TALOUSARVIOALOITE 662/2005
vp
TAA 662/2005
vp - Tuija Nurmi /kok
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen henkilöliikenteen
kehittämiseen oikoradalla Kerava—Lahti
Eduskunnalle
Oikoradan Kerava—Lahti suunnitteluun ja rakentamisen
perusteluihin on kuulunut visio siitä, että oikorata
paitsi nopeuttaa maan itäpuolista raideliikennettä myös
vapauttaa kapasiteettia pohjoiseen Riihimäen kautta suuntautuvalle
raideliikenteelle. Lisäksi oikoradalle sinällään
jää runsaasti tilaa niin kaukoliikenteen lisäkapasiteetille
kuin Kymenlaakson, Päijät-Hämeen ja Keski-Uudenmaan
alueen taajamajunaliikenteellekin.
Ratahallintokeskuksen visiotarkastelussa (Visio 2) todetaan,
että junamatkakilometrit kasvavat kaukoliikenteessä ja
Uudenmaan ulkopuolisessa taajamaliikenteessä 3 % ja
Uudenmaan lähiliikenteessäkin 4 %.
Oikoradalle tulisi liikennöintiin ruuhka-aikaan kaksi taajamajunaa
tunnissa. Vuoteen 2050 mennessä tulisi myös avata kolme
uutta lähiliikenneasemaa eli Mäntsälä eteläinen,
Levanto ja Hollola. Yhteensä oikoradalle tulisi kuusi uutta
lähiliikenneasemaa.
Raideryhmä Pamfletti tarkastelee omalta osaltaan myös
raideliikenteen tehokasta käyttöä ja
on todennut, että tehokkaammalla järjestelyllä lisäkapasiteetin
tuomat junavuorot voidaan sekä kaukoliikenteen että lähi-
tai taajamaliikenteen osalta hoitaa ilman välittömiä mittavia
ratapihainvestointeja.
Helsingin kauppakamari ja oikoradan varren kunnat ovat omalta
osaltaan olleet tukemassa radan toteutumista ja odottavat siitä merkittävää hyötyä
asukkaiden
liikkumiselle. Alkuperäisen laskennan mukaan tulisi taajamajunia
kulkea vähintään tunnin välein,
ja tätä tukee myös radan varrelle suuntautuva
muuttovirta.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 31.60.63 lisäyksenä 2 850 000
euroa henkilöliikenteen kehittämiseen oikoradalla
Kerava—Lahti.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005