TALOUSARVIOALOITE 801/2005
vp
TAA 801/2005
vp - Leena Rauhala /kd
Tarkistettu versio 2.0
Määrärahan osoittaminen oppisopimuskoulutukseen
Eduskunnalle
Oppisopimuskoulutus on sekä nuorille että aikuisille
soveltuva joustava ja käytännönläheinen tapa
hankkia ammattitaito ja suorittaa perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkinto
työn ohessa. Koulutusaikaan ja koulutuksen sisältöön
vaikuttavat opiskelijan aikaisempi koulutus ja työkokemus,
joten oppisopimuskoulutus ottaa hyvin huomioon oppijan tarpeet ja
lähtökohdat opiskeluun lähdettäessä.
Oppisopimus on toimiva tapa kouluttaa työvoimaa yrityksiin.
Se ottaa huomioon yrityksen tarpeet ja kouluttaa yritykseen sopivia
käytännön ammattilaisia, joilla on työtään
varten monipuoliset tiedot ja taidot. Oppisopimuskoulutus on myös
tuloksekasta koulutusta, sillä oppisopimuskoulutetuista
työllistyy noin 90 prosenttia koulutuksen suorittaneista.
Tämän vuoksi oppisopimuskoulutus tarvitsee lisäpanostusta
työntekijöiden kouluttamiseksi ja ammattitaitoisten
työntekijöiden saamiseksi yrityselämän
tarpeita varten.
Oppisopimuskoulutus tarjoaa järjestelmää kehitettäessä mahdollisuuden
tarjota oppijan omista lähtökohdista lähtevää koulutusta.
Monet niistä, jotka peruskoulun jälkeen putoavat
pois ammatillisista koulutuksista, voisivat oppisopimusjärjestelmän
kautta oppia ammatilliset valmiudet ilman niitä teoria-aineiden
rasitteita, joita koulumuotoisessa ammatillisessa koulutuksessa
on. Käytännönläheinen ja työssä pääosin
tapahtuva koulutus voisi motivoida monia näistä nuorista, jotka
nyt tutkimusten mukaan eivät hakeudu peruskoulun jälkeen
ammatilliseen koulutukseen. Nämä nuoret ovat usein
myös suuressa syrjäytymisvaarassa.
Oppisopimuskoulutus tarjoaa parhaimmillaan myös pitkäjänteisen
ja erityisryhmien erityistarpeet huomioivan mahdollisuuden erityisryhmien ja
vaikeimmassa työmarkkina-asemassa olevien työllistymiseksi
ja riittävän ammattitaidon hankkimiseksi. Tulevaisuudessa
monia aloja uhkaa todellinen työvoiman niukkuus. Silloin
myös esim. vammaisilla, vajaakuntoisilla, etnisillä vähemmistöillä ja
ulkomaalaisilla henkilöillä on nykyistä paremmat
työnsaantimahdollisuudet. Heille pitää vain
tarjota mahdollisuus ammattitaidon hankkimiseen koulutuksen ja työkokemuksen
kautta. Oppisopimuskoulutus on yksi erinomainen väline
tähän; siinä kun molemmat työllistymisen
kynnykset täyttyvät: ammatillinen koulutus ja
työkokemus.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
momentille 29.60.31 lisäyksenä 4 000 000
euroa oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen ja oppisopimuskoulutusmäärien
lisäämiseen erityisesti vaikeimmassa työmarkkina-asemassa
olevien ammatilliseen koulutukseen.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
2005