Ehdotus
         Komission kirjelmä koskee EU:n uuden rahoituskehyksen
            valmistelua ja sisältää tiedonannon "Avoimen
            ja turvallisen Euroopan rakentamisesta: sisäasioiden talousarvio
            kaudelle 2014—2020" sekä tiedonantoon liittyvät
            asetusehdotukset turvapaikka- ja maahanmuuttorahaston sekä sisäisen
            turvallisuuden rahaston  perustamisesta.  Sisäisen turvallisuuden
            rahasto on jaettu kahteen rahoitusvälineeseen: poliisiyhteistyön, rikollisuuden
            ehkäisemisen ja torjumisen sekä kriisinhallinnan
            rahoitusvälineeseen sekä ulkorajojen ja viisumipolitiikan
            rahoitusvälineeseen. 
         
         Uuden rahoitusmallin tavoitteena on, että rahoitus
            on entistä paremmin linjassa unionin keskeisissä sisäiseen
            turvallisuuteen, rajavalvontaan ja maahanmuuttoon liittyvissä asiakirjoissa (EU:n
            sisäisen turvallisuuden strategia ja sen toteuttamissuunnitelma,
            komission maahanmuuttotiedonanto, Schengenin hallinnointi ja älykkäät
            rajat -tiedonanto) esitettyjen strategisten tavoitteiden kanssa.
            Tavoitteena on myös rahoituksen yksinkertaistaminen, mikä näkyy
            rahastojen määrän vähentämisenä verrattuna
            kuluvaan kauteen. Lisäksi esitetyssä rahoitusmallissa
            on myös pyritty yhdenmukaistamaan rahastojen täytäntöönpanomekanismeja
            siten, että molempien rahastojen yleiset säännökset
            on koottu yhden asetusehdotuksen alle. Määrittelemällä horisontaalisessa
            säännöksessä rahastojen hallinnoinnin
            yleiset periaatteet voidaan myös vähentää säädösten
            kokonaismäärää.
         
         Komissio ehdottaa sisäasioille rahoituskehyskaudelle
            yhteensä n. 10,9 mrd. euroa, mikä merkitsee lähes
            40 %:n lisäystä edellisen rahoituskehyskauden
            (2007—2013) määrärahoihin. Määräraha
            on edelleen alle 1 % EU:n kokonaisbudjetista.
            Sisäasioiden budjetti koostuu 1) rahoitusohjelmista 2)
            laajamittaisten tietojärjestelmien kehittämiselle
            suunnatusta rahoituksesta ja 3) sisäasioiden alalla toimiville
            EU-virastoille suunnatusta määrärahasta. 
         
         Maahanmuutto- ja turvapaikkarahastosta esitetään
            tuettavaksi turvapaikka- ja maahanmuuttokysymyksiin liittyviä toimia,
            kolmansien maiden kansalaisten kotouttamista ja paluuta. Maahanmuutto-
            ja turvapaikkarahastolle on esitetty vuosiksi 2014—2020
            määrärahoja 3,869 miljardia euroa. Suomen
            perusosuudeksi arvioidaan noin 22,8 miljoonaa euroa. 
         
         Sisäisen turvallisuuden rahastosta osoitetaan rahoitustukea
            ulkorajojen ja sisäisen turvallisuuden alan aloitteisiin.
            Sisäisen turvallisuuden rahastolle esitetään
            vuosiksi 2014—2020 määrärahoja
            4,648 miljardia euroa. Ulko- ja viisumiasioiden rahoitusvälineen
            osalta Suomen perusosuuden ennakoidaan olevan noin 35,3 miljoonaa
            euroa, ja poliisiyhteistyötä koskevan rahoitusvälineen
            osalta Suomen osuus jäsenvaltioille jaettavasta määrärahasta
            voisi olla noin 1—2 prosenttia.
         
         Molemmista rahastoista myönnettävien perusosien
            lisäksi myönnetään joustavaa
            määrärahaa, joka tulee perustumaan jäsenvaltion
            kansallisten ohjelmien ja unionin painopisteiden vastaavuuteen. 
         
         Lisäksi nykyisten laajojen tietojärjestelmien (Schengenin
            tietojärjestelmä SIS II, viisumitietojärjestelmä VIS
            ja Eurodac) ja tietohallintoviraston käyttöön
            esitetään 822 miljoonaa euroa ja sisäasioiden
            alalla toimiville EU-virastoille (Europol, Frontex, EASO, Cepol,
            EMCDDA) komissio esittää  1,572 miljardin euron
            määrärahaa.
         
         Komission suunnitelmien mukaan uudella rahoituskaudella kyseisten
            rahastojen osalta tarkoitus siirtyä yksivaiheiseen prosessiin,
            jossa jäsenvaltiot laativat monivuotiset ohjelmansa komission
            strategisten suuntaviivojen perusteella. Monivuotisen ohjelman painoarvoa
            lisättäisiin ja samalla vuosiohjelmista luovuttaisiin. 
         
       
      
         Valtioneuvoston kanta pääpiirteissään
         Valtioneuvosto suhtautuu alustavan tarkastelun perusteella myönteisesti
            komission esitykseen. Komission ehdotuksissa on melko hyvin huomioitu
            Suomen aiemmin esille tuomia näkökohtia ja tavoitteita.
            Valtioneuvosto ottaa kantaa sisäasioiden rahoituskehykseen
            osana rahoituskehyksen kokonaisuutta (U 40/2011
               vp).
         
         Valtioneuvosto tukee voimakkaasti ehdotuksia rahoitusjärjestelmän
            yksinkertaistamisesta sekä kehittämisestä hallinnoltaan
            joustavammaksi. On tärkeää varmistaa
            rahoitusohjelmien vaikuttavuus ja tulosten saavuttaminen. Lisäksi tulee
            huolehtia koherenssin ja koordinaation toteutumisesta muiden EU:n
            samansuuntaisia tavoitteita sisältävien rahoitusinstrumenttien kanssa.
            EU:n ja kansallisen tason rahoitusohjelmien tulee olla toisiaan
            täydentäviä.
         
         Erityisesti sisäisen turvallisuuden rahaston osalta
            keskeinen ja vaikein kysymys on rahoituksen jakokriteerit jäsenvaltioiden
            kesken. Valtioneuvosto katsoo, että rahoituksen tulisi
            jakautua mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, ottaen
            huomioon jäsenvaltioiden erityistarpeet ja -piirteet. Tulevalla
            rahoituskaudella varautuminen tavoitteena olevaan EU—Venäjä -viisumivapauteen
            on Suomen kannalta erityisen tärkeää.
            Valtioneuvosto pitää erityisen tärkeänä,
            että rahoituksen jakoperusteissa tullaan huomioimaan mahdollisimman
            hyvin Suomen erityispiirteet (pitkä maaulkoraja).
         
         Valtioneuvosto kannattaa komission ehdotusta keventää ohjelmien
            hallinnointia ja lisätä joustavuutta luopumalla
            vuosiohjelmista ja siirtymällä monivuotisen ohjelman
            puitteissa käytäviin poliittisiin dialogeihin
            komission ja jäsenvaltioiden kesken. Kansallisten ohjelmien
            välitarkastelulla on merkittävä vaikutus
            jäsenvaltion tilanteen muuttuessa ja
            mahdollisen lisärahoituksen tarpeen kartoittamisessa, mutta myös
            ohjelmien tavoitteiden saavuttamisen arvioimisessa.
         
         Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
            että jäsenvaltioiden ja myös
            kolmansien valtioiden jatkuvasti muuttuvat olosuhteet kyetään
            riittävästi huomioimaan (esim. sisäisen
            turvallisuuden tilanteen muutokset). Ehdotusten jatkokäsittelyssä tulisikin
            pohtia, onko poliittinen vuoropuhelu riittävä keino
            jäsenvaltioiden muuttuvien tarpeiden huomioimiseksi.
         
         Valtioneuvosto kiinnittää huomiota siihen, että laiton
            maahanmuutto tapahtuu yhä useammin laillisia maahanmuuttokanavia
            väärinkäyttäen ja sen torjunta
            vaatii paljon resursseja sekä aktiivista toimintaa. Valtioneuvosto
            pitää tärkeänä, että maahanmuutto-
            ja turvapaikkarahastossa huomioidaan laittoman maahanmuuton torjunta
            palauttamiseen liittyvien toimien tukemisen lisäksi myös
            laillisen maahanmuuton kehittämisen yhteydessä ja
            rinnalla. Yhtä lailla sisäisen turvallisuuden
            rahaston ja sen rahoitusvälineiden tavoin tulee
            tukea toimia laittoman maahanmuuton torjumiseksi.