TALOUSARVIOALOITE 631/2007
         vp
      
      TAA 631/2007
            vp - Sirpa Paatero /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen Lappeenrannan
         lentoliikenteen tukemiseen
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Reittilentoliikenne Lappeenrannan lentoasemalle loppui
         1.9.2007. Reittilentoliikennettä oli harjoitettu Lappeenrantaan
         yli 50 vuoden ajan. Reittiliikenne on paikalliselle yrityselämälle
         ja etenkin paikalliselle kansainväliselle suurteollisuudelle
         elinehto. Ilman kansainvälisiä reittilentoyhteyksiä ei
         maakuntaan synny eikä etabloidu uusia kansainvälisesti
         toimivia yrityksiä. Vaarana on jopa olemassa olevien yritysten
         kansainvälisten toimintojen uudelleensijoitus maakunnan
         ulkopuolelle.
      
      
      Lappeenrannan lentoaseman matkustajista noin 90 % on
         jatkomatkustajia. Tyypillisiä kohteita ovat Tukholma, Lontoo,
         Düsseldorf ja Oulu. Tärkein lentovuoro on ollut
         ns. yöpyvä kone, joka lähtee aikaisin
         aamulla Helsinkiin kello 6.00 ja palaa Lappeenrantaan puolenyön
         jälkeen. Tämä mahdollistaa yhden päivän
         kestävien työmatkojen tekemisen tehokkaasti. Jos
         tätä liikennettä ei voida järjestää,
         joutuvat yritykset miettimään ratkaisuja sekä matkustusjärjestelyjen
         että toimintojen sijoittamisen kannalta.
      
      
      Lappeenrannan lentomäärät ovat viime
         vuosina olleet noin 40 000—50 000 matkustajaa.
         Määrä on tyypillinen Suomessa lennettävä ns.
         ohut reitti. Kilpailua reitti ei ole kestänyt ennenkään, ja
         viimeisimmät lentoliikenteen muutokset ovat aiheuttaneet
         sen, että Suomesta ei löydy sellaista lentoyhtiötä,
         joka ottaisi riskin ohuen reitin palvelemisesta. Finnair on vetäytynyt
         pois pienemmiltä reiteiltä, ja korvaavaa yhtiötä ei
         ole löytynyt.
      
      
      Maayhteydet Helsinkiin ovat parantuneet, mutta ne eivät
         vielä mahdollista nopeaa matkustamista maakuntakeskusten
         ja ulkomaiden tärkeimpien liikekeskusten välillä.
         Tällaisen yhteyden voi rakentaa vain lentoliikenteen avulla.
         Laaja ja harvaan asuttu maa ei tuota riittäviä volyymejä lentoyhtiöille,
         jotta ne voisivat puhtailla markkinatalouden periaatteilla ja lisääntyvässä kilpailussa
         hoitaa lentoliikennettä Suomen maakuntakentille vain omalla
         riskillään. Ulkopuolinen tuki reittilentojen ylläpitämiseen
         on Suomessa useilla lentoasemilla elinehto.
      
      
      Etelä-Karjala sekä Lappeenrannan ja Imatran kaupungit
         tarvitsevat lentoyhteyden kehittyäkseen. Pelkästään
         markkinavoimin eivät lentoyhtiöt ohuita reittejä lennä.
         Yhteiskunnan tukitoimet ovat välttämättömiä Suomen
         tyyppisessä laajassa valtiossa, jotta maakuntien tasapuoliset kehittymismahdollisuudet
         turvataan.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2008 talousarvioon
         momentille  31.60.63 lisäyksenä 100 000
         euroa Lappeenrannan lentokentän säännöllisen
         reittiliikenteen tukemiseen.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 24 päivänä syyskuuta
         2007
      
      
         - Sirpa Paatero /sd
- Sinikka Hurskainen /sd
- Valto Koski /sd
- Markku Laukkanen /kesk
- Reijo Paajanen /kok
- Markku Pakkanen /kesk
- Sari Palm /kd
- Pentti Tiusanen /vas