Perustelut
         
         Tutkimus ja kehitys, yrittäjyys ja työllisyys sekä vienti
         
         Talousvaliokunta pitää elinkeinoelämän
            kilpailukyvyn ja uudistumisen kannalta olennaisen tärkeänä,
            että talousarvioesityksessä lisätään määrärahoja
            tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan. Valtio
            tukee muun ohella erityisesti riskipitoisia hankkeita. Tuella kannustetaan
            yrityksiä ja muita yhteisöjä t&k-hankkeisiin,
            joilla voidaan edistää ja nopeuttaa yhteiskunnan,
            elinkeinoelämän ja työelämän
            kehitystä.
         
         
         Työllisyys- ja yrittäjyysluvun määrärahat kasvavat
            vuonna 2010 vuoden 2009 tasosta (talousarvio sekä I ja
            II lisätalousarvio) noin 856 miljoonalla eurolla noin 2,4
            miljardiin euroon. Korotus johtuu pääasiassa viennin
            jälleenrahoituksesta (32.30.80). Talousarvioesityksen mukaan
            viennin rahoituksen turvaamiseksi Suomen Vientiluotto Oy rahoittaa
            välittäjäpankin kautta vientikaupan edellyttämää pitkäaikaista luotonantoa.
            Jälleenrahoitusmallin ja sen edellyttämien vientitakuiden
            määrän korottamisen avulla pyritään
            varmistamaan viennin rahoittaminen kilpailukykyisin ehdoin.
         
         
         Vuoden 2009 toisessa lisätalousarvioesityksessä viennin
            jälleenrahoitusmäärärahaa vähennettiin
            1 miljardilla eurolla. Perustelujen mukaan määrärahan
            vähennys aiheutui jälleenrahoituksen vähäisestä käytöstä,
            mikä johtui kilpailun lisääntymisestä,
            vientihankkeiden vähäisestä määrästä ja
            Suomessa sovellettavien ehtojen tiukkuudesta. Esityksessä sanotaan,
            että tarkoituksena on muuttaa ehtoja lähemmäksi
            kilpailijamaissa noudatettavaa tasoa.
         
         
         Talousvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa on käynyt
            ilmi, että talousarvioesitys vastaa Finnveran tavoitteita,
            mutta tiukat ehdot ovat rajoittaneet jälleenrahoituksen
            käyttöä. Ehtoja on syksyn aikana muutettu,
            mutta jälleenrahoituksen käyttö jäänee
            suunniteltua pienemmäksi, kun samaan aikaan pankkien rahoitusmahdollisuudet
            ovat parantuneet.
         
         
         Maailmantalouden tilanne vaikuttaa olennaisesti siihen, milloin
            Suomen vienti lähtee nousuun. Suomen kansantalous on voimakkaasti riippuvainen
            vientiteollisuudesta ja sen alihankkijoista. Talousvaliokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomessa turvataan yritysten toimintaedellytykset
            ja huolehditaan yritysten kilpailukyvystä, jotta teollisuus
            ja työpaikat pysyvät Suomessa. Yrityksille tulee
            tarjota ehdoiltaan tasavertainen viennin rahoitus ja vientitakuut
            kilpailijamaihin nähden. 
         
         
         Talousvaliokunnalle annetun tiedon mukaan projektiaikainen rahoitus
            etenkin pk-yrityksille on vaikeutunut. Suuret yritykset sanelevat
            maksuaikoja, mikä vaikeuttaa hankintoja. Rahoitusta on
            saatavissa, mutta vain reaalivakuuksilla, ja ennakkomaksuja maksetaan
            takauksia vastaan. 
         
         
         Syyskuussa tehdyn Finnveran ja Suomen yrittäjien pk-yritysbarometrin
            mukaan suhdannenäkymät ovat keväästä parantuneet,
            mutta ovat edelleen heikot. Pk-yritysten maksuvaikeudet ja -viivästykset
            ovat selvästi lisääntyneet, mikä on vaatinut
            yrityksiä sopeuttamaan toimintaansa. Finnveran rooli pk-yritysten
            rahoituksessa on korostunut viimeisen vuoden kuluessa.
         
         
         Talousvaliokunta katsoo, että Finnveralla on olennaisen
            tärkeä rooli rahoittajaosapuolena sekä kotimaan
            että viennin rahoituksessa. Nykyisessä taloustilanteessa
            Finnveran on otettava entistä suurempia riskejä,
            jotta yritykset selviytyisivät laman yli. Pankkien ja muiden
            rahoittajien tulee kantaa yritysrahoituksesta oma vastuunsa kohtuullisin
            ehdoin. Ne eivät saa yrittää siirtää riskejään
            ja vastuitaan Finnveralle. 
         
         
         Talousvaliokunnalle on esitetty epäilyjä,
            että kaikki EU:n jäsenvaltiot eivät noudata
            EU:n valtiontukisääntöjä. Jos
            näin on, perusteettomilla valtiontuilla houkutellaan teollisuustuotantoa siirtymään
            maahan, jossa tuet ovat runsaammat. Tämä kuihduttaa
            lähtömaan tuotantoa, aiheuttaa työttömyyttä ja
            vääristää kilpailua. Sillä saattaa olla
            kohtalokkaita seurauksia etenkin alihankkijoina toimiviin kotimaan
            pk-yrityksiin.
         
         
         Kun tällaisia epäilyjä on esitetty,
            talousvaliokunta pitää välttämättömänä,
            että Suomen hallitus seuraa EU:n komission valtiontukipolitiikkaa
            ja sitä, noudatetaanko kaikissa EU:n jäsenmaissa
            yhteisiä valtiontukisääntöjä ja
            myönnetäänkö EU:n ulkopuolisissa
            maissa kilpailua vääristäviä tukia.
         
         
         Valtio avustaa talousarvioesityksessä ehdotetuilla
            määrärahoilla valtakunnallista laajakaistahanketta
            (31.40.50). Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksien
            päätöksellä laajakaistarakentamiseen
            käytetään myös EU:n myöntämää maaseudun
            kehittämisrahaa (30.10.61).
         
         
         Talousvaliokunta korostaa, että eri puolilla maata
            olevien yritysten toimintaedellytysten kannalta on olennaisen tärkeää,
            että laajakaistayhteydet ovat samantasoiset koko maassa.
            Laajakaistarakentaminen tulee toteuttaa ohjelman mukaisesti.
         
         
         Uusiutuvan energian käytön edistäminen
         
         Budjettiesityksen tavoitteena on, että energian käyttö tehostuu
            ja uusiutuvan energian käyttö kasvaa.  Tavoitetta
            toteutetaan ilmasto- ja energiastrategian mukaisesti. Talousvaliokunta
            on käsitellyt   pitkän   aikavälin  ilmasto-  ja  energiastrategiasta
            annetun selonteon ja laatinut siitä mietinnön
            (VNS 6/2008 vp — TaVM 9/2009 vp).
            Talousvaliokunnan ehdotuksesta eduskunta hyväksyi lausuman,
            jossa hallituksen edellytetään edistävän
            uusiutuvan energian tuotantotavoitteiden toteutumista tuntuvin toimenpitein
            (EK 19/2009 vp).
         
         
         Hallituksen budjettiesityksessä vuodelle 2010 ehdotetaan
            energiansäästön ja uusiutuvan energian
            käytön edistämiseen sekä energiatiedotukseen
            3,4 miljoonaa euroa, mikä on 500 000 euroa vuoden
            2009 tasoa vähemmän (32.60.20). Energiatuen myöntämisvaltuudeksi
            ehdotetaan 64,1 miljoonaa euroa, jossa on lisäystä 4
            miljoonaa euroa (32.60.40).
         
         
         Budjettiesityksen lähtökohtana on, että Suomi
            täyttää EU:n vuodelle 2020 asettamat
            tavoitteet  vähentää  päästöjä,
            lisätä uusiutuvan energian käyttöä ja
            parantaa energiatehokkuutta. 
         
         
         EU:n tavoitteet parantaa energiatehokkuutta 20 prosentilla ja
            lisätä uusiutuvan energian osuutta Suomessa nykyisestä 28,5
            prosentista 38 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä ovat
            vaativat. Tavoitteisiin pääsemiseksi on turvauduttava
            kaikkiin käyttökelpoisiin keinoihin. Talousvaliokunta
            viittaa edellä mainittuun mietintöönsä TaVM
               9/2009 vp.
         
         
         Talousvaliokunta edellyttää, että valtiovarainvaliokunta
            arvioi energiamäärärahojen ja energiatukivaltuuksien
            tason sekä muiden edistämiskeinojen todellisen
            tarpeen, joilla voidaan varmistaa tarvittavien investointien toteuttaminen
            ja siten EU:n uusiutuvan energian käytön tavoitteiden
            saavuttaminen. Valiokunta huomauttaa, että metsäteollisuuden
            tuotantokapasiteetin supistaminen heijastuu suoraan uusiutuvan energian
            tuotantoon alentavasti. Tarvittaessa talousarvioon on lisättävä määrärahoja,
            joilla tuetaan tavoitteiden saavuttamista.
         
         
         Talous- ja velkaneuvonta sekä valtionavustus kuluttajajärjestöille
         
         Vuoden 2010 talousarvioehdotuksessa korvauksena talous- ja velkaneuvonnan
            järjestämiseen (32.40.31) ehdotetaan 4 511 000
            euroa Kuluttajaviraston esityksen mukaisesti. Määrärahan, joka
            perustuu suunnittelukehykseen, arvioidaan kattavan noin kaksi kolmasosaa
            162 henkilötyövuoden ostamisesta palveluntuottajilta
            sekä neuvojien ammattitaidon ylläpitämisestä ja
            kehittämisestä. 
         
         
         Kuluttajaviraston kehykset ylittävä ehdotus oli
            8 296 000 euroa, jolloin kuntien ei ollenkaan tarvitsisi
            osallistua rahoitukseen.
         
         
         Vuonna 2009 talousarvioesityksen määräraha
            on 4 611 000 euroa. Sen lisäksi I lisätalousarviossa
            myönnettiin lisää 1 000 000
            euroa palveluntarjoajille ja 500 000 euroa yleisen taloustietämyksen
            lisäämiseen.
         
         
         Talousarvioesityksessä on asetettu tuloksellisuustavoitteeksi,
            että asiakkaiden keskimääräinen
            jonotusaika on korkeintaan 60 päivää ja
            että asiakkaiden mahdollisuudet saada neuvontaa tasapuolistuvat.
         
         
         Velkaneuvojien huhtikuussa 2009 keskuudessaan tekemän
            kyselyn mukaan jonotusajat vaihtelivat yhdestä viikosta
            191 päivään keskimääräisen
            jonotusajan ollessa 85 päivää. Talous-
            ja velkaneuvontayksiköitä on yhteensä 56.
            Kuluttajaviraston keräämät ajankohtaiset
            tiedot poikkeavat jossain määrin velkaneuvojien
            kyselyn tuloksista, mutta ne ovat samansuuntaiset, eli asiakasmäärät
            ja jonotusajat ovat kasvaneet. (Kuluttajaviraston julkaisussa 5/2009
            on yksityiskohtaista tietoa vuodelta 2008.)
         
         
         Talousarvioesityksestä seuraa, että noin 36 % kuluista
            jää kuntien katettavaksi. Kuluttajaviraston antaman
            tiedon mukaan kuntien vapaaehtoinen rahoitusosuus vaihtelee alueellisesti
            huomattavasti. Osa kunnista ei rahoita palveluja lainkaan, ja jotkut
            kunnat rahoittavat kuluista yli puolet.
         
         
         Talousvaliokunta pitää talous- ja velkaneuvonnan
            palveluiden tarjonnan tilaa huolestuttavana. Esitetyllä määrärahalla
            ei saavuteta asetettuja tavoitteita, ja kansalaiset joutuvat asuinpaikan
            mukaan eriarvoiseen asemaan. Taloudellisen tilanteen vaikeutumista
            kuvaa se, että yksityishenkilöiden maksuhäiriömerkinnät
            ovat lisääntyneet voimakkaasti sekä yksipuolisten
            velkomustuomioiden määrä on kasvanut
            räjähdysmäisesti. Velkomusasiat kuormittavat
            myös perintää entistä enemmän. 
         
         
         Kotitaloudet ovat ottaneet suuria ja pitkäaikaisia
            asuntoluottoja. Niiden velkaantumisaste on noussut yli sadan prosentin.
            Kun samalle henkilölle kasaantuu lisäksi useita
            muita velkoja, tilanne ei enää pysy hallinnassa,
            jos elämäntilanteessa tapahtuu muutoksia esim.
            työttömyyden kohdatessa tai jos korkotaso nousee. 
         
         
         Talousvaliokunta korostaa, että talous- ja velkaneuvojilta
            edellytetään hyvää ja laaja-alaista ammattitaitoa.
            Ylivelkaisilla asiakkailla saattaa olla usein myös muita
            ongelmia, joiden ratkaisuun tulee antaa ohjausta. Talousvaliokunta muistuttaa,
            että tehokkaalla talous- ja velkaneuvonnalla on todettu
            voitavan saavuttaa säästöä muissa
            julkisissa menoissa, mikä kompensoi neuvonnan kuluja.
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että valtiovarainvaliokunta vakavasti harkitsee määrärahan
            korottamista niin, että talous- ja velkaneuvontaan voidaan
            palkata ja kouluttaa lisäresursseja nykyisestä vaikeasta
            taloustilanteesta aiheutuvien ongelmien helpottamiseksi ja ratkaisemiseksi
            tasavertaisesti eri puolilla maata.
         
         
         Talous- ja velkaneuvonnan arviointi -julkaisussa (Työ-
            ja elinkeinoministeriön julkaisu 8/2009) todetaan,
            että talous- ja velkaneuvonta on osoittautunut välttämättömäksi
            yksityishenkilöiden ja kotitalouksien taloudellisen toimintakyvyn
            palauttamisen ja ylläpitämisen kannalta. Toiminta
            on vakiintunut omaksi, erityistä osaamista ja ammattitaitoa
            vaativaksi, asiakkaille henkilökohtaisesti annettavaksi
            neuvonta- ja avustuspalveluksi. Julkaisun mukaan valtion rahoitus
            neuvonnan järjestämiseen on riittämätön. Neuvonnan
            organisaatio on hajanainen, eivätkä asiakkaat
            ole edes kohtuullisen yhdenvertaisessa asemassa talous- ja velkaneuvonnan
            saatavuuden ja laadun suhteen.
         
         
         Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt
            raportista lausunnot, mutta johtopäätöksiä ei
            ole toistaiseksi tehty.
         
         
         Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
            että ehdotettuja toimenpiteitä ryhdytään
            toimeenpanemaan.
         
         
            Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
               lisää momentille 32.40.31 Korvaus talous- ja velkaneuvonnan
               järjestämiseen 1 600 000 euroa,
               jolloin määräraha vastaa vuoden 2009
               talousarvion ja I lisätalousarvion tasoa, yhteensä 6 111 000
               euroa. Näin pystytään paremmin tyydyttämään
               talous- ja velkaneuvontapalvelujen kasvavaa kysyntää velkaongelmien
               lisääntyessä. Hallituksen on seurattava
               määrärahan riittävyyttä ja
               tarvittaessa reagoitava siihen lisätalousarvioesityksessä.
            
         
         Talousarvioesityksessä ehdotetaan momentille 32.40.50
            Valtionavustus kuluttajajärjestöille 673 000
            euroa. Momentilta on kahteen edelliseen  vuoteen  verrattuna
            vähennetty 150 000 euroa, jonka summan eduskunta
            oli niinä vuosina lisännyt talousarvioon.
         
         
            Talousvaliokunta ehdottaa, että valtiovarainvaliokunta
               lisää momentille 32.40.50 Valtionavustus kuluttajajärjestöille 150 000
               euroa, jolloin määräraha on edellisten
               vuosien suuruinen.