Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Toimintamalli
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää tutkimuslaitokselle hahmoteltua
            toiminta-ajatusta akateemisen tutkimuksen ja päätöksenteon
            välimaastoon sijoittuvana think tank -tyyppisenä laitoksena
            oikeana. Yhteiskunnallinen päätöksenteko
            on monimutkaistunut ja toimenpiteiden syy-seuraussuhteet ovat entistä monimuotoisempia.
            Samalla kansainvälinen kanssakäyminen, yhdentyminen ja
            globalisaatio ovat tuoneet yhteiskunnalliseen päätöksentekoon
            uudenlaisen ulottuvuuden, jossa tieto ulkomaisista ratkaisuista
            on olennaista myös kotimaisessa päätöksenteossa.
            Päätöksenteon monimutkaistumisen ja nopeatahtisuuden takia
            yhteiskunnalliset päättäjät
            ja virkamiesvalmistelijat ovat operatiivisissa tehtävissä kiinni,
            eikä analyyttinen päätöksentekoa
            tukeva tieto synny ilman erillisiä toteuttajia.
         
         
         Think tank -toimintamallia on Suomen oloissa hahmoteltu mm.
            oikeusministeriön toimesta (Jorma Turunen: Think tankit
            ja poliittiset säätiöt Euroopassa — esityksiä suomalaisista
            toteuttamismalleista; oikeusministeriön julkaisuja 2005:4).
            Oikeusministeriön selvityksessä todetaan, että yhteiskunnallisen
            päätöksenteon ja tutkimuksen välisen
            vuorovaikutuksen merkitys on korostumassa ja tarvitaan uskottavia
            toimijoita päätöksentekijöiden
            ja tutkimuksen välimaastossa. Selvityksessä hahmoteltu
            think tank -toiminnan perusmalli on tutkimuksellisen tiedon suodattaminen,
            välittäminen ja levittäminen yhteiskunnalliseen
            keskusteluun. Think tank -toimintamalleja on erilaisia, mutta olennaista
            on uskottavuus päätöksenteon kannalta
            hyödyllisen oikea-aikaisen tiedon tuottajana ja kyky avoimeen
            vuorovaikutukseen yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa. Kansainvälinen
            yhteistoiminta on olennainen osa think tank -toimintaa. Ulkoasiainvaliokunta
            viittaa myös saamaansa selvitykseen, jossa korostetaan
            think tank -toiminnan poikkitieteellistä lähestymistapaa, päätöksentekolähtöisyyttä,
            ennakoivaa otetta ja ytimekästä ilmaisua ja todetaan,
            että akateemiset intressit eivät voi olla tuloksellisen
            think tank -toiminnan lähtökohtana. Merkittävä osa think
            tank -toimintaa on olemassaolevan tutkimustiedon hyödyntämistä.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta viittaa myös sivistysvaliokunnan
            lausuntoon (SiVL 9/2006 vp), jossa todetaan,
            että professori Jussi Huttusen laatiman selvityksen (Valtion
            sektoritutkimusjärjestelmän rakenteellinen ja
            toiminnallinen kehittäminen — selvitysmiesraportti
            31.8.2004) mukaan sektoritutkimuslaitosten voimavarat eivät vastaa
            yhteiskunnan ja eri hallinnonalojen tietotarpeita ja kansainväliset
            suhteet on yksi niistä aloista, joissa voimavarojen puute
            on merkittävin. 
         
         
         Toimiala
         
         Lakialoitteen mukaan tutkimuslaitos toimisi sekä kansainvälisiin
            poliittisiin ja taloudellisiin suhteisiin että Euroopan
            unionin asioihin liittyvien kysymysten parissa. Ulkoasiainvaliokunta pitää tätä toimintakenttää
            perusteltuna
            ja viittaa tässä yhteydessä suuren valiokunnan
            lausuntoon (SuVL 3/2006 vp), jossa korostetaan
            EU-asioiden tutkimuksen merkitystä tutkimuslaitoksen
            merkittävänä toimintalohkona.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää luontevana, että uuden
            tutkimuslaitoksen toiminta rakennetaan Ulkopoliittisen instituutin
            perustalle, koska näin uusi tutkimuslaitos saa käyttöönsä valmiit
            toimivat rakenteet sekä ennalta tunnetun ja verkottuneen
            instituutin. Suomen oloissa ei olisi mielekästä perustaa
            täysin uutta toimijaa kilpailemaan olemassa olevien rakenteiden
            kanssa, vaan on mielekkäämpää yhdistää Ulkopoliittisen
            instituutin kaltainen vakiintunut toimija osaksi tutkimuslaitosta,
            jonka tulisi muodostaa riittävä kriittinen massa
            myös kansainvälistä yhteistoimintaa ajatellen.
         
         
         Uuden tutkimuslaitoksen toimintakenttä on tarkoitettu
            nykyistä Ulkopoliittista instituuttia laaja-alaisemmaksi,
            ja valiokunta pitää luontevana, että uuden
            tutkimuslaitoksen perustamisvaiheessa EU-asioiden tutkimukseen pitää kiinnittää erityistä
            huomiota
            ja kanavoida laitoksen voimavaroja tämän tutkimussektorin
            kehittämiseen. Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että tutkimuslaitoksen
            toiminnan järjestämisessä EU-asioiden
            ja kansainvälisten suhteiden organisoiminen omiksi toimintalohkoikseen
            voi olla tutkimuslaitoksen perustamisajatuksen kannalta perusteltua,
            mutta korostaa, että laitoksen toimintaan liittyvät
            käytännön ratkaisut ovat viime kädessä tutkimuslaitoksen
            itsenäisessä harkinnassa.
         
         
         Hallintorakenne
         
         Lakiehdotuksessa tutkimuslaitoksen keskeinen päätöksentekoelin
            olisi tutkimuslaitoksen 9-jäseninen hallitus. Eduskunta
            nimittää hallituksen, mutta kuusi sen jäsenistä asetetaan
            ulkopuolisten tahojen esityksestä (yksi valtioneuvoston kanslian,
            yksi ulkoasiainministeriön, kaksi Suomen Akatemian, yksi
            Suomen yliopistojen rehtorien ja yksi Ulkopolitiikan tutkimuksen
            säätiön esityksestä). Ulkoasiainvaliokunta
            korostaa, että tutkimuslaitoksen riippumattomuuden kannalta
            on olennaista, että eduskunnan nimittämän
            hallituksen enemmistö (6/9) koostuu lakialoitteen
            mukaisesti eduskunnan ulkopuolisten tahojen esittämistä jäsenistä. 
         
         
         Aloitteessa esitetään, että hallituksen
            lisäksi laitoksella olisi yhteiskuntasuhteisiin keskittyvä neuvottelukunta
            ja neuvoa-antava tieteellinen neuvosto. Neuvottelukunta koostuisi
            kansliatoimikunnan nimeämistä kansanedustajista
            (enintään 8) ja tutkimuslaitoksen yhteistyötahojen edustajista
            (enintään 12).
         
         
         Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että tieteellisen
            neuvoston tehtäviä ja kokoonpanoa ei ole lakialoitteessa
            eritelty tarkemmin, vaan neuvoston järjestäminen
            jää tutkimuslaitoksen hallituksen ratkaistavaksi.
            Valiokunta toteaa, että tutkimuslaitoksen hallituksen kokoonpanossa
            on huomioitu painava kotimainen akateeminen edustus (Suomen Akatemian
            ja yliopistojen rehtoreiden esittämät jäsenet),
            joten tieteellinen neuvosto voisi toimia ensisijaisesti tutkimuslaitoksen
            kansainvälisenä kontaktipintana. Tieteellisen
            neuvoston nimike ei ulkoasiainvaliokunnan mielestä tarkoita
            sitä, että neuvoston jäsenyys olisi yksinomaan
            akateemiseen maailmaan rajattu, vaan sen jäsenistössä voisi
            olla myös muita merkittäviä kansainvälisiä asiantuntijoita.
            Valiokunta korostaa, että lakialoitteen perusteluissa todetaan,
            että sen jäsenistöön voisi kuulua
            mm. ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten lisäksi
            kansainvälisten järjestöjen edustajia.
         
         
         Suuri valiokunta toteaa (SuVL 3/2006 vp), että laitokselle
            esitetty kolmiportainen hallintorakenne on laitoksen kokoon nähden
            varsin raskas. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että neuvottelukunnan
            ja tieteellisen neuvoston käytännön toiminta
            pitää järjestää tavalla,
            joka tukee tutkimuslaitoksen riippumattomuutta. Ulkoasiainvaliokunta
            korostaa, että tutkimuslaitoksen hallituksella on velvollisuus
            valvoa hallintorakenteen toimivuutta ja tehdä aloitteita
            muutoksista, mikäli ne ovat tutkimuslaitoksen kannalta
            tarpeellisia.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että lakiesityksellä tutkimuslaitoksen
            johtajalle annetaan vahva asema laitoksen johdossa, mikä osaltaan
            tukee laitoksen toimintakykyä ja riippumattomuutta. Johtajan
            ratkaisut määrittävät tutkimuslaitoksen
            toiminnan painopisteet, ja esimerkiksi tutkijoiden toimintavapaus
            on käytännössä tutkimuslaitoksen
            johtajasta ja hänen arvovallastaan kiinni. Johtajan valinta
            on epäilemättä tutkimuslaitoksen hallituksen
            merkittävin linjavalinta. Ulkoasiainvaliokunta korostaa
            saamansa selvityksen perusteella, että johtajan tiedollisten ansioiden
            rinnalla valinnassa tulee antaa merkittävä paino
            johtamistaidoille.
         
         
         Suuren valiokunnan lausunnossa (SuVL 3/2006
               vp) kiinnitetään erityistä huomiota
            tutkimuslaitoksen johtajan poikkeuksellisen laajoihin valtuuksiin
            laitoksen henkilökunnan nimittämisessä.
            Ulkoasiainvaliokunta yhtyy tähän huomioon ja toteaa
            tässä yhteydessä, että tutkimuslaitoksen
            hallituksella on myös oikeus erottaa johtaja kesken toimikauden.
            Johtajan vahvan aseman takia ulkoasiainvaliokunta pitää perusteltuna
            muuttaa 1. lakiehdotusta siten, että johtajan toimikausien
            määrä rajataan ja tutkimuslaitoksen johtaja
            voidaan valita vain yhdeksi perättäiseksi lisätoimikaudeksi.
            Näin ollen tutkimuslaitoksen johtaja voisi toimia tehtävässään
            yhtäjaksoisesti korkeintaan 10 vuotta, mikä sekin
            on kautena varsin pitkä ja mahdollistaa laitoksen pitkäjänteisen
            kehittämisen. Toimikausien rajaaminen samalla varmistaa
            sen, että laitoksen johtajan tehtävässä toteutuu
            riittävä vaihtuvuus.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että tutkimuslaitoksen
            asema eduskunnan yhteydessä toimivana virastona pitää nähdä suppeasti,
            ainoastaan tutkimuslaitoksen perustamiseen ja välttämättömään
            hallintoon liittyvänä ominaisuutena. Tutkimuslaitoksen
            uskottavuuden kannalta on olennaista, että tutkimuslaitoksen
            toiminnassa korostuu sen riippumattomuus. Tämä edellyttää mm.
            sitä, että laitoksen vuotuinen rahoitus eduskunnan
            pääluokasta noudattaa ennakkoon määriteltävää suunnitelmaa,
            sitä korotetaan kustannustason mukaan, eikä lakialoitteen
            perusteluissa todettua noin 3 miljoonan euron vuotuista määrärahaa
            laitoksen käynnistymisvaiheen jälkeen supisteta,
            jotta määrärahaharkintaa ei käytettäisi
            laitoksen sisällöllisen ohjauksen keinona.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta viittaa tutkimuslaitoksen määrärahan
            osalta myös sivistysvaliokunnan lausuntoon (SiVL
               9/2006 vp), jossa todetaan, että tutkimuslaitoksen
            rahoittaminen ei saa vähentää tutkimukselle
            valtion tulo- ja menoarviossa muutoin osoitettua rahoitusta.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että laitoksella on mahdollisuus hankkia määrärahan
            lisäksi vapaasti muita tuloja, periä maksuja ja
            tehdä vastikkeellisia tutkimussopimuksia. Tämä näkökohta
            on lakialoitteessa asianmukaisesti huomioitu. Valiokunta toteaa
            selkeyden vuoksi, että myös eduskunta rinnastuu
            laitoksen maksullisessa tutkimustoiminnassa ulkopuoliseksi tilaajaksi.
            Tämä on olennaista laitoksen riippumattomuuden
            kannalta. Eduskunta ei voi merkittävästä rahoituspanoksestaan
            huolimatta ryhtyä ohjaamaan tutkimuslaitoksen tutkimustoimintaa.
            Valiokunnan mielestä on myös tärkeää,
            että tutkimuslaitos ei toiminnassaan samaistu osaksi eduskuntaa,
            ja pitää tästä syystä toivottavana, että tutkimuslaitoksen
            johto ratkaisee tutkimuslaitoksen hallinnon järjestämisen
            ja tilakysymykset eduskunnasta erillisinä. 
         
         
         Tutkimuslaitoksen erityisluonteen ja kansainvälisen
            painottuneisuuden takia ulkoasiainvaliokunta toteaa, että tutkimuslaitoksen
            tutkimustoiminnan ja julkaisujen kieli on tarkoituksenmukaista jättää tutkimuslaitoksen
            omaan harkintaan. Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että laitoksen
            on luotava hyvät edellytykset ulkomaisen henkilökunnan
            toiminnalle.
         
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunto
         
         Perustuslakivaliokunnan lausunnossa (PeVL 13/2006
               vp) todetaan, että perustuslaista ei johdu estettä järjestää tutkimuslaitos
            ehdotetulla tavalla eduskunnan yhteyteen ja lakiehdotukset voidaan
            käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta pitää asianmukaisena,
            että hallituksen kokoonpanon osalta lakiehdotuksen 2 §:n
            2 momentissa mainittu Suomen yliopistojen rehtorien neuvosto korvataan
            Suomen yliopistojen rehtoreilla, koska rehtorien neuvosto ei ole
            säädösperusteinen eikä muutenkaan
            muodollisesti järjestetty. Säännöksen
            sanamuodon tarkistus ei estä rehtorien neuvostoa huolehtimasta
            ehdollepanotehtävästä.
         
         
         Perustuslakivaliokunta toteaa, että eduskunnan yhteyteen
            perustettava uusi laitos edellyttää myös
            eduskunnan tilisäännön 2 ja 12 §:n
            täydentämistä tutkimuslaitosta koskevilla
            maininnoilla. Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
            että eduskunnan tilisäännön täydentäminen
            on vireillä. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
            että tutkimuslaitoksen hallinnolliset ratkaisut korostavat
            tutkimuslaitoksen riippumatonta luonnetta ja mahdollistavat samalla
            tutkimuslaitoksen luontevat toimintaedellytykset vastikkeellisessa
            tutkimustoiminnassa. Saamansa selvityksen perusteella ulkoasiainvaliokunta
            pitää perusteltuna, että tutkimuslaitoksen
            taloushallinto tulisi järjestää itsenäisenä tilivirastona
            valtiontalouden tarkastusviraston tapaan.