Yleisperustelut
Talousvaliokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen
sisältyvät lakiehdotukset hyväksytään vakuutussopimuslain
muuttamisesta annettuun lakiehdotukseen tehdyin muutoksin ja että lakialoitteen
lakiehdotus hylätään.
Talousvaliokunta pitää asianmukaisena, että vakuutussopimuslaista
poistetaan epäselvyydet ja tulkinnanvaraisuudet. Vakuutussopimuslaki tuli
voimaan heinäkuun alussa 1995. Nyt lakiin tehtävissä muutoksissa
on otettu huomioon vakuutusmarkkinoilla tapahtunut kehitys ja uudentyyppiset
vakuutustuotteet.
Muiden muutosten ohella lakiin lisätään
uusi 6 a §, jonka mukaan vakuutusta hakeneelle
kuluttajalle tai häneen rinnastettavalle on ilmoitettava
hylkäysperuste, jollei kyseessä ole rahanpesu-
tai terrorismiepäily. Talousvaliokunta on muuttanut säännöstä niin,
että hylkäysperuste on ilmoitettava aina kirjallisesti
eikä, kuten hallituksen esityksessä, vain vakuutusta
hakeneen pyynnöstä. Vakuutuksenantajalla on oltava
valmiudet perustella hylkäys kirjallisena jo hallituksen
esityksenkin nojalla. Valiokunta katsoo, että kirjallinen
perustelu antaa vakuutusta hakeneelle paremmat mahdollisuudet harkita,
onko hylkäysperuste lain ja hyvän vakuutustavan
mukainen, kuten laki edellyttää perusteen olevan.
Vakuutussopimuslain 10 §:ssä säädetään
perusteista, joihin vedoten vakuutuksenantaja ei saa hylätä henkilövakuutusta
koskevaa hakemusta. Perusteet koskevat vakuutetuksi tarkoitetun
henkilön terveydentilaa. Lainsäädännössä ei ole
muita erityissäännöksiä hylkäysperusteista.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 18) viitataan perustuslain
6 §:ssä säädettyyn
yhdenvertaisuusperiaatteeseen. Perustuslain mukaan ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa
eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen,
uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden
tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
Vakuutussopimuslaki koskee vapaaehtoisia vakuutuksia, joiden
luonteeseen lähtökohtaisesti kuuluu sopimusvapaus.
Sopimusvapauden periaatteesta seuraa mm. se, ettei vakuutuksenantajalla
ole velvollisuutta tehdä vakuutussopimusta jokaisen sitä haluavan
kanssa.
Perustuslain yhdenvertaisuusperiaatteeseen viitaten talousvaliokunta
kuitenkin korostaa, ettei esimerkiksi vammaisuus saa lähtökohtaisesti olla
vakuutushakemuksen hylkäysperuste. Hylkäys on
perusteltava mm. lääketieteellisin perustein ja
vakuutusmatemaattisin laskelmin. Valiokunta viittaa tältä osin
6 a §:n yksityiskohtaisiin perusteluihin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kilpailun myötä esimerkiksi
jatkuvan matkavakuutuksen yläikäraja on osalla
vakuuttajista jo nostettu 75 vuodesta 80 vuoteen. Valiokunta pitää tätä myönteisenä
kehityksenä korostaen
ikäihmisten parantunutta terveyttä ja toimintakykyä. Valiokunta
pitää tärkeänä, että ikäihmisten
vapaaehtoisten vakuutusten saatavuutta seurataan sopimusvapauden
ja perustuslain näkökulmasta. Osaltaan vapaaehtoisten
vakuutusten saatavuuden takaa markkinoiden kilpailu.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki vakuutussopimuslain muuttamisesta
4 §. Ryhmävakuutukseen sovellettavat säännökset.
Ryhmävakuutuksiin sovellettaviin säännöksiin
on lisätty hallituksen esityksestä pois jäänyt 20 a §.
6 a §. Tieto hylkäysperusteesta.
Hallituksen esityksen mukaan vakuutusta hakeneen pyynnöstä vakuutushakemuksen
hylkäysperuste olisi ilmoitettava hänelle kirjallisesti.
Hylkäysperusteen on oltava lain ja hyvän tavan
mukainen.
Valiokunta on muuttanut säännöstä niin,
että hylkäysperuste on ilmoitettava vakuutusta
hakeneelle aina kirjallisesti. Vakuutuksenantajalla tulee olla joka
tapauksessa valmius antaa peruste kirjallisena. Kun peruste annetaan
kirjallisesti, vakuutusta hakenut voi paremmin ja tarpeen vaatiessa
asiantuntemusta hyväksi käyttäen arvioida,
ovatko hylkäysperusteet lain ja hyvän vakuutustavan
mukaiset.
Valiokunta korostaa, että vammaisuus sinänsä ei
ole lain eikä hyvän vakuutustavan mukainen vakuutushakemuksen
hylkäysperuste. Myös hallituksen esityksessä 6 a §:n
perusteluissa (s. 18/I) on kiinnitetty huomiota perustuslain
6 §:n yhdenvertaisuusperiaatteeseen ja kiellettyihin syrjintäperusteisiin,
joita on mm. vammaisuus. Vaikka vamma, sen tyypistä riippuen,
saattaa henkilövakuutuksissa merkitä kohonnutta
riskiä, se ei saa johtaa vammaisten tekemien vakuutushakemusten
systemaattisiin hylkäämisiin. Todellinen kohonnut
riski voidaan ottaa kohtuullisella tavalla huomioon vakuutusmaksussa
ja -ehdoissa. Lisäksi on otettava huomioon, että vammasta
mahdollisesti aiheutuvan riskin arvioinnin on perustuttava asianmukaiseen
ja ajantasaiseen lääketieteelliseen näyttöön ja
vakuutusmatemaattisiin laskelmiin.
13 §. Vakuutuksenottajan oikeus saada vapaakirja
tai takaisinostoarvo henkilövakuutuksessa.
Pykälän 3 momentista on poistettu viittaus 20 a §:ään
sen johdosta, että viittauksessa tarkoitettu 20 a §:n
3 momentti on poistettu.
20 a §. Henkilövakuutuksen
sopimusehtojen muuttaminen.
Pykäläehdotuksen 3 momentti on poistettu sen
johdosta, että valiokunnan kuulemisissa on esitetty sitä kohtaan
arvostelua epäselvyyksistä ja ristiriitaisuuksista.
Momentin poistamisella vältetään näistä johtuvat
ongelmat erityisesti suhteessa 2 momenttiin.
Momentti oli myös EU-oikeuden syrjintäkiellon
kannalta ongelmallinen, sillä sen säännökset olisivat
käytännössä tulleet sovellettaviksi
vain kotimaisiin vakuutusyhtiöihin ja olisivat antaneet
niille jossain määrin laajemmat oikeudet muuttaa
sopimusehtoja kuin mitä ulkomaisilla yhtiöillä olisi
ollut pykälän muiden säännösten nojalla.
Pykäläehdotuksen 3 momentin poistamisen johdosta
hallituksen esityksen 6 momentista on poistettu siihen liittyvä virke.
Lisäksi 6 momentin säännöksiä muutosten
voimaantulosta on tarkistettu sen johdosta, että lyhyet,
usein vain kuukauden pituiset vakuutusmaksukaudet yleistyvät
tapaturma- ja sairausvakuutuksissa. Vakuutusmaksuja ja sopimusehtoja
ei saa muuttaa useammin kuin kerran vuodessa, vaikka vakuutusmaksukausi
olisi vuotta lyhyempi.