Perustelut
Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli palveludirektiiviehdotusta
valtioneuvoston selvityksen (E 6/2004 vp) pohjalta ja antoi
asiasta lausunnon (StVL 6/2004 vp). Valiokunta totesi lausunnossaan,
että palveludirektiivin hyväksyminen komission
esittämässä muodossa edellyttää so-siaali-
ja terveyspalvelujen rajaamista sen soveltamisalan ulkopuolelle.
Valtioneuvosto on kirjelmässään tuonut
esiin valiokunnan esittämiä seikkoja ja tarkennusvaatimuksia
edellytyksenä direktiivin hyväksymiselle siinä tapauksessa, että sosiaali-
ja terveyspalvelut sisältyvät direktiivin soveltamisalaan.
Valtioneuvosto on todennut kantanaan muun muassa, että nykymuotoilussa
direktiiviehdotuksen soveltamisala ja tietyt määritelmät
jäävät osin epäselviksi ja niihin tulee
saada selvennyksiä ennen lopullista kannanmuodostusta.
Valiokunta pitää lähtökohtaisesti
hyvin ongelmallisena, että kauppa- ja elinkeinopolitiikan näkökulmasta
laadittavat sisämarkkinasäännökset
ulotetaan koskemaan sosiaali- ja terveyspalveluita, joiden sääntelyn
tulisi ensisijaisesti tapahtua sosiaali- ja terveyspoliittisin perustein. Keskeisen
ongelman muodostaa myös se, että direktiiviehdotus
on laadittu niiltäkin osin, joissa sosiaali- ja terveyspalveluihin
ehdotetaan erityissääntelyä, silmällä pitäen
ensisijaisesti vakuutusperusteisia sosiaaliturva- ja terveydenhuoltojärjestelmiä.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämis- ja
rahoitustavat poikkeavat kuitenkin eri jäsenmaissa suuresti
toisistaan. Tästä syystä direktiivin
jatkokäsittelyssä on erityisen tärkeää varmistua
siitä, että universaaleihin ja verorahoitteisiin
hyvinvointipalveluihin perustuvan järjestelmän
vaatimukset tulevat riittävästi huomioon otetuiksi.
Valiokunta toteaa lisäksi, että direktiiviehdotuksen
vaikutuksia on jatkotyössä tarpeen arvioida myös
yksilötasolla esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen
asiakkaan tai potilaan näkökulmasta.
Alkuperämaaperiaate
Alkuperämaaperiaate tulisi sovellettavaksi silloin,
kun palveluntarjoaja tarjoaa tilapäisesti palveluja rajan
yli. Alkuperämaan kansallisia säännöksiä sovellettaisiin
palvelutoiminnan aloittamiseen ja harjoittamiseen sekä palveluntarjoajan
käyttäytymisen, palvelun laadun tai sisällön,
mainonnan, sopimusten ja palveluntar-joajan vastuun sääntelyyn.
Vastaanottajamaa ei saisi asettaa lisävaatimuksia eikä sillä olisi
välitöntä valvontaoikeutta tai -velvoitetta
omalla alueellaan toimivia palveluntarjoajia kohtaan. Käytännössä tämä lisäisi
esimerkiksi kunnallisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tilaajan
vastuuta siitä, että ostopalvelut vastaavat sitä tasoa, jota
edellytetään vastaavalta kunnalliselta toiminnalta.
Direktiiviehdotuksen soveltamisala on laaja, ja osin senkin
vuoksi alkuperämaaperiaatteesta on huomattava joukko poikkeuksia
(17 artikla). Näitä yleisiä poikkeuksia
ovat mm. ammattipätevyyden tunnustaminen, sosiaaliturvan
koordinointiasetus, lähetetyt työntekijät,
sairaalahoidon korvauksia koskeva lupajärjestelmä,
kuluttajasopimukset sekä lisäksi yleinen poikkeusperuste
yleisen järjestyksen, turvallisuuden ja kansanterveyden
perusteella. Alkuperämaaperiaatteesta poikkeaminen tarkoittaa
yksinkertaistaen sitä, että Suomessa toimivaan,
toisesta jäsenmaasta tulevaan palveluntarjoajaan sovelletaan Suomen
lainsäädännön vaatimuksia.
Valiokunta toteaa, että sosiaali- ja terveyspalveluissa
korostuvat asiakkaiden oikeusturvaan ja terveyden suojeluun liittyvät
näkökohdat. Tämän vuoksi on
välttämätöntä, että nämä palvelut järjestetään
vastaanottajajäsenvaltion lainsäädännön
mukaisesti ja valvonta kyseisen jäsenvaltion viranomaisten
toimesta. Valiokunta to-teaa, että sosiaali- ja terveyspalvelut
tulee rajata alkuperämaaperiaatteen soveltamisen ulkopuolelle.
Palvelujen taloudellisen luonteen määrittely
Koska direktiiviä ehdotuksen mukaisesti sovellettaisiin
erittelemättä kaikkiin palveluihin, jotka ovat
luonteeltaan taloudellisia, sovelletaan direktiiviä myös
yleishyödyllisiin taloudellisiin palveluihin. Ehdotuksessa
ei edellä mainitun lähtökohdan vuoksi
käsitellä yleishyödyllisiä palveluja
tai sosiaali- ja terveyspalveluja omana kokonaisuutenaan, vaan yhtenä osana
palveluita, joilla voi olla myös taloudellinen luonne.
Direktiiviehdotus ei vaikuta jäsenvaltioiden vapauteen
määritellä yleishyödylliset
taloudelliset palvelut eikä siihen, miten tällaiset
palvelut on järjestetty tai rahoitettu. Direktiiviehdotus
ei myöskään ota kantaa näiden
palvelujen avaamiseen kilpailulle. Jos kuitenkin kansallisesti päätetään
esimerkiksi jonkin sosiaali- tai terveyspalvelun avaamisesta kilpailulle
ja palvelun toteuttajaksi valitaan taho, joka vastaanottaa palvelun
tuottamisesta huomattavan vastikkeen, tulee tämä palvelu
tällöin luonteeltaan taloudelliseksi ja siihen
sovelletaan tämän direktiiviehdotuksen määräyksiä.
Direktiiviehdotuksen mukaan ainoastaan vastikkeen suuruudella
on merkitystä määriteltäessä tietyn
palvelun vastikkeellisuutta. Sillä, kuka tai ketkä vastikkeen
maksavat, ei ole merkitystä. Käytännössä suuri
osa julkisen sosiaali- ja ter-veydenhuollon perimistä asiakasmaksuista
ei täyttäisi vastikkeen edellytyksiä.
Toisaalta esimerkiksi sosiaalihuollon tukipalveluista peritään
usein merkittävä vastike. On myös otettava huomioon,
että kunnat ostavat enenevässä määrin
palveluita yksityiseltä sektorilta, jolloin palvelusta
maksetaan sen tuottajalle markkinahinta, joka täyttää vastikkeen
määritelmän. Epäselvää on,
voitaisiinko esimerkiksi kunnan sairaanhoitopiiriltä ostama
palvelu katsoa vastikkeelliseksi, vaikka potilas maksaakin vain
tuotantokustannuksia usein huomattavasti alhaisemman asiakasmaksun.
Tällainen tulkinta voi merkittävästi
muuttaa nykyistä terveydenhuollon järjestämistapaa.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan jatkovalmistelussa
direktiiviehdotuksen soveltamisalaa on tältä osin selkiytettävä ja
vastikkeen määritelmää selvennettävä.
Apteekkiluvat
Direktiiviehdotuksen sijoittautumisvapautta koskevissa
määräyksissä säännellään
myös palveluntarjoajalta vaadittavista luvista. Ehdotuksen
sisältämät määräykset
vahvistavat osaltaan hyvän hallinnon periaatteita, kuten
syrjimättömyyttä, ennakoitavuutta, julkisuutta
ja läpinäkyvyyttä. Näiltä osin
määräykset ovat hyvin linjassa kansallisen
lainsäädännön kanssa, joka myös vahvistaa
edellä mainitut periaatteet.
Ehdotus lähtee siitä, että jäsenvaltiot
voivat jatkossakin säilyttää lupajärjestelmät
tietyissä palvelutoiminnoissa. Menettelyjen tulee kuitenkin
olla syrjimättömiä, lupamenettelyn tarve
objektiivisesti perusteltu ja lupamenettelyt suhteellisia. Myös
yksittäistapauksellisen taloudellisen tarveharkinnan käyttö on
direktiiviehdotuksen mukaan kiellettyä.
Suomessa apteekkitoiminta on luvanvaraista. Apteekkiluvat myöntää Lääkelaitos
lääkelakiin perustuen. Direktiiviehdotuksessa
määritellään luvan myöntämisehdot
(artikla 10). Suhteessa apteekkilupamenettelyihin nousee esiin vaatimus
lupaehtojen tarkkuudesta ja yksiselitteisyydestä sekä niiden
yleisestä tiedostamisesta etukäteen. Nykyiset
ainoastaan laintasolla varsin yleisesti määritellyt
luvan myöntämiskriteerit voidaan nähdä ainakin
osittain ristiriitaisina direktiiviehdotuksen määräysten
kanssa. Lisäksi artiklassa 13 säännellään,
että lupamenettelyjen tulee olla selkeitä sekä ennalta
yleisessä tiedossa.
Direktiiviehdotuksessa myös lähdetään
siitä, että luvan saanut palveluntarjoaja voi
toimia koko jäsenmaan alueella sekä perustaa vapaasti toimipisteitä ja
tytärliikkeitä. Tätä vapautta
voitaisiin rajoittaa vain "objektiivisesti perustelluin yleisen
edun mukaisin pakottavin syin". Artiklassa 14 on listattu kiellettyjä vaatimuksia,
jotka
jäsenmaiden tulee poistaa lainsäädännöstään.
Artiklassa muun muassa todetaan, ettei palveluntarjoajalle tai tämän
henkilöstölle voida asettaa vaatimusta asua
kyseisen valtion alueella. Direktiiviehdotuksessa kielletään
myös taloudellinen tarveharkinta, taloudellisten vaikutusten
arviointi sekä markkinakysynnän osoittaminen lupaharkinnan
yhteydessä.
Apteekkilupien osalta palveludirektiiviehdotus nykyisellään
näyttäisi edellyttävän muutoksia
nykyiseen apteekkilupasääntelyymme. Jatkossakin
apteekkitoiminta voisi direktiivin mukaan kuitenkin olla luvanvaraista ja Suomes-sa
apteekkitoimintaa harjoittavilta palveluntarjoajilta
voitaisiin vaatia kansallisen lainsäädäntömme
mukaiset edellytykset. Uudelleen arvioitaviksi tulisi erityisesti
taloudellisen tarveharkinnan käyttö sekä syrjimättömyyden
ja läpinäkyvyyden periaatteiden soveltaminen.
Valtioneuvoston kannan mukaisesti apteekkitoiminta tulee sulkea
pois direktiiviehdotuksen 14 ja 15 artiklojen (arvioitavat ja kielletyt
vaatimukset) soveltamisalasta, jos ei voida varmistaa kattavan ja
tasapuolisen lääkejakelun edellytysten turvaamista
koko maassa. Direktiiviehdotuksen muiden määräysten
osalta valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen
9—13 artiklojen sisältämät määräykset
liittyen mm. lupajärjestelmiin sekä luvan myöntämisehtoihin
ja -menettelyihin ovat kannatettavia. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan.
Potilasvahinkovakuutukset
Suomen potilasvahinkolain (585/1986) mukaan jokaisella
terveyden- tai sairaanhoitotoimintaa harjoittavalla on oltava vakuutus
potilasvahinkojen varalta. Direktiiviehdotuksen mukaisesti rajat
ylittävissä palveluissa Suomessa toimivan palveluntarjoajan
vastuuseen sovellettaisiin alkuperämaan lainsäädäntöä.
Direktiiviehdotuksen 27 artiklan mukaan sellaisten palvelujen
tarjoajilla, joihin sisältyy erityinen terveys- tai turvallisuusriski
vastaanottajan kannalta, on oltava riskin luonteeseen tai laajuuteen
nähden asianmukainen ammatillinen vastuuvakuutus tai muu
vastaava korvausjärjestely. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston
kantaan siitä, että direktiivin jatkokäsittelyssä on
varmistettava, että tämä määräys
mahdollistaa Suomen potilasvahinkolain mukaisen vakuutuksen vaatimisen
myös ulkomaisilta palveluntarjoajilta.
Terveyspalvelujen korvattavuus
Terveyspalveluiden korvattavuutta käsittelevässä 23
artiklassa (ja 4 artiklan määritelmissä)
säädettäisiin direktiiviehdotuksen mukaan
seuraavista asioista:
- sairaalahoitoon voidaan vaatia lupa ja se voidaan
evätä vain tietyin perustein
- ei-sairaalahoitoon ei voida vaatia lupaa
- toisessa jäsenvaltiossa hankituista terveyspalveluista
maksettavat korvaukset eivät saa olla pienempiä kuin
kotimaassa annetuista terveyspalveluista maksettavat korvaukset
- hoidon korvaamista koskevien lupamenettelyjen on täytettävä direktiivin
vaatimukset.
Komission mukaan 23
artiklan on tarkoitus tuoda oikeusvarmuutta kirjaamalla yhteisölainsäädäntöön
EY-tuomioistuimen oikeuskäytäntö. Artiklan
tarkoituksena on täydentää sosiaaliturvan
koordinointiasetuksen määräyksiä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 23 artikla koskisi ainoastaan
tilanteita, joissa potilas on hankkinut ilman ennakkolupaa ei-sairaalahoitoa toisesta
jäsenvaltiosta ja pyytää korvausta omasta
järjestelmästään. Tämä ei
kuitenkaan käy ilmi itse artiklasta, jossa asetetaan kriteereitä myös sairaalahoitoon
tarvittavan luvan myöntämiseen.
Komissio on direktiiviehdotuksen jälkeen antamassaan
selvityksessä katsonut myös, että sairaalahoidon
määritelmää tulisi selventää.
Lisäksi artiklaan voitaisiin komission mukaan kirjata, että sairaalahoidon
määrittelee aina maksava jäsenvaltio.
Toisin sanoen, jos potilas hakeutuisi Suomesta toiseen jäsenvaltioon
hoitoon, luvan antaminen määrittyisi sen mukaisesti,
mikä Suomessa katsotaan sairaalahoidoksi.
Komissio on myös katsonut, että 23 artiklaa voitaisiin
selkeyttää mainitsemalla, että potilaan
maksettava korvaus on aina rajoitettu enintään
siihen määrään, mitkä olivat
hoidosta aiheutuneet todelliset kustannukset. Lisäksi voitaisiin
selkeyttää, että 23 artikla ei vaadi
jäsenvaltioita korvaamaan matkoista tai majoittautumisesta
aiheutuvia kustannuksia, sillä näistä säädetään
kansallisesti.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, jonka mukaan artiklan
hyväksyminen edellyttää sanamuotojen
ja määritelmien tarkentamista sekä rajanvedon
selkeyttämistä sosiaaliturvan koordinointiasetukseen
1408/71.
Rahapelitoiminta ja alkoholin vähittäismyynti
Direktiiviehdotus ei puutu kansallisiin lakisääteisiin
yksinoikeuksiin. Valiokunta toteaa, että jatkotyössä tulee
huolehtia siitä, että direktiivissä nimenomaisesti
säädetään, ettei sillä puututa kansalliseen
rahapelisääntelyyn eikä alkoholin vähittäismyyntimonopoliin.