Perustelut
Hallituksen esityksessä HE 168/2006
vp on esitetty joitakin parannuksia lasten kotihoidon
ja yksityisen hoidon tukiin. Hallituksen esityksen mukaan tullaan
kotihoidontuen hoitorahaa korottamaan toisen ja sitä seuraavien
lasten osalta kymmenellä eurolla kalenterikuukautta kohti. Samoin
parannettaisiin ottolapsien asemaa ja mahdollistettaisiin kotihoidon
tuen ja yksityisen hoidon tuen maksaminen perheelle samanaikaisesti.
Tämä ei kuitenkaan ole mielestämme riittävä parannus
lakiin.
Lapsiperheiden köyhyys on vuosien mittaan hälyttävästi
lisääntynyt, ja tämän vuoksi
tulisi lapsiperheille kohdistettujen tukitoimien riittävyyttä ja
ajankohtaisuutta kiireesti tarkistaa. Lakialoitteessa LA 5/2006
vp esitetään yksityisen hoidon tuen täysimääräisen
hoitolisän korottamista sekä tulorajojen korottamista
20 prosentilla. On tärkeää, että lapsiperheet
saavat kotihoidon tuesta ja yksityisen hoidon tuesta tosiasiallisen
vaihtoehdon kunnalliselle päivähoidolle. Tukien
antama ostovoima korreloi suoraan siihen, miten lapsiperheet etuuksia
käyttävät. Kunnallinen päivähoito
on edelleen yhteiskunnalle huomattavasti kalliimpaa kuin se, että lapsia hoidetaan
kotona.
Kotihoidon etuna on lisäksi se, että lapsi saa
riittävästi rakkautta ja huomiota toisin kuin
suurissa päiväkotiryhmissä. Hyvänä päiväkodin ja
kodin välimuotona on yksityinen perhepäivähoito.
Tuen riittävyydestä ja sen vaikutuksesta lapsiperheiden
taloudelliseen tilaan on tehtävä selvitys ja tukisummia
on säännönmukaisesti tarkistettava siten,
että ne seuraavat elinkustannusindeksin kehitystä.
Hallituksen esityksessä ei myöskään
ole otettu huomioon monikkoperheiden asemaa. Monikkoperhe on lapsiperhe,
johon syntyy useampi kuin yksi lapsi kerrallaan. Suomessa perheisiin syntyy
vuodessa kaksosia noin 900 ja kolmosia kymmenkunta kertaa. Nelosia
syntyy noin kerran kymmenessä vuodessa. Nykyisessä lainsäädännössä lapsiperheille
suunnatut tuet on suunniteltu
tilanteisiin, joissa perheeseen syntyy yksi lapsi kerrallaan. Suomessa
sosiaalietuudet ovat lähes identtiset sekä yhden
lapsen synnyttäneille että monikkolasten vanhemmille, eikä niissä oteta
huomioon monikkoperheiden rajusti kasvaneita elinkustannuksia erilaisine
pakollisine hankintoineen.
Tämä puute tulee esiin erityisesti kotihoidontukijärjestelmässä.
Kotihoidon tuen hoitorahaa maksetaan vain yhdestä lapsesta
täysimääräisenä, ja
toisen ja kolmannen samanaikaisesti syntyneen sisaruksen osuus on
vain sisarkorotuksen mukainen, vaikka samaan aikaan syntyneet lapset
eivät voi käyttää hyväkseen
samanlaista skaalahyötyä kuin peräkkäin
syntyneet lapset, jolloin eri tarvikkeita voidaan kierrättää sisarukselta
toiselle. Lisäksi useamman lapsen syntyminen kerralla kasvattaa
perhekokoa usein niin, että suuremman asunnon ja auton
hankkiminen tulee ajankohtaiseksi. Tätä ei nykyinen
lapsiperhetukijärjestelmämme ota huomioon.
Hallituksen esityksessä ei tähän
asiaan ole esitetty parannusta. Lakialoitteessamme LA 77/2005
vp ehdotetaan, että kotihoidon tuen hoitoraha, joka tällä hetkellä on
294,28 euroa, tulee maksaa monikkoperheille monikossa: jokaisesta
syntyvästä lapsesta tulee maksaa täysimääräinen
hoitoraha eli kaksosille kaksinkertaisena, kolmosille kolminkertaisena
ja niin edelleen. Lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen
kasvun ja kehityksen kannalta että myös yhteiskunnallisesti.
Tämän työn arvostus tulee tunnustaa ja
osoittaa se myös käytännön päätöksenteossa.