Perustelut
         
         Suomi osallistuu YK:n MINURCAT-operaatioon Keski-Afrikan
            tasavallassa ja Tshadissa noin 80 sotilaan vahvuisella jääkärikomppanialla,
            pienellä kansallisella tuki- ja tiedusteluosastolla sekä asettamalla
            henkilöstöä operaatioesikuntaan Abéchéen.
            Päätös Suomen osallistumisesta tehtiin
            sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain mukaisesti. Eduskunta
            hyväksyi ulkoasiainvaliokunnan mietinnön mukaisesti
            puoltavan kannan osallistumisesta 10 päivänä maaliskuuta
            2009, ja tasavallan presidentti päätti Suomen
            osallistumisesta 13 päivänä maaliskuuta 2009.
         
         
         YK:n turvallisuusneuvosto päätti 14 päivänä tammikuuta
            2009, että Keski-Afrikan tasavallassa ja Tshadissa toimivaa
            YK:n MINURCAT-operaatiota laajennetaan 15 päivä maaliskuuta 2009
            alkaen sotilaallisella komponentilla. Laajennus toteutettiin siirtämällä EU:n
            EUFOR Tcad/RCA -kriisinhallintaoperaation EU-sotilaat
            YK:n alaisuuteen. Vastuunsiirron yhteydessä EU:n sotilaallinen
            kriisinhallintaoperaatio päättyi. Suomi osallistui
            EU:n sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon noin 60 sotilaalla.
         
         
         Laajennetun MINURCAT-operaation tavoitteena on parantaa turvallisuustilannetta
            ja edistää pakolaisten paluuta, humanitaarista
            toimintaa sekä jälleenrakennusta. Operaation päätehtäviä ovat
            tshadilaispoliisien kouluttaminen siviilien ja pakolaisleirien turvallisuustilanteen
            parantamiseksi, ihmisoikeustilanteen tarkkailu ja tshadilaisviranomaisten
            koulutus sekä alueellisen turvallisuustilanteen tukeminen.
            Operaation voimankäyttösäännöt
            perustuvat YK:n peruskirjan VII lukuun. Mandaatin kesto on 12 kuukautta,
            ja YK-käytännön mukaan sitä on
            mahdollista jatkaa vuosittain.
         
         
         Suomalainen kriisinhallintajoukko vastaa osana irlantilais-suomalaista
            pataljoonaa operaation eteläisellä sektorilla
            operaation mandaatin mukaisten tehtävien toteuttamisesta
            vastuualueellaan. Pataljoona on sijoitettu Goz Beidan alueelle.
         
         
         Sotilaallisen kriisinhallintalain käsittelyn yhteydessä perustuslakivaliokunta
            katsoi, että YK:n malliyhteistyöpöytäkirjaan
            perustuvaa operaatiokohtaista yhteistyöpöytäkirjaa
            ei ollut mahdollista hyväksyä lain valtuutuksen
            nojalla. Suomen MINURCAT-operaatioon osallistumista koskevalle pöytäkirjalle
            on näin ollen tarpeen hankkia eduskunnan hyväksyminen.
         
         
         Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
            että YK-yhteistyöpöytäkirjan
            mallia on muutettu siten, että siihen on lisätty
            operaatiohenkilöstöä koskevat käyttäytymisnormit
            (H liite) sekä niitä koskevat artiklat (7 b—f
            artikla). YK:ssa on valmisteltu yhteistyöpöytäkirjan
            mallin muuttamista siten, että siihen sisällytettäisiin seksuaalisen
            hyväksikäytön ehkäisemiseen
            liittyviä artikloja, ja valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan kyseinen käyttäytymisnormeilla täydennetty
            malli on ollut pohjana Suomen ja YK:n sihteeristön välisessä MINURCAT-operaatiota
            koskevan yhteistyöpöytäkirjan valmistelussa.
         
         
         Käsiteltävänä olevan esityksen
            tarkoituksena on sopia YK:n ja Suomen välisellä yhteistyöpöytäkirjalla
            ehdoista, jotka koskevat Suomen osallistumista MINURCAT-operaatioon.
            Pöytäkirjassa määritellään
            Suomen operaation käytettäväksi asettamat
            henkilö- ja materiaaliresurssit. Pöytäkirjassa
            määritellään myös yksityiskohtaiset
            korvaushinnat, joilla YK korvaa Suomelle MINURCAT-operaatioon lähetetyn
            henkilöstön ja materiaalin. Pöytäkirjassa
            määritellään lisäksi
            operaatiohenkilöstön yhtenäiset käyttäytymisnormit
            sekä vahingonkorvausvelvollisuuden jakautuminen Suomen
            ja YK:n välillä tapauksissa, joissa kolmansille
            osapuolille tai YK:n omaisuudelle aiheutuu vahinkoa. Yhteistyöpöytäkirja
            on laadittu YK:n yhteistyöpöytäkirjan
            mallin pohjalta, ja se vastaa lähtökohtaisesti
            eduskunnan aikaisemmin hyväksymiä (UaVM
               1/2003 vp) Etiopian operaatioon liittynyttä ja
            (UaVM 11/2006 vp) Libanonin operaatioon
            liittynyttä pöytäkirjaa. Ottaen huomioon pöytäkirjan
            liitteiden teknisen ja varsin yksityiskohtaisen luonteen tämän
            hallituksen esityksen liitteeksi on otettu varsinaisen pöytäkirjan
            lisäksi pöytäkirjan liitteet A—C,
            F ja H, joilla on merkitystä eduskunnan hyväksymisen
            kannalta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.