Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 1016/2002 vp - Tuija Nurmi /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Keravan—Lahden oikorata tulee toteutuessaan merkitsemään raideliikenteen siirtymistä uuteen ja nopeaan aikakauteen. Se merkitsee myös matka-aikojen lyhenemistä Helsingistä Lahteen ja sieltä edelleen Pietariin. Oikorata parantaa koko itäisen Suomen pääliikenneyhteyksiä ja kansainvälisesti tärkeää idänliikennettä. Nopeiden Pietarin-yhteyksien hyötyjen varmistaminen edellyttää nopeutettua tasoristeysten poisto-ohjelmaa ja turvalaitteiden uusimista.
Siksi on tarpeen riittävän määrärahan lisääminen rataosan Lahti—Kouvola—Luumäki perusparannukseen siten, että nopea liikenne olisi siellä mahdollista aloittaa jo samanaikaisesti Keravan—Lahden oikoradan käyttöönoton kanssa vuonna 2006.
Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.40.21 lisäyksenä 5 000 000 euroa Riihimäen—Lahden—Kouvolan radan nopeuden nostoon tähtäävien selvitysten ja suunnitelmien laatimiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002