Perustelut
Johtokuntien lakkauttaminen.
Esityksessä ehdotetaan johtokunta lakkautettavaksi
kaikista valtiovarainministeriön hallinnonalan virastoista. Viraston
ja sen edustaman toimialan kehityksen arviointia ja strategiavaihtoehtojen
hahmottamista varten näillä virastoilla voi olla
neuvottelukuntatyyppiset toimielimet. Neuvottelukunnalla
ei olisi itsenäistä ratkaisuvaltaa virastoa tai laitosta
koskevissa asioissa, eikä sillä olisi viraston
toiminnan ja talouden ohjauksen ja valvonnan osalta muodollista
vastuuta. Neuvottelukunnat asettaisi valtiovarainministeriö viraston annettua
ehdotuksensa kokoonpanosta. Neuvottelukunnassa tulee esityksen mukaan
olla henkilöstön edustus. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että säännösten mahdollistamat
neuvottelukunnat tulisi perustaa virastoihin myös käytännössä.
Erityisesti asiantuntijavirastoissa nämä voivat
olla merkittävä väylä koota
myös ulkopuolista asiantuntemusta viraston käyttöön.
Ehdotettu muutos edustaa saadun selvityksen mukaan valtiovarainministeriön
omaa sisäistä linjausta. Valtiovarainvaliokunta
pitää puutteena, ettei johtokuntatyyppisten elinten
asemaa eri hallinnonaloilla ole tarkasteltu kokonaisuutena. Johtokuntia
on jo tähän mennessä lakkautettu muun
muassa sosiaali- ja terveysministeriön sekä maa-
ja metsätalousministeriön hallinnonaloilla. Valiokunta
pitää ennen muuta keskushallintohanketta sopivana
yhteytenä tarkastella myös valtion johtokuntapolitiikkaa.
Kuten hallituksen esityksestä ilmenee, johtokuntajärjestelmästä on
kertynyt kokemuksia runsaan kymmenen vuoden ajalta. Erityisesti
tulosbudjetointiin ja tulosohjaukseen siirtymisen jälkeen
johtokunnan ja sen jäsenten rooli on aiheuttanut
ongelmia monessa suhteessa viraston virkamiesjohtoon nähden.
Johtokuntien tehtäväksi on yleensä annettu
toiminnan yleisen ohjaamisen ja valvonnan ohella päätöksenteko talous-
ja toimintasuunnitelmasta sekä talousarvioehdotuksesta.
Sen sijaan tulosbudjetoinnissa ja -ohjauksessa virkamiesjohdolla
on keskeinen asema; ministeriö tekee tulossopimuksen johdon
kanssa ja seuraa sopimuksen toteutumista muun muassa johdon kanssa
käymiensä keskustelujen avulla. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että johtokuntien lakkauttaminen tulisi
tässä suhteessa selkeyttämään
virastojen ja laitosten toiminnan johtamista, samoin ministeriön ohjauksen
ja valvonnan välittymistä.
Valiokunta toteaa, että ehdotettu muutos poistaa myös
johtokuntamallissa esiintyneet jääviydestä aiheutuneet
ongelmatilanteet. Uudistetun hallintomenettelylain 10 §:n
5 a -kohdan mukaan virkamies on esteellinen, "jos hän kuuluu viraston
tai laitoksen johtokuntaan tai siihen rinnastettavaan toimielimeen
ja kysymys on asiasta, joka liittyy tämän viraston
tai laitoksen ohjaukseen ja valvontaan". Viraston neuvottelukunnan
jäsenenä ministeriön virkamies ei olisi esteellinen.
Valiokunta korostaa kaikkien henkilöstöryhmien
aidon vaikutusmahdollisuuden turvaamista virastojen päätöksenteossa.
Henkilökunnan mahdollisuudella vaikuttaa työhönsä,
työoloihinsa ja viraston toimintaa koskevaan päätöksentekoon
on tutkitusti olennainen vaikutus viraston tuloksellisuuteen ja
henkilöstön työhyvinvointiin.
Valiokunta pitääkin henkilöstöedustuksen
turvaamista tärkeänä.
Ratkaisuvallan käyttöä koskevat
säännökset.
Ehdotettujen lakien mukaan pääjohtaja/ylijohtaja
johtaa virastoa ja määrää työjärjestyksessä viraston
organisaatiosta ja toimintayksiköistä. Suurten
virastojen osalta virastokohtaisessa laissa on lisäksi
organisaation rakennetta ja organisaatioyksikköjä koskevia
säännöksiä. Näiden laitosten
osalta virastokohtaisiin asetuksiin on tarkoitus ottaa myös
ratkaisuvallan käyttöä koskevia yksityiskohtaisia
säännöksiä.
Saadun selvityksen perusteella valiokunta toteaa,
että esitykseen sisältyvät ratkaisuvallan käyttämistä koskevat
säännösehdotukset ovat jossakin määrin
tulkinnanvaraisia siltä osin kuin tarkoituksena on esityksen
yleisperustelujen mukaisesti se, että valtioneuvoston asetuksella rajoitettaisiin
pää- tai ylijohtajan mahdollisuutta delegoida
lain pääsäännön mukaan
hänelle kuuluvaa ratkaisuvaltaa työjärjestyksellä muille virkamiehille.
Valiokunta ehdottaa sääntelyä selkeytettäväksi
tältä osin ottamalla virastokohtaisiin lakeihin
nimenomaiset säännökset, joiden mukaan
valtioneuvoston asetuksella säädetään
asioista, joita ei voida työjärjestyksessä määrätä muun
virkamiehen ratkaistaviksi. Ehdotettu lisäys on otettava
kaikkiin ehdotettuihin lakeihin. Lakiehdotuksiin jo sisältyvät,
samaa asiaa tarkoittavat säännökset
voidaan samalla poistaa.