TALOUSARVIOALOITE 1141/2010 vp

TAA 1141/2010 vp - Jyrki Yrttiaho /vas ym.

Tarkistettu versio 2.0

Määrärahan osoittaminen laivanrakennuksen innovaatio- ja ympäristötukeen sekä Turun seutukunnan työllisyyden tukemiseen

Eduskunnalle

Valtion kevään 2010 lisäbudjetissa päätetyt innovaatio- ja ympäristötuet sekä julkisesti tuetut luotto- ja takuujärjestelyt ja telakoiden rakennusaikaisen rahoituksen järjestäminen Finnvera Oyj:n ja Vientiluotto Oy:n toimenpitein eivät ole kuitenkaan riittäneet alushankintojen saamiseksi laivanrakennusteollisuutemme suurimpaan yksikköön, STX:n Turun telakalle. Näkymiä kuitenkin edelleen on; mm. varustamoyhtiö Viking Line on jatkanut neuvotteluja uusista laivatilauksista tarjouksia tehneiden telakoiden, mm. STX Finlandin Turun telakan, kanssa.

Finanssikriisin seurauksena lamaantunut kysyntä on ajanut koko Euroopan laivanrakennusteollisuuden rakennekriisiin. Työttömyys on jo nyt 50 prosentin luokkaa. Käynnissä olevassa pudotuspelissä Suomen laivarakennusteollisuuden jatkuminen on vakavammin uhattuna kuin koskaan. Tämän vuoden loka-marraskuun vaihteessa Turun telakalla luovutetaan viimeinen parhaillaan tilauskantaan kuuluva suurristeilijä. Vuodenvaihteessa Varsinais-Suomessa on työttömänä yli 10 000 laivanrakentajaa. Suorat ja välilliset vaikutukset heijastuvat laajasti muualle Suomeen ja erityisen rajuina Turun seutukunnan julkiseen talouteen.

Hallituksen budjettiesitys vuodelle 2011 ei sisällä mitään konkreettisia toimenpiteitä Suomen laivanrakennusteollisuuden auttamiseksi kriisin yli. Kuitenkin, mikäli merkittäviä uudistilauksia ei saada, käsillä on aivan toisenlainen rakennekriisi kuin aikaisemmin Suomessa millään toimialalla. Suomen valtio ja veronmaksajat ja tietenkin telakkatyöläiset joutuvat kantamaan kaikki riskit kansainvälisen teollisuusryhmän STX Business Groupin omistamien suomalaistelakoiden toiminnasta ja mahdollisen alasajon seurauksista, mutta seuraamaan sivusta itse päätöksentekoa. Tämä on ollut Suomen valtion omistajapoliittinen linja myös laivanrakennusteollisuuden osalta.

  • Hallituksen on ryhdyttävä pikaisesti toimenpiteisiin laivanrakennusteollisuuden korvaamattoman osaamisen ja työllisyyden turvaamiseksi Suomessa. Tarvitaan laivanrakennuksen innovaatiotuen ja ympäristötuen jatkamista.
  • On valmisteltava uusia rahoitusinstrumentteja kotimaisten alushankintojen rahoittamiseksi.
  • On luotava tehokas tukiohjelma Turun seutukunnan ja koko Varsinais-Suomen työllisyyden ja kuntien talouden tukemiseksi.
  • On vauhditettava valtion omistamien yhtiöiden investointisuunnitelmien, mm. Neste Oilin ja Gasumin voimala- ja maakaasuhankkeiden, toteuttamista Turun seudulla.
  • Tukien ehdoksi on asetettava korkea kotimaisuusaste ja kotimaisen ammattityövoiman työllisyydestä huolehtiminen.
  • On käynnistettävä kansallinen kehittämisohjelma Suomen ja Venäjän välisen telakka- ja offshoreyhteistyön ja siihen liittyvän tuotantoyhteistyön vauhdittamiseksi.

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta ottaa valtion vuoden 2011 talousarvioon momentille  32.20.40 lisäyksenä 30 000 000 euroa laivanrakennusteollisuuden innovaatio- ja ympäristötukeen sekä Varsinais-Suomen ja erityisesti Turun seutukunnan työllisyyden tukemiseen.

Helsingissä 20 päivänä syyskuuta 2010

  • Jyrki Yrttiaho /vas
  • Merja Kyllönen /vas
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Minna Sirnö /vas
  • Paavo Arhinmäki /vas
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Matti Kauppila /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Unto Valpas /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Erkki Virtanen /vas