Perustelut
Valiokunnan kannanotot perustuvat erikoisvaliokuntien lausuntoihin.
Erikoisvaliokuntien lausunnot muodostavat olennaisen osan eduskunnan
kantaa asiassa. Niissä olevia yksityiskohtaisia taikka
sektorikohtaisia kantoja ei ole toistettu tässä lausunnossa.
Yleistä
Valiokunta katsoo, että kysymys on poikkeuksellisen
tärkeästä asiasta Euroopan unionin tulevaisuuden
kannalta. Valiokunta korostaa sitä, että Lissabonin
tavoitteet ovat edelleen tärkeitä, muuttuneessa
maailmantalouden tilanteessa jopa tärkeämpiä kuin
vuonna 2000. Kysymys on eurooppalaisen yhteiskunta- ja hyvinvointimallin turvaamisesta
sekä Euroopan unionin yhtenäisyyden ja poliittisen
toimintakyvyn varmistamisesta. Suomen on syytä olla aktiivinen
strategian uudistamisessa.
Kyvyttömyys Lissabonin strategian toteuttamisessa voi
johtaa epäluottamuksen kierteeseen jäsenvaltioiden
välillä sekä taloudellisen ja poliittisen
integraation heikkenemiseen. Se johtaisi myös laajentumisen
lupausten ja mahdollisuuksien täyttämättä ja
käyttämättä jättämiseen. Myös
unionin poliittinen uudistuminen ja EU:n ulkoisen toiminnan kehittäminen
voivat vakavasti vaarantua, jos jäsenvaltiot lähtevät
omille teilleen yhteisen projektin laahatessa. Kasvun ja työllisyyden
näköalan katoaminen johtaisi myös vanhenevan
Euroopan sosiaalisen koheesion rapautumiseen sekä Euroopan
ympäristö- ja ilmastopoliittisen johtavan roolin
uhraamiseen kiristyvässä globaalissa kilpailussa.
Alkuperäinen strategia sisälsi kymmenen politiikkapilaria
ja noin 200 erillistavoitetta. Strategian hallinnointi on ollut
hajanaista ja raskasta. Strategiaa on pikemminkin paisutettu kuin kohdennettu
viimeisinä vuosina Eurooppa-neuvoston päätelmillä.
Välitarkastelu on nyt erittäin tarpeellista. Strategian
onnistunut täytäntöönpano on
oleellisempaa kuin jatkuva uusien avausten tekeminen.
Lissabonin strategian täytäntöönpanoon
on liittynyt monia reaalitaloudellisia ja lainsäädäntöön
liittyviä ongelmia. Julkisen talouden epätasapaino,
hidas työllisyyskehitys ja tuottavuuden merkittävästi
kilpailijamaita hitaampi kasvu ovat olleet merkittäviä makrotaloudellisia
hidasteita Lissabonin tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös
alhainen investointiaste sekä tieto- ja viestintäteknologian
alhainen hyödyntäminen ovat ongelmia. Sisämarkkinoilla
sääntely on ollut liiallista ja heterogeenista.
Sisämarkkinalainsäädännön
hyväksyminen ja täytäntöönpano
ovat jääneet tavoitteista jälkeen.
Ehkä keskeisin ongelma on kuitenkin ollut puutteellinen
poliittinen sitoutuminen. Suomen tulee voimakkaasti korostaa sitä,
että Euroopan unionin jäsenmaat ovat voimakkaan
keskinäisriippuvuuden vuoksi yhteisten ongelmien äärellä.
Jäsenmaiden kesken on löydyttävä solidaarisuutta
myös yhteisten ponnistusten hyväksi, ei ainoastaan
kunkin maan erityisongelmien ymmärtämiseksi. Sitoutuminen
vertaisarviointiin ja vertailukelpoisiin kansallisiin toimintaohjelmiin
on tärkeää.
Lissabonin strategian vaatimien uudistusten tekemisessä ja
niiden seurannassa on painotettava laajan poliittisen sitoutumisen
tarvetta ja laajaa osallistumista. Kansalliset parlamentit, työmarkkinajärjestöt
ja muut sidosryhmät on saatava mukaan strategian toteuttamiseen.
Strategian kohdentaminen
Valiokunta yhtyy komission ja valtioneuvoston kantaan, jonka
mukaan jatkotyön painopiste konkreettisten toimien osalta
on tällä hetkellä suunnattava kasvuun
ja työllisyyteen. Tämä ei saa merkitä strategian
muiden ulottuvuuksien unohtamista, sillä kasvuun ja työllisyyteen
keskittymällä voidaan saada aikaan kestäviä tuloksia
vain, jos samalla päättäväisesti
sitoudutaan myös sosiaalisen ulottuvuuden ja ympäristön osalta
kestävään kehitykseen. Kestävä kehitys
ja ympäristönäkökulma sekä Euroopan
sosiaalisen mallin vahvistaminen ovat perusratkaisuja, joihin Lissabonin
strategian konkreettisten toimenpiteiden tulee perustua.
Komissio ehdottaa tiedonantoonsa liittyvässä Lissabon-toimintaohjelmassa
kymmentä avainalaa. Valtioneuvoston tavoin ja erikoisvaliokuntien
lausuntoihin yhtyen valiokunnassa on herännyt kysymys siitä,
onko toimintaohjelma liian laaja, päällekkäinen
ja erimitallinen riittävän fokuksen luomiseksi
Lissabonin strategian toteuttamiseksi. Eurooppa-neuvoston ei tulisi hyväksyä Lissabonin
strategian toimintaohjelmaa sellaisenaan, vaan se edellyttää täsmentämistä ja
konkreettisuutta. On tärkeää, että toimintaohjelmaan
voidaan käytännössä sitoutua
ja että sen toteutumista voidaan seurata.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen myös
siinä, että kilpailukyvyn vahvistamisessa on otettava
huomioon pitkän aikavälin haasteet, jotka koskevat
julkisen talouden kestävyyttä pitkällä aikavälillä sekä hyvinvointijärjestelmien
rahoituksen kestävyyttä. Talouspolitiikan laajat
suuntaviivat -instrumentti tulisi kytkeä Lissabonin strategian
toteuttamiseen.
Yksityiskohtaisia kannanottoja
Valiokunta painottaa tarvetta kehittää sisämarkkinoita
edelleen. Tämä avoimen ja vienti-intensiivisen
kansantaloutemme vuoksi Suomen olennainen kansallinen intressi,
joka on yhteneväinen EU:n kokonaisedun kanssa. Suomen tulee olla
aktiivinen ja edelläkävijä asiassa.
Puutteita on mm. palveluiden, energiamarkkinoiden ja rahoitusmarkkinoiden
osalta. Eduskunta on antanut tukensa kattavan palveludirektiivin
säätämiselle. Direktiivissä on
kuitenkin otettava huomioon tietyt palveludirektiiviehdotukseen
liittyvät ongelmakohdat, jotka liittyvät sekä direktiiviehdotuksen
soveltamisalaan että alkuperämaaperiaatteeseen.
Tältä osin eduskunnan lokakuussa 2004 hyväksymät
kannat (SuVL 2/2004 vp) ovat edelleen täysin voimassa.
Rahoitusmarkkinoiden heterogeenisyys ja aitojen sisämarkkinoiden
kehittymättömyys on este kasvulle ja työllisyydelle.
Rahoitusmarkkinoiden toimintasuunnitelman puitteissa hyväksytyn
yhteisölainsäädännön
täytäntöönpanossa on puutteita,
jotka tulisi poistaa. Loput toimintasuunnitelmaan sisältyvät
lainsäädäntöaloitteet tulisi
saada nopeasti hyväksyttyä.
Valiokunta yhtyy myös REACH-asetuksen osalta valtioneuvoston
kantaan ja pitää tärkeänä tasapainoisen
lopputuloksen pikaista saavuttamista.
Taloudelliset ulkosuhteet on miellettävä osaksi
strategiaa, taloudellisen kasvun veturiksi. WTO:n Dohan kierrokseen
on panostettava, tavoitteena tasapainoinen maailmankauppaa vapauttava,
mutta eri maiden kehityserot huomioon ottava lopputulos.
Taloudellisten ulkosuhteiden osalta, Lissabonin strategiaan liittyen, on
tiivistettävä taloudellista yhteistyötä Venäjän
kanssa. Pohjoisen ulottuvuuden strategian kehittämisen
tärkeys on ilmeinen. Suomen on aktiivisesti johdettava
pohjoisen ulottuvuuden jatkokehittelyä. Kolmansiin maihin
suuntautuvan kaupan ja Venäjän kanssa toteutettavan
taloudellisen kumppanuuden osalta kansallinen intressimme on yhteneväinen
koko EU:n, Venäjän ja laajemminkin pohjoisen alueen
yhteisen edun kanssa.
Muutoin on keskityttävä kilpailukyvyn kannalta
olennaisimman lainsäädännön
kehittämiseen. Säädöstulva ruuhkauttaa
päätöksenteon ja hidastaa tavoitteiden
saavuttamista. Tätä ilmentää yhteisö-
ja sisämarkkinalainsäädännön
kasvava täytäntöönpanovaje.
Myös suotuisa yritysympäristö edellyttää parempaa
sääntelyä ja säädöstulvan
välttämistä.
Panostukset tutkimukseen ja kehitykseen sekä tieto-
ja viestintäteknologian käyttöön
ovat perusteltuja. EU-rahoitus ei kuitenkaan saa korvata kansallista
ja yksityistä rahoitusta. Jäsenmaiden julkisen
panostuksen jälkeenjääneisyys on korjattava.
EU-rahoituksen on keskityttävä aloille, joilla
yhteinen panostus tuottaa lisäarvoa kansalliseen ja yksityiseen
panostukseen nähden. T&K-panostuksien vaikuttavuuteen
ja tutkimustulosten hyödyntämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Ammatillisen koulutuksen ja osaamisen kehittäminen
on keskeinen osa Lissabonin strategiaa. Se oli vahvasti
esillä Wim Kokin työryhmän raportissa.
Koulutusjärjestelmä on nähtävä kokonaisuutena,
joka tukee elinikäistä oppimista, myös
työpaikoilla tapahtuvaa oppimista. Eurooppalaisten, myös
suomalaisten, yliopistojen ja korkeakoulujen avautumiseen ulospäin
on panostettava.
Keskeinen osa Lissabonin strategiaa ovat ympäristöteknologia
ja ekotehokkaat keksinnöt. Ne tukevat kasvua ja työllisyyttä sekä kestävän
kehityksen strategiaa. Ne edistävät myös
tavoitetta taloudellisen kasvun ja lisääntyvien
ympäristöhaittojen kytkennän irrottamisesta
(decoupling). Ympäristöteknologiaan ja ekotehokkaisiin
keksintöihin on panostettava ja niiden edistämiseksi
voidaan kehittää myös taloudellisia ohjauskeinoja.
EU:n johtoasema ympäristöteknologian ja ekotehokkaiden
innovaatioiden alalla on säilytettävä.
Kilpailukyvyn parantamiseksi, työssäoloasteen
nostamiseksi, julkisen talouden turvaamiseksi ja työelämässä tapahtuvien innovaatioiden
edistämiseksi on kiinnitettävä nykyistä enemmän
huomiota työelämän laatuun ja erityisesti
toimiin, jotka parantavat tuottavuutta. Työhyvinvointiin
liittyvät työilmapiirin kehittäminen,
työntekijöiden mahdollisuudet vaikuttaa työhönsä,
johtaminen sekä tasa-arvo työelämässä.
Kansanterveyden edistäminen on olennainen tekijä työllisyysasteen
ja eläkkeellejäämisiän nostamisessa.
Myös työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen
parantaminen sekä toimivan ja tasoltaan riittävän
sosiaaliturvan takaaminen liittyvät toimivien ja joustavien
työmarkkinoiden kehittämiseen.
Talousvaliokunnan lausuntoon yhtyen valiokunta toteaa, että Suomen
kansallisten kilpailukykytavoitteiden tulee olla jopa kunnianhimoisempia
kuin Lissabonin strategia. Pienenä kotimarkkina-alueena
Suomi on kansantaloudellisesti erittäin riippuvainen paitsi
EU:n sisämarkkinoista, myös globaaleista markkinoista.
Myös kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuvat
muutokset on otettava huomioon ja niihin on vaikutettava. Suomen
on varauduttava myös siihen mahdollisuuteen, että Lissabonin
strategian toteuttaminen epäonnistuu, jolloin taloudelliset ulkosuhteet
kolmansiin maihin nousevat entistä merkittävämmiksi.
Strategian hallinnointi
Valiokunta yhtyy näkemykseen siitä, että strategian
hallinnointia on virtaviivaistettava ja kevennettävä.
Komissio ehdottaa integroitua lähestymistapaa, jossa unionitasolla
tehdään yksi vuosittainen raportti sekä kansallisella
tasolla yksi kansallinen toimintasuunnitelma. Tämä lähestymistapa
on oikea. On pyrittävä irti moninaisista ja päällekkäisistä "prosesseista",
joihin EU on viime aikoina juuttunut, ja suuntauduttava toiminnan
tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviontiin. Talouspolitiikan
laajat suuntaviivat on yhdistettävä Lissabonin
strategian toteuttamiseen.
Monet Lissabonin strategian keskeiset elementit ovat sellaisia,
että ne kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan.
Unionin toimivalta joko puuttuu tai on luonteeltaan korkeintaan
täydentävää. Siksi strategian
toteuttamisessa on turvauduttu avoimen koordinaation menetelmään,
joka — Suomen kriittisestä asenteesta huolimatta — on
vakiintunut osaksi Lissabonin strategian välineistöä.
Avoimen koordinaation jatkokehittäminen on siksi tärkeänä osana
Lissabonin strategian hallinnon kehittämistä.
Menetelmän käyttöönotto tule
kytkeä selkeästi Lissabonin tavoitteisiin ja niiden
toteutumisen seurantaan. Valtioneuvosto on antanut eduskunnalle
selvityksen avoimesta koordinaationmenetelmästä loppuvuodesta
2004 (E 134/2004 vp). Suuri valiokunta lausuu valtioneuvostolle
kantansa asian erikoisvaliokuntakäsittelyn valmistuttua.
Valtioneuvosto suhtautuu varauksellisesti herra tai rouva Lissabonin
nimeämiseen. Valtiovarainvaliokunnan lausuntoon yhtyen
valiokunta tukee tätä varauksellista kantaa. Jäsenmaille tulee
antaa valtuudet itse päättää tavasta,
jolla tarpeellinen kansallinen koordinaatio järjestetään.
Valiokunta toteaa, että Suomessa asian koordinointi kuuluu
lähtökohtaisesti kauppa- ja teollisuusministeriön
toimialaan.