Perustelut
Selonteossa kuvataan kattavasti liikennepolitiikan nykytilaa
ja linjataan monipuolisesti tämän hallituskauden
liikennepoliittiset tavoitteet. Selonteon linjaukset on sovitettu
maaliskuussa 2012 vahvistettuihin valtiontalouden kehyksiin vuosille
2013—2016, minkä lisäksi siihen sisältyy
kahdelle seuraavalle hallituskaudelle ulottuva suunnittelua ohjaava
investointiohjelma.
Selonteko pohjautuu hallitusohjelman keskeisiin lähtökohtiin
ja liikennepoliittisiin linjauksiin, jotka korostavat liikennepolitiikan
merkitystä mm. kilpailukyvyn ja taloudellisen kasvun edellytyksenä sekä sen
poikkihallinnollista kytkemistä elinkeinoelämään,
talouteen, työllisyyteen ja alueiden kehittämiseen.
Valiokunta pitää valitettavana, että monet asiakokonaisuudet
ovat jääneet vielä erillisten selvitysten
varaan; näitä ovat mm. kansallisen meristrategian
ja lentostrategian valmistelu, liikenteen hinnoittelua koskevat
kysymykset sekä kaivosteollisuuden kuljetustarpeiden arviointi.
Valiokunta on tyytyväinen selonteon avoimeen ja läpinäkyvään
valmistelutapaan, mikä on antanut mahdollisuuden laajaan
mielipiteidenvaihtoon ja sidosryhmien sekä myös
kansalaisten kuulemiseen.
Liikenneverkon kehittäminen
Valiokunta pitää hyvänä selonteon
laaja-alaista näkökulmaa, mutta katsoo, että liikennepolitiikan
kokonaisvaltainen ja poikkihallinnollinen kehittämisote
jää vielä yleiselle tasolle ja osin jatkoselvitysten
ja mahdollisten rakenteellisten uudistusten varaan. Myös
liikennepolitiikan ja kilpailukyvyn välinen side olisi
vaatinut suurempaa painotusta, jotta se näkyisi selonteon selkeänä ja
vahvana linjauksena.
Valiokunta painottaa, että liikenneratkaisut luovat
pohjaa elinkeinoelämälle, jonka menestyminen on
edellytys aineellisen hyvinvoinnin edistämiselle. Ne ovat
osa kokonaisuutta, jolla vahvistetaan koko maan sekä alueiden
kilpailukykyä ja hyvinvointia. Syrjäisen sijainnin,
pitkien välimatkojen ja ilmaston vuoksi Suomen
on pidettävä erityisen vahvasti huolta siitä,
että liikenneinfrastruktuuri ja liikennepalvelut antavat yrityksille
hyvät edellytykset kansainväliseen toimintaan.
Näin voidaan kompensoida Suomen logistista etäisyyttä kilpailijoihin
nähden.
Valiokunta pitää selonteon tavoin tärkeänä, että liikennepolitiikka
on pitkäjänteistä ja että se perustuu
selkeään strategiseen näkemykseen, jolla
vastataan tulevaisuuden haasteisiin. Valintoja tehtäessä on
kiinnitettävä erityistä huomiota mm.
Suomen maantieteelliseen sijaintiin, Venäjän talouskasvun
tuomiin mahdollisuuksiin sekä Pohjois-Suomen ja arktisten
alueiden kehityksen edellyttämiin liikenneyhteyksiin.
Valiokunnan mielestä Venäjän ja pohjoisten yhteyksien
strateginen merkitys olisi tullut ottaa jo tässä vaiheessa
painokkaammin huomioon. Mm. kaivannaisteollisuuden lisääntyminen
sekä Venäjän ja Norjan raaka-aineresurssien
lisääntyvä hyödyntäminen
edellyttävät liikennejärjestelmän
mittavaa kehittämistä Pohjois-Suomessa. Ilmaston
lämpenemisen myötä myös pohjoisten merireittien
käyttö lisääntyy ja arktisten
alueiden taloudellinen merkitys kasvaa.
Liikennejärjestelmän kehittäminen
edellyttää, että toiminnan pohjana on
riittävä ja pitkäjänteinen rahoitus.
Selontekomenettely parantaa osaltaan päätöksenteon
ja rahoituksen pitkäjänteisyyttä, mutta
on kuitenkin selvää, että nykyinen rahoitustaso
ei anna mahdollisuutta pitää koko liikenneverkkoa
yhtä hyvällä tasolla. Painopisteet ovat
tällä hallituskaudella mm. vähäpäästöisyyttä ja
elinkeinoelämän kannalta tärkeiden kasvua
edistävien hankkeiden toteuttamisessa.
Investointiohjelma.
Hallituskauden uusista liikennehankkeista päätettiin
jo kehyspäätöksessä, jonka mukaan
kehyskaudella käynnistetään 20 liikennehanketta,
joiden kustannusarvio on yhteensä noin 1 mrd. euroa. Lisäksi
päätettiin käynnistää yksi
elinkaarihanke, jonka investointikustannukset ovat 240 miljoonaa
euroa.
Valiokunnan mielestä hankeohjelma vastaa hallitusohjelman
linjauksia ja siinä on otettu huomioon elinkeinoelämän
kilpailukyky, liikennemäärät, kasvukeskusten
tarpeet sekä alueellinen tasapuolisuus. Merkittävä muutos
on painopisteen siirto tiehankkeista ratahankkeisiin: uusien hankkeiden
investointikustannuksista ratahankkeita on 49 prosenttia, tiehankkeita
47 prosenttia, ja vesiväylähankkeita 4 prosenttia.
Valiokunta pitää tärkeänä ja
liikennepolitiikan pitkäjänteisyyttä parantavana
periaatelinjausta, jolla hallitus ilmoittaa
sitoutuvansa toteuttamaan kolme raideliikennehanketta
vuosina 2016—2022 (Pisara-rata, Helsinki—Riihimäki-rataosan
kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe sekä Luumäki—Imatra-kaksoisraide
ja yhteyden parantaminen Imatralta Venäjän rajalle). Näillä hankkeilla
on poikkeuksellisen suurta valtakunnallista merkitystä niin
raideliikenteen toimivuuden kuin myös kilpailukyvyn näkökulmasta.
Muutoin vuosia 2016—2022 koskeva kehittämisohjelma
on suunnittelua ohjaava ohjelma, johon ei sitouduta mutta jossa
kuvataan liikenneverkon kehittämistä edellyttäviä tärkeitä kohteita.
Näin seuraava hallitus ja eduskunta budjettivaltansa perusteella
voivat päättää haluamistaan liikennehankkeista.
Samalla jää myös enemmän mahdollisuuksia
reagoida nopeasti esimerkiksi uusiin elinkeinopoliittisesti tärkeisiin
hankkeisiin. Tämä linjaus on valiokunnan mielestä perusteltu
samoin kuin se, että yhteysvälihankkeiden kehittämisratkaisut
arvioidaan uudelleen kustannustehokkaamman, käyttäjälähtöisen
ratkaisun löytämiseksi.
Valiokunta pitää niin ikään
myönteisenä linjausta, jonka mukaan hallitus sitoutuu
sähköistämään
rataverkkoa jatkossakin. Tärkeimpänä hankkeena
mainitaan Ylivieska—Iisalmi-rataosuuden sähköistäminen.
Toisena mainitaan Hanko—Hyvinkää-rata,
jonka sähköistämisellä edistetään
myös Hangon sataman ja vientikuljetusten toimintaedellytyksiä.
Raideliikennettä koskevien painotusten rinnalla on
huolehdittava myös kuljetusketjujen muodostaman kokonaisuuden
toimivuudesta. Erityistä huomiota on tällöin
kiinnitettävä mm. sellaisiin logistisesti tärkeisiin
tieyhteyksiin, joita raideliikenne ei ole tukemassa.
Valiokunta viittaa hallitusohjelmaan ja korostaa vaalikauden
alussa kesken olleiden hankkeiden loppuun saattamista. Mm. Savonlinnan
keskustan 3. vaihetta koskevan hankkeen jatkamisesta on huolehdittava.
Investointien rahoitustaso.
Tehtyjen päätösten mukaisesti uusien
kehittämishankkeiden volyymi on alenemassa. Uusia hankkeita
aloitetaan vuosina 2012—2015 noin 1 mrd. euron edestä ja 10-vuotiskaudella
korkeintaan 3—4 mrd. eurolla. Vuodesta 2016 lukien uusien
hankkeiden volyymi on 370 milj. euroa/v, mikä on
noin kolmannes nykyistä vähemmän.
Tarve uusiin hankkeisiin on huomattavasti suurempi, sillä kiireellisiä kehittämiskohteita
arvioidaan olevan noin 8 mrd. euron edestä. Valtiontalouden
menokehysten puitteissa rahoituksen lisäämiseen
ei ole kuitenkaan mahdollisuutta, mutta rahoituksen ennakoitavuus
ja pitkäjänteisyys tukevat osaltaan
investointien tasaista toteuttamista sekä alan vakaata
työllisyyttä. Valiokunta katsoo, että esim.
taloudellisen kehityksen vauhdittamiseksi on kuitenkin tarvittaessa
arvioitava kehykseen sisältyvän lisäbudjetti- tai
jakamattoman varauksen käyttämistä liikenneinvestointeihin
ja liikenneverkon parantamiseen.
Perusväylänpito.
Perusväylänpidon rahoituksen ostovoima on
vähentynyt 2000-luvulla, mistä syystä mm.
monet korjaustoimet ovat viivästyneet ja alueelliset investoinnit
vähentyneet minimiin. Jatkossa kustannustason arvioidaan edelleen
nousevan ja korjaustarpeen sekä liikennemäärien
kasvavan. Tilannetta vaikeuttaa vielä se, että kehyspäätöksen
mukaan perusväylänpidon rahoitus vähenee
edelleen 55 milj. euroa vuosina 2013—2016.
Tätä taustaa vasten valiokunta pitää tärkeänä linjausta,
jonka mukaan väyläinvestointien rahoituksesta
siirretään vuodesta 2016 lukien vuosittain 100
milj. euroa perusväylänpidon pieniin investointiohjelmiin
ja ylläpitoon. Myönteistä on niin ikään
se, että perusväylänpidon rahoitukseen
on tarkoitus tehdä indeksitarkistus aina hallituskausien
taitteessa.
Perusväylänpidon rahoituksen lisäämiseen olisi
kuitenkin selkeää tarvetta jo aiemmin. Pieniin
investointiohjelmiin on siksi pyrittävä osoittamaan
rahoitusta jo vuosina 2013—2015.
Valiokunta katsoo, että erilaiset teemahankkeet ovat
toimivia ja kustannustehokkaita keinoja edistää alueellisia
investointeja. Niillä voidaan mm. parantaa liikenneturvallisuutta,
joukkoliikennettä ja matkaketjujen toimivuutta sekä edistää elinkeinoelämän
toimintaedellytyksiä.
Valiokunta painottaa kevyen liikenteen väylien
merkitystä. Niillä edistetään
liikenneturvallisuutta, mutta ne ovat myös tärkeimpiä liikuntapaikkoja
ja antavat hyvät mahdollisuudet arkiliikunnan lisäämiseen.
Pyörä- ja kävelytieverkoston määrätietoinen
kehittäminen todetaan myös hallitusohjelmassa.
Mitä tulee maantielauttojen korvaamiseen silloilla,
valiokunta painottaa hankkeiden kokonaistaloudellista vaikuttavuutta.
Lauttojen mahdollinen korvaaminen edellyttää selvien
säästöjen aikaansaamista suhteessa sillanrakennuskustannuksiin
ja välttämättömiin liikenneturvallisuutta
edistäviin hankkeisiin.
Selonteon mukaan alemman tieverkon kunto joustaa rahoituksen
mukaan, mikä merkitsee käytännössä alemman
tieverkon kunnon heikkenemistä ainakin joiltakin osin.
Kehyspäätöksen mukaan myös yksityisteiden
rahoitus vähenee kehyskaudella 2013—2016.
Alemman tieverkon kunnolla on keskeinen merkitys haja-asutusalueiden
elinkeinoille, palvelujen tarjonnalle sekä maa- ja metsätalouden kuljetuksille.
Esim. raakapuun kuljetukset lähtevät pääsääntöisesti
yksityisteiden varsilta. Valiokunta katsoo, että alemman
tieverkon määrärahatasoa on vielä arvioitava
uudelleen. Valiokunta korostaa, että alempiasteisen tieverkon
kunnosta tulee huolehtia siten, että maaseutuelinkeinojen
ja metsätalouden toimintaedellytykset turvataan. On niin
ikään tärkeää, että yksityisteiden
avustusjärjestelmiä selkiytetään
ja yksinkertaistetaan ja että kunnossapitoa ja siihen liittyvää osaamista
vahvistetaan.
Kaivosteollisuuden liikenneyhteydet.
Valiokunta pitää tärkeänä linjausta,
jonka mukaan hallitus on tarvittaessa valmis suuntaamaan lisärahoitusta
kaivosyhteyksien kehittämiseen ja elinkeinopoliittisesti
tärkeisiin hankkeisiin. Kaivosteollisuuden ja siihen kytkeytyvän
infrastruktuurin kehittämistarpeita on tarkoitus käsitellä tarkemmin
ensi vuonna, jolloin Pohjois-Suomen kaivosteollisuuden kuljetustarpeita pohtivan
työryhmän esitykset ovat käytettävissä.
Työryhmän tulee selvittää kaivostoiminnan kuljetustarpeet
ja niiden edellyttämä liikennejärjestelmä sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä.
Samalla on pohdittava rahoitusmallit, joilla valtio ja kaivosyhtiöt
osallistuvat reittien rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Selonteon linjauksen mukaan Pohjois-Suomen kehittämistä koskevat
selvitykset kootaan erilliseksi Pohjois-Suomen visioksi. Valiokunta pitää tätä hyvänä,
mutta painottaa, että Pohjois-Suomen lisäksi on
tärkeää huomioida myös Itä-Suomen
kaivosteollisuuden kuljetustarpeet.
Sisävesiliikenne.
Selonteossa ei ole kiinnitetty kovin suurta huomiota sisävesiliikenteen
kehittämismahdollisuuksiin, vaan asiaan palataan 2010-luvun
puolivälissä. Silloin on tarkoitus tarkastella
mahdollisuutta sisävesireittien laajempaan hyödyntämiseen
tavarakuljetuksissa ja matkustajaliikenteessä.
Valiokunta korostaa sisävesikuljetusten ja -reittien
kehittämistä ja pitää tärkeänä,
että huomioon otetaan myös Venäjän
sisävesiliikenteen kasvupotentiaaliin liittyvät
mahdollisuudet. On niin ikään perusteltua selvittää uusien
kanavien rakentamiseen liittyvät toteuttamismahdollisuudet.
Merenkulku.
Merenkulkua koskevat ratkaisut käsitellään
myöhemmin erillisessä meristrategiassa,
jossa linjataan muun muassa sopeutumista kiristyviin ympäristömääräyksiin,
tukipolitiikkaa, väylämaksujen uudistamista, jäänmurtokaluston
hankintaa sekä satama- ja telakka-asioita.
Merenkululla on Suomelle poikkeuksellisen suuri merkitys, sillä viennistä noin
90 prosenttia ja tuonnista noin 70 prosenttia hoidetaan meritse.
Suomen meriliikenteen kehittäminen ja kilpailukyvyn takaaminen
onkin ensiarvoisen tärkeää. Valiokunta
painottaa, että tuki- ja maksupolitiikkaa koskevien ratkaisujen
rinnalla tarvitaan myös panostuksia satamien ja niihin
johtavien tie- ja rautatieyhteyksien toimivuuteen sekä logististen
ketjujen vahvistamiseen.
Meriliikenteen kustannukset nousevat voimakkaasti vuodesta 2015
alkaen rikkipäästöjen vähentämisvelvoitteiden
vuoksi. Valiokunta toteaa, että hallitus on ohjelmassaan
sitoutunut toimimaan aktiivisesti sen puolesta, että merenkulun
ympäristö- ja ilmastovaatimuksilla ei aiheuteta
kohtuuttomia kustannuksia suomalaisille yrityksille eikä eriarvoista
kilpailutilannetta EU:n sisällä ja suhteessa EU:n
ulkopuolisiin toimijoihin.
Jäänmurtokaluston hankinnassa on valiokunnan
mielestä oltava keskeisimpänä lähtökohtana jäänmurron
toimintavarmuuden ja etenkin kauppamerenkulun toiminnan turvaaminen
kaikissa olosuhteissa.
Venäjän-liikenne.
Kuten valiokunta on jo edellä todennut, Venäjän
talouden kasvun tuomat mahdollisuudet olisi tullut ottaa selonteossa
vahvemmin esille. Venäjän talouden kasvu sekä kaupan
ja palvelujen nopea kehittyminen tuovat merkittäviä kasvumahdollisuuksia
suomalaiselle teollisuudelle ja yritystoiminnalle, mutta asettavat
myös lisäpaineita suomalaiselle infrastruktuurille
ja rajanylityspaikkojen toimivuudelle. Venäjän
kasvun hyödyntäminen edellyttää mm. Imatrankosken
raja-aseman avaamista rautateiden kansainväliselle tavaraliikenteelle.
Venäjän-liikenteen ennakoidaan kasvavan nopeasti
tavaraliikenteen ja matkailun lisääntyessä;
kun rajanylityksiä arvioidaan olevan tänä vuonna
noin 12 miljoonaa, niiden ennakoidaan nousevan vuonna 2018 jo 20
miljoonaan. Liikenteen kasvu edellyttää liikenneverkon
kehittämisen ohella myös huolehtimista rajanylityspaikkojen
toimivuudesta sekä tulli- ja rajaviranomaisten toiminnan
kehittämistä ja riittäviä resursseja.
TEN-verkot.
Valiokunta viittaa Euroopan laajuisista liikenneverkoista antamaansa
lausuntoon (VaVL 5/2012 vp)
ja painottaa EU-rahoituksen mahdollisimman täysimääräistä hyödyntämistä.
Valiokunta korostaa edellä mainitun lausunnon mukaisesti
Itä- ja Pohjois-Suomen saavutettavuutta tukevien liikennekäytävien
kehittämistä. Komission TEN-T-verkkoja koskevaa
ehdotusta tulisi siksi täydentää valtatiellä 5 ja
Savonradalla, jotka yhdistävät Itä-Suomen Pohjolan
Kolmioon sekä myös Oulu—Vartius-rata-
ja -tieyhteyksillä, jotka ovat keskeisiä mm. raaka-ainekuljetusten
sekä Venäjä-yhteyksien kannalta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomen edunvalvontaa vahvistetaan EU:n ja muiden kansainvälisten
järjestöjen päätöksenteossa.
On myös huolehdittava siitä, että Suomen
logistinen kilpailuasema turvataan muihin maihin nähden.
Joukkoliikenne
Valiokunta pitää joukkoliikennettä koskevia
linjauksia hyvinä. Määrärahojen
vaikuttavuuden parantamiseksi on perusteltua kannustaa niitä kasvavia
kaupunkiseutuja, jotka itsekin panostavat joukkoliikenteen kehittämiseen.
Myös yhteensopivien joukkoliikenteen maksu- ja informaatiojärjestelmien
kehittämistä koskevat linjaukset ovat
kannatettavia. Valiokunta on myös tyytyväinen
linjauksiin, joiden mukaan liikennemuotojen erillisrahoituksesta
luovutaan ja joukkoliikenteen rahoituksen ostovoima turvataan hallituskausien
taitteessa tehtävillä indeksikorotuksilla.
Joukkoliikennettä tulee kehittää myös
harvaan asutuilla alueilla ja hyödyntää kustannustehokkaita
ja käyttäjälähtöisiä ratkaisuja,
kuten esim. kutsujoukkoliikennettä. On myös tärkeää, että hallinnonalojen
henkilökuljetuksia (mm. koulukyydit, sosiaali- ja terveystoimen
kuljetukset, Kelan korvaamat kuljetukset) yhdistetään
ja saadaan näin kustannussäästöjä sekä palvelutason
paranemista. Kaukoliikenteen peruspalvelutason hankinnassa on olennaista,
että julkisin varoin ei rahoiteta useita vaihtoehtoja eri
kulkumuodoilla. Valiokunta pitää myös
tärkeänä, että joukkoliikenteen
järjestämistä kehitetään
työssäkäyntialueiden laajuisina kokonaisuuksina
ja että kunta- ja hallintorajat eivät estä tehokkaiden
järjestämismallien toteuttamista.
Myös uudet liikenneinvestoinnit parantavat joukkoliikenteen
edellytyksiä. Esim. Kehärata ja Länsimetro
lisäävät aikanaan joukkoliikennettä ja
ohjaavat yhdyskuntarakennetta joukkoliikennettä suosivaan
suuntaan.
Jotta joukkoliikenteen suosio saadaan aidosti vahvaan kasvuun,
on palvelutasoa kuitenkin parannettava vielä monin keinoin;
tarvitaan mm. liityntäpysäköintipaikoituksen
lisäämistä, työsuhdematkalipun
kehittämistä, älykkään
liikenteen hyödyntämistä sekä aikataulujen
luotettavuuden ja matkustusturvallisuuden parantamista.
Lentoliikenteen osalta on tarkoitus laatia strategia,
jossa mm. sovitaan lentoliikenteen tavoitteista muuttuneessa toimintaympäristössä.
Valiokunta
korostaa lentoyhteyksien turvaamista vientiteollisuuspaikkakunnille,
joille kansainvälisten lentoyhteyksien toimivuus on yritysten ja
elinkeinoelämän näkökulmasta
välttämätöntä.
Rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisen
osalta valiokunta korostaa, että asiasta voidaan päättää vasta
kilpailun avaamisen hyödyistä ja haitoista tehdyn
perusteellisen kokonaistaloudellisen arvion pohjalta. Valiokunta viittaa
tältä osin hallitusohjelman kirjaukseen.
Suurten kaupunkiseutujen kehittämistoimia
Selonteossa nostetaan hyvin esille suurten ja kasvavien kaupunkiseutujen
merkitys Suomen hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle. Valiokunta pitää myös
ns. MAL-aiesopimuksia hyvänä keinona edistää eheän,
toimivan ja kilpailukykyisen kaupunkiseudun luomista valtion ja
kuntien yhteistyönä. Aiesopimusmenettely koskee
tässä vaiheessa neljää kaupunkiseutua
(Helsinki, Tampere, Turku, Oulu), joita koskevasta hankekokonaisuudesta
valtio sitoutuu maksamaan puolet (30 milj. euroa).
Valiokunta korostaa mm. joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen
edistämiseen tähtääviä toimia.
Saatujen kokemusten pohjalta on arvioitava edellytykset aiesopimuskäytännön
laajentamiseen myös muille kasvaville kaupunkiseuduille.
On myös tärkeää, että valtio
on valmis osallistumaan suurten kaupunkiseutujen (Helsingin, Turun
ja Tampereen seudut) raideliikenneinvestointien rahoittamiseen.
Lähtökohtana on kaupunkiratahankkeiden toteuttaminen
puoliksi valtion ja kuntien kesken. Metron ja kaupunkiraitioteiden
rakentamista valtio avustaa 30 prosentin osuudella.
Raideliikenneinvestointien suunnittelu ja toteutus on pitkäkestoinen
prosessi, jossa neljän vuoden aikajänne on varsin
lyhyt. Kuntien ja muiden toimijoiden kannalta on tärkeää,
että jo käynnissä olevien hankkeiden
tarkoituksenmukainen jatkaminen voidaan varmistaa. Jatkossa
on myös pyrittävä edelleen etsimään menettelytapoja,
joilla parannetaan erilaisten aiesopimusten sitovuutta.
Talousarviorahoituksen kehittäminen ja rahoitusmallit
Hallitusohjelmassa on sitouduttu selvittämään liikenneinvestointien
erilaisia budjetointi- ja rahoitusmalleja, mitä myös
valtiovarainvaliokunta on edellyttänyt kuluvan vuoden talousarviota
koskevassa mietinnössään (VaVM 26/2011
vp).
Asiaa pohtineen työryhmän ehdotusten pohjalta
on päädytty toimenpiteisiin, jotka joustavoittavat
ja selkeyttävät talousarviomenettelyä mutta
eivät kuitenkaan vaaranna valtiontalouden menojen hallinnan
edellytyksiä ja vakautta. Muutokset ovat luonteeltaan teknisiä,
ja ne on tarkoitus ottaa käyttöön jo
ensi vuoden talousarviossa. Jatkossa mm. väyläverkon
kehittämismomentin (31.10.77) osalta luovutaan valtuusmenettelystä ja
otetaan käyttöön 5-vuotinen siirtomääräraha.
Talousarvion läpinäkyvyyttä parannetaan
osoittamalla erillinen rahoitus kehittämishankkeiden
suunnitteluun, ja TEN-tukia sekä ulkopuolisia rahoitusosuuksia
käsitellään jatkossa kehysten rakennekorjauksina.
Työryhmä arvioi myös Infra Oy -tyyppisen valtionyhtiön
ja valtion sisäisen lainamallikonseptin soveltamista. Malliin
todettiin liittyvän vielä paljon epävarmuustekijöitä,
mistä syystä pysyvän instituution perustamiseen
ei katsottu olevan tässä vaiheessa mahdollisuuksia.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että pienillä teknisluonteisilla muutoksilla voidaan
parantaa rahoituksen tehokkuutta ja joustavuutta. Mitä tulee
Infra Oy:n kaltaisen valtionyhtiön perustamiseen, valiokunta
pitää sen tapauskohtaista kokeilua mahdollisena,
mikäli mallin käyttöön liittyvät
epävarmuustekijät voidaan ratkaista.
Valiokunta pitää niin ikään
hyvänä pääsääntönä sitä,
että hankkeet rahoitetaan normaalilla talousarviorahoituksella.
Talousarviorahoituksen ohella on kuitenkin voitava käyttää myös muita
rahoitustapoja, jos ne ovat valtion kannalta edullisempia kuin normaali
talousarviorahoitus. Esim. elinkaarimallin käytöstä aiheutuu
pitkälle ulottuvia vastuusitoumuksia valtion talousarvioon,
mutta mallin käyttäminen voi olla joissakin erityistapauksissa
perusteltua. Valiokunta korostaa, että liikennehankkeita
koskevien päätösten tulee perustua aina
yhteiskuntataloudelliselle kannattavuudelle ja liikennepoliittiselle vaikuttavuudelle.
Valtiovarainvaliokunta on usein korostanut tarvetta erottaa
investointi- ja käyttömenot nykyistä selvemmin
toisistaan. Valiokunta pitää tätä edelleen
perusteltuna ja katsoo, että määrärahat
tulisi osoittaa talousarviossa kustannusperusteisesti,
jolloin voitaisiin erottaa juoksevat menot ja investoinnit. Valiokunta
palaa asiaan yksityiskohtaisemmin kehys- ja talousarviokäsittelyn
yhteydessä.