Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 626/2002 vp - Matti Kangas /vas
Tarkistettu versio 2.0
Laman seurauksena kunnat ovat joutuneet karsimaan terveyden- ja vanhustenhuollon palveluja. Vanhusten ahdinko lisääntyy, ja moni seniorikansalainen jää ilman asianmukaista hoitoa. Vanhustenhuollossa on tavallista, että työmäärä tehdään suosituksia pienemmillä resursseilla, mikä johtaa henkilökunnan työuupumukseen ja hoidon yksilöllisyyden vähenemiseen ja laadun heikkenemiseen.
Vanhustenhuolto asettaa henkilökunnalle erityisiä vaatimuksia. Huono palkkaus on omiaan lisäämään koulutetun työvoiman siirtymistä muihin Pohjoismaihin ja Englantiin. Ei ole Suomen edun mukaista kouluttaa työvoimaa muiden maiden tarpeisiin. Hoitajien palkkausta parantamalla saisimme työvoiman pysymään Suomessa ja kykenisimme hoitamaan vanhuksia mallikkaalla tavalla. Ongelma on erityisen polttava nimenomaan julkisissa laitoksissa, joissa on työvoimaa huomattavasti vähemmän kuin yksityisissä vanhainkodeissa. Lähes kaikissa maamme kunnissa on vanhustenhuoltoon palkattu vähemmän hoitajia kuin suositus hyvästä vanhustenhoidosta edellyttäisi.
Kymmenen vuoden sisällä suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle ja alkavat vähitellen käyttää vanhustenhuollon palveluja. Suomessa ei ole mitenkään valmistauduttu tähän suureen muutokseen. Vanhustenhuollon alueelliset erot ovat maassamme suuret. Keski-Suomessa vanhustenhuollon tilanne on monin paikoin hälyttävä henkilöstön työssä jaksamisen ja hoidon yksilöllisyyden kannalta. Siksi on perusteltua osoittaa lisää rahaa Keski-Suomen vanhustenhuollon henkilöstön palkkaamiseen.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 33.32.30 8 000 000 euroa Keski-Suomen vanhustenhuollon henkilöstön lisäpalkkaamiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002