TALOUSARVIOALOITE 542/2005
         vp
      
      TAA 542/2005
            vp - Jouko Laxell /kok 
      
      Tarkistettu versio 2.1
      Määrärahan osoittaminen Varsinais-Suomen tiehankkeisiin
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Kantatie 52 on alueen pääyhteys etelässä Perniöön
         ja Tammisaareen sekä pohjoisessa Someron suuntaan ja siitä edelleen
         Tampereelle.  Nykyinen kantatieyhteys on epäjatkuva. Kantatien 52
         liikenne kulkee Salon keskusta-alueen katuverkkoa pitkin. Keskustan
         läpi kulkeva liikenne lisää keskusta-alueella
         melu-, tärinä- ja ympäristöhaittoja
         sekä huonontaa liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta
         katuverkolla. Keskustan kiertomahdollisuus puuttuu.
      
      
      Salon itäisen ohikulkutien yleissuunnitelma valmistui
         kesällä 2004. Seuraava suunnittelu-vaihe on yksityiskohtaisen
         tiesuunnitelman laatiminen ja rakentamisen aloittaminen. Ohikulkutie
         kuuluu Turun tiepiirin suunnitelmiin.
      
      
      Salon itäinen ohikulkutie olisi tärkeä kauttakulkuyhteys
         ja yhdistävä lenkki Salon itä- ja ete-läpuolisilta
         liikenneväyliltä moottoritielle. Ohikulkutie mahdollistaa
         raskaan liikenteen ohjaamisen pois Salon kaupungin keskustasta.
         Tällöin Salon keskustan katuverkon kuormitus pienenee, jolloin
         erityisesti raskaan liikenteen aiheuttama melu, päästöt
         ja tärinät vähenevät. Myös
         pitkän matkan tavaraliikenteen olosuhteet paranevat, kun
         reitti siirtyy pois keskustan katuverkosta.
      
      
      Valtatie 8 (Raisio—Pori) on osa Turun ja Oulun välistä länsirannikon
         satamakaupunkeja yh-distävää tietä.
         Se on liikenneväylänä tärkeä,
         koska Turun ja Porin välillä ei ole suoraa rautatieyhteyttä.
         Valtatie 8 on tärkeä tavaraliikenteen väylä,
         ja se palvelee myös Naantalin ja Uudenkaupungin satamia.
      
      
      Tien riittämättömästä kapasiteetista
         aiheutuu päivittäistä ruuhkautumista.
         Paikoitellen tien kapeus sekä tiheässä olevat
         tasoliittymät yhdessä suurten liikennemäärien
         kanssa heikentävät liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
      
      
      
      Laillisesti ja luvanmukaisesti rakennetut tiepenkereet ovat
         vuosien mittaan saaneet aikaan monia haitallisia vaikutuksia vesistöissä.
         Virtaukset ovat estyneet tai ainakin heikentyneet. Tämä taas
         on aiheuttanut vesien laadun heikkenemistä.
      
      
      
      Särkisalon pengertien osalta tiepiirillä on
         ollut ajatus tehdä penkereeseen uusi pieni vir-tausaukko
         penkereen toiseen päähän. Tehdyn selvityksen
         mukaan tällainen uusi pieni virtausaukko vain lisää veden
         laadun heikkenemisen riskiä. Uuden pienen aukon aiheuttama
         suhteellisen voimakas virtaus voi aiheuttaa pohjasedimenttiin sitoutuneiden
         fosforin ja typen liikkeelle lähdön. Tilanne siis
         todennäköisesti vain huononee, jos penkereeseen
         tehdään pelkästään
         kosmeettisia muutoksia.
      
      
      
      Särkisalon pengertiehen tarvitaankin iso, sadan metrin
         aukko ja silta. Tämäkin voi aluksi ai-heuttaa
         myös joitain haitallisia muutoksia pohjasedimentissä,
         mutta pitkällä aikavälillä muutos vesien
         tilassa parempaan on odotettavissa.  Jos nykyiset haitalliset muutokset
         ovat aiheutuneet neljän vuosikymmenen aikana, niin kunnon
         aukon vaikutuksesta tilanne kyllä seuraavien neljän
         vuosikymmenen aikana paranee olennaisesti.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotan,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
         momentille  31.24.78 lisäyksenä 32 000 000
         euroa, josta 13 000 000 euroa käytetään
         Salon itäisen ohikulkutien rakentamiseen, 13 000 000
         euroa valtatien 8 välin Raisio—Pori korjausrakentamisen
         käynnistämiseen sekä 6 000 000
         euroa Särkisalon pengertien korjaamiseen.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2005