Perustelut
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on käsitellyt asiaa oman toimialansa osalta.
Työelämän kehittämisohjelma
Työelämän tuottavuuden ja laadun
kehittämisohjelman (Tykes 2004—2009) tavoitteena
on muuntaa työelämän kehittämistyöstä saadut
kokemukset ja tutkimustulokset käytännön
työkaluiksi suomalaisille työpaikoille. Tarkoitus
on nostaa työorganisaatioiden kehittäminen keskeiseen
asemaan työ- ja elinkeinohallinnon toiminnassa.
Tykes-ohjelman toiminta-ajatuksena on edistää työpaikoilla
sellaisten ratkaisujen löytämistä, joilla
vauhditetaan tuottavuuskehitystä tavalla, joka samanaikaisesti
edistää henkilöstön työkykyä,
hyvinvointia ja työelämässä pysymistä. Tarkoitus
on, että johto ja henkilöstö pystyisivät työpaikoilla
itse yhteistyössä ratkomaan ongelmat ja löytämään
vastaukset kehittämistarpeisiinsa.
Vuosien 2004—2007 aikana on käynnistynyt yhteensä 735
projektia, joista runsas kolmannes on ollut teollisuudessa ja runsaat
neljännekset yksityisellä palvelusektorilla ja
kuntasektorilla. Mukana projekteissa on ollut 120 000 työntekijää.
Vuoden 2007 talousarviossa oli varattu 11,7 miljoonaa euroa
Tykes-ohjelmaan ja 504 miljoonaa euroa Tekesin tutkimus-, kehitys-
ja innovaatiorahoitukseen.
Tykes-toiminnan yhdistäminen Tekesiin
Ministeriöjakoa muutettiin 1.1.2008 siten, että kauppa-
ja teollisuusministeriö ja työministeriö lakkautettiin
ja niiden tilalle perustettiin työ- ja elinkeinoministeriö.
Organisaatiomuutoksen yhteydessä työministeriön
toimialaan kuuluneet työelämän kehittämistä koskevat
asiat (Työelämän kehittämisohjelma
Tykes 2004–2009) siirrettiin työ- ja elinkeinoministeriön
alaiselle Tekes — teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskukselle.
Suomalaiselle innovaatiopolitiikalle on ollut leimallista korostaa
uusia teknologioita, teknologisia innovaatioita ja huipputiedettä kansakunnan
kilpailukyvyn kulmakivenä. Teknologiapolitiikan saavutukset
ovatkin olleet kiistattoman hyviä. Suomeen on syntynyt
tiettyjen alojen huippuosaamista ja kansantalouden kannalta merkittäviä uusia
vientituotteita.
Teknologisten innovaatioiden hyödyt ovat kuitenkin
jääneet usein täysimääräisesti
toteutumatta, koska niiden tueksi ei ole tehty tarvittavia muutoksia
sosiaalisiin ja organisatorisiin käytäntöihin.
Jotta teknisen uudistuksen koko hyöty saadaan käyttöön,
tarvitaan usein sitä vastaavia muutoksia esimerkiksi työn
sisällössä ja työn järjestämistavoissa.
Yhdistämällä tekniset ja sosiaaliset
innovaatiot voidaan saada yhtaikaisesti sekä tehoa että uutta
mielekkyyttä työhön. Tämä ei
kuitenkaan ole yksinkertaista, sillä sosiaalisten innovaatioiden
hallinta on monesti teknologisia vaikeampaa. Jotta teknologisista
ja sosiaalisista innovaatioista saataisiin työpaikoilla
mahdollisimman suuri hyöty, on tärkeää saada
työpaikkojen käyttöön kaikki
se kokemus ja osaaminen, joka Tykes-ohjelman piirissä on
kertynyt.
Valiokunta pitää perusteltuna ottaa Tekesin uudeksi
tehtäväksi työelämän
innovaatioperusteinen kehittäminen osana laaja-alaista
innovaatiopolitiikkaa. Sosiaalisilla innovaatioilla ja työelämän
toimintatapojen kehittämisellä voidaan monin tavoin
lisätä kilpailukykyä ja tuottavuutta
ja samalla parantaa työelämän laatua.
Sosiaalisista innovaatioista voi myös itsessään
muodostua markkinoilla myytäviä vientituotteita.
Työelämän kehittämistä koskevien
asioiden siirtäminen Tekesiin avaa mahdollisuuden tarkastella
erillään olleita innovaatiotoiminnan ulottuvuuksia
toisiaan täydentävinä elementteinä ja
saavuttaa näin synergiaetuja. Laaja-alaisen innovaatiopolitiikan
myötä voidaan kehittää teknologia-,
koulutus- ja työpolitiikkaa yhdessä tavalla, josta
voi parhaimmillaan muodostua pienen kansakunnan kilpailukyvyn avain
globaalissa kilpailutilanteessa.
Yhdistämisellä on kuitenkin myös
vaaransa. Uudistuksen haasteeksi voi muodostua kahden erilaisen
ajattelutavan yhteensovittaminen, joista teknologisiin innovaatioihin
perustuvalla ajattelulla on hallitseva asema niin Tekesissä kuin yhteiskunnassa
laajemminkin. Tekesin vahva teknologiaperinne voi jäädä elämään
omaa elämäänsä ja vähitellen
tukehduttaa pienemmän partnerinsa. Tästä syystä on
tärkeää varmistaa, että Tykes
saa sen tehtävän ja uusien mahdollisuuksien hyödyntämisen
kannalta riittävän vahvan aseman uudessa organisaatiossa.
Innovaatiotoiminnan sosiaalisen ulottuvuuden kehittämiselle
tulee varata riittävästi resursseja ja kehittymisen
mahdollisuuksia. Käytännössä tämä merkitsee
mm. sitä, että huolehditaan työelämän innovatiivisten
tutkimus- ja kehittämishankkeiden riittävästä rahoituksesta
ja varmistetaan toiminnalle tarpeelliset henkilöresurssit
uudessa Tekes-organisaatiossa.
Valiokunta pitää tärkeänä lakiehdotuksen 2 §:n
säännöstä, josta ilmenee Tekesin
toimintakentän laajentuminen työelämän
kehittämiseen. Valiokunta korostaa, että työelämän
laadussa keskeinen merkitys on työhyvinvoinnin parantamisella.
Pykälän perustelujen mukaan kehittämiskeskuksen
toiminnan tavoitteena on elinkeinoelämän kehittäminen,
mikä käsittää teollisuuden lisäksi
sekä yksityisen että julkisen palvelutoiminnan
kehittämisen teknologian ja innovaatioiden keinoin. Toiminnan
tulee uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, parantaa tuottavuutta
ja työelämän laatua, lisätä vientiä sekä luoda
työllisyyttä ja hyvinvointia.
Valiokunta painottaa erityisesti perustelujen mainintaa, jonka
mukaan kehittämiskeskuksen tehtävänä on
kehittää myös julkista palvelutoimintaa.
Julkisen sektorin osuus on merkittävä työelämän
kehittämisohjelman piirissä, jossa yksi merkittävä kehittämislohko
ovat olleet sosiaali- ja terveysalan työpaikat. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että Tekes myös jatkossa osallistuu aktiivisesti
julkisen sektorin toiminnan kehittämiseen.
Sosiaalisten ja teknologisten innovaatioiden yhdistämisellä voidaan
edistää myös vajaakuntoisten työllistymistä.
Innovatiiviset teknologiset ratkaisut yhdessä työnorganisointiin
ja töiden järjestämiseen liittyvien uudistusten
kanssa voivat avata monelle vajaakuntoiselle uusia mahdollisuuksia
päästä työelämään
ja helpottaa samalla myös työvoiman saatavuudessa
olevia ongelmia.
Tekesin toiminnan ohjaus ja seuranta
Lakiehdotuksen 3 §:ssä säädetään
kehittämiskeskuksen lakisääteisistä tehtävistä ja
todetaan, että ministeriö voi tulosohjauksen kautta
antaa kehittämiskeskukselle tehtäviä.
Jotta työelämän kehittämistoiminta
saa uudessa organisaatiossa yhteiskunnallista ja kansantaloudellista
merkitystään vastaavan aseman, valiokunta pitää tärkeänä,
että tulosohjauksessa yksilöidään
ainakin suuntaa-antavasti, missä suhteessa Tykes-resurssien
tulee olla teknologiaresursseihin. Valiokunta katsoo, että täysin
perusteltua olisi viiden vuoden siirtymäajan kuluessa pyrkiä pääsemään
tasolle, jossa Tekesin varoista käytettäisiin
merkittävästi nykyistä enemmän
"sosiaalisten innovaatioiden" edistämiseen työorganisaatioissa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että muutoksen toteutumista ja työelämän
kehittämistoiminnan omaksumista luontevaksi osaksi innovaatiopolitiikkaa
seurataan huolella. Erityisesti tulee seurata sitä, miten
Tekesin varat jakautuivat teknologisten ja sosiaalisten innovaatioiden
tukemisen kesken.
Työmarkkinajärjestöt ovat olleet
aktiivisesti mukana alusta alkaen työelämän
kehittämisohjelman muotoutumisessa ja kehittämisessä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että työmarkkinajärjestöt voivat
myös jatkossa kiinteästi osallistua ja seurata
työelämän kehittämistoimintaa
ja ohjata sen vakiinnuttamista osaksi laaja-alaista innovaatiopolitiikkaa.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kiinnittää huomiota myös naisten ja miesten
tekemän tutkimustoiminnan tasa-arvoisiin rahoitusmahdollisuuksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Tekesissä seurataan sitä, miten
Tekesin jakamat tutkimusrahat jakautuvat naisten ja miesten hakemien
tutkimusapurahojen kesken. Jos epäsuhtaa ilmenee, tulee
selvittää epäsuhdan syyt ja miettiä,
voidaanko tilannetta ohjata nykyistä systemaattisemmin
tasa-arvoiseen suuntaan.
Henkilöstön asema ja jaksaminen
Lakiehdotuksen 5 §:n mukaan hallituksen jäsenistä yhden
tulee olla kehittämiskeskuksen henkilöstön
keskuudestaan ehdottama. Hyvä johtaminen, johon kuuluu
henkilöstön aito mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa
työtään ja työolosuhteitaan
koskevaan päätöksentekoon, on keskeinen
työhyvinvointia luova tekijä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että julkisissa organisaatioissa kehitetään
johtamista ja hyödynnetään osallistavan
johtamisjärjestelmän ja toimivien yhteistoimintamenettelyjen
antamia mahdollisuuksia. Henkilöstön edustajan
mahdollisuudella osallistua tasavertaisena jäsenenä hallituksen
työhön on tässä tärkeä merkitys.
Tykes on toiminut projektimuotoisesti, ja sitä hoitanut
henkilöstö on toiminut pitkään
määräaikaisissa palvelussuhteissa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että Tykesiä hoitavan
henkilöstön tehtävät vakinaistetaan
Tykes-toiminnan yhdistyessä osaksi Tekesiä.
Tekesin henkilöstöjärjestöt
ovat kiinnittäneet valiokunnan huomiota henkilöstön
kuormituksen jatkuvaan lisääntymiseen ja siihen,
että tehtäväkentän laajenemisesta
huolimatta henkilöstön määrä on
pysynyt samana. Tämä on henkilöstöjärjestöjen
mukaan näkynyt työkuorman lisääntymisenä ja
työuupumuksena.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Tekesissä pidetään hyvää huolta
työntekijöiden jaksamisesta ja hyvinvoinnista.
Tämä edellyttää, että muutosten
keskellä huolehditaan paitsi henkilöstön oikeasta
mitoituksesta myös henkilöstön mahdollisuuksista
kehittää itseään ja kouluttautua vastaamaan
uusiin haasteisiin.