Perustelut
         
         Yleistä
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
         
         
         Esityksellä luodaan yleisen tietoverkon kautta käytettävissä oleva
            palvelujärjestelmä, jonka avulla kotitaloudet
            ja muut pientyönantajat voivat hoitaa palkan maksuun liittyvät
            työnantajasuoritukset ja ennakonpidätykset sekä antaa
            verohallinnolle ja vakuutusyhtiöille tarvittavat ilmoitukset.
            Maksu- ja ilmoitusvelvollisuuksien moninaisuutta ja vaikeaselkoisuutta
            on pidetty yhtenä syynä harmaan työvoiman
            käyttöön ja kotitalouksien ja pientyönantajien
            korkeaan kynnykseen varsinkin ensimmäisen ulkopuolisen
            työntekijän työllistämisessä. 
         
         
         Valiokunta pitää uuden palvelujärjestelmän luomista
            erittäin tervetulleena. Valiokunta kiirehtii järjestelmän
            käyttöönottamista ja toivoo sen osaltaan
            helpottavan ponnisteluja työllisyyden parantamiseksi ja
            harmaan talouden vähentämiseksi. 
         
         
         Valiokunta korostaa tehokkaan tiedottamisen tärkeyttä,
            jotta kaikki kotitaloudet ja pienyrittäjät
            olisivat tietoisia uudesta palvelusta ja osaisivat sitä hyödyntää.
            Samalla valiokunta pitää tärkeänä,
            että järjestelmästä tehdään
            mahdollisimman helppokäyttöinen ja neuvova niin,
            että kaikki työnantajavelvoitteet tulevat sen
            avulla hoidetuiksi.
         
         
         Käyttäjiä koskeva rajaus
         
         Valiokunnan saamissa asiantuntijalausunnoissa on esitetty erisuuntaisia
            näkemyksiä järjestelmän käyttäjien
            rajaamisesta. Yhtäältä on pidetty tärkeänä,
            että kaikki yritykset voisivat käyttää palvelujärjestelmää.
            Toisaalta on katsottu, että palvelun käyttäjät
            olisi rajattava mahdollisimman tarkoin. 
         
         
         Palvelujärjestelmä on tarkoitettu kotitalouksille
            ja muille pientyönantajille, joiden tarve työnantajavelvoitteita
            helpottavalle palvelulle on kaikkein suurin. Erityisesti kotitalouksien
            ja muiden satunnaisten työnantajien on vaikeaa olla selvillä kaikista
            velvoitteistaan. Pienyrittäjillä velvoitteiden
            selvittämiseen ja niiden hoitamiseen tarvittava aika on
            pois varsinaisesta yritystoiminnasta. Suuremmilla yrityksillä on yleensä palkattua
            henkilökuntaa hallinnollisten tehtävien hoitamiseen
            tai tehtävät on annettu tilitoimistojen hoidettavaksi,
            jolloin niillä ei ole vastaavanlaista tarvetta tällaiselle
            palvelulle. Koska työnantajavelvoitteiden hoitaminen on suuremmissa
            yrityksissä usein annettu tilitoimistojen hoidettavaksi,
            palvelun laajentaminen voisi aiheuttaa myös kilpailullisia
            ongelmia.
         
         
         Lakiehdotuksen 1 §:n mukaan palvelua voi käyttää työnantaja,
            jolla on palveluksessaan vähäinen määrä työntekijöitä.
            Lain perusteluissa täsmennetään, että palvelun
            tarjoajat ovat sopineet, että palvelua voi käyttää työnantaja,
            jolla vuoden aikana on keskimäärin enintään
            viisi työntekijää palveluksessaan. Tällöin
            palvelu kohdistuu työnantajiin, jotka useimmiten ovat hoitaneet
            työnantajavelvoitteet itse. Keskimäärin
            viiden työntekijän raja on turvallinen myös palvelujärjestelmän
            toimivuuden kannalta, koska työeläkejärjestelmästä johtuvista
            syistä järjestelmä ei enää toimisi
            oikein suurempien työnantajien kohdalla. 
         
         
         Valiokunta katsoo, että lakiehdotuksen mukainen rajaus
            on perusteltu ja riittävän joustava. Se kohdentaa
            palvelun sinne, missä palvelun tarve on suurin. Valiokunta
            pitää kuitenkin tärkeänä,
            että palvelujärjestelmän toimivuutta
            seurataan ja, mikäli perusteltua tarvetta ilmenee, ryhdytään
            toimenpiteisiin käyttäjiä koskevan rajauksen
            muuttamiseksi. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota
            siihen, että rajauksesta ei saa aiheutua ongelmia käyttäjäksi
            rekisteröityneelle työnantajalle, joka lisää työntekijämääräänsä. Työnantajan
            tulee halutessaan voida jatkaa palvelun käyttämistä,
            jos se järjestelmän virheettömän
            toiminnan kannalta on edelleen mahdollista. Jos verohallitus kuitenkin
            katsoo tarpeelliseksi
            estää palvelun käytön työnantajalta,
            sen tulee tapahtua siten, että ajankohdasta ei aiheudu
            tarpeetonta haittaa työnantajan palkkakirjanpidolle tilikauden
            päättymisajankohta ja vuosi-ilmoitusten jättöaika
            huomioon ottaen. Käytön estämisestä on
            myös informoitava käyttäjää riittävän
            ajoissa, jotta hänelle jää kohtuullinen
            aika järjestää palvelujärjestelmän
            kautta hoidetut toiminnot uudella tavalla. Järjestelmään
            kertynyt rekisteriaineisto tulee olla mahdollista helposti ja joustavasti
            siirtää osaksi työnantajan omaa tai työnantajan
            käyttämän tilitoimiston tietojärjestelmää,
            kun palvelun käyttö lopetetaan.
         
         
         Palvelun maksuttomuus
         
         Valiokunnalle annetuissa lausunnoissa on esitetty näkemyksiä sekä palvelujärjestelmän
            maksuttomuuden että maksullisuuden puolesta. Maksullisuutta
            on esitetty lähinnä palvelujärjestelmään
            liittyvän palkanlaskentaominaisuuden osalta. Muilta osin
            palvelujärjestelmän maksuttomuutta ei ole vastustettu.
            Maksullisuutta on palkanlaskentaominaisuuden osalta perusteltu erityisesti
            kilpailullisilla syillä. Palvelujärjestelmän
            on katsottu voivan jossain määrin vaikuttaa tilitoimistojen
            ja palkanlaskentaohjelmistojen valmistajien toimintaedellytyksiin. 
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan järjestelmä on
            rakennettu palvelukokonaisuudeksi, josta palkanlaskentaa ei voida
            erottaa erilliseksi palveluksi. Maksun periminen tarkoittaisi käytännössä koko
            palvelujärjestelmän käytön muuttamista
            maksulliseksi. Palkanlaskentaominaisuuden osuus koko palvelusta
            on hyvin pieni, joten myös maksut jäisivät
            pieniksi. Tällöin kustannukset maksujen keräämisestä ja
            niiden jakamisesta palveluun osallistuville osapuolille saattaisivat
            nousta perittyihin maksuihin nähden kohtuuttoman suuriksi.	
         
         
         Valiokunta pitää järjestelmän
            maksuttomuutta järkevänä ja perusteltuna.
            Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena palkanlaskentaominaisuuden
            säätämistä erikseen maksulliseksi,
            vaan katsoo, että palvelujärjestelmän
            tulee olla käyttäjille kokonaisuudessaan maksuton.
            Maksuttomuutta puoltaa palvelun perustarkoitus, joka on helpottaa
            lakisääteisten ja pakollisten työnantajavelvoitteiden
            hoitamista. Maksuttomuus tukee myös palvelun mahdollisimman
            laajan käyttöönoton tavoitteen saavuttamista.
            Esityksen perustelujen mukaan palvelun arvioidaan pidemmällä aikavälillä säästävän
            yhteiskunnan varoja.
         
         
         Yrittäjään liittyvät velvoitteet
         
         Palvelua on mahdollista käyttää yrittäjän
            oman palkan maksamiseen. Sen sijaan esimerkiksi yrittäjän
            eläkemaksut eivät kuulu palvelujärjestelmään,
            vaan tässä vaiheessa järjestelmän
            avulla voitaisiin hoitaa ainoastaan työeläkevakuutusmaksuja.
            Valiokunta katsoo, että palvelun saaminen mahdollisimman
            kattavaksi on tärkeää, jotta järjestelmän
            perustarkoitus helpottaa pienyrittäjien maksuvelvoitteiden
            hoitoa ja vapauttaa näin yrittäjän aikaa
            itse yritystoiminnan hoitamiseen toteutuu. Näin ollen valiokunta
            pitää tärkeänä, että järjestelmää myöhemmin
            kehitettäessä myös yrittäjään
            liittyvät työnantajavelvoitteet pyritään
            mahdollisimman kattavasti saamaan palvelun piiriin.