Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
TAA 783/2002 vp - Esko Kurvinen /kok
Tarkistettu versio 2.0
Pohjois- ja Itä-Suomen alueista Oulun seutu on lähes ainoana pystynyt vastaamaan nyky-yhteiskunnan muutoksiin ja haasteisiin. Oulu onkin ollut tärkeässä asemassa tasapainottaessaan maamme aluekehitystä. Oulun seutu on yksi Suomen nopeimmin kasvavista keskuksista. Alueella asuu tällä hetkellä lähes 200 000 ihmistä, ja kasvuennusteiden mukaan väestömäärä nousee yli 240 000:een vuoteen 2030 mennessä. Väestömäärän kasvun vuoksi pääteiden liikenne on lisääntynyt Oulun seudulla vuosittain 9—19 %. On ennustettu, että liikenne kasvaa vuoteen 2020 mennessä jopa 90 %. Oulun seudun voimakas kasvu edellyttää panostusta pääliikenneväyliin, jotta uusia asunto- ja työpaikka-alueita voitaisiin ottaa käyttöön ja entisiä kehittää. Erityisen tärkeä merkitys liikenneväylillä on elinkeinoelämälle ja yritystoiminnalle sekä yritysten halukkuudelle toimia tietyllä alueella.
Oulu—Kuusamo-valtatien 20 palvelutaso on luokassa D (välttävä) ja ennustetilanteessa E (huono). Tie on liikenteellisesti heikko, ja sen monet liittymät ruuhkautuvat voimakkaasti liikenteen ollessa vilkasta. Tilanne pahenee koko ajan, ja liikenneväylän heikkous on jo vaikuttanut alueen toimintaan ja imagoon. Viime aikoina jopa pelot yritysten ja erityisesti kansainvälisten yritysten vetäytymisestä pois alueelta huonon liikenneväylän ja infrastruktuurin vuoksi ovat nousseet esille.
Tien kehittämisalueella on tuhansia työpaikkoja. Menestyksekkään elinkeinoelämän ja yritystoiminnan ja siten työpaikkojen säilymisen kannalta ja sekä työpaikkarakentamisen että tien turvallisuuden parantamisen vuoksi valtatien 20 kehittäminen on erittäin tärkeää.
Edellä olevan perusteella ehdotan kunnioittaen,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2003 talousarvioon momentille 31.24.79 lisäyksenä 22 000 000 euroa valtatien 20 kehittämiseen.
Helsingissä 1 päivänä lokakuuta 2002