Perustelut
Yleistä
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on rajoittanut lausuntonsa koskemaan
valtioneuvoston periaatepäätöksessä tarkoitetun
ydinvoimalaitosyksikön rakentamisen sosiaali- ja terveyspoliittisia
vaikutuksia. Valiokunta on annettujen asiantuntijalausuntojen pohjalta
koonnut olennaisia, lähinnä sosiaali- ja terveyspoliittisia
näkökohtia, jotka toisaalta puoltavat ydinvoiman
rakentamista ja toisaalta ovat sitä vastaan.
Ydinenergialain 14 §:n mukaan valtioneuvoston on harkitessaan
periaatepäätöstä todettava, että esiin
ei ole tullut seikkoja, jotka osoittavat, ettei ole riittäviä edellytyksiä rakentaa
ydinlaitosta siten kuin mainitun lain 6 §:ssä edellytetään.
Ydinenergialain 6 § puolestaan säätää,
että ydinenergian käytön on oltava turvallista
eikä siitä saa aiheutua vahinkoa ihmisille, ympäristölle
tai omaisuudelle. Tämän jälkeen valtioneuvoston
on harkittava yhteiskunnan kokonaisetua ja otettava huomioon ydinlaitoksesta
aiheutuvat hyödyt ja haitat kiinnittäen erityisesti
huomiota muun muassa ydinlaitoksen ympäristövaikutuksiin
sekä ydinpolttoaine- ja ydinjätehuollon järjestämiseen.
Yhteiskunnan kokonaisedusta todetaan ydinenergialain 5 §:ssä,
että ydinenergian käytön tulee olla,
sen eri vaikutukset huomioon ottaen, yhteiskunnan kokonaisedun mukaista.
Periaatepäätöksen perusteluissa todetaan,
että energiatalouteen vaikuttaa merkittävästi
Kioton ilmastokokouksessa ja Euroopan Unionin taakanjaossa kasvihuonekaasupäästöille
kaavaillut rajoitteet. Valtioneuvosto hyväksyi 15.3.2001 kansallisen
ilmasto-ohjelman, jolla Suomi toteuttaa nämä rajoitukset
kasvihuonekaasupäästöille. Yksi kansallisen
ilmasto-ohjelman johtopäätöksistä oli,
että kivihiilen käytön kasvua on rajoitettava
voimakkaasti lisäämällä maakaasun käyttöä tai
rakentamalla ydinvoimaa tai yhdistämällä näitä toimia.
Ilmasto-ohjelman KIO1-vaihtoehdossa ei rakenneta uusia ydinvoimaloita,
kun taas KIO2-vaihtoehdossa ydinvoimatehoa rakennetaan lisää 1
300 MW.
Valtioneuvoston periaatepäätöksen
mukaan ei ole tullut esiin seikkoja, jotka osoittaisivat, ettei uutta
ydinvoimalaitosyksikköä voitaisi toteuttaa turvallisesti.
Kanta perustuu ensisijaisesti Säteilyturvakeskuksen (STUK)
lausuntoon, mutta myös muut viranomaiset yhtyivät
tähän näkemykseen. Valtioneuvosto on
vahvistanut säteilyaltistusrajat laitospaikkakohtaisiksi
eikä uuden yksikön rakentaminen muuta tilannetta.
Periaatepäätöksen mukaan uuden yksikön
tuottamat ydinjätteet voidaan turvallisesti käsitellä,
varastoida sekä loppusijoittaa jo käytössä olevia
menetelmiä käyttäen. Periaatepäätöksen
mukaan uuden yksikön normaalikäytön aikaiset
ympäristövaikutukset ovat vähäisiä ja
muiden vaihtoehtoisten tuotantomuotojen vaikutuksiin verrattuna
pieniä. Muun muassa näillä perusteilla
valtioneuvosto pitää uuden ydinvoimalaitosyksikön rakentamista
yhteiskunnan kokonaisedun mukaisena.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että periaatepäätöksen
yhteydessä tehty yhteiskunnan kokonaisedun tarkastelu keskittyy
pitkälti teknisten ja taloudellisten seikkojen arviointiin
eikä erityistä huomiota ole kiinnitetty ihmisten
terveyteen ja sosiaaliseen hyvinvointiin vaikutta-vien seikkojen
arviointiin.
Lisäydinvoiman mahdolliset myönteiset vaikutukset
terveyteen
Suomi on Kioton sopimuksessa sitoutunut kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämiseen. Ilmastonmuutokseen liittyvien vaikutusten
voidaan katsoa puoltavan ydinvoiman käytön suhteellisen osuuden
lisäämistä energiantuotannossa. Jos lisäydinvoimaa
rakentamalla voidaan korvata kivihiilellä tuotettavaa sähköä,
ympäristöterveydellinen tilanne Suomessa paranee,
ja jos sillä estetään fossiilisen energiantuotannon
lisääntymistä, estetään
terveyshaittoja pahenemasta. Jos välittömien terveysvaikutusten
ohella otetaan huomioon ilmastonmuutoksesta aiheutuvat terveyshaitat,
myös maakaasu aiheuttaa ydinvoimalaa enemmän terveyshaittoja.
Maakaasuvaihtoehto (KIO1) voi myös johtaa toimenpiteisiin, joiden
myöhemmin todetaan aiheuttavan kielteisiä terveysvaikutuksia.
Ydinvoimalaitoksen polttoaineen hankintaan liittyvistä riskeistä uraanin
kaivostoiminnan terveysvaikutukset ovat verrattavissa kivihiilen kaivostoiminnan
riskeihin. Suomen ydinvoimaloissa käytettävästä uraanista
noin puolet saadaan muun tuotannon sivutuotteena ja vain osa on
peräisin luonnon uraanin louhinnasta. Uraani voidaan hankkia
ensisijaisesti maista, joissa kaivostoiminnan terveysvaikutukset
on otettu huomioon ja haittoja on pyritty ehkäisemään.
Tuoreen ydinpolttoaineen varastointikustannukset ja tilantarve ovat
pienet. Polttoainetäydennys tehdään harvoin,
joten laitos voi toimia pitkään ilman ulkopuolisia
täydennyksiä. Tällä voi olla terveydellistä merkitystä sähköenergian
vakaan saannin kautta.
Ydinvoimalan päästöistä ei
aiheudu merkittäviä terveyshaittoja, koska normaalikäytön
päästöt ovat pienemmät kuin
vastaavankokoisen kivihiili- tai turvevoimalan radioaktiivisten
aineiden päästöt. Myös radioaktiivisten
päästöjen luotettava seuranta ja valvonta
on helpompaa kuin fossiilisista energiantuotantolaitoksista pääsevien
syöpävaarallisten aineiden seuranta ja valvonta.
Erona polttoon perustuvaan energian tuotantoon voidaan pitää myös
sitä, että poltto tuottaa normaalistikin toimiessaan syöpää ai-heuttavia
ja hengitys- ja verenkiertoelimistöön vaikuttavia
aineita, mitä taas ydinvoima tekee vain suuronnettomuuden
seurauksena. Fossiilisen energian tuotannon aiheuttamat syöpä-,
sydän- ja hengityselinsairausriskit ovat suuret ja vaikuttavat
myös kuolleisuuteen väestötasolla. Pienhiukkasten
aiheuttamia haittoja on havaittu jo hyvin pienillä pitoisuuksilla,
eikä turvallista hiukkaspitoisuutta ole pystytty määrittämään.
Suomalaiset saavat vuosittain keskimäärin 4 mSv
säteilyannoksen, joka johtuu lähinnä sisäilman
radonista ja muusta luonnon säteilystä. Alueittain
ja asumistavan perusteella vaihteleva annos on kuitenkin useimmilla
suomalaisilla välillä 1—15 mSv. Ydinvoimalaitoksen
aiheuttama säteilyannos lähiympäristön
asukkaille on viime vuosina ollut teoreettisesti arvioituna noin 0,1
mikroSv. Elinikäiseksi säteilyannokseksi voimakkaan
laskeuman alueella Tshernobylissa on arvioitu 13 mSv ja esimerkiksi
Suomessa radonkaasun asunnoissa ja toimistoissa aiheuttamaksi elinikäiseksi
annokseksi 140 mSv ja luonnon taustasäteilyn aiheuttamaksi
80 mSv.
Ydinjätteen loppusijoitukseen liittyvät kysymykset
on ratkaistava riippumatta siitä, rakennetaanko uutta yksikköä.
Ydinjätteen kohdalla vaikeimmin ratkaistavissa olevat riskit
liittyvät lähinnä kaukaiseen tulevaisuuteen,
jolloin jätteen vaarallisuus on vähentynyt merkittävästi
ja sen vaarat voidaan rinnastaa raskasmetallien aiheuttamiin vaaroihin.
Esimerkiksi kivihiilestä peräisin olevista sekä radioaktiivisista
että kemiallisista syöpää aiheuttavista
aineista aiheutuu terveysriskejä suurella varmuudella välittömästi.
Loviisan ja Olkiluodon ympäristön asukkaiden
vuotuiset säteilyannossitoumat nykyisten laitosten tavanomaisessa
toiminnassa vastaavat noin yhden päivän aikana
luonnosta normaalisti tulevaa annossitoumaa, mikä on noin
2 promillea sallitusta. Laskennallisesti arvioidut annossitoumat
varmistetaan jatkuvasti satunnaisilta henkilöiltä tehdyillä koko
kehon mittauksilla. Sosiaali- ja terveysministeriön lausunnon
mukaan suunnitellut uudet ydinlaitokset (välivarastointi)
tai matala- ja keskiaktiivisten jätteiden sijoitusluolat
eivät ole jätteen vähäisestä aktiivisuudesta
tai kriittisyydestä johtuen ympäristöterveydellisesti
ongelmallisia. Valtioneuvoston päätöksen
(Vnp 478/1999) vaatimukset ydinjätteen sijoittamisesta
ovat sosiaali- ja terveysministeriön käsityksen
mukaan asianmukaisesti toteutettuina saavutettavissa.
Lisäydinvoiman mahdolliset terveyshaitat
Ydinvoiman terveyshaitat voidaan jakaa polttoaineen valmistukseen,
voimalaonnettomuuteen ja käytetyn polttoaineen säilyttämiseen
liittyviin terveysriskeihin. Kaikissa näissä vaiheissa ris-kien
hallinta edellyttää korkeatasoista infrastruktuuria
ja riskien perusteellista ymmärtämistä,
koska huonosti hoidettuna riskit kaikissa vaiheissa ovat erittäin
suuret. Lisäksi on otettava huomioon ydinvoimalaitoksissa
työskenteleville mahdollisesti aiheutuvat terveysvaarat.
Polttoaineen hankinnassa uraaninlouhinta tuottaa suuret määrät
radioaktiivista jätettä, esimerkiksi radioaktiivista
lietettä ja radioaktiivista hiekkaa, joka varastoidaan
korkeiksi kasoiksi. Valtaosa uraanin radioaktiivisuudesta säilyy näissä jätteissä,
jotka sisältävät myös raskasmetalleja
ja ovat kemiallisesti myrkyllisiä. Jätekummuista
ja lietteestä ympäristöön voi
levitä radioaktiivista pölyä ja radonkaasua.
Kaivos-alueet pysyvät pitkään radioaktiivisina.
Uraanin kaivostoimintaan voidaan vaikuttaa vain välillisesti,
eikä kaikkeen Suomessa käytettävän
uraanin kaivostoimintaan liittyviä ongelmia välttämättä tunneta
täällä. Hakemuksen yhteydessä ei ole
esitetty riittäviä arvioita ydinvoimayksikön polttoaineen
hankintaan liittyvistä riskeistä.
Ilmastonmuutokseen liittyviä terveyshaittoja voidaan
torjua myös muilla toimenpiteillä kuin ydinvoiman
lisärakentamisella. Kansallisen ilmastostrategian taustalaskelmissa
ydinvoiman lisärakentamisen sisältävä vaihtoehto
johtaa päästöjen kasvuun vuoden 2010
jälkeen ja myös tämän vuosikymmenen
yhteenlasketut päästöt ovat korkeammat
kuin maakaasuun perustuvassa vaihtoehdossa. Myös tällöin
voi seurata aiemmin mainittuja ilmastonmuutoksia. Vuoteen 2020 ulottuvassa
tarkastelussa skenaario, jossa uutta ydinvoimalaitosyksikköä ei
rakenneta, osoittautuu mm. happamoittavan kuormituksen vähentämisen
kannalta paremmaksi vaihtoehdoksi. Tämä vaihtoehto
tekee hiilivoimatuotannon voimakkaamman rajoittamisen välttämättömäksi
ja energiakustannusten kasvu tekee puolestaan mittavammat energian
säästötoimet kannattaviksi.
Hengitysilmassa olevien pienhiukkasten terveysvaikutusten kannalta
keskeisin seikka on liikenteen, etenkin dieselajoneuvojen, pakokaasupäästöt.
Tehokkaimmin pienhiukkaspäästöjen terveyshaittoihin
voitaisiin puuttua vähentämällä edelleen
liikenteen päästöjä. Esimerkiksi
sähköisen liikenteen lisääminen
siirtää energian polton aiheuttamat terveysvaikutukset
pois väestön lähiympäristöstä ja
liikenneväyliltä voimalaitoksiin, joissa niitä on
helpompi hallita energiantuotantotavasta riippumatta. Teollisuuden
ja energiantuotannon päästöjen vaikutus kaupunkialueiden
hengitettävien hiukkasten pitoisuuksiin on varsin pieni.
Energiantuotannon muodolla ei siten välttämättä ole
ratkaisevaa merkitystä hengitettävien pienhiukkaspäästöjen kannalta.
Käytetty ydinpolttoaine pysyy hengenvaarallisen radioaktiivisena
hyvin pitkään, ja tähän liittyvät
riskit säilyvät sukupolvesta toiseen myös
sen jälkeen, kun ydinvoimasta saatu hyöty on käytetty.
Käytetyn polttoaineen käsittelyyn, välivarastointiin
ja kuljetuksiin ennen loppusijoitusta liittyy henkeen ja terveyteen
kohdistuvia suuria riskejä. Ydinjätteen hautaamisen
turvallisuudesta ei nykyisen tiedon perusteella voida tietää riittävästi
eikä sen riskejä ennustaa luotettavasti. Muun
muassa kallioperässä ja pohjaveden virtauksissa
vuosituhansien aikana tapahtuvia muutoksia ei voida varmuudella
tuntea.
Reaktoriturvallisuus ja onnettomuusriski
Ydinvoiman turvallisuuden keskeinen kysymys on se,
mikä on onnettomuuden todennäköisyys. Vaikka
onnettomuuden mahdollisuus on toisaalta arvioitu hyvin pieneksi
ja sen välittömät vaikutukset väestöön
vähäisiksi, ei säteilyonnettomuuden mahdollisuutta
voi väheksyä, koska ei ole olemassa mitään
tilastollisesti luotettavaa tapaa arvioida onnettomuuden todennäköisyyttä eikä suuronnettomuuden
pitkäaikaisvaikutuksista ole varmaa tietoa. Vaikka Tshernobylin
onnettomuuden seurauksista on tehty lukuisia tutkimuksia, niiden
tulokset ovat edelleen osin riidanalaisia. Onnettomuuden aiheuttamia
syöpätapauksia on vaikea osoittaa, koska syövän
kehittyminen vie useita vuosia ja säteilyn vaikutusta on
vaikea erottaa muista tekijöistä. Onnettomuuden
seurausten vakavuuteen vaikuttaa myös väestön
ja viranomaisten ennakoimaton toiminta onnettomuustilanteessa. Terveydellisiä haittoja
aiheutuu todennäköisesti myös onnettomuuden
aiheuttamista sosiaalipsykologisista ongelmista. Mahdollisesti suurin
suuronnettomuuden riski ovat välilliset poliittiset ja
taloudelliset seuraukset, jotka voivat olla hyvinkin vakavia ja liittyä myös
kansanterveyteen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kevytvesireaktori ei todennäköisesti
voi samalla tavoin hallitsemattomasti vaurioitua kuin Tshernobylin
onnettomuudessa käyttövirheen seurauksena kävi.
Suomessa vakava reaktorionnettomuus on asetettu yhdeksi suojarakennuksen suunnitteluperusteista,
mitä on pidetty muihin maihin nähden ankarana
vaatimuksena. Myös muita turvallisuusvaatimuksia, kuten
vikasietoisuutta, sovelletaan tiukasti.
Kevytvesireaktoreiden turvallisuus perustuu reaktorin polttoaineen
moninkertaiseen suojaamiseen, mikä estää radioaktiivisia
tuotteita pääsemästä polttoaineesta
laitoksen ympäristöön. Suojan tiiviyttä ylläpidetään
turvatoiminnoilla, joita ovat reaktorin tehon hallinta, reaktorin jäähdyttäminen
ja suojarakennuksen eristäminen. Uusissa laitoksissa käytetään
passiivisia turvallisuusratkaisuja, jotka perustuvat ulkoisista
voimanlähteistä riippumattomiin järjestelmiin.
Vakavan reaktorionnettomuuden vaaraa ei voida sulkea pois reaktoriturvallisuutta
suunniteltaessa ja toteutettaessa. Vaikka Tshernobylin onnettomuuden
kaltainen tilanne ei olisikaan mahdollinen uudessa yksikössä,
on kaikkiin mahdollisiin uhkatilanteisiin mahdotonta suunnittelussa
varautua, koska uuden teknologian riskitekijöitä ei
täydellisesti voida tuntea eikä inhimillisen käyttäytymisen
mahdollisesti aiheuttamia virheitä kokonaan eliminoida.
Valiokunta toteaa, ettei hakemuksesta ilmene tarkkaan, millainen
kevytvesireaktori mahdolliseen uuteen yksikköön
tullaan valitsemaan.
Erityisen riskin muodostavat uudet uhat, kuten laitoksen sisäisen
turvallisuuden pettäminen henkilöstön
toiminnan kautta ja terrorismin mahdollisuus. Aiemmin turvallisuusajattelu
perustui siihen oletukseen, että vaarallista teknologiaa
käyttävä tai muuta riskialtista toimintaa harjoittava
henkilö, ryhmä tai organisaatio pyrkii kaikin
rationaalisin keinoin välttämään
riskin toteutumisen ja viime kädessä varmistamaan
ainakin oman eloonjäämisensä. Nykyisen käsityksen
mukaan voi syntyä tilanteita, joissa toimija jopa aktiivisesti
tavoittelee paitsi muiden myös omaa tuhoutumistaan. Myös
tällaisiin organisaation sisäisiin uhkiin joudutaan
riskialttiissa toiminnoissa varautumaan.
Turvallisuuden takaamisessa keskeisessä asemassa ovat
valvontaviranomaiset ja energiayh-tiöt. YK:n ydinenergiajärjestön
arvioinnin mukaan STUK:n viranomaistoiminta on korkealaatuista ja
se kykenee huolehtimaan sille annetuista tehtävistä.
Turvallisuusarviot perustuvat tämänhetkisiin käsityksiin
viranomaisvalvonnan tasosta ja energiayhtiöiden toiminnasta.
Molemmissa tapahtuvia muutoksia ei voida luotettavasti ennakoida voimalaitosyksikön
koko käyttöajalta, joka on arvioitu 60 vuodeksi.
Uusillakaan turvallisuusvaatimuksilla ei voida kokonaan välttää ydinsaasteen
leviämisen mahdollisuutta. Myös pitkäaikaisen
ydinsaasteen määrä voi onnettomuuden seurauksena
lisääntyä, vaikka määrä ei
olisikaan suuri.
Valmiussuunnitelmissa voidaan erilaisia onnettomuustilanteita
jäljitellä ja pyrkiä niihin
ennakolta varautumaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluorganisaatioiden
on tarpeen valmistautua siihen, että väestön
tiedon- ja palvelutarpeisiin voidaan vastata paikallistasolla kaikissa
yksiköissä, äitiysneuvoloista vanhusten
palvelulaitoksiin. Valmiussuunnitelmissa on tarpeen varautua erityisesti
nopean tiedonkulun turvaamiseen. Kunnat ovatkin laatineet riskianalyyseihin
perustuvat valmiussuunnitelmat, jotka sisältävät
myös oleelliset toiminnalliset periaatteet ja tehtävät
uhkien ja kriisien, esimerkiksi säteilyonnettomuuden hallitsemiseksi.
Pahimmassa oletetussa INES6-luokan rauhanajan onnettomuudessa on
arvioitu, ettei ympäristön asukkaille aiheutuisi
akuutteja terveysvaikutuksia ja laitoksen välittömässä läheisyydessä annokset
voivat nousta 50 mSv:iin, mikä vastaa säteilytyössä suurinta
sallittua vuotuista annosta tai noin 12 vuodessa luonnosta kertyvää annosta.
Väestönsuojelutoimenpiteet, kuten sisätiloissa
oleskelu ja joditablettien käyttö, alentavat säteilyn
vaikutuksia laitoksen lähiympäristön
asukkailla. Alle viiden kilometrin etäisyydeltä väestö jouduttaisiin
siirtämään yli vuoden ajaksi. Maatalouden harjoittamiseen
kohdistuvien rajoitusten on ar-vioitu voivan ulottua muutaman kymmenen
kilometrin etäisyydelle.
Ydinvoiman riskejä arvioitaessa on muistettava myös
muihin energiantuotantotapoihin liittyvät onnettomuusriskit.
Esimerkiksi maakaasuun ja kivihiilen tuotantoon liittyy räjähdysvaara, joka
voi toteutuessaan aiheuttaa loukkaantumisia ja kuolemantapauksia.
Työsuojelu
Uudessa ydinvoimayksikössä on kyse suuresta rakennusprojektista,
johon osallistuu lukuisia työnantajia. Aiempien kokemusten
perusteella jo uuden yksikön rakentamisvaiheessa voi tapahtua
kuolemaan johtavia työtapaturmia (Loviisassa 4 rakennustyömaalla,
11 tieosuudella). Aiempien ydinvoimalahankkeiden rakennusvaiheiden
kokemuksia voidaan hyödyntää rakentamisen
suunnittelussa ja ohjauksessa. Työsuojeluviranomaiset voivat
kiinnittää huomiota vastuiden selkeyteen ja valvonnan
suunnitelmallisuuteen.
Laitoksen käytönaikaisen turvallisuuden suhteen
tähänastiset kokemukset osoittavat tavanomaisesta
toiminnasta aiheutuvien säteilyaltistustasojen jäävän
enimmäisarvojen alle. Suurimmat työntekijöiden
annossitoumat kertyvät vuosihuoltotöissä.
Huoltotyöt voidaan suunnitella joustaviksi siten, että huoltotöihin
käytetty aika aktiivisissa tiloissa minimoidaan.
Organisaation sisäiseen toimintaan liittyviin inhimillisiin
tekijöihin ja organisatorisiin riskeihin voidaan varautua
tiedonkulkua kehittämällä, uusia riskejä ennakoimalla
sekä huolehtimalla henkilöstön ja johdon
työkyvystä ja motivaatiosta. Hyvä huolenpito
työterveydestä ja turvallisuudesta, työyhteisöstä ja
työilmapiiristä sekä ammatillisen osaamisen
kehittämisestä ovat omiaan edistämään
toiminnan turvallisuutta.
Työterveyslaitoksen selvitysten mukaan työ ydinvoimaloissa
koetaan ruumiillisesti kevyeksi, mutta henkisesti rasittavaksi.
Yhtenä ongelmana työsuojelun kannalta voidaan
pitää kehitystä erilaisten toimintojen
ulkoistamisessa. Monissa maissa ydinvoimalaitosten huolto- ja infrastruktuuritehtäviä
on
ulkoistettu alihankkijoille. Ulkoistettuihin toimintoihin osallistuvien
työntekijöiden säteilyaltistusta on vaikeampi
seurata kuin pitkäaikaisten omaan organisaatioon kuuluvien
työntekijöiden. Ulkopuolisten työntekijöiden
käyttäminen voi olla myös turvallisuusriski esimerkiksi
huumeiden käyttäjän tai terroristin mahdollisesti
päästessä henkilöstön
joukkoon. Suomessa on ydinvoimalaitoksissa ulkoistettu esimerkiksi
kulunvalvonta- ja vastaanottopalveluja, tarkastuksia ja mittalaitteiden
kalibrointia. Vuosihuoltoseisokkien aikana käytetään
pitkälle erikoistuneita koti- ja ulkomaisia alihankkijoita.
Seisokkeihin osallistuu esimerkiksi Loviisan voimalaitoksessa 750—1
000 alihankkijan työntekijää. Toimintojen
lisääntyvä ulkoistaminen on kehityssuunta,
energiayhtiön keskittyessä entistä enemmän
tuotantotoiminnan ydinosaamiseen. Erityisenä ongelmana
voidaan myös pitää henkilöstön
ikääntymistä, jonka seurauksena sukupolvenvaihdokseen
on tarpeen valmistautua siten, että aikaisemmat turvallisuutta
koskevat kokemukset ja tietämys siirtyvät uusien
työntekijöiden ja yksiköiden käyttöön.
Sosiaaliset vaikutukset
Sähköenergian riittävä ja
häiriötön saatavuus on yhteiskunnan alueellisen
ja sosiaalisen hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta välttämätöntä.
Se on teollisen toiminnan perusedellytyksiä riippumatta
teollisuuden luonteesta. Primäärienergiasta riippuvaisen
perusteollisuuden merkitys varsinkin kasvukeskusten ulkopuolella työllisyyden
ylläpitäjänä ja sosiaalisen
hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta on oleellinen. Kotitalouksien
kannalta häiriötön sähköenergian
saanti on välttämätöntä.
Myös lukuisat muut terveyteen ja sosiaaliseen turvallisuuteen vaikuttavat
tekijät riippuvat sähköenergian saatavuudesta.
Tällaisia ovat mm. elintarvikkeiden, lääkkeiden,
rokotteiden ja verituotteiden kylmäketjut. Sähkönsaannin
vakauden kannalta on pidetty tärkeänä,
että niiden energiantuotantomuotojen osuus, jotka ovat
erityisen haavoittuvia ja suhdannealttiita tai kysyntään
nähden sattumanvaraisia (maakaasu, sähkön
tuonti, tuulivoima), on kohtuullisen pieni ja korostettu omavaraisuuden
merkitystä.
Toisaalta voidaan katsoa, että energiantuotantomuodolla
ei ole välttämättä sähköenergian saannin
vakauden kannalta ratkaisevaa merkitystä. Suurten sähköenergian
tuotantoyksiköiden häiriötilanteet edellyttävät
joka tapauksessa toimivia järjestelmiä toimintavarmuuden
turvaamiseksi. Vakauden vaatimus toteutuu varsin hyvin Suomen nykyisellä sähköntuotantorakenteella,
jossa tuotantomuotoja on monia eivätkä ne ole
suuresti toisistaan riippuvaisia.
Uusiutuvat energiamuodot ja niiden hyväksikäyttöön
liittyvä tekniikka ovat voimakkaasti kasvava teollisuudenala,
jonka suora työllistävä vaikutus voi
tulevaisuudessa olla merkittävä. Nämä tuotantomuodot
ovat myös hajautetumpia kuin ydinvoiman tuotanto. Tällä on
merkitystä yhteiskunnan toimivuuden ja maan alueellisen
ja sosiaalisen rakenteen kannalta.
Yhteiskunnan kokonaisedun arvioinnissa on otettava huomioon
myös väestön käsitykset ja epävarmuus
eri energiamuotoihin liittyvistä riskeistä samoin
kuin onnettomuuden pelkoon liittyvä henkinen rasitus, joka
voi johtaa väestön ennakoimattomiin psykologisiin
reaktioihin äkillisissä onnettomuustilanteissa.
Säteilyn samoin kuin onnettomuuden pelko on stressitekijä,
jolla on vaikutusta väestön hyvinvointiin. Kokonaisedun
arviointiin liittyy myös kansalaisten luottamus viranomaisten
toimintaan, joka saatetaan kyseenalaistaa esimerkiksi muussa maassa
tapahtuvan ydinvoimaonnettomuuden seurauksena. Luottamuksen vaarantumisella
voi olla merkittäviä seurauksia taloudellisen
ja poliittisen toiminnan ja mahdollisesti koko yhteiskuntarakenteen
kannalta. Toisaalta viranomaisten toimenpiteet luottamuksen säilyttämiseksi saattaisivat
estää jo rakennetunkin ydinvoiman käytön.
Eräitä arvioinnin perusteita
Edellä on käyty läpi ydinvoiman lisärakentamisen
puolesta ja sitä vastaan puhuvia näkökohtia. Sosiaali-
ja terveysvaliokunta ei ole pelkästään sosiaali-
ja terveydenhuoltoon liittyvien näkökohtien perusteella
halunnut tehdä johtopäätöksiä siitä,
olisiko hakemusta puollettava tai vastustettava näillä perusteilla,
koska hankkeen hyväksyttävyyteen ja yhteiskunnan
kokonaisedun arviointiin vaikuttavat myös ne seikat, jotka
tulevat esiin muiden valiokuntien lausunnoissa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että keskeisin
kysymys ydinvoiman lisärakentamisen terveysvaikutusten
kannalta on se, väheneekö lisärakentamisen
seurauksena fossiilisten polttoaineiden tuotanto ja käyttö.
Tämä riippuu myös useista muista päätöksistä kuin
siitä, miten käsillä olevaan hakemukseen
suhtaudutaan. Arvioinnissa on otettava huomioon myös koko
energiapolitiikan merkitys yhteiskunnan hyvinvointipalvelujen rahoittamisen
samoin kuin taloudelliseen ja poliittiseen toimintaan kohdistuvan
luottamuksen kannalta.