Yleisperustelut
         
         Talousvaliokunta ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
            jäljempänä mainituin muutoksin.
         
         
         Direktiivi on niin sanottu vähimmäisdirektiivi.
            Jäsenvaltiot voivat säätää direktiiviä tehokkaamman
            kuluttajansuojan. Hallituksen esityksen lähtökohtana
            on ollut, ettei voimassa olevaa lakisääteistä kuluttajansuojan
            tasoa heikennetä. Kuluttajansuojalain säännökset
            ovat ostajan hyväksi pakottavia. Talousvaliokunta pitää lähtökohtaa
            oikeana, koska kuluttaja on usein elinkeinonharjoittajan vastapuolena
            heikommassa asemassa.
         
         
         Lakiin ehdotetut muutokset, joilla on käytännön
            merkitystä, ovat lähinnä kuuden kuukauden virheoletussääntö,
            virheilmoitus, kaupan purun edellytykset ja takuusta annettavat
            tiedot.
         
         
         Merkittävin poikkeus direktiivin vähimmäistasosta
            koskee myyjän vastuuaikaa tavaran virheestä. Direktiivin
            mukaan myyjän katsotaan olevan kuluttajalle vastuussa tavaran
            virheestä, jos se ilmenee kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta. 
         
         
         Suomen lainsäädännössä ei
            ole ollut ajallista rajoitusta, eikä sitä ehdoteta
            hallituksen esityksessäkään. Myyjän
            virhevastuuseen sovelletaan yleistä kymmenen vuoden vanhentumisaikaa. Piilevä valmistusvirhe
            voi muun muassa kestokulutustavarassa ilmetä myöhemmin
            kuin kahden vuoden kuluessa tavaran luovutuksesta, joten valiokunta
            pitää perusteltuna noudattaa edelleen voimassa
            olevassa laissa omaksuttua periaatetta. Valiokunnan saaman tiedon
            mukaan useimmissa EU-maissa direktiivin täytäntöönpano
            on valmisteluvaiheessa. Niissä aikaraja vaihtelee kahden
            ja kymmenen vuoden välillä.
         
         
         Valiokunnassa on tullut esille vastakkaisia näkemyksiä kuluttajansuojan
            erityissääntelyn tarpeellisuudesta seura- ja harrastuseläinkaupassa.
            Elävien eläinten kauppaan on perinteisesti sovellettu
            irtaimen kaupan oikeussääntöjä,
            ja se on ollut myös kansainvälinen käytäntö.
            Myös direktiivi koskee eläinten kauppaa kuluttajille.
            Sovellettaviksi tulevat kuluttajansuojalain tai kauppalain säännökset
            tapauksesta riippuen. Irtaimen kaupan kohteet voivat olla hyvin
            erilaisia, joten säännökset ovat yleissäännöksiä.
            Myyjän virhevastuuta arvioidaan lähtökohtana
            osapuolten välinen sopimus.
         
         
         Valiokunnan mielestä oikeusministeriön tulisi
            koota asiantuntijatyöryhmä selvittämään
            harrastus- ja seuraeläinkaupan erityispiirteitä ja mahdollista
            erityissääntelyä.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset
            perustelut
         
         
         5 luku.
         
         Valiokunta on lisännyt 16 §:n edelle voimassa
            olevan lain mukaisen väliotsikon Virheen seuraamukset.
         
         
         18 §.
         
         Pykälän säännökset
            koskevat virheen oikaisua. Voimassa olevan lain mukaan ostajalla on
            oikeus vaatia virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa.
            Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä,
            jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia
            tai kohtuutonta haittaa.
         
         
         Hallituksen esityksen mukaan ostajalla olisi oikeus valintansa
               mukaan vaatia, että myyjä korjaa virheen
            tai toimittaa virheettömän tavaran. Myyjällä ei
            ole velvollisuutta virheen oikaisuun, jos siihen on este, jota hän
            ei voi voittaa, tai siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia
            kustannuksia. Tätä arvioitaessa tulee erityisesti
            ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen
            mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla
            aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.
         
         
         Direktiivin johdanto-osan 10 kohdassa todetaan, että jos
            tavara on virheellinen, kuluttajalla olisi oltava oikeus saada tavara
            saatetuksi sopimuksenmukaiseksi vastikkeetta joko valintansa mukaan
            korjaamalla tai vaihtamalla tai, jos tällaista oikaisua
            ei suoriteta, saada hinnanalennusta tai purkaa kauppa.
         
         
         Johdanto-osan 11 kohdan mukaan kuluttaja voi ensi sijassa vaatia
            myyjää korjaamaan tai vaihtamaan tavaran, paitsi
            jos tällainen oikaisu olisi mahdoton tai epäsuhtainen.
            Oikaisu voi olla epäsuhtainen, jos siitä muuhun
            oikaisutapaan verrattuna aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia.
         
         
         Kun tavara on virheellinen, direktiivin 12 kohdan mukaan myyjä voi
            aina tarjota kuluttajalle sovintoon pääsemiseksi
            jotain käytettävissä olevaa oikaisutapaa.
            Kuluttaja päättää ehdotuksen
            hyväksymisestä tai hylkäämisestä.
         
         
         Direktiivin johdanto-osa on suositusluonteinen.
         
         Direktiivin 3 artiklan 2 kohdan mukaan virheen johdosta kuluttajalla
            on oikeus saada tavara saatetuksi sopimuksen mukaiseksi vastikkeetta
            korjaamalla tai vaihtamalla tavara 3 kohdan mukaisesti taikka saada
            asianmukainen hinnanalennus tai purkaa sopimus artiklassa säädetyin ehdoin.
         
         
         Mainitun artiklan 3 kohdan mukaan ensi sijassa kuluttaja voi
            vaatia myyjää vastikkeetta korjaamaan tai vaihtamaan
            tavaran, jollei tämä ole mahdotonta tai epäsuhtaista.
            Oikaisua pidetään epäsuhtaisena, jos
            siitä aiheutuu myyjälle kustannuksia, jotka vaihtoehtoiseen
            oikaisutapaan verrattuna ovat kohtuuttomia ottaen huomioon tavaran
            arvo, jos se olisi sopimuksenmukainen, virheen merkitys ja voitaisiinko
            asia oikaista vaihtoehtoisella tavalla aiheuttamatta kuluttajalle
            huomattavaa haittaa.
         
         
         Valiokunta on poistanut säännöksestä ilmaisun valintansa
               mukaan. Ostajan valintaoikeuden korostaminen laissa saattaisi
            johtaa kohtuuttomiin ja perusteettomiin vaihtovaatimuksiin etenkin
            sellaisissa tapauksissa, joissa tavaran arvon ja virheen välinen
            epäsuhta on suuri. Säännös ehdotetussa
            muodossaan saattaisi myös lisätä myyjien
            ja ostajien välisiä erimielisyyksiä ja johtaa
            pitkäaikaisiin valitusprosesseihin. Valiokunnan käsityksen
            mukaan useimmissa tapauksissa, lähinnä massatuotteissa,
            on sekä myyjän että ostajan kannalta
            edullisempaa vaihtaa virheellinen tuote virheettömään
            kuin korjata se. Tällainen oikaisu voidaan toteuttaa nopeasti
            ja siten, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia.
         
         
         Valiokunta korostaa, että tekemällään
            muutoksella se ei ole tarkoittanut heikentää kuluttajan
            asemaa. Muutoksella halutaan välttää tilanteita,
            jotka saattaisivat johtaa kohtuuttomuuksiin tai jopa valintamahdollisuuden
            perusteettomaan hyväksikäyttöön.
         
         
         31 §. 
         
         Valiokunta on tehnyt säännökseen
            kielellisiä selvennyksiä. Niillä ei muuteta
            säännöksen asiallista sisältöä.