TALOUSARVIOALOITE 720/2002
vp
TAA 720/2002
vp - Timo E. Korva /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen vanhojen
metsien suojelukompensaatioon
Eduskunnalle
Valtioneuvoston päätöksellä 3/500/96:
27.6.1996 muodostettiin Pohjois-Suomeen vanhojen metsien
suojeluohjelma. Päätöksellä perustettiin
uusia luonnonsuojelualueita yhteensä noin 293 000 hehtaarin
pinta-alalle, josta noin 63 100 ha on talouskäytössä olevia
metsämaita ja 164 600 ha muita metsä-
ja kitumaita. Muilla valtioneuvoston periaatepäätökseen
7.12.1995 kuuluneilla inventointialueilla olevat luontoarvot edellytettiin säilytettävän
alue-ekologisen suunnittelun avulla.
Pohjois-Suomen valtionmaiden uusien suojelualueiden arvioitiin
vähentävän Metsähallituksen
vuosittaisia hakkuukertymiä 330 000 kuutiometriä.
Lisäksi Kuusamon yhteismetsän omistamien suojelualueiden
toteuttaminen maanvaihdolla vähentäisi Metsähallituksen
vuotuista hakkuukertymää 35 000 kuutiometriä.
Suojelusta aiheutuisi Pohjois-Suomessa ilman kompensaatiota 183
välittömän metsätyöpaikan
vähennys, ja jos otetaan huomioon myös välilliset
ja johdetut vaikutukset, 800 työpaikan menetys.
Pohjois-Suomen metsien suojelusta aiheutuvien talous-
ja työllisyysvaikutusten kompensoimiseksi päätettiin
toteuttaa hankkeet, joiden kustannusvaikutus on yhteensä 386,4
milj. markkaa kymmenen vuoden aikana. Päätöksen
mukaan eri ministeriöt toteuttavat rahoitusohjelmaa vuosittain
hallituksen päättämien menokehysten puitteissa.
Kompensaatio-ohjelman olisi pitänyt toteutua vuodesta
1997 alkaen. Lapin liitto on selvittänyt asiaa ja eri viranomaisilta
kerätyt tiedot osoittavat selvästi, että kompensaatiot
eivät toteudu. Kun kompensaatio-ohjelmalla päätöksen
mukaan haluttiin siirtää suojelun kustannukset
koko kansan maksettavaksi, on toteutusviranomaisilta saadun tiedon
perusteella toteutunut vain noin 10 % sellaisia
hankkeita, joiden rahoituksen myöntämisessä kompensaatio
on ollut keskeinen peruste. Jopa tämä 10 prosentin
toteutuma-aste voidaan kyseenalaistaa, sillä ministeriöiden
määrärahat, joilta kompensaatioita olisi
tullut maksaa, ovat mainittuina vuosina vähentyneet jopa kymmeniä prosentteja.
Valtioneuvoston päätös sisällyttää kompensaatio-ohjelman
toteutus budjetin olemassa oleville momenteille ilman erillistä rahoitusta
näyttää olevan myös EU-lainsäädännön
vastainen, sillä kompensaatiorahoituksessa kysymykseen tulevat
eri ministeriöiden momenttien määrärahat
on pääsääntöisesti
osoitettu EU:n tavoite 1 ohjelman kansalliseksi vastinrahoitukseksi
ilman, että kompensaatioiden maksatusta olisi EU:n komissiossa
hyväksytty tavoiteohjelmaan.
Arvioitaessa päätetyn suojeluohjelman toteutumattomuutta
olisi lisäksi otettava huomioon, että mainittuun
valtioneuvoston periaatepäätökseen sisältyi
Metsähallitukselle velvoite alue-ekologisesta suunnittelusta,
mikä toteutuessaan on tosiasiassa lisännyt Pohjois-Suomen
suojelualueita vielä noin 100 000 hehtaarilla.
Näiden menetysten osalta ei ole edellytettykään
kompensaatioita. Meneillään on myös yksityismetsien osalta
metsälain edellyttämä erityisen tärkeiden elinympäristöjen
sekä luonnonsuojelulaissa säädettyjen
säästettävien luontotyyppien kartoitus, mikä alustavien
arvioiden mukaan lisää suojeltavia metsäalueita
vielä noin 100 000 hehtaaria.
Pohjois-Suomen vanhojen metsien suojeluohjelmaa koskevaan päätökseen
on liitetty perustelumuistio, jossa todetaan mm.: "Kompensoinnin perusteeksi
otettiin ensisijaisesti suojelun välittömät
vaikutukset metsätalouteen, koska ne ovat selkeimmin arvioitavissa
ja kohdistuvat alueellisesti Pohjois-Suomeen. Välillisiä vaikutuksia voidaan
korvata aluepoliittisella tuella, jota kohdennetaan erityisesti
pohjoisen elinkeinoelämän rakennemuutoksen tukemiseen.
Sekä kompensaatio- että kehittämistoimet
on suunniteltava paikallisten olosuhteiden ja vaatimusten mukaan."
Siis kompensaatioista päätettäessä haluttiin
myös korostaa erillisiä kompensaatiohankkeita,
joita ei tule sekoittaa aluepolitiikan yleisiin vaikutuksiin. Kompensaatiohankkeiksi
on kuitenkin merkitty jälkikäteen ja nyttemmin myös
päätöksenteon hetkellä selviä yleisen
aluepolitiikan hankkeita.
Lapin liiton suorittamat selvitykset kompensaatioiden toteutumisesta
sekä rahoituspäätöksiä tekeviltä viranomaisilta
saadut muut tiedot osoittavat kiistattomasti, että kompensaatiorahoitus on
jäänyt lähes kokonaan toteutumatta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme
kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon
momentille 35.20.22 lisäyksenä 3 000 000
euroa vanhojen metsien suojelukompensaatioon ja lisää perusteluihin
maininnan, että määrärahaa saa
käyttää Pohjois-Suomen vanhojen metsien
suojelusta aiheutuvien talous- ja työllisyysvaikutusten
kompensaatiotoimiin suojelun vaikutuspiirissä olevilla
alueilla valtioneuvoston periaatepäätökseen
vanhojen metsien suojelemisesta (3/500/96:27.6.1996)
sisältyvän kompensaatio-ohjelman mukaisesti.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta
2002
- Timo E. Korva /kesk
- Kari Myllyniemi /kesk
- Mauri Salo /kesk
- Hannu Aho /kesk
- Hannes Manninen /kesk
- Aulis Ranta-Muotio /kesk
- Esko-Juhani Tennilä /vas