TALOUSVALIOKUNNAN LAUSUNTO 28/2001 vp

TaVL 28/2001 vp - U 67/2001 vp

Tarkistettu versio 2.0

Valtioneuvoston kirjelmä ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi (markkinoiden väärinkäyttö)

Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO

Vireilletulo

Eduskunnan puhemies on 11 päivänä lokakuuta 2001 lähettänyt valtioneuvoston kirjelmän ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi sisäpiirikaupoista ja markkinoiden manipuloinnista (U 67/2001 vp) käsiteltäväksi suureen valiokuntaan ja samalla määrännyt, että talousvaliokunnan on annettava asiasta lausuntonsa suurelle valiokunnalle.

Asiantuntijat

Valiokunnassa ovat olleet kuultavina

lainsäädäntöneuvos Martti Anttinen, valtiovarainministeriö

lainsäädäntöneuvos Asko Välimaa, oikeusministeriö

toimistopäällikkö Jarmo Parkkonen, Rahoitustarkastus

rikostarkastaja Erkki Rossi, keskusrikospoliisi

johtaja Timo Rintanen, HEX Oyj

lakimies Hannu Hulkkonen, Arvopaperivälittäjien yhdistys ry

Lisäksi valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon Suomen Pankkiyhdistykseltä.

VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ

Ehdotus

Euroopan rahoitusmarkkinoiden yhdentymisen suojaaminen edellyttää yhteisiä oikeudellisia puitteita markkinoiden väärinkäytön estämiseksi, selville saamiseksi, tutkimiseksi ja siitä rankaisemiseksi. Nykyinen yhteisön lainsäädäntö ei riitä suojaamaan markkinoiden luotettavuutta. Sisäpiirikauppoja koskevien säännösten ja määräysten yhteensovittamisesta yli 10 vuotta sitten annettu neuvoston direktiivi (89/592/ETY, jäljempänä sisäpiiridirektiivi) rajoittuu sisäpiirintiedon väärinkäytön estämiseen.

Komission direktiiviehdotus sisäpiirikaupoista ja markkinoiden manipuloinnista saattaisi yhteisön tasolla ajan tasalle sisäpiirikauppaa koskevat säännökset, yhdenmukaistaisi markkinoiden manipulointia koskevat säännökset ja tehostaisi jäsenvaltioiden rahoitusmarkkinoita valvovien viranomaisten valvontamahdollisuuksia ja yhteistoimintaa. Direktiivillä luotaisiin yhteiset puitteet vastuunjaolle, täytäntöönpanolle ja yhteistyölle ja vältettäisiin mahdolliset epäjohdonmukaisuudet ja sekaannukset. Direktiiviehdotuksen 1 artiklassa ja liitteessä määritellään keskeiset käsitteet. Sisäpiiritiedon määritelmä perustuisi nykyisessä sisäpiiridirektiivissä olevaan määritelmään, jota on laajennettu kattamaan myös ensimarkkinat. Samalla soveltamisalaa laajennettaisiin arvopapereista muihin rahoitusvälineisiin. Markkinoiden manipulointina pidettäisiin yhtäältä kauppaa ja kauppaa koskevaa tarjousta tarjouskirjassa sekä toisaalta sellaisen tiedon levittämistä, jolla johdetaan tai yritetään johtaa markkinaosapuolia harhaan. Määritelmä perustuisi käyttäytymiseen, ei aikomukseen tai tavoitteeseen. Rahoitusvälineiden ja säänneltyjen markkinoiden määritelmät vastaisivat sijoituspalveludirektiivissä olevia määritelmiä (93/22/ETY).

Direktiiviehdotuksessa edellytetään jäsenvaltioiden kieltävän sisäpiirintietoa hallussaan pitäviä luonnollisia ja oikeushenkilöitä käyttämästä tietoa hyväkseen. Kielto koskisi niin sanottujen ensisijaisten sisäpiiriläisten osalta myös muuta kuin sisäpiirintiedon tietoista hyväksikäyttöä. Myös markkinoiden manipulointi ehdotetaan kiellettäväksi. Kielto koskisi sekä luonnollisia että oikeushenkilöitä. Jäsenvaltiot voisivat päättää olla soveltamatta väärien tai harhaanjohtavien tietojen levittämistä koskevaa kieltoa sellaisiin henkilöihin, joiden tarkoitukset ovat puhtaasti journalistiset.

Direktiiviehdotuksen mukaan rahoitusvälineiden liikkeeseenlaskijoiden tulisi julkistaa sisäpiirintieto mahdollisimman nopeasti. Periaatteesta ehdotetaan kuitenkin eräitä poikkeuksia. Liikkeeseenlaskijoiden ja niiden puolesta toimivien tahojen olisi laadittava sisäpiiriläisistä luettelo ja pidettävä sitä ajan tasalla. Liikkeeseenlaskija voisi eräissä tapauksissa ottaa vastuun julkistamisvaatimuksen noudattamatta jättämisestä suojellakseen oikeutettuja etujaan.

Direktiiviä ei sovellettaisi muun muassa jäsenvaltion, Euroopan keskuspankkijärjestelmän ja kansallisen keskuspankin toimiin, joiden tarkoituksena on rahapolitiikan, valuuttakurssipolitiikan tai julkisen velan hoitaminen. Direktiiviä ei myöskään sovellettaisi yrityksiin, jotka käyvät kauppaa omilla osakkeillaan takaisinosto-ohjelmien mukaisesti eikä rahoitusvälineiden vakauttamiseen, jos kyseinen kaupankäynti tapahtuu sovittujen edellytysten mukaisesti.

Direktiivi kattaisi säännellyt markkinat, sääntelemättömät markkinat, kauppapaikat, menetelmät hintatietojen jatkuvaksi levittämiseksi, pörssien ulkopuoliset kaupat, sekä muut välineet ja keinot heti, kun niitä käytetään manipuloimaan rahoitusvälinettä, joka on otettu tai aiotaan ottaa kaupankäynnin kohteeksi säännellyillä markkinoilla vähintään yhdessä jäsenvaltiossa, tai heti, kun niitä käytetään tällaisen rahoitusvälineen sisäpiirikauppaan. Direktiivi kattaisi myös ensimarkkinat ja toiminnan niin sanotuilla harmailla markkinoilla.

Direktiiviehdotuksessa edellytettäisiin, että jäsenvaltiot nimeävät yhden toimivaltaisen hallinnollisen viranomaisen varmistamaan, että direktiivin säännöksiä noudatetaan. Toimivaltaiselle viranomaiselle olisi annettava tietyt valvonta- ja tutkintavaltuudet tehtäviensä hoitamiseksi. Direktiiviehdotus sisältää luettelon tällaisista vähimmäisvaatimuksista. Jäsenvaltiot voisivat säätää kansallisten lakien mukaisesti, että toimivaltainen viranomainen voi käyttää valtuuksia vain yhteistyössä kyseisen jäsenvaltion muiden viranomaisten, erityisesti oikeusviranomaisten, kanssa.

Jäsenvaltioille asetettaisiin direktiivissä yleinen velvoite määrätä ja määrittää seuraamukset, joita direktiivin nojalla toteutettujen toimenpiteiden rikkomisesta aiheutuu. Seuraamusten olisi oltava tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia. Toimivaltaiset viranomaiset voisivat julkistaa tiedon direktiivin säännösten rikkomisesta, jollei tästä mahdollisesti aiheudu vaaraa rahoitusmarkkinoille tai kohtuutonta vahinkoa osapuolille. Direktiivissä säädettäisiin kattavista yhteistyö- ja avustusjärjestelyistä toimivaltaisten viranomaisten kesken. Euroopan arvopaperikomitea avustaisi komissiota direktiivin teknisten yksityiskohtien täytäntöönpanossa. Direktiivillä kumottaisiin voimassa oleva sisäpiiridirektiivi. Direktiivin oikeusperustaksi ehdotetaan Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen 95 artiklaa.

Valtioneuvoston kanta

Valtioneuvosto pitää direktiiviä ja sen tavoitteita yleisesti ottaen kannatettavina. Direktiivi edistää valtiolliset rajat ylittävien rahoituspalvelujen tarjontaa, koska palveluntarjoajilla olisi selkeä ja yhteinen käsitys siitä, millaiset menettelyt ovat sallittuja. Sijoittajien luottamus rahoitusmarkkinoiden toimintaan ja hintojen määräytymisjärjestelmään kasvaisi, kun sijoittajat voisivat luottaa siihen, että koko yhteisön alueella noudatetaan samanlaisia sääntöjä. Direktiivi on tarpeellinen myös voimakkaasti lisääntyneen valtiolliset rajat ylittävän arvopaperinvälityksen vuoksi. Nykyisin yli kolmasosa Helsingin Pörssissä toimivista välittäjistä sijaitsee ulkomailla. Valtioneuvoston mielestä asian valmistelun yhteydessä on erityisesti varmistuttava toimivaltaiselle viranomaiselle annettavia valvonta- ja tutkintavaltuuksia koskevan sääntelyn yhteensopivuudesta perustuslaissa turvattujen perusoikeuksien kanssa. Direktiivin määräys jäsenvaltioille asetetusta velvollisuudesta määrätä direktiivin nojalla annettujen säännösten rikkomisesta myös rikosoikeudellinen seuraamus ei nykymuodossaan vastaa Euroopan yhteisöjen perustamissopimuksen määräyksiä. Valtioneuvosto noudattaa aikaisempaa linjaansa suhtautumisessa yhteisöoikeuden ja rikosoikeuden väliseen suhteeseen ja suhtautuu siten torjuvasti siihen, että rikosoikeudellisia säännöksiä otettaisiin yhteisöoikeudelliseen I pilarin direktiiviin.

VALIOKUNNAN KANNANOTOT

Perustelut

Valiokunta yhtyy valtioneuvoston myönteiseen kantaan direktiiviehdotuksen tavoitteiden osalta. Tavoitteena tulee olla yhtenäisten, tehokkaiden ja kilpailukykyisten arvopaperimarkkinoiden toteuttaminen. Sisäpiirikauppoja ja markkinoiden manipulointia koskevan lainsäädännön uudistaminen vakauttaa rahoitusmarkkinoita ja lisää markkinoiden läpinäkyvyyttä sekä yleistä luottamusta arvopaperi- ja johdannaiskauppaan. On hyvä, että säännökset on sisällytetty yhteen yhtenäiseen direktiiviin. Direktiivi poistaisi aukkoja ja epäjohdonmukaisuuksia jäsenvaltioiden kansallisesta sääntelystä, mikä yhdenmukaistaisi kilpailuedellytyksiä rahoitusmarkkinoilla. Direktiivi tehostaisi myös kansallisten viranomaisten välistä yhteistyötä.

Valiokunta antaa tukensa direktiivin laajalle soveltamisalalle. On tarkoituksenmukaista, että direktiiviä sovelletaan myös sijoituspalveludirektiivin mukaisiin rahoitusvälineisiin ja johdannaisiin. Valiokunta pitää hyvänä myös sitä, että direktiivi koskisi säänneltyjen markkinapaikkojen ulkopuolisia kaupankäyntijärjestelmiä. Sijoittajaa suojaavan viranomais- ja itsesääntelyn taso on näissä järjestelmissä yleensä säänneltyjä markkinapaikkoja alhaisemmalla tasolla. Laajennus vastaa myös arvopaperimarkkinalain uudistamisessa noudatettuja periaatteita.

Valiokunta kiinnittää huomiota tarpeeseen määritellä direktiiviehdotuksessa käytetyt käsitteet ja tunnusmerkistöt riittävän selkeästi. Tämä koskee erityisesti markkinoiden manipulointia ja sisäpiiritiedon käyttämistä koskevia kieltoja ja niihin liittyviä tunnusmerkistöjä. Toisin kuin voimassaolevassa sisäpiiridirektiivissä kielto koskisi niin sanottujen ensisijaisten sisäpiiriläisten osalta myös muuta kuin sisäpiiritiedon tietoista hyväksikäyttöä. Määritelmä perustuisi käyttäytymiseen, ei aikomukseen tai tavoitteeseen. Tämä asettaa suuria vaatimuksia erityisesti näyttökynnyksen määrittelemisessä. Näyttökysymykset saattavat osoittautua monissa tapauksissa muutenkin ongelmallisiksi. Pankeilla on esimerkiksi velvollisuus kieltäytyä liiketoimesta, jos asiakas perustaa toimeksiantonsa sisäpiiritietoon tai jos asiakkaan tavoitteena on markkinoiden manipulointi. Näiden seikkojen selvittäminen ja toteennäyttäminen ei ole yksiselitteistä.

Valiokunta korostaa täsmällisen ja objektiivisen käsitteistön merkitystä myös määriteltäessä toimivaltaisten viranomaisten valvonta- ja tutkintavaltuuksien vähimmäistaso. Eräät toimivaltuudet on määritelty direktiiviin sisältyvässä luettelossa hyvinkin epätäsmällisesti. Valiokunta yhtyy valvontavaltuuksiin liittyvien perusoikeusnäkökohtien osalta lakivaliokunnan lausuntoon LaVL 24/2001 vp.

Valiokunta pitää direktiiviehdotuksessa tehtyjä rajauksia, jotka koskevat jäsenvaltioita sekä eräitä julkisoikeudellisia oikeushenkilöitä, perusteltuina. Valiokunta antaa myös tukensa sille, ettei direktiiviä sovelleta omia osakkeita koskeviin takaisinosto-ohjelmiin yleisölle tarjoamisen yhteydessä eikä rahoitusvälineiden vakauttamiseen. Direktiivissä tulee jättää riittävästi liikkumavaraa rahoitusvälineiden stabilisoimista varten. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Euroopan rahoitusvalvontaviranomaisten yhteistyöelimessä CESR:ssä on meneillään hanke vakauttamista ja allokaatiota koskevien säännösten uudistamiseksi.

Valiokunta pitää journalistista toimintaa koskevaa kansallista poikkeamismahdollisuutta tarkoituksenmukaisena.

Valiokunta suhtautuu myönteisesti säännökseen, jonka mukaan jäsenvaltioiden tulee säätää asetuksen rikkomisesta seuraavista tehokkaista, oikeasuhteisista ja varoittavista seuraamuksista. Asetuksessa tulee käyttää terminologiaa, joka ei viittaa rikosoikeudellisiin seuraamuksiin. Valiokunta yhtyy tältä osin lakivaliokunnan lausuntoon LaVL 24/2001 vp.

Valiokunta antaa tukensa niille täydennyksille, joita direktiiviehdotukseen on tehty valmisteluvaiheessa, jotta se kattaisi selkeästi myös terroritekojen tai muun rikollisen toiminnan yhteydessä tapahtuvan markkinoiden väärinkäytön.

Valiokunta katsoo, että direktiiviehdotuksessa on otettu hyvin huomioon uuden tekniikan mukanaan tuomat haasteet. Erityisesti Internet ja sen myötä kasvanut rajat ylittävä arvopaperi- ja johdannaiskauppa lisäävät mahdollisuuksia markkinoiden manipulointiin.

Valiokunta pitää tärkeänä, että direktiiviehdotusta voidaan pitää markkinoilla ja valvonnassa tapahtuvan kehityksen tasalla ja että taloudellisille toimijoille vahvistetaan käytännössä yhtäläiset toimintaedellytykset. Tämä puoltaa täytäntöönpanotoimivallan delegoimista arvopaperikomitealle. Tällöin on kuitenkin varmistettava, ettei arvopaperikomitealle siirretä toimivaltaa, jonka käyttäminen kuuluu yhteisön oikeuden mukaan lainsäätäjälle.

Lausunto

Lausuntonaan talousvaliokunta kunnioittavasti ilmoittaa,

että valiokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin huomautuksin.

Helsingissä 28 päivänä marraskuuta 2001

Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa

  • vpj. Mari Kiviniemi /kesk
  • jäs. Janina Andersson /vihr
  • Jouni Backman /sd
  • Susanna Huovinen /sd
  • Reijo Kallio /sd
  • Marja-Leena Kemppainen /kd
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Mika Lintilä /kesk
  • Olli Nepponen /kok
  • Antti Rantakangas /kesk
  • Mauri Salo /kesk
  • Juhani Sjöblom /kok
  • vjäs. Veijo Puhjo /vas

Valiokunnan sihteerinä on toiminut

valiokuntaneuvos Heidi Kaila