Perustelut
Yleistä
Valiokunta pitää myönteisenä,
että hallitus esittää Euroopan neuvoston
ihmiskaupan vastaisen yleissopimuksen hyväksymistä.
Sopimuksen tavoitteena on ehkäistä ja torjua ihmiskauppaa
siten, että samalla taataan sukupuolten tasa-arvo. Se on
laadittu ihmisoikeuksien kunnioittamisen perustalle, mikä velvoittaa
sopimusvaltioita suojelemaan kaikkia ihmiskaupan uhreja siitä riippumatta,
onko ihmiskauppa kansallista vai kansainvälistä tai
liittyykö se järjestäytyneeseen rikollisuuteen.
Sopimus painottaa eri toimijoiden yhteistyötä ja
konkreettisia toimenpiteitä ihmiskaupan ehkäisemisessä ja
uhrien suojelussa.
Yleissopimuksen hyväksymisellä on hallituksen
esityksen mukaan tärkeä periaatteellinen ja käytännöllinen
merkitys. Merkittäviä lakimuutoksia ei tässä vaiheessa
toteuteta, vaan sopimuksen voimaansaattamisen katsotaan vahvistavan
jo voimassa olevan lainsäädännön
ja siihen liittyvien viranomaisvelvoitteiden toimeenpanoa. Valiokunnan
käsityksen mukaan Suomen on kuitenkin tarpeen tarkastella
sekä lainsäädännön
että käytäntöjen parantamista.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että sisäasiainministeriössä valmistelussa
olevan ihmiskauppalain valmistelutyöryhmässä on
myös kansalaisjärjestöjen edustus.
Yleissopimuksen mukaan sopijavaltioiden tulee taata ihmiskaupan
uhreille vähintään 30 päivän
harkinta-aika, jonka aikana he voivat toipua, pohtia ja tehdä päätöksen,
haluavatko he tehdä yhteistyötä viranomaisten
kanssa. Suomen mielestä ajan olisi tullut olla pidempi.
Valiokunta korostaa harkinta-ajan tärkeyttä ja
katsoo, että sen pidentämistä tulee harkita
ihmiskauppalain valmistelun yhteydessä.
Suomi on allekirjoittanut käsiteltävänä olevan
Euroopan neuvoston ihmiskaupan vastaista toimintaa koskevan yleissopimuksen
jo vuonna 2005. Yleissopimuksen kansallista voimaan saattamista
on valmisteltu eri hallinnonaloilla siitä lähtien.
Valiokunta katsoo, että ratifioinnin valmistelu on kestänyt
varsin pitkään ja korostaa, ettei kansainvälisten
sopimusten voimaansaattamista tule viivästyttää tarpeettomasti.
Ihmiskaupan ehkäiseminen
Tietoisuus ihmiskaupasta ja sen esiintymisestä Suomessa
on kasvanut merkittävästi viranomaisille ja eri
toimijoille suunnatun koulutuksen ja tiedotuksen ansiosta. Perehdyttämisessä on
hyödynnetty ja yhdistetty laajasti eri toimijoiden osaamista
ja kokemuksia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaisten ja kolmannen sektorin yhteistyötä jatketaan.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että myös suuren yleisön tietoisuutta
ja ymmärrystä ihmiskaupasta lisätään.
Ihmiskaupasta on keskusteltava ja ihmiskaupan uhrien tarinoita on
kerrottava. Ihmisten tulee tietää, että orjuutta
on myös Suomessa ja että Suomea käytetään
kauttakulkumaana ihmiskaupassa. On tärkeää,
että myös yksittäiset kansalaiset voivat
tarvittaessa tunnistaa ihmiskaupan uhrin ja ohjata hänet
auttamisjärjestelmän piiriin.
Ihmiskauppa kietoutuu seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja pakkotyöhön sekä näiden yhdistelmään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ihmiskauppaa ehkäistään
painottamalla toimenpiteitä, joilla vähennetään
hyväksikäyttöön johtavaa kysyntää.
Kysyntää voidaan ehkäistä esimerkiksi
tiukalla puuttumisella huonoihin työolosuhteisiin sekä valvonnan
tehostamisella.
Ihmiskaupan uhrien tunnistaminen
Ihmiskauppa on vakava rikos ja loukkaus yksilön ihmisarvoa
ja koskemattomuutta vastaan. Siinä on kysymys toisen ihmisen
hyväksikäyttämisestä, haavoittuvuuden
hyödyntämisestä ja kontrolloinnista.
Tekijä pyrkii riistämään uhrin vapauden
valvomalla, manipuloimalla ja uhkailemalla tätä niin,
ettei uhri enää kykene suojaamaan itseään
hyväksikäytöltä tai irtautumaan
itselleen vahingollisesta tilanteesta.
Ihmiskaupan tunnistaminen on vaikeaa. Seksuaalisessa hyväksikäytössä ihmiskauppa-
ja paritusrikosten tekotapojen osittainen päällekkäisyys
ja työperäisessä hyväksikäytössä ihmiskaupan,
pakkotyön ja kiskonnantapaisen työsyrjinnän
käsitteiden epäselvyys on johtanut rajanveto-ongelmiin.
Esimerkiksi se, onko kyse sopimuksia rikkovasta työnantajasta
vai pakkotyöstä, ei aina ole selvää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ihmiskaupan ja sen lähirikosten käsitteet
selkeytetään.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että työsuhteen
lisäksi työtä tehdään
nykyisin entistä enemmän myös virallisen
työelämän ulkopuolella. Tällaista
työtä esiintyy mm. kotona tehtävässä hoiva-
tai muussa työssä, seksityössä tai
sitä lähellä olevassa työssä sekä metsämarjanpoiminnassa.
Tällaisessa työssä erityisesti ulkomaalaisten
riski joutua ihmiskaupan uhriksi on suuri. Riskiä kasvattaa
se, että työtä tehdään
viranomaisvalvonnan ulkopuolella.
Valiokunta toistaa ihmiskaupparaportoijan kertomuksesta antamassaan
mietinnössä (TyVM 13/2010 vp)
esittämänsä kannanoton työlainsäädännön
ja ulkomaisen työvoiman työsuhdevalvonnan kehittämisestä siten,
että työperäisen ihmiskaupan ehkäiseminen
ja tunnistaminen tehostuvat. Työsuojeluviranomaisia on
koulutettu ja ohjeistettu työperäisen ihmiskaupan
tunnistamiseen, mutta koulutusta ovat toistaiseksi saaneet tiettävästi
vain ulkomaalaistarkastajat. Koska osaamista tulee olla kaikilla
viranomaistehtävissä toimivilla, tulee
osaamista samoin kuin yhteistyötä työsuojeluviranomaisten,
poliisin ja syyttäjän välillä edelleen
kehittää. Valiokunta katsoo, että työsuojeluviranomaisten
voimavaroja tulee lisätä.
Osaaminen ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa on parantunut,
mikä näkyy esimerkiksi auttamisjärjestelmään
päätyneiden uhrien määrän
lisääntymisenä. Kansalaisjärjestöille
uhrien tunnistaminen on usein helpompaa kuin viranomaisille, koska
usein uhrit eivät luota viranomaisiin tai jopa pelkäävät
heitä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että viranomaisten toimia ja osaamista ihmiskaupan uhrien
tunnistamiseksi edelleen kehitetään.
Auttamisjärjestelmän kehittäminen
Ihmiskaupan uhrit saavat apua vuonna 2006 toimintansa aloittaneen
ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän kautta.
Auttamisjärjestelmään hakeutuu nykyisin
keskimäärin 4—5 henkilöä kuukaudessa.
He ovat pääosin työperäisen
ihmiskaupan tai sen lähirikoksen, kuten kiskonnan tapaisen
työsyrjinnän, uhreja. Seksuaalisen hyväksikäytön
uhrien määrä auttamisjärjestelmässä on
kasvanut viime vuosina, mutta heitä on edelleen merkittävästi
vähemmän kuin työperäisesti
uhriutuneita. Tämän arvellaan johtuvan siitä,
että työperäisesti uhriutuneet henkilöt
tunnistetaan helpommin kuin seksuaalisen hyväksikäytön
uhrit.
Valiokunta pitää tärkeänä tehostaa
seksuaalisen hyväksikäytön uhrien auttamista.
Seksuaalisen hyväksikäytön uhrin auttamisjärjestelmään ohjautumiseen
vaikuttaa selkeästi esitutkinnan pohjaksi valittu rikosnimike.
Parituksen kohteena oleva henkilö on rikosprosessissa yleensä todistajan
asemassa, mikä saattaa vaikeuttaa viranomaisiin turvautumista
ja avun saantia. Valiokunta katsoo, että paritustapauksissa
mahdollinen uhriutuminen tulee selvittää automaattisesti
ja hyväksikäytön uhri ohjata auttamisjärjestelmään.
Valiokunta pitää aiheellisena, että parituksen
kohteena olevan henkilön rikosprosessuaaliseen
asemaan liittyvät kysymykset ja mahdolliset lainsäädännön
muutostarpeet selvitetään.
Kolmannen sektorin osuus ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa
ja auttamisessa on merkittävä. Apua pystytään
tarjoamaan nopeasti ja uhrilähtöisesti yhdessä muiden
auttajatahojen kanssa, ja tarvittaessa järjestöt
ohjaavat uhrin viralliseen auttajajärjestelmään.
Valiokunta korostaa, että uhrin avun tarpeeseen tulee vastata
ja hänelle tulee taata oikeus yksilölliseen ja
pitkäjänteiseen hoitoon, joka edistää traumaattisista kokemuksista
toipumista ja ehkäisee uudelleen uhriutumista. Valiokunta
pitää tärkeänä, että viranomaisten
ja kansalaisjärjestöjen yhteinen toiminta muodostaa
uhrille aukottoman tuen ja suojan ketjun.
Voimassa oleva lainsäädäntö saattaa
johtaa siihen, ettei uhreja ohjata asianmukaisesti auttamisjärjestelmään,
vaan heidät esimerkiksi poistetaan maasta ennen asianmukaista
tunnistamisprosessin loppuunsaattamista. Tällainen ristiriita
sisältyy esimerkiksi ulkomaalaislain 148 §:n 1 momenttiin,
joka mahdollistaa seksuaalipalveluja myyvän henkilön
poistamisen maasta. Auttamisjärjestelmään
ottaminen ei näytä estävän käännyttämistä vastuunmäärittämisasetuksen
(ns. Dublin-menettelyn) perusteella. Valiokunta ei pidä ihmiskaupan
uhreiksi epäiltyjen henkilöiden käännyttämistä uhrien suojelun
kannalta perusteltuna, vaan katsoo, että avun saamiseen
tulee riittää pelkkä epäily
siitä, että henkilö on joutunut ihmiskaupan
uhriksi.
Ihmiskaupan vastainen toiminta ja uhrien auttaminen edellyttää riittäviä resursseja.
Valiokunta korostaa, että kolmannen sektorin toiminnan
pitkäjänteinen taloudellinen tukeminen tulee turvata
ja ottaa huomioon osana auttamisjärjestelmän resursointia.