Perustelut
         
         Julkisia hankintoja koskevan direktiiviehdotuksen tavoitteena
            on sääntöjen yksinkertaistaminen tehokkuuden
            ja tuloksellisuuden lisäämiseksi. Valiokunta pitää valtioneuvoston
            tavoin perusteltuna sitä, että direktiiviehdotukset
            koskevat edelleen hankintamenettelyjä eivätkä sopimusten
            sisältöä, joka jää hankintayksiköiden harkintavaltaan.
            Sääntöjä uudistamalla voidaan julkisia
            hankintoja käyttää paremmin tukemaan yhteiskunnallisia
            tavoitteita, kuten esimerkiksi sosiaalisen osallisuuden edistämistä ja
            korkealuokkaisten sosiaalipalvelujen järjestämistä.
            Valiokunta pitää tärkeänä,
            että sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisluonne otetaan
            ehdotuksissa aikaisempaa paremmin huomioon.
         
         
         EU:n hankintalainsäädännön
            vaikutusarviointi  on  osoittanut,  että  muun   muassa
            sosiaali- ja terveyspalveluilla on erityisominaisuuksia, joiden
            vuoksi niihin ei komission mukaan ole tarkoituksenmukaista soveltaa
            hankintadirektiivien tavanomaisia menettelyjä. Komission
            mukaan näiden palvelujen jäsenvaltioiden rajat
            ylittävä ulottuvuus on niiden luonteesta johtuen
            vähäinen. Komissio ehdottaa sosiaali- ja terveyspalvelujen
            kilpailuttamisvelvoitteen kynnysarvon nostamista nykyisestä 200 000
            eurosta 500 000 euroon. Suomessa näille hankinnoille on
            säädetty selvästi direktiivin mahdollistamaa alempi
            100 000 euron kynnysarvo. 
         
         
         Valiokunta  pitää  erittäin
            kannatettavana sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon korottamista
            vähintään komission ehdottamaan 500 000
            euroon  ja  toteaa,  että   työvoimavaltaisten
            sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintakokonaisuuksien hinnat nousevat
            usein yli ehdotetun kynnysarvon. Komission ehdottamaa kynnysarvoa
            korkeampaa arvoa voidaan pitää perusteltuna, koska
            komissionkaan mukaan arvoltaan alle yhden miljoonan euron sopimuksiin
            ei liity jäsenvaltioiden rajat ylittäviä intressejä.
            Valiokunta kiinnittääkin huomiota siihen, että erityisalojen
            direktiiviehdotuksessa kynnysarvoksi sosiaali- ja terveyspalvelujen
            hankinnalle on edellä mainitulla perusteella ehdotettu
            miljoona euroa.
         
         
         Komissio ehdottaa, että kaikki yli 500 000
            euron hankinnat on jaettava osiin tai perusteltava, miksi jakoa
            ei tehdä. Valiokunta pitää sosiaali- ja
            terveyspalvelujen toteuttamisen kannalta myönteisenä,
            että direktiiviehdotuksissa pyritään
            parantamaan pk-yritysten mahdollisuuksia osallistua tarjouskilpailuihin.
            Pk-yritysten kannalta keskeistä on myös kilpailuttamismenettelyjen
            yksinkertaistaminen ja joustavoittaminen.
         
         
         Komission ehdottaman kynnysarvon ylittäviin hankintoihin
            sovellettaisiin vain yleisiä avoimuuden ja yhdenvertaisen
            kohtelun periaatteita. Lisäksi tulee varmistaa, että hankintaviranomaisilla
            on mahdollisuus soveltaa erityisiä laadullisia perusteita
            palveluiden tuottajien valinnassa. Erityisesti tulee ehdotuksen
            mukaan ottaa huomioon palvelujen laatu, jatkuvuus, esteettömyys,  saatavuus
            ja kattavuus, eri käyttäjäryhmien erityistarpeet
            ja käyttäjien osallistuminen. Valiokunta  pitää  näiden  laatukriteerien
            huomioon ottamista sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintamenettelyissä keskeisen
            tärkeinä. 
         
         
         Sosiaali- ja terveysvaliokunta on eri yhteyksissä kiinnittänyt
            huomiota siihen, että kilpailuttamisvelvoite on Suomessa
            asetettu huomattavasti laajemmaksi kuin EU:n hankintadirektiivi edellyttäisi
            (StVL 2/2009 vp). Pääministeri
            Kataisen hallituksen hallitusohjelman mukaan hankintalaki uudistetaan
            niin, että kuntien suorahankintamahdollisuudet lisääntyvät
            ja työllisyys- ja terveyspoliittiset, sosiaaliset ja muut
            laatutekijät sekä innovaatio- ja ympäristöpoliittiset
            näkökohdat otetaan paremmin huomioon julkisissa hankinnoissa.
            Hallitusohjelmassa todetaan lisäksi, että kansallisia
            kynnysarvoja nostetaan lähemmäksi EU-direktiivitasoja
            ja tavaroiden ja palveluiden kansallista kynnysarvoa korotetaan tuntuvasti
            lähelle EU:n kynnysarvoa. 
         
         
         Hallitusohjelman mukaan selvitetään myös hankintalain
            soveltamista nykyistä rajatummin tilanteissa,  joissa  on  kyse
            erityisen haavoittuvien asiakasryhmien (mm. vammaiset, vanhukset,
            lapset) pitkäaikaisten  tai   harvoin
            tarvittavien palvelujen järjestämisestä.
            Hankintalakia uudistettaessa huomioidaan myös pienten tuottajien
            asema ja kielelliset erityispiirteet.
         
         
         Sosiaali-  ja terveysvaliokunta pitää välttämättömänä kansallisen
            hankintalainsäädännön määrätietoista
            uudistamista hallitusohjelmaan kirjattujen tavoitteiden mukaisesti.
            Valiokunta toteaa, että ehdotettu EU:n hankintasääntely
            antaa tähän entistä paremmat mahdollisuudet,
            jotka tulee täysimääräisesti
            hyödyntää. Valmistelu on tarpeen aloittaa
            mahdollisimman nopeasti ja se on syytä toteuttaa laajapohjaisesti
            siten, että myös sosiaali- ja terveydenhuollon
            viranomaiset, muut toimijat ja kansalaisjärjestöt
            ovat valmistelussa mukana. Valiokunta korostaa edelleen hankintaviranomaisten
            osaamisen kehittämistä erityisesti sosiaali- ja
            terveyspalvelujen laadun ja jatkuvuuden sekä asiakkaiden
            tarpeiden huomioon ottamisen turvaamiseksi.