TALOUSARVIOALOITE 1052/2010
         vp
      
      TAA 1052/2010
            vp - Pia Viitanen /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen henkilöliikenteen
         kehittämiseen Tampere—Mänttä-Vilppula-rataosalla
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Tampere—Mänttä-Vilppula—Haapamäki-radan varressa
         sijaitsevat pirkanmaalaiset kunnat Mänttä-Vilppula,
         Juupajoki, Orivesi ja Kangasala. Nykyinen junavuoromäärä on
         kolme edestakaista vuoroa päivässä. Nykyiset
         seisakepaikat ovat Oriveden asema, Oriveden keskusta, Juupajoen
         Korkeakoski, Vilppulan asema ja Vilppulan Kolho.
      
      
      Rataosuus on maan kiskobussiradoista ainoa, joka päättyy
         suureen kasvukeskukseen. Pysähdyspaikkojen lisäksi
         tulisi ratavälillä olla riittävä vuorotiheys,
         jotta sen palvelukyky houkuttelisi uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.
         Orivedeltä, Juupajoelta ja Mänttä-Vilppulasta
         Tampereella työssä käyvien
         määrä kasvaa jatkuvasti. Työmatkaliikennöinti
         yhä kauempaa maakunnan keskuksesta lisääntyy
         jatkossakin. Lisäksi Tampereella opiskelee päivittäin
         kymmeniä henkilöitä. Mänttä-Vilppula
         ja Orivesi ovat radan varren seudullisia koulutuskeskuksia, joihin
         on päivittäinen liikennetarve. Samanaikaisesti
         valtatien 9 välityskyky Tampereen suuntaan heikkenee vuosittain
         liikennemäärän kasvaessa.
      
      
      Ratavyöhykkeen joukkoliikenteen kehittämisestä on
         olemassa vuoden 2008 lopulla valmistunut liikenne- ja viestintäministeriön
         suunnitelma, jonka mukaan välin Tampere—Orivesi—Mänttä-Vilppula
         junavuorojen määrä kasvaisi nykyisestä kolmesta
         viiteen, joista kolmen junaparin päätepiste olisi
         Mänttä-Vilppulan keskusta. Kunnat ovat jo investoineet
         taajamajunaliikenteen seisakkeisiin ja ovat jatkossakin valmiita
         osallistumaan liikennöinnin kehittämiseen.
      
      
      Rataosalla Tampere—Mänttä-Vilppula
         tulee henkilöjunaliikennettä lisätä valmistuneen
         selvityksen mukaisesti ja osoittaa liikennevirastolle määräraha
         tarvittaviin rata- ja seisakeinvestointeihin, jotta lisäliikenne
         voidaan käynnistää suunnitellun mukaisena
         vuonna 2011.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon
         momentille  31.30.65 lisäyksenä 1 000 000
         euroa henkilöliikenteen kehittämiseen Tampere— Mänttä-Vilppula-rataosalla.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 20 päivänä syyskuuta
         2010
      
      
         - Pia Viitanen /sd
- Jukka Gustafsson /sd
- Saara Karhu /sd