Yksityiskohtaiset perustelut
Hallituksen esityksessä lakiehdotusta ei ollut jaettu
lukuihin. Asiakokonaisuuksien erottamiseksi toisistaan ja lain
selkeyden lisäämiseksi lakiehdotus ehdotetaan
jaettavaksi lukuihin.
Osa hallituksen esitykseen sisältyvistä säännöksistä koskee
sellaisia menettelytapoihin liittyviä kysymyksiä,
joista on valiokunnan käsityksen mukaan tarkoituksenmukaisempaa
säätää työministeriön
asetuksella. Tästä syystä lakiehdotuksesta
ehdotetaan poistettaviksi 13 §:n 1 momentti, 14 §:n
2 momentti, 15, 17, 18 ja 23 §,
25 §:n 3 momentti, 26 §:n 2 momentti sekä 28
ja 29 §.
1 luku. Yleiset säännökset
1 §. Lain tarkoitus.
Pykälä vastaa sisällöltään hallituksen
esityksen 1 §:ää. Kun lakiin ehdotetaan
lisättäväksi määritelmiä koskeva
erillinen säännös 2 §:ään,
tämä heijastuu myös 1 §:ään.
Lain tarkoituksena on merimiespalvelutoiminnan edistäminen.
Merimiespalvelu määritellään lain
2 §:ssä.
2 §. Määritelmät.
Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös,
jossa määritellään laissa käytetyt
käsitteet. Tämä on erityisen tärkeää palvelumaksun
lakisääteisyyden ja sen perimiseen liittyvien julkisen
vallan käyttöä sisältävien
tehtävien vuoksi. Ehdotetut määritelmät
vastaavat hallituksen esityksessä käytettyjä käsitteitä sekä voimassa
olevan lainsäädännön pohjalta
noudatettua käytäntöä.
Hallituksen esityksessä käytetty käsite
merityötulo ehdotetaan korvattavaksi käsitteellä tulo,
jolla tarkoitetaan merimiehelle aluksella tehdystä työstä maksettua
palkkaa tai muuta hyvitystä. Merityötulo on tuloverolain
(1535/1992) 74 §:n mukainen käsite, jolla
tarkoitetaan pääsääntöisesti
yli 100 bruttorekisteritonnin aluksella tehtävästä työstä saatavaa
tuloa. Koska valiokunta ehdottaa 4 §:n 2 momenttiin otettavaksi mahdollisuuden
periä merimiespalvelulain mukaista palvelumaksua tietyissä tilanteissa
myös lautta- ja yhteysaluksilla, on tarpeen korvata merityötulon
käsite voimassa olevan lain mukaisella tulokäsitteellä.
3 §. Merimiespalvelutoimisto.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 2 §:ää. Merimiespalvelutoimiston
tehtäviin on nimenomaisesti lisätty palvelumaksun
kerääminen, mikä on jo voimassa olevan
lain mukaan kuulunut toimiston tehtäviin.
Hallituksen esityksessä mainittu laivakirjastotoiminnan
hoitaminen esitetään muutettavaksi kirjasto- ja
tietopalvelujen tarjoamiseksi merimiehille. Kirjasto- ja tietopalvelut
käsittävät myös elokuvien ja
muiden kuva- ja äänitallenteiden välittämisen.
2 luku. Merimiespalvelujen rahoittaminen
4 §. Palvelumaksu.
Pykälän 1 momentti vastaa hallituksen esityksen
3 §:n 1 momenttia.
Pykälän 2 momentiksi ehdotetaan lisättäväksi
säännös, jonka mukaan palvelumaksu peritään
myös merellä ansiotarkoituksessa toimivassa suomalaisessa
lautta- tai yhteysaluksessa työskentelevältä merimieheltä ja
hänen työnantajaltaan silloin, kun työnantajalla
on lautta- tai yhteysalusten ohella 1 momentissa tarkoitettuja aluksia
ja aluksilla työskentelevät merimiehet voivat
toimia eri aluksilla työtilanteen mukaan. Tarkoitus on
pyrkiä välttämään tilanteita,
joissa esimerkiksi jäänmurtajalla talvisin ja
lautta- tai yhteysaluksella kesäisin työskentelevät
olisivat vain osan vuotta merimiespalvelumaksun ja merimiespalveluiden
piirissä.
Viitaten siihen, mitä edellä 2 §:n
perusteluissa on todettu, merityötulo ehdotetaan korvattavaksi
sanalla tulo.
5 §. Merimiespalvelutoimintaa koskeva sopimus.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 3 §:n 2 momenttia. Merimiespalvelutoimiston
hallituksen tehtävästä päättää sopimuksen solmimisesta
säädetään 21 §:n 6
kohdassa.
6 §. Valtion osuus.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 4 §:ää.
7 §. Merimiehen palvelumaksun pidätys.
Pykälän 1 momentti vastaa hallituksen esityksen 5 §:n
1 momenttia pienin kielellisin korjauksin. Tarkoitus on, että työnantaja
perii palvelumaksun aina palkanmaksun yhteydessä samalla
tavoin kuin ennakonpidätyskin toimitetaan. Pykälän
2 momentin alku vastaa hallituksen esityksen 8 §:ää.
Säännökseen on lisätty viittaus,
että pidätyksessä on noudatettava, mitä palkasta ulosmittaamatta
jätettävästä suojaosuudesta
säädetään. Lisäksi
3 momenttiin on otettu merimiehen oikeusturvan kannalta tärkeä säännös,
jonka mukaan merimies voi tarvittaessa saattaa palvelumaksun pidättämistä koskevan
asian merimiespalvelutoimiston käsiteltäväksi.
Merimiespalvelutoimisto voi määrätä liikaa
pidätetyn määrän palautettavaksi
merimiehelle.
8 §. Palvelumaksun tilitys.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 5 §:n 2 ja 3 momenttia.
9 §. Tilityksen virhe tai laiminlyönti.
Pykälä vastaa hallituksen esityksen 6 §:n
1 momenttia täsmennettynä siten
kuin lakisääteisen maksun keräämiseen
liittyviltä säännöksiltä edellytetään.
Merimiespalvelutoimiston tulee arviota tehdessään
noudattaa 4 §:ssä säädettyjä palvelumaksun
määräytymisperusteita. Jos merimiespalvelutoimisto
velvoittaa tilityksen virheen tai laiminlyönnin vuoksi
työnantajan maksamaan arvion perusteella määräytyvän
palvelumaksun, päätöksestä tulee
ilmetä arvion perusteet. Päätöksen
arviomaksatuksesta tekee 21 §:n 6 kohdan mukaisesti merimiespalvelutoimiston
hallitus. Päätökseen voidaan hakea muutosta
siten kuin 27 §:ssä säädetään.
10 §. Palvelumaksun periminen.
Pykälä vastaa hallituksen esityksen 7 §:ää.
Koska kyseessä on julkisen vallan käyttöön
liittyvä tehtävä, menettelyn osalta viitataan
verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annettuun
lakiin (367/1961) ja viivästyskorko määräytyy
korkolain 4 §:n mukaan. Säännökset
eivät koske 5 §:n mukaiseen sopimukseen perustuvia
palvelumaksuja, jotka ovat yksityisoikeudellisia saatavia.
11 §. Valtion osuuden maksaminen.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 9 §:ää.
Selvitykseen sisältyvät 5 §:n mukaisten sopimusten
perusteella maksettaviksi erääntyneet palvelumaksut
riippumatta siitä, onko niitä saatu perittyä ajallaan.
Koska merimiespalvelutoimisto on joka tapauksessa antanut sopimuksen
mukaiset palvelut, on tärkeää, että niitä koskeva
valtion osuus maksetaan ajallaan, vaikka palvelumaksun periminen
yksityisoikeudellisena saatavana voi viedä aikaa.
3. luku. Merimiespalvelutoimiston hallinto
12 §. Merimiespalvelutoimiston hallinto.
Pykälän 1 ja 2 momentti vastaavat hallituksen
esityksen 10 §:ää. Julkisen vallan käyttöön
liittyvien tehtävien vuoksi pykälän
3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
säännös, jonka mukaan merimiespalvelutoimiston
hallituksen jäseniin ja toimitusjohtajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä heidän
hoitaessaan palvelumaksun keräämiseen
liittyviä tehtäviä.
Vaikka merimiespalvelutoimisto on työministeriön
yhteydessä, se ei ole kuitenkaan varsinainen valtionhallinnon
toimielin, vaan se kuuluu ns. välilliseen julkishallintoon
hoitaessaan perustuslain 124 §:n tarkoittamia julkisia
hallintotehtäviä esimerkiksi palvelumaksun keräämisessä.
Oikeusturvan ja hyvän hallinnon vaatimusten toteutumiseksi
on tärkeää, että julkista valtaa
käyttävät henkilöt toimivat
virkavastuulla. Merimiespalvelulain mukaisia julkisia hallintotehtäviä hoidettaessa
tulee noudattaa myös hallinnon yleislakeja, joita ovat
hallintolaki, kielilaki ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettu
laki.
13 §. Merimiespalvelutoimiston edustajisto.
Pykälän 1—3 momentit vastaavat sisällöltään hallituksen
esityksen 11 §:ää.
Merimiespalvelutoimiston edustajisto ja hallitus käyttävät
julkista valtaa hoitaessaan lakisääteisiä tehtäviä.
Ne eivät kuitenkaan ole sellaisia tasa-arvolain (609/1986)
4 a §:ssä tarkoitettuja valtion komiteoita, neuvottelukuntia
tai vastaavia toimielimiä, joihin sovelletaan 4 a §:n
1 momentissa säädettyä kiintiösäännöstä.
Merimiespalvelutoimiston edustajisto ja hallitus voidaan sen sijaan
rinnastaa tasa-arvolain 4 a §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettuihin
julkista valtaa käyttäviin johto- tai hallintoelimiin.
Tästä syystä ehdotetaan lakiehdotukseen
lisättäväksi säännös,
jonka mukaan edustajiston kokoonpanoon sovelletaan tasa-arvolain
4 a §:n 2 ja 3 momenttia, joiden mukaan julkista valtaa
käyttävän toimielimen luottamushenkilöistä koostuvassa
johto- tai hallintoelimessä tulee olla tasapuolisesti sekä naisia
että miehiä, jollei erityisistä syistä muuta
johdu. Viranomaisten ja kaikkien niiden tahojen, joita pyydetään
nimeämään ehdokkaita kyseisiin toimielimiin,
tulee mahdollisuuksien mukaan ehdottaa sekä naista että miestä jokaista jäsenpaikkaa
kohden. Jos esitys poikkeaa tasa-arvolain velvoitteesta, tulee perustella,
miksi lain mukaista esitystä ei voida tehdä. Lakiehdotuksen
19 §:n 3 momentin viittaussäännöksen kautta
vastaavat velvoitteet koskevat myös hallituksen kokoonpanoa
ja sitä varten tehtäviä ehdotuksia.
14 §. Edustajiston puheenjohtaja ja edustajiston
täydentäminen.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 12 §:ää.
15 §. Edustajiston tehtävät.
Pykälä vastaa hallituksen esityksen 13 §:ää siten
muutettuna, että 1 momentin mukainen säännös
edustajiston kokoontumisen ajankohdasta ehdotetaan poistettavaksi
lakiehdotuksesta ja otettavaksi työministeriön
asetukseen.
Eduskunnan käsiteltävänä on
parhaillaan hallituksen esitys tilintarkastuslaiksi ja siihen liittyväksi
lainsäädännöksi (HE 194/2006
vp). Merimiespalvelutoimistolla on nykyisin kaksi tilintarkastajaa,
joista toisen pitää olla KHT- tai HTM-tilintarkastaja.
Lakiehdotukseen ehdotetaan otettavaksi säännös,
jonka mukaan merimiespalvelutoimistolle tulee valita vähintään yksi
tilintarkastaja, jonka tulee olla KHT- tai HTM-tilintarkastaja.
Säännös on kirjoitettu siten, että se
täyttää sekä nykyisen tilintarkastuslain
että uuden tilintarkastuslain vaatimukset.
16 §. Ylimääräinen edustajiston
kokous.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 14 §:ää kuitenkin
siten muutettuna, että 2 momentin mukaiset säännökset
ylimääräisen edustajiston kokouksen käytännön
toteuttamisesta ehdotetaan poistettaviksi lakiehdotuksesta ja otettaviksi
merimiespalvelutoimistosta annettavaan työministeriön
asetukseen.
17 §. Edustajiston kokouksen päätökset.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 16 §:ää.
18 §. Edustajiston jäsenten palkkiot.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 19 §:ää.
19 §. Merimiespalvelutoimiston hallitus.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 20 §:ää.
Pykälän 1 momentin mukaan työministeriö määräisi
hallituksen nelivuotiskaudeksi. Tarkoitus on, että nimeämispäätöksessä määrätään
myös siitä, minä vuosina kukin vaihtuvalle paikalle
määrätty jäsen tai varajäsen
kuuluu hallituksen varsinaiseen kokoonpanoon. Myös ne hallituksen
jäsenet ja varajäsenet, jotka eivät kuulu
kyseisenä vuonna hallituksen varsinaiseen kokoonpanoon,
saavat olla läsnä hallituksen ja edustajiston
kokouksissa ja osallistua keskusteluihin.
20 §. Hallituksen puheenjohtaja ja hallituksen täydentäminen.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 21 §:ää.
21 §. Hallituksen tehtävät.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 22 §:ää siten muutettuna,
että sen 6 kohdaksi ehdotetaan lisättäväksi
säännökset päätöksen
tekemisestä 5 §:n mukaisesta sopimuksesta, 7 §:n
3 momentissa tarkoitetusta merimiehen palvelumaksua koskevasta asiasta
ja 9 §:n 2 momentissa säädetystä arvioon
perustuvasta palvelumaksusta. Samoin hallituksen tehtäviin
on lisätty velvollisuus järjestää merimiespalvelutoimiston
toiminta asianmukaisella tavalla.
22 §. Hallituksen päätösvalta.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 24 §:n 1 ja 2 momenttia. Pykälän
3 momentti ehdotetaan poistettavaksi. Hallituksen jäsenten
esteellisyys määräytyy hallintolain esteellisyyssäännösten
mukaan.
23 §. Toimitusjohtaja.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 25 §:ää siten muutettuna,
että toimitusjohtajan sijaisen määräämisestä säädettäisiin
työministeriön asetuksella. Koska osa hallituksen
esityksen mukaisista säännöksistä ehdotetaan
siirrettäviksi asetuksella säädettäviksi,
ehdotetaan pykälän 1 momenttiin lisättäväksi
viittaus tämän lain nojalla annettavien säännösten
mukaisiin tehtäviin.
24 §. Merimiespalvelutoimiston nimenkirjoittajat.
Pykälä vastaa sisällöltään
hallituksen esityksen 26 §:ää siten muutettuna,
että työministeriön velvollisuudesta
pyynnöstä antaa todistus siitä, ketkä ovat
oikeutetut kirjoittamaan merimiespalvelutoimiston nimen, säädettäisiin
työministeriön asetuksella.
25 §. Kirjanpito- ja tilintarkastusvelvollisuus.
Pykälä on uusi ja sen mukaan merimiespalvelutoimistoon
sovelletaan kirjanpitolain (1336/1997) ja tilintarkastuslain
(936/1994) säännöksiä.
Vaikka asiasta ei ole nimenomaisesti säädetty
voimassa olevassa laissa, merimiespalvelutoimistossa on noudatettu
kirjanpitolakia ja tilintarkastuslakia. Säännös
ei näin ollen aiheuta muutoksia merimiespalvelutoimiston
toimintaan. Eduskunnan käsittelyssä parhaillaan
olevan uuden tilintarkastuslain tultua voimaan sovelletaan sen säännöksiä.
26 §. Tilintarkastus.
Pykälä vastaa asiasisällöltään
hallituksen esityksen 27 §:ää. Tilintarkastajan
ja varatilintarkastajan pätevyysvaatimusten osalta lakiehdotus
on pyritty kirjoittamaan siten, että se on sopusoinnussa
myös eduskunnan käsiteltävänä olevan
uuden tilintarkastuslain kanssa. Pykälän 2 momentti
ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi. Tilintarkastuslaissa on tarvittavat
säännökset tilintarkastajan esteellisyydestä.
Hallituksen esitykseen sisältyneet tilikautta (28 §)
ja tilintarkastajien kertomusta (29 §) koskevat säännökset
on tarkoituksenmukaista sisällyttää merimiespalvelutoimistosta
annettavaan työministeriön asetukseen.
4. luku. Erinäiset säännökset
27 §. Muutoksenhaku.
Pykälä on uusi. Merimiehellä ja hänen
työnantajallaan tulee olla oikeus saattaa maksuvelvollisuuttaan
koskevan päätöksen oikeellisuus tuomioistuimen
tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi.
Tämän vuoksi lakiehdotukseen ehdotetaan lisättäväksi
muutoksenhakua koskevat säännökset.
Säännösehdotuksen mukaan 7 §:n
3 momentissa tarkoitettuun merimiespalvelutoimiston päätökseen,
joka koskee palvelumaksun pidättämistä,
voidaan hakea muutosta valittamalla. Lisäksi työnantaja
voi hakea muutosta 9 §:n 2 momentissa tarkoitettuun päätökseen,
jolla merimiespalvelutoimisto on arvion perusteella määrännyt
palvelumaksun työnantajan maksettavaksi. Valitus tehdään
Helsingin hallinto-oikeudelle. Valitusaika on kuusi kuukautta päätöksen tiedoksisaannista.
Muutoksenhausta on muutoin voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
28 §. Tarkemmat säännökset.
Laissa säädettäisiin merimiespalvelutoimiston
organisaation ja aseman perusteet. Asetustasolla on tarkoituksenmukaisempaa
säätää yksityiskohtaisesti kokousten
koolle kutsumisesta ja asioiden käsittelyssä noudatettavista
menettelytavoista. Tämän vuoksi ehdotetaan pykälään
otettavaksi säännös, jonka mukaan tarkemmat
säännökset merimiespalvelutoimiston toimielimistä,
niiden tehtävistä ja toiminnasta annetaan työministeriön asetuksella.
Hallituksen esityksen 30 §:ssä tarkoitettu
valtuus antaa merimiespalvelutoimiston taloudenpitoa koskeva asetus
ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi.
29 §. Voimaantulo.
Pykälä vastaa hallituksen esityksen 31 §:ää.
Pykälän 2 momentin tiliohjesääntöä koskeva
säännös ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi.
Merimiespalvelutoimiston nykyinen edustajisto ja hallitus ovat
aloittaneet toimikautensa 1.1.2006. Voimaantulosäännöksen
3 momentiksi ehdotetaan otettavaksi siirtymäsäännös,
jonka mukaan nykyiset toimielimet jatkavat toimessaan, kunnes uudet
toimielimet on saatu tämän lain mukaisesti määrättyä.