Perustelut
Talousvaliokunta toteaa, että kertomus on päivätty
30.3.2005. Se ilmoitettiin saapuneeksi täysistunnossa 31.5.2005
ja lähetettiin talousvaliokuntaan 2.6.2005.
Pankkivaltuuston kertomuksessa selostetaan Euroopan keskuspankin
rahapolitiikkaa ja euroalueen taloutta sekä Suomen taloutta
vuonna 2004. Lisäksi kertomuksessa esitellään
Suomen Pankin toimintaa, hallintoa ja tilinpäätös,
pankkivaltuuston käsittelemiä asioita sekä Rahoitustarkastuksen
toimintaa.
Talousvaliokunta kiinnittää erityistä huomiota
kotitalouksien velkaantuneisuuden, erityisesti asuntolainoituksen
kasvuun ja siitä aiheutuviin riskeihin.
Rahoitusmarkkinoiden tila
Pankkivaltuuston kertomuksessa todetaan, että Rahoitustarkastus
on arvioinut vuosikertomuksessaan Suomen rahoitusmarkkinoiden tilan
pysyneen hyvänä ja varsin vakaana vuonna 2004.
Pankkivaltuusto on yhtynyt Rahoitustarkastuksen näkemykseen,
mutta samalla valtuusto on kiinnittänyt huomiota niihin
velallisille ja koko kansantaloudelle aiheutuviin riskeihin, joita
nopeaan lainakannan kasvuun liittyy.
Suomen Pankki on julkaissut lokakuussa 2005 Euro & talous
-lehden laajan erikoisnumeron rahoitusjärjestelmän
vakaudesta. Vakausjulkaisullaan Suomen Pankki seuraa kansainvälistä kehitystä ja
esittää aiempaa perusteellisempia arvioita rahoitusjärjestelmän
tilasta ja kehitysnäkymistä. Julkaisussa todetaan,
että Suomen rahoitusjärjestelmä on toiminut
vakaasti ja luotettavasti vuonna 2005. Lyhyen aikavälin
riskit koskevat kansainvälisen rahoitusjärjestelmän
tasapaino-ongelmia sekä sitä, välittyvätkö näistä mahdollisesti
aiheutuvien häiriöiden vaikutukset Suomeen. Pitkän
aikavälin riskit liittyvät rahoitussektorin jatkuvaan
rakennemuutokseen sekä sääntelyn ja valvonnan
toimivuuteen yhä globaalimmassa toimintaympäristössä.
Talousvaliokunta voi yleisnäkemyksenä yhtyä toteamukseen
Suomen rahoitusjärjestelmän vakaasta ja luotettavasta
tilasta. Talousvaliokunta kiinnittää kuitenkin
vakavaa huomiota asuntoluototuksen kasvaneisiin riskeihin. Rahoitustarkastus
on selvittänyt kotitalousluottomarkkinoiden kilpailutilannetta
ja riskejä. Erityisesti asuntoluototuksen riskit ovat lisääntyneet.
Kiristynyt kilpailu on johtanut aiempaa löysempiin vakuusarvotuksiin
sekä pitkiin, nykyisin yleisiin 21—30 vuoden laina-aikoihin
ja alhaisiin korkomarginaaleihin, joista muun muassa viimeksi mainittuun
vaikuttaa pankkien tuotteiden paketointi kokonaisuuksiksi. Rahoitustarkastuksen kyselyn
mukaan velkaantuneisuus on keskittynyt nuorille ja keski-ikäisille.
Suhteellisesti eniten asuntovelkaa on 25—35-vuotiailla
laina-asiakkailla. Rahoitustarkastuksen kyselyn mukaan,
joka kattoi noin 93 prosenttia asuntolainamarkkinoista, asuntolainakanta
oli kesäkuussa 2005 noin 42 miljardia euroa.
Talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että Rahoitustarkastus on valvonnassaan entistä tiukemmin
kiinnittänyt rahoituslaitosten huomiota sitovien säännösten
noudattamiseen asunto- ja kulutusluottoja myönnettäessä sekä riskienhallintaan.
Lainaehtoja tulee muokata lainoituskehityksen mukaiseksi,
ja luottopäätöksiä tehtäessä on
perehdyttävä huolellisesti asiakkaan takaisinmaksukykyyn,
jotta kotitalouksien ylivelkaantumisen vaara minimoidaan. Kotitalouksien
tulee varautua myös korkojen nousuun.
Pankkipalvelujen saatavuus ja niiden hinnoittelu
Luottolaitoslaissa säädetään
asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin. Rahoitustarkastuksesta
annettuun lakiin lisätyn uuden säännöksen
mukaan Rahoitustarkastuksen tulee seurata ja arvioida luottolaitosten
tarjoamien pankkipalvelujen saatavuutta ja niiden hinnoittelua. Talousvaliokunta
lausui mietinnössään TaVM 18/2004
vp, että Rahoitustarkastuksen tulee esittää käsityksensä siitä,
miten pankkipalvelut, niiden saatavuus ja hinnoittelut ovat kehittyneet,
ja siitä, onko Rahoitustarkastus ryhtynyt niiden johdosta
joihinkin toimenpiteisiin.
Rahoitustarkastus on antanut pankkivaltuustolle peruspankkipalveluja
koskevan selvityksensä. Rahoitustarkastuksen näkemyksen
mukaan peruspankkipalvelujen saatavuudessa ja hinnoittelussa ei
ole nähtävissä erityisiä ongelmia.
Tulevaisuudessakaan palvelujen saatavuudelle ei ole nähtävissä uhkia,
ja peruspankkipalvelujen hinnoittelu on kohtuullisella tasolla. Myös
erityisryhmille, jotka eivät pysty käyttämään
esimerkiksi verkkopankkipalveluja, on tarjolla konttorissa asioimisen
sijasta palveluvaihtoehtoja (suoraveloitus, maksupalvelu), jotka
ovat huomattavasti perinteisiä konttoriasiointeja edullisempia.
Talousvaliokunta pitää hyvänä Rahoitustarkastuksen
suositusta pankeille sijoittaa palveluhinnastonsa saataville myös
omille kotisivuilleen ja sitä, että se itse tiedottaa
peruspankkipalveluista kotisivuillaan. Asiakkaiden huomio pyritään
kiinnittämään siihen, mikä on
asiakkaalle itselleen sopivin palveluvaihtoehto, ja siihen, olisiko
asiakkaan mahdollista saada tarvitsemaansa palvelua edullisemmin
joko toisesta pankista tai vaihtoehtoisena pankkipalveluna.
Rahoitus- ja vakuutusvalvonta
Viime aikoina on virinnyt keskustelua rahoitus- ja vakuutusvalvonnan
keskittämisestä samaan viranomaiseen, kun pankki-
ja vakuutustoimintaa harjoitetaan merkittävissä määrin
samoissa finanssiryhmissä ja viime vuosina on tapahtunut maiden
ja toimialojen rajat ylittäneitä fuusioita. Talousvaliokunta
pitää asianmukaisena jatkaa keskustelua, voidaanko
voimavarojen yhdistämisellä yksinkertaistaa ja
tehostaa molempien toimialojen julkista valvontaa muun muassa riskien
keskittymisen johdosta. Rahoitusmarkkinoiden rakenne saattaa vielä merkittävästi
muuttua EU:ssa tapahtuvan kehityksen seurauksena. Myös
se saattaa johtaa valvontaviranomaisten toimintojen ja taloudellisen
perustan uudelleen arviointiin.