Perustelut
Käsiteltävänä oleva erilliskertomus
on osa valtiontalouden tarkastusviraston suorittamaa riippumatonta
finanssipolitiikan ulkoista arviointia. Virasto raportoi eduskunnalle
kunkin vaalikauden puolivälissä ja lopussa tärkeimmistä finanssipolitiikkaa
koskevista havainnoistaan ja toimenpidesuosituksistaan.
Tässä kertomuksessa tarkastellaan päättyvän vaalikauden
finanssipolitiikan tavoitteita ja toteutusta sekä seuraavan
vaalikauden finanssipolitiikan lähtökohtia. Lisäksi
siinä arvioidaan kuntatalouden vakautta sekä harjoitettua
veropolitiikkaa ja veromuutosten taloudellisia vaikutuksia.
Kertomus sisältää lukuisia havaintoja,
kannanottoja ja suosituksia. Havainnoista keskeisin on ennakoitua
hitaampi talouskasvu, jota ei ole onnistuttu vauhdittamaan monista
yksittäistoimista huolimatta. Hallituksen hallitusohjelman tavoitteet
julkisen talouden tasapainosta ja velkasuhteen muutoksesta ovat
jääneet siten toteutumatta. Lisäksi toimet
julkisen talouden kestävyysvajeen umpeen kuromiseksi jäävät
vaalikaudella kesken. Tarkastusvirasto pitää hallituksen
rakennepoliittista ohjelmaa kuitenkin tärkeänä välineenä julkisen
talouden vakauttamisessa.
Kertomuksessa on huomautettu lisäksi mm. hallitusohjelman
yksityiskohtaisuudesta ja veropoliittisen päätöksenteon
ennakoimattomuudesta. Verojärjestelmää pidetään
lisäksi edelleen mutkikkaana ja läpinäkymättömänä ja
verotukien käyttöä arvostellaan kriittisesti.
Myöskään kuntataloudessa toimenpiteet
rakennepoliittisen ohjelman toteuttamiseksi eivät ole olleet
riittäviä, eikä lisäsopeutus
tule olemaan ongelmatonta taantuman jatkuessa. Huomiota kiinnitetään kuntatalouden
kauan jatkuneeseen heikkoon kehitykseen sekä kuntien erilaiseen
taloudelliseen asemaan, jonka arvioidaan syvenevän eriytyvän väestökehityksen
myötä.
Valiokunnan kannanotot
Valiokunta pitää hyvänä sitä,
että hallituksesta riippumaton taho arvioi harjoitettua
finanssipolitiikkaa kokonaisvaltaisesti ja pitkäjänteisesti. Valiokunta
ei ota kantaa tarkastustyön toteutukseen sinänsä mutta
toteaa, että raportissa esitetyt havainnot ja suositukset
vastaavat pääosin myös valiokunnan omia
näkemyksiä. Ne ovat lisäksi linjassa
Talouspolitiikan arviointineuvoston tuoreen raportin
Talouspolitiikan
arviointineuvoston raportti 2014, Helsinki, tammikuu
2015 ISBN 978-952-274-137-0 (Verkkojulkaisu) kanssa. Molemmissa
raporteissa on nojauduttu vahvasti taloustieteelliseen näyttöön,
mikä lisää kannanottojen painoarvoa.
Valiokunta yhtyy näkemykseen, jonka mukaan tulevan
vaalikauden finanssipolitiikan suunnittelussa ja mitoituksessa tulee
ottaa huomioon Suomen talouden pitkän aikavälin
näkymät ja talouden rakenteelliset tekijät.
Se tukee samalla kasvun perusedellytyksiä, joita ovat luottamus
talouteen ja sääntelyn ennustettavuus. Myös
siksi on tarpeen, että tärkeät päätökset
tehdään heti alkavan vaalikauden alussa, kuten
tarkastusviraston raportissa suositellaan.
Valiokunta nostaa tarkastusviraston tavoin esille myös
sosiaaliturvarahastojen aseman julkisen velan seurannassa. Sosiaaliturvarahastojen
ylijäämällä ei lyhennetä julkisen
sektorin velkaa, vaan sitä kasvattavat lähinnä valtionhallinnon
ja paikallishallinnon alijäämät. Julkisen sektorin
velka ei siten heijastele julkisen sektorin rahoitusjäämän
muutoksia. Olisi siksi perusteltua asettaa sääntö valtion
ja paikallishallinnon yhteenlasketulle rahoitusjäämälle.
Tällä on merkitystä myös myöhemmin
käsiteltävään kuntatalouden
vakauttamiseen.
Valiokunta viittaa finanssipoliittisten kannanottojen osalta
muutoin talousarviomietintöönsä VaVM
37/2014 vp. EU:n finanssipoliittista ohjausta
on taas käsitelty lausunnossa VaVL 8/2014
vp, jonka valiokunta on antanut hiljattain tarkastusviraston
kertomukseen K 15/2014 vp.
Valiokunta käsittelee seuraavassa vielä lyhyesti
eräitä verotukseen ja kuntatalouteen liittyviä näkökohtia,
jotka ovat yleiseltä kannalta merkittäviä.
Verotus
Verojärjestelmän kokonaisuus.
Kertomuksessa on tuotu painokkaasti esiin tarve ottaa veropoliittisessa
päätöksenteossa huomioon verojärjestelmän
kokonaisuus ja karsia siinä olevia epäneutraaleja
piirteitä. Lisäksi verojärjestelmää tulisi
yksinkertaistaa ja tehdä siitä nykyistä läpinäkyvämpi
myös kansalaisten kannalta. Keinoina on esitetty mm. verotukien
karsintaa ja kaavamaisia vähennyksiä. Verojärjestelmän
kokonaisuutta tulisi lisäksi arvioida aika-ajoin, ja poliittisessa
päätöksenteossa pitäisi ottaa
huomioon nykyistä paremmin virkamiesvalmistelu.
Valiokunta pitää suosituksia aivan keskeisinä.
Ne lisäisivät kiistatta verojärjestelmän
neutraalisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Päätöksenteon
johdonmukaisuus ja ennakoitavuus ovat myös tärkeä osa
verojärjestelmän kansainvälistä kilpailukykyä ja
investointiedellytyksiä. Vaalikaudella harjoitettu veropolitiikka
on ollut tässä suhteessa poukkoilevaa ja ansaitsee
kritiikkiä. Veropolitiikassa pitäisi osoittaa
ylipäänsä tiukkaa harkintaa ja riittävää malttia,
ja päätösten tulisi perustua aina asiantuntevaan
valmisteluun. Päätösten vaikutusten arviointikin
olisi silloin nykyistä kattavampaa, kuten tarkastusvirasto
on pitänyt suotavana.
Toisaalta tiedetään, että verotuksen
asema muun yhteiskuntapolitiikan välineenä on
korostunut kehysmenettelyn myötä. Kun kehykset asettavat
katon vaalikauden menoille, paine verotukia ja verovähennyksiä kohtaan
kasvaa. Tämä tarjoaa myös keinon kiertää hallituksen itse
hyväksymiä kehyksiä. Jotta tämän
vinouttava vaikutus voitaisiin estää, tulisi harkita
mahdollisuutta käsitellä meno- ja tulopuolen päätöksiä symmetrisellä tavalla
kehyspäätöksessä. Käytännössä tämä tarkoittaisi
menokehysten automaattista korjausta silloin, kun veroperusteita muutetaan. — Tämä
suositus
sisältyy myös talouspoliittisen arviointineuvoston
raporttiin.
Verotuet.
Molemmissa raporteissa on kiinnitetty erityistä huomiota
verotukiin ja niiden moniin kielteisiin vaikutuksiin. Tarkastusvirasto suosittelee,
että verotukien vaikutuksia arvioitaisiin jatkossa nykyistä enemmän.
Silloin olisi mahdollista arvioida myös tukien yleistä tarkoituksenmukaisuutta.
Näihin näkemyksiin on helppo yhtyä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että poliittisessa päätöksenteossa
tunnistetaan verotukien ongelmallisuus. Kysymys on suorien fiskaalisten
menetysten lisäksi myös siitä, että verotuet
ovat usein suoria tukia tehottomampia. Niiden vaikutus ulottuu yleensä laajalle,
eikä hyöty kanavoidu siten yksin niille, joille
se on alun perin tarkoitettu. Tästä esimerkkinä ovat
arvonlisäverotuksen alennetut verokannat, jotka nostetaan esille
molemmissa raporteissa. Alennukset hyödyttävät
kaikkia tuloluokkia, ja siten suurituloiset hyötyvät
niistä absoluuttisesti mitattuna enemmän kuin
pienituloiset. Ne eivät ole siten tulonjaon näkökulmastakaan
niin kiistattomia kuin yleisesti ajatellaan.
Alennetut arvonlisäverokannat ovat nykyisin toiseksi
suurin verotuki, ja niiden aiheuttama vuotuinen verotulojen menetys
on muutaman miljardin luokkaaTalouspolitiikan arviointineuvoston
raportti, s. 109 ja siinä oleva lähde: https://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/20140915Verotu/Verotuet_2013_-_2015e.pdf
.
Arviointineuvoston mielestä niiden oikeudenmukaisuustavoitteet
saavutettaisiin kuitenkin todennäköisesti paremmin
esimerkiksi progressiivisen tuloverotuksen ja suorien tukien kautta.
On myös huomattava, että kaikki verotuet aiheuttavat
merkittäviä hallinnollisia kustannuksia sekä yrityksille
että viranomaisille. Lisäksi ne voivat vinouttaa
päätöksentekoa, koska ne eivät
kilpaile kehysten sisällä samalla tavoin kuin
menoja koskevat ehdotukset.
Kuntatalous
Kuntatalouden vakauttaminen.
Tarkastusvirasto on käsitellyt kuntakentän
tilannetta ja todennut kuntatalouden heikentyneen huolestuttavalla
tavalla 2000-luvulla. Vuonna 2000 kuntatalous oli vielä ylijäämäinen
(0,2 prosenttia suhteessa bkt:hen), mutta vuonna 2011 se oli kansantalouden
tilinpidon mukaan jo 0,5 prosenttia alijäämäinen.
Alijäämä on sen jälkeen kasvanut siten,
että se oli 1,1 prosenttia vuonna 2012 ja 0,8 prosenttia
vuonna 2013. Kuntatalouden alijäämä on
noin 30 prosenttia koko julkisen talouden alijäämästä.
Kuntatalous on rakenteellisesti epätasapainossa, ja
kunnat ovat keskenään huomattavan erilaisessa
taloudellisessa asemassa. Kuntatalouden heikkenemisen ennustetaan
jatkuvan ja jopa vahvistuvan.
Tarkastusviraston tavoin valiokunta painottaa kuntatalouden
vakauttamisen tärkeyttä. Kuntien hallitsematon
velkaantuminen heikentää julkisen talouden kestävyyttä,
ja sillä voi olla vakavia seurauksia koko kansantaloudelle.
Valiokunta pitää valitettavana, että mm.
rakennepoliittisen ohjelman toimeenpano on edennyt hitaasti ja asetetut
tavoitteet ovat vielä suurelta osin saavuttamatta. Velvoitteiden
karsimista koskeva valmistelu on ollut eräissä ministeriöissä jokseenkin
ponnetonta. Kuntien velvoitteiden vähentämistä on
lisäksi haitannut se, että kunnille on samalla
säädetty myös useita uusia tehtäviä.
Valiokunta korostaa kuntataloutta koskevien toimien täytäntöönpanoa
ja toteaa, että kuntien velvoitteiden karsiminen noin miljardilla
eurolla tulee saattaa loppuun seuraavalla vaalikaudella. Normiohjauksen
purkaminen on tärkeää myös kunnallisen
itsehallinnon kannalta, jotta kunnilla olisi mahdollisuus järjestää toimintojaan
aiempaa joustavammin ja uusia toimintatapoja hyödyntäen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kuntien mahdollisesti lisääntyvät
velvoitteet on jatkossa katettava kokonaan valtionosuuksien korotuksilla. Tämä parantaa
kuntatalouden menokehyksen uskottavuutta ja korjaa aikaisempaan
järjestelmään sisältyneen kannustimen
säätää kunnille tehtäviä ilman,
että niille tarvitsee heti löytää rahoitus
kehysjärjestelmässä.
Valiokunnan mielestä on myös tärkeä huolehtia
säädösvalmisteluun liittyvien taloudellisten arvioiden
laadukkuudesta ja kattavuudesta. Uudistusten taloudelliset vaikutukset
on arvioitava myös läpinäkyvästi
ja yhteistyössä eri toimijoiden kanssa, jotta
voidaan varmistua siitä, että uudistukset tukevat
parhaalla mahdollisella tavalla talouskasvua, työllisyyden
kehitystä, yritysten toimintaa ja kilpailukykyä sekä kansalaisten
hyvinvointia.
Kuntatalouden ohjausjärjestelmä.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä kuntatalouden
ohjausjärjestelmän parantamiseen tähtääviä toimia.
Tarkoituksena on kytkeä kuntataloutta koskevien asioiden
valmistelu aiempaa tiiviimmin valtiontalouden talousarvio- ja kehysvalmisteluun
sekä julkisen talouden suunnitteluun. Vuodesta 2015 alkaen
julkisen talouden suunnitelman kuntataloutta koskevassa osassa asetetaan
tavoite kuntatalouden rahoitusasemalle, minkä lisäksi
kuntataloudelle asetetaan menorajoite, ts. yläraja sille,
kuinka paljon valtio omilla toimenpiteillään nettomääräisesti
lisää kuntien menoja. Kuntatalouden tasapainottamiseksi
valmistellaan myös julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen
kustannusten hallinnon toteuttavaa budjettikehysjärjestelmää,
joka tukee osaltaan kustannusten hillintää.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kuntatalouden ohjausjärjestelmää koskevat
uudistukset etenevät ripeästi. Niiden toimivuutta
on myös seurattava ja tarvittaessa sääntelyä tiukennettava. Myös
kuntien on itse entistä tiukemmin pidettävä huolta
menokehityksestään, jotta ne saavuttavat omin
voimin rakennepoliittisessa ohjelmassa sovitun 1 mrd. euron säästön.
Sote-uudistuksella (HE 324/2014 vp)
on huomattavia vaikutuksia kuntatalouteen, ja erityisesti se lisää kuntayhtymien
merkitystä. Valiokunta käsittelee uudistuksen
taloudellisia vaikutuksia myöhemmin annettavassa lausunnossa, mutta
toteaa jo tässä yhteydessä, että uudistuksella
on paitsi parannettava palvelujen saatavuutta ja tasavertaisuutta
myös lisättävä uskottavalla
tavalla kustannustehokkuutta ja vähennettävä julkisen
talouden kestävyysvajetta.