Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että yhteistoiminnasta
yrityksissä annetun lain ja muiden yksityisen sektorin
työpaikkojen yhteistoimintaa ja henkilöstön
osallistumisoikeuksia koskevien lakien noudattamisen valvontaa varten
perustetaan työ- ja elinkeinoministeriön
yhteyteen uusi riippumaton erityisviranomainen, yhteistoiminta-asiamies.
Yhteistoiminta-asiamiehen tehtävät painottuvat
ennalta ehkäisevään toimintaan, jossa
neuvonnalla ja ohjeistuksella on pääpaino. Tavoitteena
on, että yhteistoimintalakien valvontaa tehostamalla edistetään
ja parannetaan työnantajan ja henkilöstön
välistä yhteistoimintaa sekä henkilöstön
osallistumisjärjestelmien toteutumista.
Yhteistoimintalaeissa korostetaan työnantajan ja työntekijöiden
yhteistyön merkitystä ja kannustetaan yrityksiä työntekijöiden
tasa-arvoiseen kohteluun ja avoimuuden lisäämiseen. Lakien
tavoitteena on luoda työpaikoille hyvät edellytykset
työnantajien ja henkilöstön vuorovaikutukseen
sekä parantaa työilmapiiriä ja työntekijöiden
hyvinvointia. Valiokunta katsoo, että hyvin toteutettuna
ja sovellettuna yhteistoimintaa ja henkilöstön
osallistumisoikeuksia koskeva sääntely tarjoaa
työpaikoille ja henkilöstölle hyvän
välineen kehittää työelämän
laatua ja toiminnan tuottavuutta. Valiokunta kuitenkin toteaa, että lainsäädännöllä
ei
yksin pystytä luomaan toimivaa vuorovaikutusta eikä takamaan henkilöstön
osallistumisjärjestelmien toimivuutta. Tämän
vuoksi valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että ehdotetun uuden yhteistoiminta-asiamiehen toiminnassa
korostuu yrityksille ja työntekijöille suunnattu
ennakoiva neuvonta ja ohjeistaminen. Lisäksi valiokunta
korostaa yhteistoiminta-asiamiehen merkitystä yhteistoiminnan
ja osallistumisjärjestelmien kehittämisessä.
Henkilöstösuunnitelma ja koulutustavoitteet
Yhteistoimintalain mukaan yrityksessä on vuosittain
laadittava yhteistoiminnassa käsiteltävät henkilöstösuunnitelma
ja koulutustavoitteet. Henkilöstösuunnitelmaa
laadittaessa tulee ottaa huomioon sellaiset yrityksen toiminnassa
tapahtuvat muutokset, joilla on merkitystä henkilöstörakenteeseen
ja työntekijöiden määrään
tai ammatillisen osaamisen vaatimuksiin. Koulutustavoitteiden tulee
perustua arvioon työntekijöiden osaamisen kehittämistarpeista
ja ammatillisen osaamisen vaatimuksissa tapahtuvista muutoksista
ja niiden perusteista.
Valiokunta on yhteistoimintalaista antamassaan mietinnössä TyVM
15/2006 vp korostanut työssäkäyvän
väestön osaamisen kehittämistä. Valiokunta
toteaa mietinnössään, että osaamisen
ylläpitäminen ja kehittäminen on keskeistä huolehdittaessa
Suomen kilpailukyvystä, ja katsoo, että yritysten
henkilöstösuunnittelu ja työpaikan järjestämät
koulutusmahdollisuudet ovat tällöin avainasemassa.
Valiokunta toistaa mietinnössä esittämänsä käsityksen
henkilöstösuunnitelmien ja koulutustavoitteiden
tärkeydestä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteistoiminta-asiamies edistää aktiivisella
neuvonnalla ja ohjauksella suunnitelmien ja tavoitteiden laatimista
ja tehostaa siten yhteistoimintalain tavoitteiden toteutumista.
Julkisen sektorin yhteistoimintalakien valvonta
Ehdotettu laki koskee yhteistoiminnasta yrityksissä annetun
lain ja muiden pääosin yksityisen sektorin työpaikkojen
yhteistoimintaa ja henkilöstön osallistumisjärjestelmiä koskevien
lakien valvontaa. Valtion ja kunnan henkilöstön
yhteistoiminnasta säännellään
omissa laeissa, joissa ei ole säännöksiä näiden
lakien valvonnasta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan valtion yhteistoimintalakia
ja keskustason yhteistoimintasopimuksia koskeva uudistustyö on käynnistetty
valtiovarainministeriön ja valtion henkilöstöä edustavien
järjestöjen yhteisessä työryhmässä.
Valtion yhteistoimintalainsäädännön
noudattamisen valvontaa koskevia säädöksiä on
tarkoitus tarkastella uudistustyön yhteydessä.
Valiokunta pitää julkisen sektorin yhteistoimintalakien
valvontajärjestelmän selkiyttämistä erittäin
tärkeänä ja kiirehtii valvontaa koskevien säädösten
valmistelua. Valmistelun yhteydessä tulee selvittää,
voisiko nyt käsiteltävänä olevalla
lailla perustettava yhteistoiminta-asiamies valvoa myös
julkisen sektorin yhteistoiminnan toteutumista.
Tietojen antaminen yhteistoiminta-asiamiehelle
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että yhteistoiminta-asiamiehellä on
salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada työnantajalta valvonnan toteuttamiseksi ja valvonnan
edellyttämässä laajuudessa lakien noudattamisen
valvontaa varten tarpeelliset tiedot ja asiakirjat. Valvonnan kannalta
tarpeellisia tietoja ei laissa luetella eikä yksilöidä.
Perustuslakivaliokunta on viime vuosina antamissaan tulkinnoissa
lähtenyt siitä, että salassapitovelvollisuus
voidaan syrjäyttää, jos tarvittavat tiedot
on säädöksessä yksilöity
tai luetteloitu. Jos tarvittavia tietoja ei pystytä yksilöimään,
tulee tiedonsaantioikeus rajata välttämättömiin
tietoihin. Koska yhteistoiminta-asiamiehen valvonnassa tarvittavia
tietoja ei voida laissa täsmentää eikä luetteloida,
tulee valiokunnan mielestä ehdotettua 4 §:ää muuttaa
siten, että yhteistoiminta-asiamiehellä on oikeus
saada työnantajalta valvontaa varten välttämättömät
tiedot.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki yhteistoiminta-asiamiehestä
4 §. Tietojen antaminen yhteistoiminta-asiamiehelle.
Valiokunta ehdottaa, että 1 momenttia muutetaan yleisperusteluissa
esitetyllä tavalla.
3. Laki yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain
64 ja 66 §:n muuttamisesta
66 §. Valvonta.
Laki työ- ja elinkeinokeskuksista sekä työ-
ja elinkeinotoimistoista (796/2008)
on kumottu lailla valtion aluehallinnon uudistamista koskevan lainsäädännön
voimaanpanosta (903/2009). Työ-
ja elinkeinokeskuksille aiemmin kuuluneet, yhteistoimintalain säännöksiin
ja tavoitteisiin kiinteästi liittyvät tehtävät
ovat siirtyneet aluehallinnon uudistamisen yhteydessä perustetuille
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille,
joiden tehtävistä säädetään
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista
annetun lain (897/2009) 3 §:ssä.
Valiokunta ehdottaa, että pykälään
tehdään tästä johtuva tekninen
korjaus.