Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston vuoden 2014 ihmisoikeusselonteko linjaa valtioneuvoston
perus ja ihmisoikeustoimintaa kotimaassa, EU-tasolla ja kansainvälisesti.
Selonteon mukaan valtioneuvoston ihmisoikeustoiminnan lähtökohtina
ovat ihmisoikeuksien yleismaailmallisuus, syrjimättömyys,
oikeuksien samanvertaisuus sekä vahvat osallistumisoikeudet.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta pitää valittuja
lähtökohtia perusteltuina ja tukee selonteossa
esille nostettuja kehittämislinjauksia ja painotuksia.
Lausunnossaan valiokunta käsittelee selontekoa
toimialansa mukaisesti keskittyen työelämä-,
tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksiin.
Työelämä ja ihmisoikeudet
Valiokunta pitää myönteisenä,
että selonteossa nostetaan esille työelämän
perusoikeuksien kunnioittamisen ja suojelun edistämisen
tärkeys osana Suomen kansainvälistä ihmisoikeustoimintaa.
Valiokunta yhtyy selonteon linjauksiin siitä, että työelämän
perusoikeuksien kunnioittaminen ja suojelu ovat tärkeä osa
ihmisoikeuksien toteutumista ja korostaa erityisesti Kansainvälisen
työjärjestön (ILO) merkitystä työelämän perusoikeuksien
edistäjänä globaalisti.
Selonteossa todetaan, että kaupan vapauttaminen ja
kansainvälinen sääntely voivat yhdessä tukea
ihmisoikeustavoitteiden edistämistä sekä työelämän
perusoikeuksia. Valiokunta yhtyy selonteossa esitettyihin näkemyksiin
siitä, että yritysten tulee kunnioittaa ihmisoikeuksia, valtioiden
suojella väestöä yritystoimintaan liittyviltä ihmisoikeusloukkauksilta
ja ihmisoikeusloukkausten uhreiksi joutuneilla tulee olla mahdollisuus
saattaa loukkaus toimivaltaisen viranomaisen käsiteltäväksi.
Valiokunta kiinnittää huomiota YK:ssa valmisteltuihin
linjauksiin yritystoiminnan ja ihmisoikeuksien suhteesta (UN Guiding
Principles on Business and Human Rights). Linjaukset koskevat kaikkea
liiketoimintaa, ja on tärkeätä, että myös
pieniä ja keskisuuria yrityksiä tuetaan toimintaperiaatteiden mukaisessa
toiminnassa. Suomen tulee myös osallistua eri foorumeilla
aktiivisesti keskusteluun ihmisarvoisen työn (decent work)
ja kestävän yritystoiminnan edistämisestä.
Selonteon mukaan taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten
oikeuksien (TSS-oikeudet) edistäminen ja oikeudellisen
sitovuuden vahvistaminen ovat jatkossakin Suomen kansainvälisen
ihmisoikeustoiminnan keskiössä. Valiokunta pitää linjausta
perusteltuna. Valiokunta korostaa TSS-oikeuksien velvoittavuutta ja
yhdenvertaisuutta kansalais- ja poliittisten oikeuksien rinnalla
ja toteaa, että TSS-oikeuksien merkitys mitataan ennen
kaikkea taloudellisesti vaikeissa oloissa. Myös Suomi on
saanut kansainvälisiltä valvontaelimiltä suosituksia
tarpeesta edelleen kehittää TSS-oikeuksien suojaa kansallisella
tasolla. Työelämäkysymyksistä esille
on nostettu muun muassa sukupuolten väliset palkkaerot
ja tarve varmistaa vammaisten henkilöiden pääsy
työelämään ja yleisemmällä tasolla
TSS-oikeuksien toteutumisen alueelliset erot Suomessa.
Selkeänä selonteon puutteena valiokunta pitää sitä,
ettei siinä käsitellä hajanaisia huomioita lukuun
ottamatta kansainvälistä muuttoliikennettä,
siirtolaisuutta, maahanmuuttoa, pakolaisuutta ja paperittomien henkilöiden
asema, vaikka näihin kysymyksiin liittyy merkittäviä perus- ja
ihmisoikeusongelmia.
Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja syrjinnän vastaiset
toimet
Valiokunta pitää myönteisenä,
että selonteossa nostetaan esille monia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden
edistämisen kannalta keskeisiä kysymyksiä ja
tavoitteita.
Valiokunta korostaa sukupuolten tasa-arvon edistämisen
velvoitetta kaikessa toiminnassa ja katsoo, että sukupuolinäkökulma
tulee sisällyttää kaikkeen Suomen perus-
ja ihmisoikeustoimintaan. Valiokunta tukee selonteon kansainväliseen
osuuteen sisältyviä linjauksia tarpeesta edistää naisten
oikeuksia ja osallistumismahdollisuuksia kansainvälisissä järjestöissä ja
kahdenvälisessä yhteistyössä.
Valtioneuvoston tavoin valiokunta pitää keskeisinä teemoina
naisten ja tyttöjen seksuaali- ja lisääntymisterveyttä ja
-oikeuksia (SRHR) sekä oikeutta koulutukseen. Erityistä huomiota
on kiinnitettävä naisiin kohdistuvan väkivallan
torjuntaan, naisten poliittisiin ja taloudellisiin toimintamahdollisuuksiin sekä naisten
rooliin aseellisten konfliktien ratkaisussa.
Kansallisista kysymyksistä selonteossa tuodaan esille
erityisesti naisiin kohdistuvan väkivallan korkea määrä eurooppalaisessa
vertailussa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että kansallisia lähisuhde- ja perheväkivallan
vastaisia toimia tehostetaan ja turvakotien riittävyys
turvataan sekä naisiin että miehiin kohdistuvan
väkivallan vähentämiseksi. Tämä on
myös naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
ehkäisemisestä ja torjumisesta solmitun Euroopan neuvoston
yleissopimuksen tehokkaan toimeenpanon ja soveltamisen edellytys.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
romanipoliittisen ja vammaispoliittisen ohjelman merkitykseen tasa-arvon
edistämisessä selonteossa esille nostettujen hallituksen
vuosia 2012—2015 koskevan tasa-arvo-ohjelman ja naisiin
kohdistuva väkivallan vähentämisen ohjelman
rinnalla. Valiokunta arvioi, että selonteossa varsin vähäiselle huomiolle
jäänyt kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista
koskeva CEDAW-yleissopimus ja sen perusteella Suomelle annetut huomautukset ja
niiden johdosta tehtävät toimet olisi tullut saada
selonteossa enemmän painoarvoa ja näkyvyyttä.
Valiokunta pitää perusteltuna selonteon linjauksia
vammaisten henkilöiden, vähemmistöjen kuten
romanien ja sekä alkuperäiskansaan kuuluvien henkilöiden
yhdenvertaisuuden edistämisestä, syrjinnän
ehkäisemisestä ja vähemmistöoikeuksien
suojelemisesta. Selonteko huomioi myös tarpeen edistää seksuaali-
ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien henkilöiden
yhdenvertaisuutta ja puuttua moniperusteiseen syrjintään.
Valiokunta toteaa, että yhdenvertaisuuden toteutumisen
varmistamiseksi ei ole riittävää kehittää pelkästään
syrjinnän vastaista lainsäädäntöä,
vaan myös muuta lainsäädäntöä ja
viranomaisten toimintaa on tarkasteltava seksuaalisen suuntautumisen,
sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun näkökulmasta.
Keskeisiä alueita ovat työelämä,
koulutus ja terveyspalvelut. Erityisen tärkeätä on
turvata lasten ja nuorten tasapainoinen kasvu perusopetuksessa ja koulutuksessa
sekä harrastustoiminnassa. Valiokunta painottaa, että ihmisoikeuksia
ei edistetä vain sektoreittain, vaan ihmisen moninaiset identiteetit
on huomioitava kokonaisuutena.
Valiokunta yhtyy asiantuntijakuulemisissa esitettyyn arvioon
siitä, että lapsen oikeudet ovat jääneet
selonteossa valitettavan ohuelle käsittelylle. Lasten
oikeudet on nähtävä yhtäläistä suojaa
nauttivina ihmisoikeuksina ja niitä on tarkasteltava läpileikkaavasti
osana muuta perus- ja ihmisoikeuspohdintaa. Lapsi on altis joutumaan moniperusteisen
syrjinnän kohteeksi esimerkiksi vammaisuutensa, maahanmuuttaja-
tai vähemmistötaustansa vuoksi, koska ikä itsessään
on syrjinnälle altistava tekijä. Valiokunta kiinnittää huomiota
myös lasten oikeuksien ja TSS-oikeuksien läheiseen
suhteeseen.
Perus- ja ihmisoikeuspolitiikan johdonmukaisuus
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Suomen kansainvälinen, kansallinen ja EU:n
puitteissa harjoitettava perus- ja ihmisoikeustoiminta on johdonmukaista
ja pitkäjänteistä, mikä on omiaan
vahvistamaan Suomen uskottavuutta perus- ja ihmisoikeustoimijana.
Vaikka kotimainen perus- ja ihmisoikeustilanne on kansainvälisesti vertaillen
varsin hyvä, valiokunta pitää selonteon
linjauksia valtioneuvoston perus- ja ihmisoikeusrakenteiden vahvistamisesta
ja koordinaation lisäämisestä perusteluina.
Valiokunta tukee valtioneuvoston tavoitetta valmistella kansallinen
perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelma ihmisoikeusselonteon tueksi
ja vakiinnuttaa valtioneuvoston perus- ja ihmisoikeusyhteyshenkilöiden
verkoston toiminta. Samalla on tarkasteltava keskeisten perus- ja
ihmisoikeustoimijoiden tehtäviä ja työnjakoa,
jotta mahdolliset päällekkäisyydet voidaan
purkaa ja katvealueet poistaa. Selonteon linjaus siitä, että keskeisillä kansallisilla
perus- ja ihmisoikeustoimijoilla tulee olla riittävät
voimavarat, on oltava keskeinen lähtökohta uudistustyölle. Valiokunta
korostaa myös aktiivisen kansalaisjärjestökentän
asiantuntijuuden hyödyntämisen merkitystä.
Valiokunta yhtyy selonteon arvioon siitä, että perus-
ja ihmisoikeusvaikutusten arviointi on tärkeä osa
valtiollista ja kunnallista päätösvalmistelua.
Tämän vuoksi perus- ja ihmisoikeusrakenteita on
vahvistettava myös alue- ja paikallistasolla. Perusoikeustietämyksen
lisäämistä on tuettava kaikille viranomaisille,
päättäjille ja myös tuomioistuimille
suunnatulla ihmisoikeuskoulutuksella oikeuksien ja periaatteiden
sisällöstä, velvoittavuudesta ja niitä koskevasta
kansallisesta ja kansainvälisestä soveltamiskäytännöstä.
Vastaavasti perus- ja ihmisoikeuskysymykset ja ihmisoikeustietoisuuden
lisääminen on integroitava nykyistä paremmin
eriasteen koulutukseen, opetukseen ja opetussuunnitelmiin.
Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista on syytä vahvistaa
myös EU-tasolla. Valiokunta tukee selonteon linjauksia
EU:n perusoikeusviraston roolin vahvistamisesta ja katsoo, että EU:lla tulisi
olla nykyistä vahvemmat välineet puuttua myös
jäsenvaltiotasolla oleviin perus- ja ihmisoikeusongelmiin
kuten romanien vakavaan syrjintään eräissä EU:n
jäsenmaissa.
Lopuksi valiokunta kiinnittää huomiota ihmis-
ja perusoikeuksien kehittyvään luonteeseen. Selonteossa
kehittyviksi oikeudenaloiksi on esimerkkeinä nostettu sanavapauden
ja vihapuheen välinen suhde, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin
kuuluvien henkilöiden yhdenvertaisuuden edistäminen,
vammaisten henkilöiden oikeudet ja TSS-oikeuksien sisältö.
Valiokunta pitää selonteon perus- ja ihmisoikeuksien dynaamista
luonnetta kuvaavaa osuutta yhtenä selonteon onnistuneimmista
osuuksista tavoitteenasettelun selkeydellä mitattuna ja
pitää tärkeänä, että myös
jatkossa oikeuksien sisällöstä ja merkityksestä sekä eri
oikeuksien rajapinnasta käydään rakentavaa
keskustelua.