TALOUSARVIOALOITE 1095/2002 vp

TAA 1095/2002 vp - Osmo Puhakka /kesk ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen Kouvolan ja Kotkan välisen rautatien henkilöliikenteen jatkamiseen

Eduskunnalle

Kymenlaakson liikenteen kehittämisstrategia on laadittu kaikkien yhteistyötahojen kanssa yhteistyössä. Strategian toimenpideohjelman viimeistely on käynnissä. Liikennestrategian keskeisin sisältö on maakuntavaltuuston 17.12.2001 hyväksymässä Kymenlaakson kehittämisstrategia 2002—2010:ssä (maakuntasuunnitelma). Strategian mukaiset hankkeet ovat myös maakuntavaltuuston 17.6.2002 hyväksymässä maakuntaohjelmassa (eduskunnan hyväksymän Alueiden kehittämislain mukainen maakuntaohjelma).

Liikenteen kehittämisstrategian ja maakuntasuunnitelman mukaan yksi keskeisimmistä kehittämiskohteista on välin Kouvola—Kotka liikenteen turvallisuuden ja välityskyvyn parantaminen. Rautatien puolella se on puuttuvien eritasoristeysten rakentaminen ja tiestön osalta valtatien 15 risteysten ja ohituskaistojen rakentaminen. Työmatka- ja palveluliikenne raskaan liikenteen ohella on kasvamassa Etelä- ja Pohjois-Kymenlaakson välillä. Valtatie 15 -hanke ei toteudu rahoitusongelmien johdosta lähivuosina. Rautatien henkilöliikenteen lakkauttaminen ko. välillä ruuhkauttaisi tietä entistä enemmän.

Rautateiden nopea henkilöliikenne Pietariin, Kaakkois- ja Itä-Suomeen tulee muuttamaan myös välin Kouvola—Kotka syöttöliikenteen asemaa ja merkitystä. Jos ko. syöttöliikenne lopetetaan ennen nopean liikenteen käyttöönottoa, sen uudelleen käynnistäminen muuttuneen liikennekäyttäytymisen johdosta ei tule toimimaan toivotulla tavalla. Kouvolan matkakeskuksen sekä siihen liittyvien muiden palvelujen kehittäminen palvelemaan myös kansainvälistä matkustajaliikennettä puoltaa myös syöttöliikenteen jatkamista.

Etelä-Suomen maakunnat ovat kehittämässä Etelä-Suomen keskusverkkoa ja sitä palvelevaa liikennejärjestelmää. Maakuntakeskusten sekä maakuntakeskusten ja pääkaupunkiseudun välisen työmatka- ja palveluliikenteen merkitys tulee entisestään kasvamaan. Tässä liikenteessä välin Kouvola—Kotka oleellinen heikentäminen tulisi vaikuttamaan haitallisesti myös koko verkkoon. Esitetty rautatieliikenteen korvaaminen nykyisillä linja-autovuoroilla ei palvele Kymenlaakson maakuntakeskusten eikä muidenkaan maakuntakeskusten välistä liikennettä.

Kouvola—Kotka-rautatien kannattavuudesta on esitetty epäilyjä. Kuitenkin suuren tavaraliikenteen vuoksi rataosa on eräs Suomen kannattavimmista rataosuuksista, jolla turvataan myös muualla hoidettavaa rataliikennettä.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille  31.60.63 lisäyksenä 1 000 000 euroa Kouvolan ja Kotkan välisen henkilöliikenteen turvaamiseen.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Osmo Puhakka /kesk
  • Matti Vähänäkki /sd
  • Sakari Smeds /kd
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Antero Kekkonen /sd
  • Jyri Häkämies /kok
  • Valto Koski /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Jussi Ranta /sd