Perustelut
Yleistä
Valiokunta on käsitellyt asiaa oman toimialansa eli
lakisääteisen sosiaali- ja vahinkovakuutuksen
osalta. Sosiaalivakuutus ja muu lakisääteinen
vakuutus muodostavat Suomen vakuutusmarkkinoiden toiminnasta suhteellisesti
suuremman osan kuin niin sanottu markkinaehtoinen vakuutustoiminta.
Lakisääteinen eläkevakuutus ja lakisääteinen
vahinkovakuutus muodostavat yhteensä noin kaksi kolmasosaa
koko suomalaisen vakuutustoiminnan volyymista vakuutusmaksutuloilla
mitattuna. Lakisääteisellä sosiaali-
ja vahinkovakuutuksella on keskeinen yhteiskunnallinen merkitys.
Koska meillä lakisääteistä sosiaaliturvaa
toimeenpannaan poikkeuksellisella tavalla yksityisten yhtiöiden
toimesta, on vakuutusyhtiöitä koskeva
lainsäädäntö siten varsin keskeisessä asemassa
sen suhteen, miten sosiaalivakuutusta ja muuta lakisääteistä vakuuttamista
Suomessa harjoitetaan.
Vakuutusyhtiölain kokonaisuudistus liittyy kiinteästi
hiljattain toteutettuun osakeyhtiölain kokonaisuudistukseen.
Uudistuksella pyritään ajanmukaistamaan vakuutusyhtiölain
säännökset uutta osakeyhtiölakia
vastaavaksi. Esityksen lähtökohta on, että vakuutusyhtiöihin
sovelletaan osakeyhtiölakia ja osakeyhtiölain
säännöksistä poiketaan vain,
jos se on tarpeellista vakuutusyhtiötoiminnan erityisluonteen
vuoksi.
Uudistuksen tavoitteena on paitsi
ajanmukaistaa myös selkeyttää sääntelyä.
Uudistuksessa lain rakenne selkeytyy, mutta siitä huolimatta
lakiehdotus edelleen on osin vaikeaselkoinen. Vaikka ehdotetussa
vakuutusyhtiölaissa pääsääntöisesti
viitataan osakeyhtiölakiin ja vain siitä poikkeavat
säännökset on lähtökohtaisesti
tarkoitus sisällyttää uuteen lakiin,
on ehdotuksessa kuitenkin useita säännöksiä,
jotka ovat kokonaan tai lähes kokonaan samansisältöisiä kuin
osakeyhtiölaissa. Lakiehdotus sisältää toisaalta
lukuisia viittauksia osakeyhtiölakiin, ja käytetty viittaustekniikka aiheuttaa
sen, että vakuutusyhtiölain suhde osakeyhtiölakiin
on vaikeasti hahmotettavissa.
Työeläkevakuutusyhtiöitä koskeva
sääntely johtaa myös pitkään
lainsäädäntöketjuun, kun työeläkevakuutusyhtiöihin
sovelletaan vakuutusyhtiölakia erikseen säädetyin
poikkeuksin ja vakuutusyhtiölaki on suurelta osin kytköksissä osakeyhtiölakiin.
Uuden vakuutusyhtiölain säätäminen
on kuitenkin tärkeää lain vanhentuneen rakenteen,
lukuisien muutoslakien sekä sosiaali- ja terveysministeriön
ja Vakuutusvalvontaviraston välisen työnjaon johdosta.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta puoltaakin lakiehdotuksen hyväksymistä.
Toiminnan tarkoitus
Uutuutena laissa ehdotetaan säädettäväksi
vakuutusyhtiön toiminnan tarkoituksesta. Osakeyhtiölain
mukaan osakeyhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa
osakkeenomistajille. Tämä sääntely
on lähtökohtana myös uudessa vakuutusyhtiölaissa,
ja se tulisi koskemaan sekä vakuutusosakeyhtiöitä että keskinäisiä vakuutusyhtiötä.
Säännöksen perustelujen mukaan voiton
tuottamisen rinnalla tasaveroisena periaatteena korostetaan
vakuutettujen etujen turvaamista. Tästä syystä laissa
ehdotetaan säädettäväksi, että vakuutusyhtiön
on otettava huomioon vakuutettujen etujen turvaamiseksi vakuutustoimintaa koskevassa
lainsäädännössä säädetyt
periaatteet toimiessaan voiton tai muun taloudellisen edun tuottamiseksi.
Tarkoituspykälän muotoilu saattaa olla ongelmallinen
vakuutusyhtiön harjoittaessa myös lakisääteiseen
sosiaaliturvaan kuuluvaa vakuuttamista. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
korostaa, että lakisääteisen sosiaalivakuutuksen
hoitamisessa ensisijainen tarkoitus tulee olla vakuutettujen etujen
turvaaminen ja lakisääteisen vakuutuksen hoitaminen
tehokkaasti ja luotettavasti. Työeläkevakuutusyhtiöitä koskevassa
laissa toiminnan tarkoituksesta on oma säännös,
jonka mukaan yhtiön tarkoituksena on harjoittaa sosiaaliturvaan kuuluvaa lakisääteistä
eläkevakuutusta
ja hoitaa yhtiölle tätä varten kertyviä varoja
vakuutusten käsittämät edut turvaavalla tavalla.
Vakuutusyhtiön toiminnan tarkoituksen ilmaiseminen
pelkästään osakeyhtiölaissa
säädetyllä tavalla voi antaa toiminnan
tarkoituksesta yksipuolisen kuvan. Vaikka vakuutettujen edun toteutumisesta on sinänsä
lainsäädännössä huolehdittu
eri keinoin muun muassa säätämällä vakuutustoiminnan
luvanvaraisuudesta, julkisesta valvonnasta sekä erityisesti
vakuutettujen etujen turvaamiseen pyrkivästä vakavaraisuusvaatimuksesta,
valiokunta korostaa, että vakuutusyhtiön toiminnan
tulee voiton tuottamisen rinnalla aina myös turvata vakuutuksen
mukaiset etuudet vakuutuksenottajille ja vakuutetuille. Myös vapaaehtoisessa henkilö-
ja
esinevakuuttamisessa on kyse "tuotteesta", jonka vakuutuksenottaja
maksaa etukäteen ja josta hän saa mahdollisesti
vastineen vuosien tai vuosikymmenten kuluttua. Tämän
vuoksi on tärkeää, että alalla
toimitaan paitsi lain myös kestävyyttä turvaavien
liikeperiaatteiden mukaisesti.
Toimilupa ja valvonta
Vakuutusyhtiön toimilupaa haetaan uuden lakiehdotuksen
mukaan yhtiöiden toimintaa valvovalta Vakuutusvalvontavirastolta
eikä sosiaali- ja terveysministeriöltä,
kuten aikaisemmin. Tältä osin sääntely
tulee vastaamaan rahoituslaitosten toimilupasääntelyä,
jonka mukaan rahoituslaitosten toimiluvat myöntää niitä valvova Rahoitustarkastus.
Vakuutusvalvontaviraston valvonta- ja tarkastusoikeuksia ehdotetaan
myös lähennettäviksi Rahoitustarkastuksen
vastaaviin oikeuksiin.
Ehdotuksen mukaan vakuutusalan kilpailuvalvonta siirtyisi kokonaan
Kilpailuvirastolle eikä vakuutusyhtiölakiin enää sisällytetä kilpailuvalvontaa
koskevia säännöksiä. Koska työeläkevakuutuksen
valvonta edelleen ehdotetaan säilytettäväksi
vakuutusvalvontavirastolla, lakiin työeläkevakuutusyhtiöistä ehdotetaan
lisättäväksi kilpailun valvontaa koskevat
vakuutusyhtiölain nykyiset säännökset.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää perusteltuna
esityksessä ehdotettua kilpailuvalvonnan jakamista. Työeläketurvan
hoitaminen on pakollisen sosiaaliturvan toimeenpanoa, johon kilpailuelementit
eivät samalla tavalla sovellu kuin markkinaehtoisesti toimivien
yritysten välillä. Kun laissa tarkoin säädetyllä "tuotteella"
ei voi kilpailla, voivat yhtiöt kilpailla lähinnä palvelun
ja toimeenpanon tehokkuudella. Valiokunta toteaa, että työeläkevakuutusjärjestelmän
kilpailuolosuhteita on vastikään selvitetty sosiaali-
ja terveysministeriössä ja tarkemmat ehdotukset kilpailuolosuhteiden
kehittämisestä tehdään selvitystyöhön
pohjautuvan jatkotyön yhteydessä.
Lakiehdotuksessa on uudet säännökset
myös henkivakuutusyhtiöiden ennakoivasta valvonnasta.
Valvonnan tehostaminen ja sen läpinäkyvyyden lisääminen
esitetyllä tavalla on valiokunnan näkemyksen mukaan
tärkeää. Ennakoivaa valvontaa koskevat
säännökset mahdollistavat vakuutusyhtiön todellisten riskien tunnistamisen
ja riittävän aikaisen puuttumisen yhtiön
tilan heikentymiseen. Tämä on tärkeää, jotta
vakuutustoiminta on turvaavaa ja kestävää myös
pitkällä aikavälillä.
Yhteistakuuerä
Hallituksen esityksessä ei esitetä muutoksia
lakisääteistä tapaturma- ja liikennevakuutusta koskeviin säännöksiin vakuutusyhtiöiden
yhteistakuuerästä. Yhteistakuuerä on
vakuutusyhtiöiden oman taseen kautta
tapahtuvaa yhteisvastuun etukäteisrahastointia sen tilanteen varalta,
että joku vakuutusyhtiö joutuu taloudellisiin
vaikeuksiin. Keskeinen yhteistakuuerään liittyvä ongelma
koskee ulkomaille suuntautuvia kannansiirtoja, joiden mukana siirtyy vastaava
osa taseen yhteistakuuerästä. Kannan siirtyessä ulkomaille
ei suomalaisella viranomaisvalvonnalla voida enää varmistaa
yhteistakuuerän käyttötarkoituksen toteutumista.
Yhteistakuuerään liittyviä ongelmia
selvitetään parhaillaan sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä, jonka tehtävänä
on
valmistella tapaturmavakuutuslain kokonaisuudistusta. Valiokunta pitää selvitystyötä
tarpeellisena
ja katsoo, että yhteistakuuerään liittyvät
ongelmat on tarkoituksenmukaista ratkaista tämän
selvitystyön pohjalta.
Valiokuntakäsittelyn aikana on kiinnitetty huomiota
työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain 1,
11, 16 ja 33 a §:n teknisiin, lähinnä viittaussäännöksiä koskeviin puutteisiin,
jotka talousvaliokunta
ottanee mietinnössään asianmukaisesti
huomioon.