Yleisperustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Hallituksen esityksen tarkoituksena on antaa kunnille mahdollisuus
ottaa palveluseteli käyttöön kotipalveluissa.
Esityksen tavoitteena on kotipalveluja kehittämällä edistää ikäihmisten
ja vammaisten henkilöiden kotona asumista ja itsenäistä selviytymistä sekä tukea
lapsiperheiden arkea kotiin annettavien palvelujen avulla. Esityksen
tarkoituksena on säännellä palvelusetelin käyttöä ensisijaisesti
kotipalveluissa, mutta myös muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen
osalta esityksen tarkoituksena on luoda koko maahan yhtenäiset
toimintaperiaatteet palvelusetelin käytössä.
Valiokunta pitää hyvänä,
että erilaisia keinoja kotipalvelujen sekä niihin
liittyvien tukipalvelujen lisäämiseksi kehitetään
ja samalla varaudutaan väestön ikääntymisestä aiheutuvaan
palvelutarpeen kasvuun. Kotipalvelujen saajien määrä on
laskenut koko 1990-luvun. Asiakkaiden määrän
supistuminen on voimakkaasti kohdistunut lapsiperheisiin, mutta
myös ikääntyvään väestöön.
Kun ikääntyneiden määrä on
samaan aikaan lisääntynyt, kotipalvelujen saatavuus
on heikentynyt myös ikäihmisten kohdalla. Samalla
kotiin annettavien palvelujen luonne on medikalisoitunut eli itsenäistä selviytymistä
tukevien
palvelujen sijasta ne painottuvat enemmän hoidollisiin
palveluihin. Palveluseteli esitetyssä muodossa voi parantaa
koti- ja tukipalvelujen saatavuutta ja sitä kautta ikäihmisten,
vammaisten, pitkäaikaissairaiden sekä lapsiperheiden
itsenäistä selviämistä ja toimintakykyä.
Palveluseteleiden käyttöönotto kotipalveluissa
voi edistää asiakkaiden valinnan mahdollisuuksia samoin
kuin lisätä palvelualan yksityisyrittäjyyttä ja
työllisyyttä.
Kotipalvelujen lisäämiseen palvelusetelin avulla
osoitetaan 10 miljoonaa euroa lisäystä kuntien
valtionosuuksiin vuoden 2004 talousarvioesityksessä. Valiokunta
painottaa, että resurssien lisäyksen tulee näkyä kotipalvelujen
lisääntymisenä. Vaikka lisäys
kohdennetaan vanhusväestön palveluihin, valiokunta
korostaa kotipalvelujen käytön tarpeellisuutta
myös lapsiperheissä ennaltaehkäisevän
lastensuojelutyön välineenä.
Palvelusetelimalli
Pääministeri Matti Vanhasen hallituksen ohjelman
mukaan kunnille annetaan mahdollisuudet ottaa palvelusetelit käyttöön
kotipalveluissa siten, että kunta on tilaajana ja laadun
valvojana. Hallitusohjelman kirjaus ehdotetaan lainsäädännöllisesti
toteutettavaksi siten, että sosiaali- ja terveydenhuollon
suunnittelusta ja valtionosuudesta annettuun lakiin sisällytetään
säännökset mahdollisuudesta järjestää yleensä sosiaali-
ja terveyspalveluja myös palvelusetelin avulla. Näin
sääntelyn piiriin saatetaan kunnissa jo käytössä olevat
erilaiset palvelusetelimallit. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annettuun lakiin ehdotetun yleissäännöksen
mukaan järjestettäessä palveluja palvelusetelillä,
palvelunkäyttäjän maksettavaksi jäävä omavastuuosuus
ei saa ylittää sitä asiakasmaksua, jonka kunta
voisi periä itse järjestämistään
vastaavista palveluista. Esitys ei näin sulje pois
mahdollisuutta käyttää palveluseteliä myös
muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa kuin sosiaalihuoltolain
mukaisissa kotipalveluissa, mutta palvelun käyttäjän
maksettavaksi ei saa, muissa kuin kotipalveluissa, sälyttää suurempaa maksuosuutta
kuin minkä kunta voisi periä itse järjestämistään
vastaavista palveluista.
Sosiaalihuoltolakiin ehdotetaan otetavaksi erityissäännökset
kotipalvelun hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon määräytymisestä.
Palvelusetelin arvo määräytyisi jatkuvien
ja säännöllisesti annettavien kotipalvelujen
osalta asiakkaan kotitalouden koon ja tulojen mukaisesti siten, että setelin vähimmäismäärä
olisi 5—20
euroa. Valiokunta korostaa, että mainitut euromäärät
ovat setelin arvon minimejä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunnissa setelin arvosta päätettäessä otetaan
huomioon tarve setelin minimimäärän korottamiseen
esimerkiksi silloin, kun palvelu tarvitaan yöaikaan tai
viikonloppuisin.
Palvelusetelin arvon laskemisessa käytettävät
tulorajat määräytyvät samalla
tavoin kuin kunnan muulla tavalla järjestämän
kotipalvelun asiakasmaksujen tulorajat, eli yksin asuvan henkilön
kohdalla setelin arvo alkaa pienentyä, kun tulot ylittävät
445 euroa kuukaudessa. Asiakkaan itsensä maksettavaksi
jäävä osuus riippuu näin hänen
taloudellisesta asemastaan ja voi vaihdella myös tuottajakohtaisesti.
Palvelusetelin arvon laskemisessa huomioon otettavat asiakkaan
tulot on määritelty yhdenmukaisesti kotiin annettavan
palvelun asiakasmaksun määrittämiseen
vaikuttavien tulojen kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriössä on
asetettu toimikunta valmistelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon
maksupolitiikan uudistamista. Valiokunta toteaa, että uudistuksen
yhteydessä myös palvelusetelin laskemisessa käytettävät
tulorajat samoin kuin tulokäsite tulevat uudelleen tarkasteltaviksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan kotipalveluihin ehdotettu
tulosidonnainen palvelusetelimalli on sosiaalisesti oikeudenmukainen
toteuttaessaan myös pienituloisten osalta mahdollisuuden
setelin käyttöön. Tuloverolain mukaiseen
kotitalousvähennykseen oikeuttavien palvelujen käyttäminen
on ollut yleisempää korkeimmissa tuloluokissa.
Palvelusetelin voidaan arvioida tasa-arvoistavan kotiin hankittujen
palvelujen käyttöä.
Asiakkaan asema
Palvelusetelin käyttöönotto on vapaaehtoista,
ja seteli tulee siis käytettäväksi vain
kunnan päätöksellä. Asiakkaalla
ei ole oikeutta vaatia palvelua järjestettäväksi
palvelusetelillä. Mikäli kunta päättää ottaa
palvelusetelin käyttöön, palvelusetelillä järjestetty
palvelu on osa kunnan järjestämää palvelua,
ja asiakkaalla on oikeus kieltäytyä hänelle
tarjotusta palvelusetelistä. Palvelusetelin käyttöönotto
voi vahvistaa asiakkaan asemaa, koska asiakas saa lisää valinnanmahdollisuuksia
voidessaan valita palvelut mieleiseltään tuottajalta.
Lakiehdotuksen mukaan palvelusetelin käyttöönotto
edellyttää siis aina sitä, että vastaavat
palvelut ovat saatavina myös kunnallisina palveluina. Asiakkaan
asemaa suojaa se, ettei koko kotipalvelutoimintaa voida ulkoistaa
palveluseteleillä järjestettäväksi.
Esityksen mukaan asiakkaan palvelujen tarpeen arvioi asuinkunnan
sosiaaliviranomainen. Valiokunta toteaa, että palvelujen
tarpeen arviointi on tehtävä yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa niin,
että asiakaskin ymmärtää arvioinnin.
Asiakasta on informoitava hänen oikeudestaan kieltäytyä palvelusetelistä ja
eri mahdollisuuksista järjestää hänen
tarvitsemansa palvelut. Palvelutarvetta arvioivan viranhaltijan tulee
eritellä eri vaihtoehdot tasapuolisesti ja tehdä päätös
asiakkaan edun mukaisesti. Heikoimmat asiakasryhmät, kuten
hyvin iäkkäät, huonokuntoiset tai
dementoituneet vanhukset eivät pysty valintaoikeuksiaan
toteuttamaan. Valiokunta toteaa, että palveluohjauksen
merkitys korostuu erityisesti heikoimpien asiakasryhmien
osalta, joilla ei ole resursseja itsenäisesti vertailla
eri vaihtoehtoja ja tehdä valintoja.
Palvelujen laadun valvonta
Hallituksen esityksen mukaan palvelusetelillä tuotettavien
palvelujen laadun tulee vastata sitä tasoa, jota edellytetään
vastaavalta kunnalliselta toiminnalta. Sosiaalihuoltolain mukaan
kunta hyväksyy palveluntuottajat joko julkisista hankinnoista
säädetyn lainsäädännön
nojalla kilpailuttamalla tai hyväksymällä palveluntuottajat
ilman kilpailuttamisvaihetta. Valiokunta korostaa, että palveluntuottajia
nimettäessä tulee erityistä huomiota
kiinnittää palvelujen laatuun, kuten henkilöstön
kelpoisuusvaatimuksiin ja mitoitukseen.
Asiakkaan ja hänen valitsemansa palveluntuottajan välille
syntyy esityksen mukaan sopimus, joka pohjautuu kunnan ja palveluntuottajan
sopimiin ehtoihin. Mikäli asiakas ei ole tyytyväinen
saamaansa palveluun, hän voi irtisanoa sopimuksen palveluntuottajan
kanssa ja ilmoittaa tästä kunnalle, joka avustaa
häntä palveluntuottajan vaihtamisessa. Hallituksen
esityksen mukaan kunnan tulisi seurata yksityisten palveluntuottajien
palvelujen laatutasoa muun muassa tekemällä aika
ajoin asiakaskyselyjä. Valiokunta toteaa, että laadunvalvonnan
jääminen pääasiassa asiakkaan
vastuulle on ongelmallista erityisesti hyvin ikääntyneiden
asiakkaiden osalta. Kunnan tulee valvoa tuottajan palvelujen laatua,
paitsi hyväksyessään tuottajan myös
säännöllisellä asiakaspalautteella
ja tuottajien vertaamisella laatuindikaattorien avulla.
Kotipalvelujen rajaus
Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelman kirjauksen
mukaan kunnille annetaan mahdollisuus ottaa palvelusetelit käyttöön
kotipalveluissa. Kotipalvelu kuuluu sosiaalihuoltolain 17 §:n mukaan
sosiaalipalveluihin. Kotipalveluista on tarkemmat säännökset
sosiaalihuoltoasetuksen 9 §:ssä, jonka mukaan
kotipalvelu on kodinhoitajan tai kotiavustajan antamaa kodissa tapahtuvaa
yksilön ja perheen työapua, henkilökohtaista
huolenpitoa ja tukemista sekä tukipalveluja, kuten ateria-,
vaatehuolto-, kylvetys-, siivous-, kuljetus-, saattaja- sekä sosiaalista
kanssakäymistä edistäviä palveluja.
Hallitusohjelman mukaisesti kotisairaanhoito ei sisälly
hallituksen esityksen mukaisella palvelusetelillä järjestettävien
palvelujen piiriin.
Kotisairaanhoidon antaminen perustuu kansanterveyslain 14 §:n
2 kohtaan, jonka mukaan kunnan tulee järjestää asukkaiden
sairaanhoito, johon luetaan lääkärin
suorittama tutkimus ja hänen antamansa tai valvomansa hoito
ja lääkinnällinen kuntoutus. Kotisairaanhoidon
sisällöstä ei ole lainsäädännössä tarkempia
määrittelyjä. Käytännössä kunnat
ovat ryhtyneet järjestämään
kotipalvelua ja -sairaanhoitoa toiminnallisesti yhdistettyinä.
Näistä palveluista käytetään yleisesti
kotihoito-käsitettä, jota lainsäädännössä ei
tunneta. Asetuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
on säännelty kotiin annettavien palvelujen maksuja.
Säännös koskee sekä yhdistettyä kotipalvelua
ja -sairaanhoitoa että myös erikseen annettavaa
kotipalvelua tai kotisairaanhoitoa. Rajanvetoa kotipalvelun ja kotisairaanhoidon
välillä ei ole lainsäädännössä tyhjentävästi
määritelty.
Käytännössä kunnissa on
pyritty muodostamaan kotiin annettavista palveluista kokonaisuuksia,
jotka tukevat kotona asumisen jatkumista. Monissa kunnissa sosiaali-
ja terveyspalvelut ovat yhdistettyinä, mikä on
omiaan vahvistamaan asiakaslähtöisyyttä,
palvelujen saumattomuutta ja laatua. Selkeää rajanvetoa
kotipalvelun ja -sairaanhoidon välillä ei käytännössä enää ole
olemassa. Kotipalveluhenkilöstön koulutusvaatimuksissa
nimenomaisesti pyritään laaja-alaiseen osaamiseen,
jolla tähdätään siihen, että yhden
henkilön käynnillä asiakkaan luona voidaan
hoitaa sekä sairaanhoidolliset että huolenpitoon
liittyvät toimet. Valiokunta edellyttää, että hallituksen
esitykseen sisältyvä rajaus kotipalveluihin ei
estä suorittamasta palvelusetelillä järjestettävän
kotipalvelun yhteydessä sellaisia sairaanhoidollisia toimenpiteitä,
joita lääkäri voi delegoida potilaalle
itselleenkin suoritettavaksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että nykyiset hyvät käytännöt
yhdistetyn kotipalvelun ja kotisairaanhoidon järjestämisessä voidaan
jatkossakin säilyttää. Valiokunta ehdottaa
asiasta lausumaa (Valiokunnan lausumaehdotus 1).
Seuranta ja arviointi
Ehdotettua vaihtoehtoista kotipalvelujen uutta järjestämistapaa
voidaan ainakin aluksi arvioida käytettävän
etupäässä suurilla paikkakunnilla. Palvelutuottajia
on toistaiseksi varsin vähän pienemmillä paikkakunnilla.
Lisäksi uuden palvelumallin käyttöönotto
edellyttää muun muassa palvelutuottajien hyväksymisen
tai kilpailuttamisen osalta osaamista, joka pienemmiltä paikkakunnilta
puuttuu. Valiokunta pitää tärkeänä, että sosiaali-
ja terveysministeriö huolehtii kunnille suunnattavan oppaan
laatimisesta, jotta kunnat saavat riittävät ja
oikeat tiedot palvelusetelin käytöstä.
Muun muassa palveluntuottajien valintaan tulee laatia selkeät
ohjeet uudistuksen täytäntöönpanon
helpottamiseksi.
Hallituksen esityksen perusteluissa on painotettu palvelusetelin
käytön seurannan tärkeyttä. Myös
valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta edellytti esityksen puoltamisen
yhteydessä palvelusetelijärjestelmän
toimivuutta koskevan seurannan järjestämistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että ehdotettu palvelusetelijärjestelmän
käyttööotto on sosiaalihuollossa merkittävä uudistus
ja pitää raha-asiainvaliokunnan tavoin tärkeänä,
että sosiaali- ja terveysministeriö järjestää lainsäädännön
vaikutusten seurannan ja arvioinnin. Seurannan ja arvioinnin tulee kohdistua
muun muassa asiakaskunnan valikoitumiseen sekä lainsäädännön
vaikutuksiin kunnalliseen palvelutoimintaan sekä henkilöstöön
ja työllisyyteen. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa
(Valiokunnan lausumaehdotus 2).