Yleisperustelut
Yhteistoiminta lisää tuottavuutta ja hyvinvointia
Lainsäädännön tavoitteena
on antaa henkilöstölle mahdollisuus yhteisymmärryksessä työnantajan
kanssa osallistua kunnan toiminnan kehittämiseen ja antaa
henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa omaa työtään
ja työyhteisöään koskevien päätösten
valmisteluun sekä samalla edistää kunnallisen
palvelutuotannon tuloksellisuutta ja henkilöstön
työelämän laatua. Valiokunta pitää näitä tavoitteita
erittäin tärkeinä. Kunnan työntekijät
ovat pääasiallisesti hyvin koulutettuja ja tehtäviinsä motivoituneita.
Lisäämällä heidän vaikutusmahdollisuuksiaan
töiden suunnitteluun ja järjestämiseen
kunnissa voidaan merkittävästi tehostaa palvelutuotantoa
ja parantaa työntekijöiden hyvinvointia.
Lainsäädännöllä pyritään
muuttamaan niin työntekijöiden kuin työnantajienkin
asenteita yhteistoimintaan. Kyse ei ole vain menettelyistä,
joita noudatetaan irtisanottaessa työntekijöitä,
vaan luottamuspääoman rakentamisesta lisäämällä aitoa
vuorovaikutusta ja parantamalla tiedonkulkua ja vaikutusmahdollisuuksia
omaan työhön ja työpaikan toimintaan.
Ennakoimalla työpaikalla odotettavissa olevia muutoksia
muutosten vaikutuksia pystytään lieventämään
muun muassa koulutuksella ja muutosturvalainsäädännön
tarjoamilla mahdollisuuksilla ja helpottamaan näin muutosten
kohteeksi joutuvien asemaa.
Tutkimusten mukaan tuottavuus ja työhyvinvointi ovat
parempia sellaisilla työpaikoilla, joilla työntekijät
kokevat olonsa turvalliseksi, joissa heidän hyvinvointiaan
ja osaamisensa kehittämistä pidetään
tärkeänä, heitä arvostetaan
ja he pääsevät vaikuttamaan työhönsä ja
työolosuhteisiinsa. Valiokunta on tietoinen siitä,
että hyvälläkään lailla
ei yksin pystytä muuttamaan työpaikkoja tällaisiksi.
Yhteistoimintalainsäädännöllä luodaan
kuitenkin puitteet entistä paremmalle yhteistoiminnalle
työpaikoilla ja viestitetään lainsäätäjän
tahdosta työelämän kehittämiseksi
tähän suuntaan.
Jotta lain tavoitteisiin päästäisiin,
tarvitaan myös kunta-alan työmarkkinajärjestöjen
ja kuntaliiton aktiivista panosta hyvien käytäntöjen
levittämiseksi ja asenteiden muokkaamiseksi yhteistyölle
myönteisemmiksi.
Henkilöstösuunnitelma on tärkeä työväline
Valiokunta korosti yritysten yhteistoimintalaista antamassaan
mietinnössä (TyVM 15/2006 vp) voimakkaasti
henkilöstösuunnitelmien ja niihin liittyvien koulutustavoitteiden
merkitystä. Erityisen tärkeänä valiokunta
piti sitä, että henkilöstösuunnitelmassa
ennakoidaan tulevia muutoksia ja niihin liittyviä henkilöstövaikutuksia sekä käydään
läpi kaikkien työntekijöiden osaamisen
taso ja siinä olevat kehittämistarpeet.
Nyt käsiteltävänä olevassa
ehdotuksessa kuntien yhteistoimintalaiksi henkilöstösuunnitelmia
koskevat säännökset on kirjoitettu jossain määrin
väljemmin kuin yrityksiä koskevassa laissa. Henkilöstösuunnitelmien
huolelliseen tekemiseen ja henkilöstön osaamisen
kartoittamiseen, hyödyntämiseen ja kehittämiseen
kannattaa kuitenkin panostaa myös kunnissa. Hyvä henkilöstö-
ja koulutuspolitiikka on kunnille tärkeä työväline
sopeuduttaessa muuttuvaan toimintaympäristöön
ja kamppailtaessa osaavasta työvoimasta.
Valiokunta korostaa koko henkilöstön tiedon ja
osaamisen hyödyntämistä, ylläpitämistä ja
kehittämistä. Kuntasektoria koskevaa uutta lainsäädäntöä tulee
koko ajan lisää, mikä edellyttää henkilöstön
laajaa ja suunnitelmallista kouluttamista, jotta uutta lainsäädäntöä pystytään
kunnissa asianmukaisesti soveltamaan. Tärkeää on, että henkilöstöllä on
tarvittavat valmiudet koulutukseen ja että heitä myös
kannustetaan koulutukseen osallistumiseen.
Henkilöstökoulutusta tulee suunnata entistä tasaisemmin
myös vähän peruskoulutusta saaneille
ja tilapäisissä työsuhteissa työskenteleville,
jotka muutostilanteissa ovat yleensä kaikkein haavoittuvaisimmassa
asemassa. Kun muutostilanteet ennakoidaan henkilöstösuunnitelmassa,
niihin on mahdollista etsiä ratkaisuja yhdessä työvoimaviranomaisten
kanssa esimerkiksi yhteishankintakoulutuksen muodossa. Erityistä huomiota
tulee kiinnittää ikääntyvän
henkilöstön osaamisen ylläpitoon ja kehittämiseen sekä siihen,
että henkilöstön erilaisiin perhetilanteisiin
ja huoltovelvoitteisiin sekä jaksamisen parantamiseen liittyvät
tarpeet otetaan huomioon työaikoja ja -olosuhteita järjesteltäessä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että hallitus yhdessä kunta-alan työmarkkinajärjestöjen ja
kuntaliiton kanssa tarkoin seuraa yhteistoimintalain toteutumista
käytännössä ja erityisesti sitä,
miten lakiehdotuksen henkilöstösuunnitelmaa koskevat
säännökset toteutuvat ja edistävät työntekijöiden
ammatillisen osaamisen ylläpitoa ja kehittämistä sekä ikääntyvien
työntekijöiden erityistarpeiden ja työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamisen huomioon ottamista
kunnissa. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
lausumaa, jossa edellytetään, että hallitus
antaa seurannan tuloksista työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnalle selvityksen vuoden 2010 kevätistuntokauden
loppuun mennessä (Valiokunnan lausumaehdotus).
Työntekijöiden jaksamisen parantaminen ja työvoiman
saatavuuden turvaaminen
Lukuisissa tutkimuksissa on todettu ongelmia kuntien työntekijöiden
jaksamisessa. Vuoden 2006 työolobarometrin mukaan työelämän
laadun saama arvosana on alhaisin kunnissa (7,84). Kuntien työntekijät
pitävät työelämän muutoksen
suuntaa huonona useammin kuin muut työntekijät.
Erityisesti työn mielekkyyden, tasa-arvon ja omien vaikutusmahdollisuuksien
koetaan huonontuneen. Poikkeuksena ovat itsensäkehittämismahdollisuudet,
joita pidetään hyvinä. Kunnissa tehdään
huomattavasti yleisemmin palkattomia ylitöitä kuin
yksityissektorilla ja kokonaisen työpäivän
mahdollistavia joustoja (ns. työaikapankkijärjestelmiä)
on selvästi vähemmän kuin muilla sektoreilla.
Palkkaansa pitää oikeudenmukaisena kunnissa vain
46 %, kun vastaava luku muualla on noin 70 %.
Kannustavaksi ja kilpailukykyiseksi palkkansa kokee kunnissa vain
joka neljäs. Teollisuudessa palkkaansa pitää kilpailukykyisenä 60 % ja
kannustavana 51 %.
Lähes puolet kuntien ja kuntayhtymien nykyisestä henkilöstöstä siirtyy
eläkkeelle vuoteen 2020 mennessä. Työvoiman
saatavuuden turvaaminen tässä tilanteessa edellyttää huomion
kiinnittämistä kuntien työnantajakuvan
parantamiseen kehittämällä johtamista
ja parantamalla kunta-alan henkilöstön työehtoja
ja työoloja. Työpaikkatason yhteistoimintajärjestelmien uudistamisella
voidaan vaikuttaa myönteisesti siihen, että henkilöstön
osaaminen saadaan täysipainoisesti hyödynnettyä.
Henkilöstö kokee työnsä mielekkääksi
ja viihtyy kunta-alan työtehtävissä,
jos yksittäiset työntekijätkin kokevat voivansa
vaikuttaa omaan työhönsä, työympäristöönsä ja
työn organisointiin. Samalla on kyettävä huolehtimaan
siitä, että henkilöstöä on riittävästi
niin, että työn voi tehdä asianmukaisella
ja inhimillisellä tavalla. Valiokunta korostaa myös
hyvän työterveyshuollon merkitystä huolehdittaessa
työntekijöiden jaksamisesta ja työolosuhteiden
kehittämisestä.
Määräaikaiset työsuhteet
ja ulkopuolisen työvoiman käyttö
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä lakiehdotuksen
säännöstä, jonka mukaan kunnassa
on laadittava yhteistoimintamenettelyssä vuosittain henkilöstö-
tai muu suunnitelma, josta käyvät ilmi erilaisten
työsuhdemuotojen käytön periaatteet. Esimerkiksi
määräaikaisten palvelussuhteiden käytön
periaatteet tulee jatkossa käsitellä yhteistoiminnassa.
Määräaikaisten palvelussuhteiden
käytön yleisyys on kuntasektorilla edelleen vakava
ongelma, jossa ei ole tapahtunut juurikaan muutosta parempaan. Vuonna
2006 määräaikaisten palvelussuhteiden
osuus oli 23,7 %. Myös pitkät ketjutukset
ovat yleisiä kunnissa. Tärkeää on, että jokaisessa
kunnassa kartoitetaan määräaikaisten
työsuhteiden käyttö ja käydään
läpi sen syyt kussakin tapauksessa. Tekemällä käytännöt näkyviksi
voidaan asiaa käsitellä kattavasti ja löytää uusia
ratkaisutapoja.
Joissakin kunnissa on ryhdytty toimenpiteisiin määräaikaisten
työsuhteiden vähentämiseksi ja saatu
hyviä kokemuksia sijaisten työsuhteiden vakinaistamisesta
tilanteissa, joissa sijaistarve on pysyvä, vaikka sijaistettava
henkilö tai sijaista tarvitseva työyksikkö voi
vaihtua. Valiokunta pitää tärkeänä,
että näitä hyviä käytäntöjä levitetään
kaikkiin kuntiin.
Työn todellisen epävarmuuden kannalta on oleellista,
mitä tapahtuu määräaikaisen
työsuhteen päätyttyä. Tutkimusten
mukaan noin puolella määräaikaisissa
työsuhteissa olevista työsuhde jatkuu uutena määräaikaisuutena
ja noin kolmannes on epätietoinen jatkosta tai jää työttömäksi.
Vain harva palkansaaja pitää määräaikaista
työsuhdetta tavoiteltavana tilanteena. Runsaat 80 % ilmoittaa
määräaikaisuuden syyksi sen, että pysyvää työpaikkaa
ei ole tarjolla.
Myös työvoiman vuokraustoiminta on lisääntynyt
viime vuosina merkittävästi niin Suomessa kuin
EU:n alueella yleensäkin. Kun vuokrattuja työntekijöitä oli
2000-luvun vaihteessa noin 1—2 prosenttia, nousi heidän
osuutensa vuonna 2005 jo neljään prosenttiin.
Terveydenhuollossa työvoiman vuokraus on melko yleistä ja
vuokratyö on pysyvämpää kuin
muilla ammattialoilla. Vuokrauksen jälkeen työntekijä rekrytoidaan käyttäjäyritykseen
useimmin kuljetus- ja liikennetyössä. Harvinaisinta
rekrytointi on sosiaali- ja terveysaloilla. Terveydenhuollossa tämä ei kuitenkaan
aina johdu kuntatyönantajan haluttomuudesta rekrytoida,
vaan esimerkiksi vuokralääkäreiden vähäisestä kiinnostuksesta
siirtyä kunnan palvelukseen.
Valiokunta pitää ongelmallisena epätyypillisten
työsuhteiden kasvavaa määrää ja
epävarmuuden lisääntymistä työelämässä.
Epävakaat työsuhteet kasautuvat erityisesti perheenperustamisiässä oleville
naisille, mikä siirtää helposti lasten
hankintaa ja vähentää syntyvyyttä,
lisää lapsiperheiden köyhyyttä ja
voi johtaa naisten syrjäytymiseen työelämästä.
Epävakaissa työsuhteissa olevat saavat työpaikoilla
vähemmän koulutusta ja terveydenhoitopalveluja
kuin vakaissa työsuhteissa olevat, ja heidän mahdollisuutensa
ajaa parannuksia työolosuhteisiin ja sitoutua yhteistoimintaan
työpaikalla ovat muita huonommat.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että periaatteet ulkopuolisen työvoiman sekä määräaikaisten
ja osa-aikaisten työsuhteiden käytöstä käsitellään yhteistyössä henkilöstön
kanssa. Tavoitteena tulee olla vakinaisten työsuhteiden
käyttö ja työntekijöiden tarpeiden
ja toiveiden parempi huomioonottaminen myös osa-aikaisten
työsuhteiden käytössä niin,
että lähtökohtana nykyistä useammin
olisivat työntekijän jaksamiseen ja työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamiseen liittyvät
tarpeet.
Kunta- ja palvelurakenteen muutokset
Kunnallisten palvelujen toimivuuden ja kunnallisen työn
tuottavuuden kehittämiseen kohdistuvat vaatimukset puoltavat
yhteistoimintajärjestelmien uudistamista. Kunnallisen työn
kehittämistä tukevien yhteistoimintamenettelyjen
parantaminen on välttämätön
osa sitä kuntahallinnon uudistamista, jolla vastataan kuntien
toimintaympäristön edessä oleviin muutoksiin.
Jos kunta- ja palvelurakenneuudistus toteutuu tavoitteidensa
mukaisena, sen seurauksena huomattava osa kuntien nykyisestä henkilöstöstä siirtyy
uuden työnantajan palvelukseen. Lisäksi työnkuvan
muutoksista joudutaan neuvottelemaan erityisen paljon yksittäisten
viranhaltijoiden ja työntekijöiden sekä työnantajan
välillä.
Kuntien välinen yhteistyö katsotaan sekä valtiovallan
että kunta-alan toimijoiden keskuudessa keskeiseksi kuntahallinnon
uudistamisen ja kehittämisen keinoksi. Jotta ylikunnallisella
tasolla tapahtuva palvelujen uudistamisen valmistelu ei karkaisi
henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien ulottumattomiin,
tulee etsiä toimivia malleja myös kuntatyönantajien
yhteistä asioiden valmistelua vastaavien ylikunnallisten
yhteistoimintamenettelyjen kehittämiseksi. Valiokunta katsoo,
että lakiehdotus on omiaan vaikuttamaan myönteisesti
työnantajan ja henkilöstön väliseen
luottamukseen kunnissa. Hyvä yhteistoiminta voi omalta
osaltaan edistää myös kunta- ja palvelurakenneuudistuksen
hallittua ja tehokasta toimeenpanoa. On oletettavaa, että muutostahti
tulee kunnissa jatkumaan kiivaana myös tulevina vuosina.
Yhteistoiminnan toteutuminen ja henkilöstön vaikutusmahdollisuuksien parantaminen
ovat keskeisiä tekijöitä näiden
uudistusten onnistumisen kannalta.
Johtamisen kehittäminen
Monissa tutkimuksissa on todettu, että oikeudenmukainen,
tukeva ja kannustava esimies on ensisijaisen tärkeä työntekijöiden
hyvinvoinnin ja työilmapiirin kannalta. Julkisella sektorilla esimiesasemaan
noustaan monesti myös asiantuntijataustalta ilman henkilöstöjohtamisen
erityiskoulutusta. Valiokunta painottaa esimieskoulutuksen ja työyhteisöjen
kehittämistyön tärkeyttä, jotta
kuntien organisaatiossa pystytään omaksumaan osallistava
johtamistapa, johon myös yhteistoiminta ja työntekijöiden
vaikutusmahdollisuudet kuuluvat.
Kuntien johtavilla virkamiehillä on muutospaineiden
keskellä vaikea ja haastava tehtävä. Päätökset
palvelurakenteen muuttamisesta ja esimerkiksi koulujen tai terveyskeskusten
lakkauttamisesta ovat hankalia, ja arvostelu kohdistuu usein johtaviin
virkamiehiin niin kuntalaisten, julkisen sanan kuin päättäjienkin
taholta. Lakiehdotuksen mukaan johtaville viranhaltijoille tulee
rangaistusuhka eräiden irtisanomis-, lomauttamis- tai osa-aikaistamistapauksiin
liittyvien säännösten rikkomisesta. Sanktiouhan
tavoitteena on huolehtia siitä, että lain säännöksiä tunnollisesti
noudatetaan. Tärkeää on, että kyseiset
viranhaltijat saavat hyvät ohjeet ja koulutuksen uuden
lainsäädännön vaatimuksista,
jotta heidän työnsä kuormittavuus ei
entisestään kasva.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki työnantajan ja henkilöstön
välisestä yhteistoiminnasta kunnissa
4 §. Yhteistoiminnassa käsiteltävät
asiat.
Hallintovaliokunnan lausunnossa esitetyillä perusteilla
valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin 1 kohtaa
muutettavaksi hallintovaliokunnan ehdottamalla tavalla.
5 §. Yhteistoimintamenettely.
Pykälän 3 momentissa oleva viittaus ehdotetaan
täsmennettäväksi.
6 §. Tietojen antaminen.
Hallintovaliokunnan lausunnossa esitetyillä perusteilla
valiokunta ehdottaa pykälän 1 momenttiin lisättäväksi
säännöksen salassa pidettävien
tietojen antamisesta yhteistoimintamenettelyssä. Pykälän
3 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä annetun lain säädösnumero.
7 §. Työvoiman käytön vähentäminen.
Pykälän 1 momentissa oleva viittaus ehdotetaan
täsmennettäväksi.
13 §. Yhteistoimintavelvoitteen täyttyminen.
Pykälän 1 momentin säännöstä yhteistoimintavelvoitteen
täyttymisestä ehdotetaan täydennettäväksi
siltä osin kuin kyse on työvoiman vähentämistilanteesta.
Neuvotteluvelvoitteen täyttymisen edellytyksenä on,
että noudatetaan myös 8 ja 9 §:n säännöksiä,
joissa säädetään muutosturvan toimintamalliin
liittyvistä työllistymistä edistävistä toimista.
Näin täydennettynä neuvotteluvelvoitteen
täyttymistä koskeva säännös
vastaa yhteistoiminnasta yrityksissä annetun uuden lain vastaavaa
säännöstä.
Pykälän 3 momenttiin sisältyvä neuvotteluaikaa
koskeva säännöksen kohta ehdotetaan muutettavaksi
sanamuodoltaan samanlaiseksi kuin pykälän 4 momentissa.
Muutoksen jälkeen momentti vastaa paremmin myös
uuden yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain säännöksiä.
14 §. Yhteistoimintaelin.
Pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa
on todettu, että myös 3 §:n 3 momentissa
tarkoitettu yhteistoimintaedustaja on yhteistoimintaelimen jäsen,
jos yhteistoimintaedustaja on valittu. Lakitekstistä maininta
tästä kuitenkin puuttuu. Valiokunta ehdottaa,
että pykälän 1 momenttia täydennetään
tältä osin.
15 §. Yhteistoimintamenettelystä poikkeaminen.
Pykälän 1 momentissa olevat virheelliset
pykäläviittaukset ehdotetaan korjattaviksi. Valiokunta
yhtyy hallintovaliokunnan lausunnossa esitettyyn näkemykseen,
jonka mukaan pykälän 1 momentin säännöstä voidaan
soveltaa vain erittäin poikkeuksellisissa tilanteissa.
17 §. Julkisuutta koskevien säännösten
soveltaminen.
Hallintovaliokunnan lausunnossa esitetyillä perusteilla
valiokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyneet
erilliset salassapitosäännökset poistetaan
ja korvataan viittauksella julkisuuslakiin (621/1999).
Myös pykälän otsikko ehdotetaan muutettavaksi
vastaamaan säännöksen muuttunutta sisältöä.
19 §. Sopimisoikeus.
Hallintovaliokunnan lausunnossa esitetyillä perusteilla
valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään maininta siitä, että sopimuksin
ei voida poiketa siitä, mitä 6 §:ssä säädetään
salassapidettävien tietojen antamisesta.
21 §. Hyvitys.
Säännöksen tarkoituksena on, että työntekijä,
joka on irtisanottu, lomautettu tai osa-aikaistettu niin, ettei
ole noudatettu tämän lain säännöksiä yhteistoiminnasta
työvoiman vähentämistilanteessa, voi
saada enintään 30 000 euron suuruisen hyvityksen.
Pykälän 1 momenttiin sisältyvät
pykäläviittaukset eivät kuitenkaan kata
kaikkia työvoiman vähentämistilanteita
koskevia säännöksiä. Tästä syystä momenttiin
ehdotetaan lisättäväksi viittaus 8 ja
9 §:ään, joissa säädetään
työvoimatoimistolle tehtävästä ilmoituksesta
sekä työllistymistä edistävästä toimintasuunnitelmasta
ja toimintaperiaatteista.
24 §. Rangaistussäännökset.
Oikeusministeriön lausunnossa on kiinnitetty
huomiota siihen, että 5 §:n vastainen menettely
on mainittu sekä hyvitystä koskevassa 21 §:ssä että rangaistuksia koskevassa
24 §:ssä. Oikeusministeriön
mukaan kyse on kaksinkertaisesta sanktioinnista, jota on vältettävä.
Lakiehdotuksen 5 §:ssä säädettäisiin
yhteistoimintamenettelystä, joka olisi pääsääntöisesti
samanlainen kaikkien asiaryhmien osalta. Pykälän
3 momentissa todettaisiin, että tietyissä tilanteissa
olisi lisäksi voimassa erityissääntelyä,
muun muassa silloin kun on kyseessä työvoiman
vähentämistilanne. Hyvityssäännökset
koskevat tilanteita, joissa henkilö on irtisanottu, lomautettu
tai osa-aikaistettu noudattamatta, mitä 5 ja 7 §:ssä säädetään
eli mitä säädetään
yhteistoimintamenettelystä työvoiman vähentämistilanteissa.
Jotta vältyttäisiin kaksinkertaiselta sanktioinnilta,
ehdotetaan 24 §:stä poistettavaksi viittaus 5 §:ään
siltä osin kuin kyse on työvoiman vähentämistilanteista.
Muutoin 5 §:ään viittaaminen on kuitenkin
24 §:ssä tarpeen, koska 5 §:ssä säädetään
yleisesti yhteistoimintamenettelystä.
Hallintovaliokunnan lausunnossa esitetyillä perusteilla
valiokunta ehdottaa, että pykälän 3 momentti
poistetaan.
4. Laki tuloverolain 80 §:n muuttamisesta
80 §. Verovapaat vakuutus- ja vahingonkorvaukset.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen
esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi (HE 254/2006 vp). Valiokunta
ehdottaa pykälää muutettavaksi siten,
että HE:n 254/2006 vp yhteydessä tehtävät
lakimuutokset otetaan huomioon.
5. Laki rikoslain 47 luvun 4 §:n muuttamisesta
4 §. Työntekijöiden edustajien oikeuksien
loukkaaminen.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen
esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
siten, että kyseisen hallituksen esityksen yhteydessä rikoslakiin
tehtävät muutokset otetaan huomioon.
6. Laki opintovapaalain 9 §:n muuttamisesta
9 §.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen
esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
siten, että kyseisen hallituksen esityksen yhteydessä opintovapaalakiin
tehtävät muutokset otetaan huomioon.
7. Laki julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain
5 a luvun 7 §:n muuttamisesta
7 §. Työvoimaviranomaisen velvollisuudet.
Eduskunnan käsittelyssä on parhaillaan hallituksen
esitys laiksi yhteistoiminnasta yrityksissä ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi. Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
siten, että kyseisen hallituksen esityksen yhteydessä julkisesta työvoimapalvelusta
annettuun lakiin tehtävät muutokset otetaan huomioon.
Lisäksi valiokunta ehdottaa säännökseen
pientä täsmennystä.
8. Laki työterveyshuoltolain 11 §:n muuttamisesta
11 §. Työterveyshuollon toimintasuunnitelma
ja päihdeohjelma.
Yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain säädösnumero
ehdotetaan avattavaksi, jotta viittaus voidaan korjata koskemaan uutta
eduskunnan käsittelyssä parhaillaan olevaa lakia.
9. Laki yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
4 §. Työntekijän henkilötietojen
keräämisen yleiset edellytykset ja työnantajan
tiedonantovelvollisuus.
Yhteistoiminnasta yrityksissä annetun lain säädösnumero
ehdotetaan avattavaksi, jotta viittaus voidaan korjata koskemaan
uutta eduskunnan käsittelyssä parhaillaan olevaa
lakia.
21 §. Yhteistoiminta teknisin menetelmin toteutetun
valvonnan ja tietoverkon käytön järjestämisessä.
Valiokunta ehdottaa, että yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain 21 §:ään tehdään
4 §:ään ehdotettua muutosta vastaava muutos.
Pykälän 1 momenttia ehdotetaan täydennettäväksi
siten, että siinä todetaan teknisin menetelmin
toteutetun valvonnan ja tietoverkon käytön järjestämisen
kuuluvan työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta
kunnissa annetun lain piiriin.