oppimäärään
kuuluvan oppiaineen suorittajat.
Ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuusprosenttien
alentamisella omaehtoisessa koulutuksessa ja henkilöstökoulutuksessa
varmistetaan, että ammatillisen lisäkoulutuksen
yksikköhinnan kasvun ja valtionosuusprosenttien alentamisen
yhteisvaikutus rahoituksen kokonaismäärään
on neutraali. Esitys turvaa lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmän
toimivuutta.
Kuntien rahoitusosuus opetus- ja kirjastotoimessa.
Kuntien rahoitusosuuden lisäämisellä opetus-
ja kirjastotoimessa vastaamaan valtion kuntajaon muutoksen johdosta
maksamia korvauksia ei ole hallituksen esityksen mukaan merkittäviä taloudellisia
tai hallinnollisia vaikutuksia. Muutoksella pidetään
voimassa valtion ja kuntien välinen nykyinen kustannusten
jako. Valiokunta kiinnittää huomiota asian periaatteelliseen
puoleen. Ehdotetun muutoksen myötä muut kunnat,
erityisesti suuret, kustantavat kuntaliitoksissa mukana oleville
kunnille valtiovarainministeriön taholta valtionosuuksien
vähenemisestä maksettavan korvauksen. Edellisinä vuosina
vastaavaa kustannusten siirtoa ei ole tehty. Vuonna 2009 korvaus
on 5,1 miljoonaa euroa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tulevan valtionosuusuudistuksen VOS-2010 yhteydessä tätä asiaa
tarkastellaan uudelleen.
Oppisopimuskoulutuksen rahoitus.
Hallitus esittää oppisopimuskoulutuksena
järjestettävän ammatillisen peruskoulutuksen
rahoituksen alentamista siten, että määräytymisprosentti
ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräisestä yksikköhinnasta
laskee nykyisestä 77 prosentista 63,13 prosenttiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan oppisopimuskoulutuksena
järjestettävässä ammatillisessa
peruskoulutuksessa toteutuneet kustannukset ovat keskimäärin
olleet 20 prosenttia alhaisemmat kuin valtionosuuden perusteena
olleet yksikköhinnat. Yli 40:llä koulutuksen järjestäjällä valtionosuus
on ollut 20—40 prosenttia yli toteutuneiden kustannusten.
Sen sijaan oppisopimuskoulutuksena järjestettävän
ammatillisen lisäkoulutuksen toteutuneet kustannukset ovat
oleet 1—5 prosenttia korkeammat kuin valtionosuuden perusteena
olleet yksikköhinnat. Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät
ovat näin rahoittaneet ammatillista lisäkoulutusta
perustutkintoon johtavaan koulutukseen saadulla rahoituksella.
Esitetty muutos liittyy perustelujen mukaan suurempaan kokonaisuuteen,
jonka eräänä keskeisenä tavoitteena
on pitää koulutuksen rahoituksen kunta-valtiosuhde
ennallaan. Vuoden 2009 ammatillisen koulutuksen keskimääräiseen
yksikköhintaan vaikuttaa korottavasti valtion erityisoppilaitosten
toiminnan siirtyminen yksityisten koulutuksen järjestäjien
toiminnaksi. Tämä aiheuttaisi esityksen mukaan
aiheettoman korotuksen oppisopimuskoulutuksen rahoitukseen, ellei
määräytymisprosenttia korjattaisi. Alentamalla
oppisopimuskoulutuksen rahoitusta kompensoidaan samalla valtion
erityisoppilaitosten siirron aiheuttaman korotuksen vaikutus kuntien
rahoitusosuuteen noin 13,4 miljoonalla eurolla ja mahdollistetaan
oppisopimuskoulutuksena järjestettävän
ammatillisen lisäkoulutuksen määrän
ja yksikköhinnan korotus. Tähän kohdennetaan
opetusministeriön mukaan 9,7 miljoonaa euroa vuonna 2009.
Esitys merkitsee käytännössä sitä,
että vain ammatillisena peruskoulutuksena oppisopimuskoulutusta
järjestävien rahoitus vähenee noin 18 prosenttia.
Pelkästään lisäkoulutuksena
oppisopimuskoulutusta järjestävien koulutuksen
järjestäjien rahoitus puolestaan kasvaa noin 7
prosenttia. Keskimäärin koulutuksen järjestäjien
rahoitus vähenee esityksen johdosta noin 6 prosenttia.
Valiokunta toteaa, että nopeat valtionosuuteen vaikuttavat
muutokset vähentävät ennustettavuutta
oppisopimuskoulutuksen järjestämisessä ja
saattavat vaikuttaa koulutuksen määrään
ja laatuun. On välttämätöntä,
että varsinkin toiminnan rahoitusta koskevien esitysten
valmistelu tapahtuu hyvissä ajoin ja niin, että koulutuksen järjestäjät
voivat tarvittaessa sopeuttaa toimintaansa kulloistenkin julkisten
resurssien mukaisesti. Oppisopimukset ovat usean vuoden mittaisia.
Oppisopimuskoulutuksen järjestäjän tekemät
sopimukset ovat järjestäjiä velvoittavia, eikä hallituksen
esityksen aiheuttama rahoituksen vähentyminen oikeuta muuttamaan
sopimuksia järjestäjien taholta yksipuolisesti.
Nyt esitetyn suuruinen tarkistus voi johtaa oppisopimuskoulutuksen
tarjonnan heikennyksiin, ainakin järjestämiskustannuksiltaan
kalliiden koulutusten osalta. Järjestäjäkohtainen
vaikutus riippuu siitä, painottuuko koulutus ammatilliseen
peruskoulutukseen vai lisäkoulutukseen. Pahimmassa tapauksessa
koulutuksen tarjonnan määräävät
muut seikat kuin koulutuksen tosiasiallinen tarve. Rahoituksen vähennys
voi käytännössä vaikuttaa vähentävästi
myös työnantajille maksettaviin korvauksiin, mikä osaltaan
voi vaikeuttaa uusien oppisopimusten solmimista.
Valiokunta ei pidä missään tapauksessa
hyväksyttävänä oppisopimuskoulutuksen
järjestämisen vaikeutumista nykyisessä suhdannetilanteessa,
jossa työttömyyden arvioidaan nousevan voimakkaasti.
Valiokunta korostaa nykyisen hallituksen hallitusohjelman linjausta,
että oppisopimuskoulutusta järjestämismuotona
vahvistetaan. Tämän johdosta on välttämätöntä,
että muutoksen vaikutuksia seurataan tarkoin ja ryhdytään
välittömästi korjaaviin toimenpiteisiin, mikäli
uudistus vääristää oppisopimuskoulutuksen
tarjontaa aloittain tai muutoin hankaloittaa nykyisessä taloustilanteessa
yhä tärkeämmäksi käyvän
oppisopimuskoulutuksen järjestämistä. Valiokunta
ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi lausuman
oppisopimuskoulutuksen rahoituksen muutoksen seurannasta ja tarvittaessa
korjaavista toimenpiteistä sekä valiokunnalle
annettavasta selvityksestä (Valiokunnan lausumaehdotus
1).
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että jatkossa tarkastellaan oppisopimuskoulutuksen rahoitusjärjestelmän
toimivuutta uudelleen siten, että lisätään
todellisten kustannusten ja rahoituksen vastaavuutta ja järjestelmän
läpinäkyvyyttä sekä taataan
samalla monipuolinen koulutustarjonta. Erityisesti tulee selvittää oman
kustannuspohjan käyttöönottoa oppisopimuskoulutuksessa.
Esimerkiksi muutokset ammatillisen peruskoulutuksen yksikköhintaan
eivät silloin välittömästi vaikuttaisi
oppisopimuskoulutuksen rahoitukseen. Näin rahoitustaso
vastaisi nykyistä paremmin toiminnasta aiheutuvia kustannuksia,
ja järjestelmä toisi vakautta oppisopimuskoulutuksen
toteutukseen ja rahoitukseen. Uudistus olisi mahdollista toteuttaa
VOS-2010 valtionosuusuudistuksen yhteydessä. Muutosten
tueksi tulee kehittää oppisopimuskoulutuksen toteutuneiden
kustannusten seurantaa riittävällä tavalla.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausuman oppisopimuskoulutuksen oman kustannuspohjan käyttöönottamiseksi
VOS-2010 valtionosuusuudistuksen yhteydessä (Valiokunnan
lausumaehdotus 2.).
Hallituksen esityksen arviointia .
Valiokunta ei pidä asian käsittelyn kannalta
hyvänä tämän esityksen tekotapaa,
jossa neljä toisistaan erillistä asiaa, joskin
samaan lakiin liittyviä, on yhdistetty yhdeksi esitykseksi.
Lakiesitys on osin tästä johtuen ollut vaikeaselkoinen.
Jatkossa onkin harkittava tarkemmin useamman erillisen lakiesityksen
yhdistämistä yhdeksi esitykseksi, jos samalla
vaarantuu esityksen selkeys ja ymmärrettävyys.
Lakiesitys on valitettavasti myös ollut puutteellisesti
perusteltu. Valiokunta on joutunut pyytämään
tarkentavia tietoja oppisopimuskoulutukseen liittyvän rahoitusmuutoksen
suuruudesta ja sen perusteluista, sen liittymisestä muihin
vireillä oleviin esityksiin ja erityisesti muutosten vaikutuksista
oppisopimuskoulutuksen käytännön järjestämiselle.
Perustelut ovat olleet riittämättömät
myös asian erityisen merkityksen kannalta. Nykyisessä suhdannetilanteessa
oppisopimuskoulutuksen tarve kasvaa, minkä johdosta koulutuksen
rahoitukseen tehtävät tarkistukset olisivat vaatineet
erityisen selkeät ja hyvät perustelut.
Lakialoite
Valiokunta on käsitellyt asian hallituksen esityksen
pohjalta, joten se ehdottaa lakialoitteen hylättäväksi.