Ehdotus
Euroopan rahoitusmarkkinoiden yhdentymisen suojaaminen edellyttää yhteisiä oikeudellisia
puitteita
markkinoiden väärinkäytön estämiseksi,
selville saamiseksi, tutkimiseksi ja siitä rankaisemiseksi.
Nykyinen yhteisön lainsäädäntö ei riitä suojaamaan
markkinoiden luotettavuutta. Sisäpiirikauppoja koskevien
säännösten ja määräysten
yhteensovittamisesta yli 10 vuotta sitten annettu neuvoston direktiivi
(89/592/ETY, jäljempänä sisäpiiridirektiivi)
rajoittuu sisäpiirintiedon väärinkäytön
estämiseen.
Komission direktiiviehdotus sisäpiirikaupoista ja markkinoiden
manipuloinnista saattaisi yhteisön tasolla ajan tasalle
sisäpiirikauppaa koskevat säännökset,
yhdenmukaistaisi markkinoiden manipulointia koskevat säännökset
ja tehostaisi jäsenvaltioiden rahoitusmarkkinoita valvovien
viranomaisten valvontamahdollisuuksia ja yhteistoimintaa. Direktiivillä luotaisiin
yhteiset puitteet vastuunjaolle, täytäntöönpanolle
ja yhteistyölle ja vältettäisiin mahdolliset
epäjohdonmukaisuudet ja sekaannukset. Direktiiviehdotuksen
1 artiklassa ja liitteessä määritellään
keskeiset käsitteet. Sisäpiiritiedon määritelmä perustuisi
nykyisessä sisäpiiridirektiivissä olevaan
määritelmään, jota on laajennettu
kattamaan myös ensimarkkinat. Samalla soveltamisalaa laajennettaisiin
arvopapereista muihin rahoitusvälineisiin. Markkinoiden
manipulointina pidettäisiin yhtäältä kauppaa
ja kauppaa koskevaa tarjousta tarjouskirjassa sekä toisaalta
sellaisen tiedon levittämistä, jolla johdetaan
tai yritetään johtaa markkinaosapuolia harhaan.
Määritelmä perustuisi käyttäytymiseen,
ei aikomukseen tai tavoitteeseen. Rahoitusvälineiden ja säänneltyjen
markkinoiden määritelmät vastaisivat
sijoituspalveludirektiivissä olevia määritelmiä (93/22/ETY).
Direktiiviehdotuksessa edellytetään jäsenvaltioiden
kieltävän sisäpiirintietoa hallussaan
pitäviä luonnollisia ja oikeushenkilöitä käyttämästä tietoa
hyväkseen. Kielto koskisi niin sanottujen ensisijaisten
sisäpiiriläisten osalta myös muuta kuin
sisäpiirintiedon tietoista hyväksikäyttöä. Myös
markkinoiden manipulointi ehdotetaan kiellettäväksi.
Kielto koskisi sekä luonnollisia että oikeushenkilöitä.
Jäsenvaltiot voisivat päättää olla
soveltamatta väärien tai harhaanjohtavien
tietojen levittämistä koskevaa kieltoa sellaisiin
henkilöihin, joiden tarkoitukset ovat puhtaasti journalistiset.
Direktiiviehdotuksen mukaan rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskijoiden
tulisi julkistaa sisäpiirintieto mahdollisimman nopeasti.
Periaatteesta ehdotetaan kuitenkin eräitä poikkeuksia. Liikkeeseenlaskijoiden
ja niiden puolesta toimivien tahojen olisi laadittava sisäpiiriläisistä luettelo
ja pidettävä sitä ajan tasalla. Liikkeeseenlaskija
voisi eräissä tapauksissa ottaa vastuun julkistamisvaatimuksen
noudattamatta jättämisestä suojellakseen
oikeutettuja etujaan.
Direktiiviä ei sovellettaisi muun muassa jäsenvaltion,
Euroopan keskuspankkijärjestelmän ja kansallisen
keskuspankin toimiin, joiden tarkoituksena on rahapolitiikan, valuuttakurssipolitiikan
tai julkisen velan hoitaminen. Direktiiviä ei myöskään
sovellettaisi yrityksiin, jotka käyvät kauppaa
omilla osakkeillaan takaisinosto-ohjelmien mukaisesti eikä rahoitusvälineiden vakauttamiseen,
jos kyseinen kaupankäynti tapahtuu sovittujen edellytysten
mukaisesti.
Direktiivi kattaisi säännellyt markkinat,
sääntelemättömät markkinat,
kauppapaikat, menetelmät hintatietojen jatkuvaksi levittämiseksi, pörssien
ulkopuoliset kaupat, sekä muut välineet ja keinot
heti, kun niitä käytetään manipuloimaan
rahoitusvälinettä, joka on otettu tai aiotaan
ottaa kaupankäynnin kohteeksi säännellyillä markkinoilla
vähintään yhdessä jäsenvaltiossa,
tai heti, kun niitä käytetään
tällaisen rahoitusvälineen sisäpiirikauppaan.
Direktiivi kattaisi myös ensimarkkinat ja toiminnan niin
sanotuilla harmailla markkinoilla.
Direktiiviehdotuksessa edellytettäisiin, että jäsenvaltiot
nimeävät yhden toimivaltaisen hallinnollisen viranomaisen
varmistamaan, että direktiivin säännöksiä noudatetaan.
Toimivaltaiselle viranomaiselle olisi annettava tietyt valvonta-
ja tutkintavaltuudet tehtäviensä hoitamiseksi.
Direktiiviehdotus sisältää luettelon
tällaisista vähimmäisvaatimuksista. Jäsenvaltiot
voisivat säätää kansallisten
lakien mukaisesti, että toimivaltainen viranomainen voi
käyttää valtuuksia vain yhteistyössä kyseisen
jäsenvaltion muiden viranomaisten, erityisesti oikeusviranomaisten,
kanssa.
Jäsenvaltioille asetettaisiin direktiivissä yleinen
velvoite määrätä ja määrittää seuraamukset, joita
direktiivin nojalla toteutettujen toimenpiteiden rikkomisesta aiheutuu.
Seuraamusten olisi oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia.
Toimivaltaiset viranomaiset voisivat julkistaa tiedon direktiivin
säännösten rikkomisesta, jollei tästä mahdollisesti
aiheudu vaaraa rahoitusmarkkinoille tai kohtuutonta vahinkoa osapuolille.
Direktiivissä säädettäisiin
kattavista yhteistyö- ja avustusjärjestelyistä toimivaltaisten
viranomaisten kesken. Euroopan arvopaperikomitea avustaisi komissiota
direktiivin teknisten yksityiskohtien täytäntöönpanossa.
Direktiivillä kumottaisiin voimassa oleva sisäpiiridirektiivi.
Direktiivin oikeusperustaksi ehdotetaan Euroopan yhteisöjen
perustamissopimuksen 95 artiklaa.