Perustelut
            
            Perussuomalaiset kannattavat talouskurin tiukentamista, mutta
               emme voi kuitenkaan hyväksyä nyt ehdotettua sopimusta,
               jossa talouskurin varjolla annetaan tarpeettomasti pois Suomen talouspoliittista
               itsenäisyyttä. Suomi ei tarvitse kriisimaiden
               tavoin EU:ta tai komissiota vahvistamaan markkinoiden luottamusta
               siihen, että Suomi harjoittaa vastuullista talouspolitiikkaa. Suomen
               valtiovelan korkotaso on historiallisen alhaalla, ja suurin uhka
               luottoluokituksen laskulle sekä korkotason nousulle ei
               ole julkisen sektorin liiallinen alijäämä,
               vaan Suomen jäsenyys euroalueessa.
            
            
            Nyt ehdotettu uusi budjettikurin mittari, rakenteellinen alijäämä,
               on perussuomalaisten mielestä oikein toteutettuna parempi
               budjettikurin mittari kuin vakaus- ja kasvusopimuksen 3 %:n
               alijäämärajoite. Rakenteellinen alijäämä on
               kuitenkin täysin teoreettinen konsepti, jota voidaan helposti
               manipuloida ylioptimistisilla talousennusteilla. Erityisen ongelmalliseksi
               tämän tekee se, että rakenteellisen alijäämän
               arviot on tarkoitus tehdä kansallisella tasolla,
               joten arvioiden riippumattomuus on hyvin kyseenalaista. Nyt ehdotetussa
               sopimuksessa mainitaan myös, että "poikkeuksellisissa
               taloudellisissa olosuhteissa" alijäämärajat
               voidaan rikkoa. Poikkeukselliset taloudelliset olosuhteet ovat hyvin
               tulkinnanvaraisia, mikä vesittää sääntöjen käytännön
               merkityksen täysin. Kyse ei ole juridisesta, vaan poliittisesta
               tulkinnasta, ja itse asiassa monet asiantuntijat pitävät
               jo tämänhetkisiä taloudellisia olosuhteita
               eri Euroopan maissa tällä tavalla poikkeuksellisina.
               Onhan vakausjärjestelyiden perustamistakin eli sitä, että rahaliiton
               jäsenet ottavat vastuuta toistensa lainoista, perusteltu
               jo alun alkaenkin poikkeuksellisilla olosuhteilla, jolloin saatiin
               kierrettyä EU:n omia perussopimuksia. Näin ollen
               ei ole mitään tietoa siitä, milloin budjettikurisäännökset
               astuisivat käytännössä voimaan.
               Kun ottaa huomioon euroalueen valtioiden synkän historian
               omien sääntöjen tulkinnassa ja noudattamisessa,
               ei ole ihme, että ehdotettujen sääntöjen tulkinnanvaraisuutta
               on voimakkaasti kritisoinut jopa EKP:n johtajistoon kuuluva Jörg Asmussen.
            
            
            Perussuomalaiset haluaisivat myös kiinnittää huomiota
               siihen, että Suomen kaltaiselle pienelle taloudelle nyt
               ehdotetun kaltaiset alijäämäsäännökset
               eivät sovi lähellekään yhtä hyvin kuin
               Saksan ja Ranskan tapaisille suurille talouksille. Tämä johtuu
               yksinkertaisesti siitä, että talouden pienuus
               ja riippuvuus yksittäisistä toimialoista kasvattaa
               suhdannevaihtelujen syvyyttä ja julkisen sektorin alijäämän
               vaihtelua. Tämän takia todennäköisyys,
               että Suomen julkisen sektorin alijäämä rikkoo
               jonkin mielivaltaisesti asetetun rajan, on huomattavasti suurempi
               kuin vastaava todennäköisyys Saksan tai Ranskan kohdalla.
               Täten Suomen voi olla joskus tulevaisuudessa pakko harjoittaa
               syvässä taantumassa talouspolitiikkaa, joka pahentaa
               taantumaa, vaikka Suomen julkisen sektorin velkataakka olisikin
               alhainen.
            
            
            Perussuomalaisten mielestä on myös kyseenalaista,
               ovatko nyt ehdotetut sanktiot sääntöjä rikkoville
               valtioille toimivia. Sakkojen jakaminen jo ylivelkaantuneelle valtiolle
               vain pahentaisi sen velkaongelmaa, ja toisaalta sakko on niin pieni
               (0,2 % BKT:stä), että se tuskin
               estää vastuuttoman talouspolitiikan harjoittamista
               hyvinä aikoina.
            
            
            Sopimuksessa on myös kohtia, kuten joukkovelkakirjojen
               liikkeellelaskun ennakkoraportointi ja erilaiset keskustelukerhot,
               jotka viittaavat liittovaltiokehityksen vauhdittamiseen, koska kyseisillä toimenpiteillä
               ei
               vaikuttaisi tämänhetkisessä tilanteessa
               olevan relevanttia merkitystä. Käytännössä siis
               luodaan alustavaa rakennetta myöhemmille toimivallansiirroille
               jäsenmailta unionille. Perussuomalaiset pitävät maamme
               talouspoliittisen vallan siirtoa Brysselin byrokraateille epäedullisena
               suomalaisille ja eivät näin ollen voi sitä hyväksyä.
               Tähän liittyen perussuomalaiset haluaisivatkin
               kiinnittää huomiota esimerkiksi tuoreeseen tutkimukseen, jossa
               on havaittu taloudellisen päätäntävallan hajauttamisen
               vähentävän tuloerojaTselios, Vassilis,
               Andrés Rodríguez-Pose, Andy Pike, John Tomaney
               ja Gianpiero Torris (2011) "Income inequality, decentralisation
               and regional development in Western Europe", IMDEA working paper
               2011/16.. Onkin varsin kummallista, jos tuloerojen
               kasvusta huolestunut vasemmisto kannattaa sopimusta, jonka seurauksena
               Suomen tuloerot todennäköisesti kasvaisivat. 
            
            
            Perussuomalaiset haluaisivat myös muistuttaa, että ilman
               talouskasvua yksikään valtio ei selviä velkataakastaan.
               Euroalueen velkaongelmien ratkaisussa keskeisessä roolissa
               onkin talouskasvun ja kilpailukyvyn parantaminen. Sopimus ei edistä kumpaakaan.
               Pikemminkin päinvastoin, sillä heikosti rakennettujen
               alijäämäsäännösten
               voidaan katsoa vaarantavan tietyissä suhdanteissa Suomen
               kaltaisten pienten maiden järkevän talouspolitiikan
               harjoittamisen.
            
            
            EVM:n sanotaan pystyvän toimimaan tehokkaasti vain
               tämän sopimuksen turvin, mutta kun sopimusta katsoo,
               se ei näytä tuovan sellaista taloudellista kuria
               Eurooppaan, joka takaisi esimerkiksi Suomen taloudellisen turvallisuuden. Kyse
               on Euroopan hivuttamisesta askel kerrallaan kohti liittovaltiota.
               Perussuomalaiset eivät hyväksy EVM:ää,
               ja koska tämä hallitustenvälinen talousunioni
               perustettaisiin käytännössä takaamaan
               EVM:n toimintaa, emme näe mahdolliseksi myöskään
               talousunionisopimuksen hyväksymistä. EVM ei kykenisi
               toimimaan edes tämän sopimuksen turvin, mutta
               sopimus veisi unionin kohti liittovaltiota. Suomen poisjäänti
               ei myöskään kaada koko sopimusta, sillä se
               on hallitustenvälinen sopimus eikä perussopimusmuutos.
               Sopimus voidaan tarvittaessa saattaa voimaan ilman ongelmia pienemmälläkin
               osallistujajoukolla, aivan kuten EVM.
            
            
            Perussuomalaiset paheksuvat sitä, että tämän mittaluokan
               asia yritetään runnoa kiireellä läpi kesken
               eduskunnan istuntotauon. Kaiken lisäksi valiokunnat eivät
               ole saaneet nähdä lopullista sopimusversiota,
               eikä pohjapapereitakaan ole suomennettu. Herää kysymys,
               käykö tässä samalla tavalla
               kuin ERVV:stä päätettäessä,
               jolloin osa muiden puolueiden kansanedustajista ei äänestäessään
               ymmärtänyt, mistä oikeastaan oli sovittu.
            
            
            Perussuomalaisten mielestä Suomella nyt on todellinen
               mahdollisuus hypätä pois vuorenseinään
               törmäävästä junasta,
               säästää miljardeja veronmaksajien
               euroja ja säilyttää nykyisenkaltainen
               budjettivalta Suomen eduskunnalla. Halutessaan Suomi voisi yksin
               säätää kansallisella tasolla
               vastaavantapaiset, mutta paremmin Suomelle sopivat alijäämäsäännökset
               ilman budjettivallan luovutusta. Tällöin ei ongelmaksi
               muodostuisi Matti Pohjolan lausunnossaan mainitsema finanssipoliittisten
               sääntöjen epädemokraattisuus.