Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Hallintolaista aiheutuvat muutosehdotukset
Vuoden 2004 alusta voimaan tulevaan hallintolakiin on pyritty
kokoamaan hallintoasian käsittelyssä noudatettavat
menettelysäännökset mahdollisimman kattavasti
siten, ettei muuhun lainsäädäntöön
tarvitsisi ottaa samaa asiaa koskevia säännöksiä.
Muussa laissa ei myöskään tulisi tarpeettomasti
viitata hallintolain säännöksiin. Hallintolakia
säädettäessä todettiin, että lainsäädäntöä uudistettaessa
on syytä tarkoin arvioida, missä tilanteissa hallintolaista
poikkeavalle sääntelylle on edelleen perusteita.
Hallintolaista johtuvat sosiaaliturvalainsäädännön
muutosehdotukset on saatettu eduskunnan käsiteltäviksi
useassa eri hallituksen esityksessä, joissa esitetään
muutoksia samoihin lakeihin ja jopa samoihin pykäliin.
Muutosehdotusten kokoaminen yhteen olisi helpottanut asian käsittelyä eduskunnassa
ja antanut paremmat edellytykset kokonaisuuden hahmottamiselle ja lainsäädännön
yhdenmukaisuuden ja johdonmukaisuuden turvaamiselle.
Päätösten tiedoksi antaminen
Käsiteltävänä olevassa hallituksen
esityksessä ehdotetaan työttömyysturvalaissa
ja aikuiskoulutustuesta annetussa laissa säilytettäväksi
nykyisen käytännön mukainen mahdollisuus
päätöksen tiedoksiantamiseen kirjeellä.
Hallintolaissa säädetään todisteellisen
tiedoksiannon edellytyksistä aikaisempaa suppeammin. Hallintolain
60 §:n mukaan todisteellista tiedoksiantoa edellytetään
ainoastaan silloin, kun kyse on velvoittavasta päätöksestä,
josta alkaa kulua muutoksenhakuaika. Tällaisia ovat esimerkiksi etuuden
takaisinperintää koskevat päätökset. Esityksen
perustelujen mukaan hallintolain säännöksien
noudattaminen merkitsisi vuodessa noin 10 300 työttömyyskassan
päätöksen postittamista todisteellisesti.
Valiokunta katsoo, että takaisinperintäpäätösten
suurehko määrä ja saantitodistuksella
lähetettävien päätösten
noutamisesta asiakkaalle aiheutuva lisävaiva puoltavat
poikkeussäännöksen hyväksymistä.
Samalla valiokunta kuitenkin korostaa, että hallintolaista
johtuvien laajempien tarkistusten yhteydessä on syytä vielä tarkemmin
selvittää tällaisten poikkeusten tarpeellisuus
ja hyväksyttävyys.
Eduskunnalle on 28.11.2003 annettu hallituksen esitys toimeentuloturvan
muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi
(HE 155/2003 vp), jossa työttömyysturvalain
12 luvun 3 §:n 5 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
vastaava säännös työttömyysturvalautakunnan
päätöksen lähettämisestä muutoksenhakijalle
tiedoksi postitse. Toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevan esityksen
eduskuntakäsittelyyn näyttää menevän
sen verran aikaa, etteivät siinä ehdotetut lainmuutokset
ehdi voimaan vuoden 2004 alusta. Saamansa selvityksen perusteella
valiokunta ehdottaa, että työttömyysturvalautakunnan
päätösten tiedoksi antamista koskeva
muutos tehdään nyt käsiteltävänä olevan
esityksen yhteydessä. Lainkohdasta ehdotetaan tarpeettomana poistettavaksi
viittaus hallintolainkäyttölakiin.
Asiavirheen korjaaminen
Esityksessä ehdotetaan hallintolaista poiketen, että asiavirheen
korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttäisi aina asianosaisen
suostumusta. Ehdotusta perustellaan viittaamalla hallintolain 6 §:ssä säädettyyn
luottamuksensuojaan, joka asettaa erityisen suuria vaatimuksia sosiaaliturvaa
hoitavan tahon toiminnalle.
Säännöksessä tarkoitettu
asiavirhe, jonka korjaaminen edellyttää asianosaisen
suostumusta tai päätöksen poistamista
vakuutusoikeudessa, on kyseessä silloin, jos alkuperäisessä päätöksessä on
virhe. Monissa takaisinperintätilanteissa etuuteen vaikuttava
seikka on syntynyt myöhemmin. Asiavirheet saattavat myös
johtua esimerkiksi virheellisestä tai puutteellisesta asian selvittämisestä,
jolloin on usein hankalaa päätellä, onko
virhe aiheutunut viranomaisesta vai asianosaisesta. Asianosainen
on voinut esimerkiksi jättää hakemuksensa
puutteellisena, mutta viranomainen on kuitenkin ottanut asian ratkaistavakseen
ja tehnyt virheellisen päätöksen. Tällaisessa
tilanteessa virhe on aiheutunut sekä asianosaisen
että viranomaisen menettelystä eikä asianosainen
ole välttämättä tiennyt tai
ymmärtänyt menetelleensä virheellisesti.
Vaikka valiokunta ei sinänsä pidä oikeana
suojata vilpillistä toimintaa, voidaan viranomaisten toiminnalle
kuitenkin asettaa normaalia suurempia vaatimuksia silloin, kun kyse
on henkilön sosiaaliturvaa koskevista päätöksistä,
joihin hänellä tulee olla oikeus luottaa. Tästä syystä valiokunta
pitää perusteltuna hallituksen esityksen mukaista
säännöstä, jonka mukaan asiavirheen korjaaminen
edellyttää aina asianosaisen suostumusta.
Hallintolain 51 §:n mukaan viranomaisen on korjattava
päätöksessään oleva
ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selvä virhe.
Virhettä ei saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa
asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe
ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Päätöksessä olevan ilmeisen
kirjoitus- tai laskuvirheen korjaamiseen ei siis tarvita asianosaisen
suostumusta. Laskuvirheen korjaaminen voi joissakin tapauksissa
johtaa asianosaisen kannalta vaikeisiin tilanteisiin, joissa liikaa
maksettua etuutta peritään takaisin kenties pitkältäkin
ajalta ja takaisin perittävä määrä muodostuu
etuudensaajan tulotasoon nähden huomattavaksi.
Kuten edellä on todettu, myös kysymys siitä,
kenen menettelystä virhe on tullut, voi olla
joissakin tapauksissa tulkinnanvaraista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että tällaisissa tapauksissa takaisinperinnästä luovutaan
kokonaan tai osittain ja maksuaikatauluja järjestellään
niin, että kohtuuttomia tilanteita ei synny.
Aikuiskoulutustuesta annettua lakia koskevan muutosehdotuksen
26 §:n mukaan asianosaisen suostumus olisi edellytys asiavirheen
korjaamiselle myös silloin, kun virheen korjaaminen olisi
tälle eduksi. Saadun selvityksen perusteella säännös
ehdotetaan muutettavaksi yhdenmukaiseen muotoon työttömyysturvalain
vastaavan säännöksen kanssa.
Teknisiä korjauksia
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa lisäksi,
että työttömyyskassalain 2 a §:n
ja Koulutusrahastosta annetun lain 14 §:n sanamuoto yhdenmukaistetaan
siten, että ilmaisu soveltuvin osin poistetaan ja viittaus
muutetaan koskemaan 1 päivänä tammikuuta
2004 voimaan tulevaa uutta saamen kielilakia.
Päätöksen tiedoksi antamista koskeviin
ehdotuksiin sisältyvät viittaukset hallintolakiin
ehdotetaan tarpeettomina poistettaviksi.