TALOUSARVIOALOITE 978/2005
         vp
      
      TAA 978/2005
            vp - Anni Sinnemäki /vihr ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Määrärahan osoittaminen Kehärata-hankkeen käynnistämiseen
         Vantaalla
      
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      Raideliikenteeseen panostaminen tukee aluekehitystä,
         lisää liikenneturvallisuutta, edistää elinkeinotoimintaa
         ja vähentää päästöjä.
         Toimiva rataverkko mahdollistaa nykyistä laajemmat työssäkäyntialueet
         ja siirtää tavara- ja henkilöliikennettä teiltä raiteille.
         Etelä-Suomen rautatieliikenteen visiotarkasteluita tehtäessä löydettiin
         useita mahdollisia kehittämisväyliä,
         joiden pohjalta olisi mahdollista rakentaa liikennettä ja
         kuljetuksia raiteiden varaan. Tulevaisuuteen voisivat kuulua toisaalta
         nykyistä suorempia reittejä kulkevat suurnopeusradat,
         toisaalta monipuolisempi taajamajunaliikenne. Kansainvälisesti
         tärkeä hanke on nykyistä nopeampi junayhteys
         Pietariin.
      
      
      Hallituksen väylätyöryhmän
         työskentelystä lähtien on ollut selvää,
         että hallituksen linja on kovin tieinvestointipainotteinen.
         Vaikka ratojen perusparannuksen rahoitustarve on hiljalleen otettu
         vakavasti, rataliikenteestä puuttuvat visiot.  Pääkaupunkiseudun
         hankkeissakin etusijalla ovat edelleen autoliikennettä helpottavat
         hankkeet, ja raideliikennehankkeita on lykätty tuleviin
         vaalikausiin. Tässä valossa ei näytä hämmästyttävältä,
         että hallituksesta Suomen hiilidioksidikiintiöt
         tuntuvat ahtailta. Kun hallitus suosii henkilöautoliikennettä jopa
         pääkaupunkiseudun liikenteessä, ei ole
         ihme, jos hiilidioksidikiintiöt ylittyvät.
      
      
      Vihreän eduskuntaryhmän mielestä raideliikenteen
         investointeihin on kohdennettava riittävä rahoitus.
         Nyt teiden rakentamisen suora rahoitus ylittää raideinvestointien
         rahoituksen. Ilmasto- ja liikennepoliittiset tavoitteet huomioon
         ottaen suhteen pitäisi olla aivan toisenlainen.
         Teiden kunnossapito on tärkeää ja monella
         kohtaa jopa välttämätöntä,
         mutta täytyy muistaa, että ratahankkeet pienentävät
         myös teiden kuormitusta.
      
      
      Raideliikenteen investoinnit vaativat suunnittelua ja esitöitä,
         joten raideliikenteen investointien tason nostaminen tavoitetasolle
         vaatii parin vuoden siirtymäajan. Päätökset
         investointien kasvattamisesta pitäisi tehdä kuitenkin
         jo nyt, jotta suunnittelu ja valmistelu voi edetä hallitusti tulevina
         vuosina.
      
      
      Ratahankkeista Vantaalle sijoittuva Kehärata (entinen
         Marja-rata) on kuitenkin hanke, joka on yhteiskunnallisesti kannattava
         ja merkittävä, ja joka olisi mahdollista käynnistää jo
         vuonna 2006. Kehärata on 18 kilometriä pitkä uusi
         rataosuus, joka muodostaa yhdessä Keravan ja Leppävaaran
         kaupunkiratojen sekä Martinlaakson radan kanssa yhtenäisen
         kaupunkiratalenkin, jolloin lähiliikenteen junakaluston
         käyttöä voidaan tehostaa.
      
      
      Kehäradan kokonaiskustannukset ovat noin 300 miljoonaa
         euroa, mutta tarkoituksena on sopia kustannustenjaosta valtion ja
         kuntien välillä. Esitämme, että Kehärata-hankkeen
         käynnistämiseen varataan vuodelle 2006 viisi miljoonaa
         euroa.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta ottaa valtion vuoden 2006 talousarvioon
         momentille  31.40.78 lisäyksenä 5 000 000
         euroa Kehäratahankkeen käynnistämiseen
         Vantaalla.
      
      
      
    
   
   
      Helsingissä 26 päivänä syyskuuta
         2005
      
      
         - Anni Sinnemäki /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Erkki Pulliainen /vihr
- Rosa Meriläinen /vihr
- Oras Tynkkynen /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Heidi Hautala /vihr
- Tarja Cronberg /vihr