Perustelut
Talousvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä pääosin
muuttamattomana.
Hankintamenettely
Valiokunta katsoo, että esitys on omiaan vähentämään
yrityksiin kohdistuvaa hallinnollista taakkaa. Valtiontukea yli
50 % yksittäiseen hankkeeseen saavat
organisaatiot luokitellaan kansallisessa hankintalainsäädännössämme
hankintayksiköiksi, joiden tulee noudattaa julkisia hankintoja
koskevia menettelyjä (Laki julkisista hankinnoista 6 §;
348/2007). Erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten
osalta tällaiset, mahdollisesti vain kertaluonteisesti
tehtävät, erityisosaamista edellyttävät
hankintaprosessit saattavat sitoa huomattavasti resursseja ja aiheuttaa
taloudellista rasitusta. Nämä resurssit ovat pois varsinaisesta
innovaatiotoiminnasta.
Esitetyn muutoksen myötä Tekesin hankkeisiin
osallistuvat pienet ja keskisuuret yritykset voivat keskittyä varsinaiseen
kehitystyöhön ilman, että näin
vaarannettaisiin hankintalainsäädännön
tavoitteena oleva julkisten varojen tehokas käyttö.
Julkisten hankintojen kilpailuttamisprosessista vastaisi, yrityksen
ja Tekesin niin halutessa, Tekes, jolla on tähän
tarkoitukseen jo olemassa viraston omia hankintoja hoitamaan varattu
osaava hankintaorganisaatio. Kilpailutukset toteutettaisiin pääsääntöisesti
puitejärjestelyä käyttäen, jolloin
Tekesin hankkeeseen osallistuva yritys voi valita näin
kilpailutetuista tavaran- tai palveluntarjoajista itselleen parhaiten
sopivan.
Esityksessä on arvioitu (s. 5), että hankintamenettelystä aiheutuu
hankintayksikölle lähes 3 800 euron hallinnolliset
kulut hanketta kohti. Valiokunta pitää kuluja
huomattavan suurina ja katsoo, että vastaavanlaista hankintamenettelyn rationalisointia
tulee kehittää muillakin osa-alueilla.
Hallinto-organisaatio
Valiokunta pitää perusteltuina myös
Tekesin hallinto-organisaatioon kohdistuvia muutosesityksiä.
Ne ovat omiaan selkeyttämään viraston toimintaa
ohjaavan, seuraavan ja valvovan johto-organisaation roolia. Tiivis
vuorovaikutus Tekesin toimeenpanevaan johtoon ja henkilökuntaan
säilytetään antamalla operatiivisesta johtamisesta
vastaavalle pääjohtajalle johtokunnan esittelijän
tehtävät ja turvaamalla henkilöstön
edustajan läsnäolo- ja puheoikeus johtokunnan
kokouksissa. Esityksen mukaan pääjohtajan esittelijän
tehtävistä on tarkoitus säätää asetuksella.
Esitetyt muutokset ovat osa laajempaa työ- ja elinkeinoministeriön
alaisten virastojen johto-organisaatioon kohdistuvaa yhtenäistämishanketta.
Vastaavat muutokset on jo saatettu voimaan mm. Teknologian tutkimuskeskus
VTT:n osalta (Laki Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä,
953/2010) ja samansisältöinen muutosesitys
on hyväksytty myös Geologian tutkimuskeskuksen
osalta (TaVM 37/2010 vp, täysistunnon
päätös 25.1.2011).
Talousvaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena,
että virastojen osalta noudatetaan lähtökohtaisesti
yhdenmukaisia periaatteita. Toiminnan luonteen vuoksi Tekesin johtokunnan
rooli eroaa jonkin verran muiden virastojen johtokuntien
lähinnä strategisista tehtävistä,
sillä Tekesin johtokunnalle on mahdollista delegoida myös
operatiivista päätösvaltaa. Asetuksella
delegoitavan päätösvallan puitteissa
johtokunnan on tarkoitus päättää mm.
kaikista niistä hankkeista, joissa Tekesin rahoitusosuus
on yli 3 miljoonaa euroa. Valiokunta pitää esitettyjä johtokunnan
toimivaltuuksia perusteltuina, mutta katsoo, että johtokunnan
operatiivisten tehtävien vuoksi on tärkeää painottaa
operatiivisesta johtamisesta vastaavan pääjohtajan
velvollisuutta toimia johtokunnan esittelijänä ja
oikeutta olla läsnä johtokunnan kokouksissa. Tätä koskeva momentti
esitetään lisättäväksi
lain 5 §:ään.