TALOUSARVIOALOITE 678/2002 vp

TAA 678/2002 vp - Tarja Kautto /sd ym.

Tarkistettu versio 2.0

Aravalainaehtojen muuttaminen

Eduskunnalle

Aravalainajärjestelmä on sosiaalisen asuntorakentamisen perusta kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeusasuntojen tuottamiseksi. Aravalainoitus toimii tällä hetkellä huonosti vuokra-asuntojen ja asumisoikeusasuntojen korkeiden korkojen ja vuosimaksujen takia.

Uusien vuokratalojen reaalikoron enimmäismäärä, jolla voidaan vaikuttaa lyhennyksiin ja laina-aikaan, on hallituksen huhtikuussa tekemän päätöksen mukaisesti alennettu 3,7 prosentista 2,95 prosenttiin. Täten kahden prosentin inflaatiolla lainoista perittävä korko on 4,95 prosenttia, mikä on markkinakorkoihin nähden erittäin korkea sosiaaliseen vuokra-asumiseen. Laina-ajan alussa korko on vuosimaksun suuruinen eli 3,8 prosenttia, mistä se kymmenenteen vuoteen mennessä nousee edellä mainitulle tasolle. Muutos ei vaikuta asunnoista perittäviin vuokriin, jotka määräytyvät vuosimaksun määrästä, joka puolestaan nousee vuosittain inflaation määrällä + 1 prosentilla. Näin ollen sosiaalisen vuokra-asumisen pääomamenot ovat voimakkaasti sidoksissa inflaatioon toisin kuin nykyiset markkinakorot.

Hallituksen huhtikuussa tehdyt muutokset eivät koskeneet lainkaan asumisoikeusasuntoja, joiden korot voivat tulevaisuudessa olla jopa 7 prosenttia. Myös aravavuokra-asuntojen lähtövuokra sekä vuokrien nousu ovat liian korkealla tasolla tulorajojen perusteella asuntoihin valittavien asukkaiden tuloihin ja tulokehitykseen nähden, sillä uusi aravavuokra vie noin 35 prosenttia uusien asukkaiden bruttotuloista.

Vanha, noin 7 miljardin euron aravalainakanta jäi uudistuksen ulkopuolelle. Siihen kohdistuvat korkeista koroista, lyhennysten myöhäisyydestä ja laina-ajan pituudesta aiheutuvat ongelmat. Vanhojenkin aravavuokra-asuntojen vuokrat ovat liian korkeat ja vuokrien nousu suhteessa asukkaiden tulokehitykseen liian nopeaa. Lisäksi kilpailukyky suhteessa vapaarahoitteisiin vuokra-asuntoihin on monilla paikkakunnilla heikko, mikä lisää aravavuokra-asuntojen tyhjilleen jäämisen uhkaa. Nykyisillä aravalainaehdoilla uustuotanto ei käynnisty riittävästi ja vanhojen aravalainojen lainaehdot estävät talojen oikea-aikaisen perusparantamisen. Jatkuva inflaatiota korkeampi pääomakulujen kasvu monilla seuduilla johtaa aravavuokrien sellaiseen nousuun ja tasoon, mikä ylittää jo markkinavuokrat.

Edellä mainittujen ongelmien poistamiseksi aravalainajärjestelmän lainaehtoja tulee muuttaa. Jotta aravavuokrat saadaan kohtuullisiksi, tulee ensimmäisen vuosimaksun määrää alentaa nykyisestä 3,8 prosentista. Myös aravalainojen korkoja on alennettava markkinakorkoja alemmiksi. Vaihtoehtoisesti lainan takaisinmaksun tulee voida muodostua samaan tapaan kuin on määrätty kiinteälyhenteisissä korkotukilainoissa. Lisäksi asumisoikeusasuntojen lainoihin tulee tehdä vastaavanlaiset muutokset järjestelmän toimivuuden parantamiseksi. Korjausten tulee ulottua myös vanhoihin aravavuokratalo- ja asumisoikeustalolainoihin.

Edellä olevan perusteella ehdotamme kunnioittaen,

että eduskunta lisää valtion vuoden 2003 talousarvioon luvun  35.30 perusteluihin maininnan siitä, että aravalainajärjestelmän lainaehtoja ja asumisoikeusasuntojen lainoja tulee kohtuullistaa ja että nämä toimenpiteet otetaan huomioon valtion asuntorahaston menojen mitoituksessa.

Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002

  • Tarja Kautto /sd
  • Pentti Tiusanen /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Pia Viitanen /sd
  • Rakel Hiltunen /sd
  • Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Seppo Kanerva /kok
  • Hanna Markkula-Kivisilta /kok
  • Riitta Korhonen /kok
  • Christina Gestrin /r
  • Esa Lahtela /sd
  • Marjaana Koskinen /sd
  • Kalevi Olin /sd
  • Jussi Ranta /sd
  • Pirkko Peltomo /sd
  • Kari Rajamäki /sd
  • Jouko Skinnari /sd
  • Säde Tahvanainen /sd
  • Heli Paasio /sd
  • Matti Saarinen /sd
  • Jukka Gustafsson /sd
  • Ulla Juurola /sd
  • Risto Kuisma /sd
  • Klaus Hellberg /sd
  • Iivo Polvi /vas
  • Anne Huotari /vas
  • Mikko Immonen /vas
  • Virpa Puisto /sd
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Tapio Karjalainen /sd
  • Pertti Turtiainen /vas
  • Lauri Kähkönen /sd
  • Tuula Haatainen /sd
  • Tero Rönni /sd
  • Merikukka Forsius /vihr
  • Susanna Huovinen /sd
  • Raimo Mähönen /sd
  • Valto Koski /sd
  • Matti Vähänäkki /sd
  • Annika Lapintie /vas
  • Marjatta Stenius-Kaukonen /vas
  • Marja-Liisa Tykkyläinen /sd
  • Markku Laukkanen /kesk
  • Anu Vehviläinen /kesk
  • Hannu Takkula /kesk
  • Aulis Ranta-Muotio /kesk
  • Hannes Manninen /kesk
  • Kari Myllyniemi /kesk
  • Kyösti Karjula /kesk
  • Liisa Hyssälä /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Timo E. Korva /kesk
  • Seppo Lahtela /kesk
  • Lauri Oinonen /kesk
  • Marja-Leena Kemppainen /kd
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Inkeri Kerola /kesk
  • Timo Kalli /kesk
  • Jari Leppä /kesk
  • Matti Väistö /kesk
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Olli Nepponen /kok
  • Leea Hiltunen /kd
  • Veijo Puhjo /vas
  • Anne Holmlund /kok
  • Mauri Pekkarinen /kesk
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Jouko Jääskeläinen /kd
  • Klaus Bremer /r
  • Janina Andersson /vihr
  • Liisa Jaakonsaari /sd
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Marjatta Vehkaoja /sd
  • Satu Hassi /vihr
  • Reijo Kallio /sd
  • Saara Karhu /sd
  • Tuija Brax /vihr
  • Pekka Nousiainen /kesk
  • Sulo Aittoniemi /alk
  • Jaana Ylä-Mononen /kesk
  • Maria Kaisa Aula /kesk
  • Mika Lintilä /kesk
  • Paula Lehtomäki /kesk
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Päivi Räsänen /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Bjarne Kallis /kd
  • Erkki Kanerva /sd
  • Ulla Anttila /vihr
  • Leena Luhtanen /sd