Perustelut
         
         Esityksen tavoitteena on edistää tuulivoiman
            lisärakentamista syöttötariffijärjestelmää kehittämällä.
            Esitys laajentaa syöttötariffijärjestelmän soveltamisalaa
            merituulivoiman kokeiluhankkeiden osalta ja parantaa järjestelmän
            ennakoitavuutta. Lisäksi esityksessä ehdotetaan
            muutoksia muutoksenhakujärjestelmään
            ja tehdään teknisiä tarkennuksia valtiontukien
            hallinnointiin liittyvään sääntelyyn.
         
         
         Talousvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä vähäisin
            muutoksin.
         
         
         Asetetut tavoitteet ja niiden toteutuminen.
         
          Kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa on asetettu tuulivoiman
            tuotantotavoitteiksi 6 terawattituntia vuoteen 2020 mennessä ja
            9 terawattituntia vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteiden saavuttamisen
            tukemiseksi tuulivoimalle on varattu syöttötariffijärjestelmässä yhteensä 2 500
            megavattiampeerin suuruinen kiintiö. Energiavirastolle
            ilmoitettuja eri valmisteluvaiheessa olevia hankkeita on tällä hetkellätilanne
            15.3.2014 yhteensä 874 megavattiampeerinhyväksyttyjä hankkeita:
            395 MVA, hakemuksia vireillä: 3 MVA ja ennakkoilmoituksia:
            495 MVA edestä. Määrä vastaa
            noin 35 prosenttia kokonaiskiintiöstä. 
         
         
         Syöttötariffijärjestelmän
            kiintiöpäätös.
         
         
          Tuulivoiman rakentaminen edellyttää kalliita
            ja pitkäkestoisia investointeja, joiden kannattavuuden kannalta
            on nykyisen sähkön hintatason vallitessa olennaista,
            että voimala pääsee syöttötariffijärjestelmän
            piiriin. Voimassa olevan sääntelyn mukaisesti
            uuden tuulivoimakapasiteetin hyväksyminen syöttötariffijärjestelmän
            kokonaiskiintiöön voidaan varmistaa vasta siinä vaiheessa, kun
            voimala on rakennettu ja liitetty sähköverkkoon.
            Mitä lähempänä kokonaiskiintiön
            täyttyminen on, sitä epävarmemmaksi investointien tekeminen
            muodostuu. Epävarmuudesta voi koitua este tarvittavan lisäkapasiteetin
            rakentamiselle.
         
         
         Tilanteeseen kiinnitettiin huomiota jo sääntelyn
            aiemman eduskuntakäsittelyn yhteydessä (TaVM 30/2010 vp).
            Tällöin lakiin lisättiin valiokunnan
            esityksestä uusi 17 §, joka mahdollisti
            sitovan ennakkopäätöksen saamisen siitä,
            täyttääkö hanke lain 7 §:n
            1 momentissa säädetyt toiminnalliset ja taloudelliset
            edellytykset. Nyt käsiteltävänä oleva
            lakiehdotus antaisi vielä lisää varmuutta
            tarvittavien investointien tekemiselle. Ehdotuksen mukaisesti (17 a—d §:t)
            hakijalle voitaisiin antaa sitova, kaksi vuotta voimassa oleva ns.
            kiintiöpäätös, joka varmistaa
            vasta suunnitteilla olevan hankkeen pääsyn kokonaiskiintiöön.
            Edellytyksenä kiintiöosuuden vahvistamiselle olisi
            mm., että hankkeella on maankäyttö- ja
            rakennuslain edellyttämät lainvoimaiset luvat
            ja että tuulivoimalan liittämisestä sähköverkkoon
            on tehty sähkömarkkinalaissa tarkoitettu sopimus.
            Näin voidaan varmistaa, että sitovia kiintiöpäätöksiä annetaan
            vain hankkeille, joilla on suuri todennäköisyys
            toteutua.
         
         
         Talousvaliokunta puoltaa esitystä ja pitää sitä asetettujen
            tuulivoiman lisäämistavoitteiden kannalta välttämättömänä.
         
         
         Merituulivoiman demonstraatiohanke ja syöttötariffijärjestelmä.
         
         Työ- ja elinkeinoministeriön arviona on esitetty,
            että tuulivoimatuotannon nostaminen 6 terawattitunnista
            9 terawattituntiin edellyttää myös merituulivoiman
            laajamittaisempaa käyttöönottoa. Merituulivoima
            tarjoaa maatuulivoimaa korkeamman huipunkäyttöajan
            ja vastaavasti paremmat tuottoedellytykset. Toisaalta sen rakentaminen
            on maatuulivoimaa kalliimpaa ja edellyttää uutta
            teknologiaa, joka on osin vasta kehitteillä.
         
         
         Suomen rannikolle rakennettavaa merituulivoimaa suunniteltaessa
            joudutaan ottamaan huomioon muualla jo käyttöön
            otetusta merituulivoimasta poikkeavat olosuhteet, kuten matalammat
            vedet, kevyemmät tuulet ja vaikeat jääolosuhteet.
            Näihin olosuhteisiin soveltuvan teknologian kehittämiseksi
            ja merituulivoiman käytön edistämiseksi
            on valtion vuoden 2014 talousarvioon varattu yhteensä 20
            miljoonan euron suuruinen merituulivoiman kokeiluhankkeisiin tarkoitettu
            määräraha. Esityksessä ehdotetaan, että tämänkaltainen
            kokeiluhanke voitaisiin hyväksyä myös
            syöttötariffijärjestelmään,
            vaikka hankkeelle on myönnetty muutakin valtiontukea (esim.
            energiatukea). Tuen myöntäminen edellyttää komission
            tapauskohtaista hyväksyntää.
         
         
         Talousvaliokunta toteaa, että merituulivoimaloiden
            rakennuskustannukset ovat vielä tällä hetkellä noin
            kolminkertaiset maatuulivoiman kustannuksiin verrattuna. Kustannuksiin
            vaikuttavat sekä hankalat rakentamis- ja huolto-olosuhteet
            että myös tarvittavan teknologian kehittämiskustannukset.
            Pelkkä investointituki ei vielä varmista hankkeiden
            toteutumista. Toisaalta maatuulivoimaa paremmat energiantuottoedellytykset
            ja kehitettävän teknologian sekä osaamisen
            vientipotentiaali puoltavat kehityksen alkuvaiheessa valtion suurempaa
            panostusta hankkeisiin. Asian valiokuntakäsittelyn yhteydessä on
            saatu osin poikkeavia näkemyksiä siitä,
            missä määrin Suomen meriolosuhteisiin
            suunnitellulla teknologialla on kysyntää maailmanmarkkinoilla.
            Valiokunta painottaa, että kokeiluhankkeita valittaessa
            on tarpeen kiinnittää huomiota mm. siihen, miten
            hanke tukee kansallisten energiatavoitteiden kustannustehokasta
            toteuttamista ja kuinka hanketta voidaan hyödyntää referenssinä haettaessa
            kansalliselle cleantech-sektorille kasvua vientimarkkinoilta.
         
         
         Muuta.
         
         Energiamarkkinaviraston nimi on vuoden 2014 alusta lukien muuttunut
            Energiavirastoksi. Talousvaliokunta esittää, että 55 §:ssä, jota
            lakiehdotuksessa muutoinkin muutetaan, viraston nimi korjataan oikeaan
            muotoon myös pykälän 3 momentissa.