Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Veroporrastus
Hallituksen esityksen tarkoituksena on veroporrastuksen avulla
varmistaa se, että liikennepolttoaineiden uusiin, ympäristöperusteiset
laatuvaatimukset täyttäviin rikittömiin
polttoainelaatuihin siirrytään kerralla
eikä vaiheittain. Laatudirektiivin edellyttämät
muutokset (2003/17/EY) moottoribensiinin ja dieselöljyn laatuvaatimuksille
vuosien 2005 ja 2009 alusta on saatettu sinänsä voimaan
kansallisesti ns. laatuasetuksen muutoksella (767/2003).
Sen mukaan sekä bensiinin että dieselöljyn
sisältämän rikin sallittu enimmäispitoisuus
on 50 mg/kg vuoden 2005 alusta. Toiminnanharjoittajien
on kuitenkin huolehdittava lisäksi siitä, että rikittömiä eli
enintään 10 mg/kg rikkiä sisältäviä liikennepolttoaineita
on riittävästi saatavilla kaikkialla jakeluasema-alueilla
samasta ajankohdasta eli vuoden 2005 alusta alkaen. Kaiken myytävän
bensiinin ja dieselöljyn on oltava laatuasetuksen
mukaan rikitöntä vuoden 2009 alusta.
Kaikki valiokunnan kuulemat asiantuntijatahot ovat
puoltaneet veroporrastuksen käyttöä, jotta
rikittömiin liikennepolttoaineisiin voitaisiin siirtyä hallituksen
esittämin tavoin kerralla. Näin vältetään
hankala ja kallis vaiheittainen muutos, jossa markkinoilla olisi
rikkipitoisuudeltaan useita erilaatuisia tuotteita.
Veroporrastus on tarkoitus toteuttaa siten, että nykyiset
alempien verokantojen polttoaineiden vaatimukset muutetaan vastaamaan
uusien rikittömien polttoaineiden laatuvaatimuksia. Siten
rikittömien tuotteiden verotasot vastaisivat nykyisten
reformuloidun moottoribensiinin ja rikittömän
dieselöljyn verotasoa. Rikkiä yli 10 mg/kg
sisältävien tuotteiden verotaso olisi 2,65 snt/l
korkeampi. Tämä vastaa nykyistä veroeroa vähärikkisen
ja rikillisen dieselöljylaadun välillä mutta
olisi korkeampi kuin bensiinin nykyinen veroporrastus. Tätä on
perusteltu kuitenkin sillä, että bensiinin veroporrastuksen
perusteisiin lisätään uutena myös
rikittömyysvaatimus. Koska kokemukset nykyisen veroporrastuksen ohjaavasta
vaikutuksesta ovat hyviä, valiokunta pitää ehdotettua
veroporrastuksen toteutustapaa ja tasoa perusteltuna ja riittävän
ohjaavana.
Hallituksen esityksessä on arvioitu, että rikittömien
laatujen valmistus- ja jakelukustannusten nousun vaikutus polttoaineiden
kuluttajahintoihin on alle 1 snt/l. Tämä on
käytännössä häviävä määrä verrattuna öljytuotteiden
markkinahintojen muusta syystä tapahtuviin hinnanvaihteluihin.
Lainmuutoksen kustannusvaikutukset kuluttajille jäävät
siten vähäisiksi. Siirtyminen veroporrastuksen
avulla suoraan rikittömiin tuotteisiin on valiokunnan käsityksen
mukaan myös kuluttajien kannalta edullisin menettelytapa.
Veroporrastuksen käyttöä rikittömiin
tuotteisiin siirtymiseksi on pidetty edellä esitetyin tavoin
hyvänä. Koska menettely on sallittu myös yhteisöoikeuden
näkökulmasta, valiokunta puoltaa hallituksen esitystä siltä osin
kuin siinä on ehdotettu veroporrastusta rikittömälle
ja muun laatuiselle moottoribensiinille ja dieselöljylle.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin erityisesti
kysymys dieselöljyn kokonaisaromaattipitoisuusrajan poistamisen
merkityksestä, moottoripolttoöljyn verokohtelusta sekä lain
voimaantuloajankohdasta. Näitä kysymyksiä on
tarkasteltu tarkemmin jäljempänä yksityiskohtaisissa
perusteluissa. Valiokunta ei kuitenkaan esitä niihin muutoksia
lain voimaantuloajankohtaa lukuun ottamatta.
Tekniset muutokset
Valiokunnalla ei ole huomautettavaa hallituksen esitykseen siltä osin
kuin siinä esitetään säännöksiin
teknisiä tarkennuksia säännösten vanhentuneisuuden,
tarpeettomuuden tai virheellisen viittauksen vuoksi.
Yksityiskohtaiset perustelut
Dieselöljyn kokonaisaromaattipitoisuus
Hallitus ehdottaa, että dieselöljyn kokonaisaromaattipitoisuutta
koskeva 20 tilavuusprosentin enimmäisraja poistetaan verolaista.
Tätä on perusteltu sillä, että vaatimus
poikkeaa laatudirektiivistä, jossa on asetettu raja ainoastaan
dieselöljyn polyaromaattipitoisuudelle. Näitä PAH-yhdisteitä saa
olla dieselöljyssä laatudirektiivin ja laatuasetuksen
mukaan enintään 11 painoprosenttia.
Kansalliset erityisrajoitukset voivat olla kilpailunäkökannalta
ongelmallisia. Tähän näkökohtaan
on viitattu myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa;
verolainsäädännön poikkeamat
yleisistä standardeista muodostavat helposti kilpailun
esteen. Tämä koskee esimerkiksi tuotteita, jotka
täyttävät muut Suomen lainsäädännön
laatuvaatimukset mutta joiden kokonaisaromaattipitoisuus
ylittyy hieman.
Kokonaisaromaattipitoisuusrajan poistamista on toisaalta kritisoitu
sillä, että se saattaa lisätä terveydelle
haitallisten PAH-yhdisteiden määrää.
EU:ssa ollaan myös tarkistamassa laatudirektiiviä ensi
vuonna, ja siinä yhteydessä PAH-raja saattaa tiukentua.
Tähänkään nähden kansallisen
rajan poistamista ei ole pidetty perusteltuna.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä hetkellä ei
ole ajantasaista tutkimustietoa siitä, mikä on
kokonaisaromaattipitoisuuden ja PAH-yhdisteiden välinen
yhteys. Tietoa puuttuu myös siitä, mikä olisi
perusteltu ja oikea raja dieselöljyn PAH-yhdisteille. Sen
vuoksi sitä ei ole ehdotettu myöskään
hallituksen esityksessä.
Käytännössä todelliset polyaromaattipitoisuudet
ovat useissa Euroopan maissa selvästi alle laatudirektiivin,
Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Isossa-Britanniassa keskimäärin
alle 4 painoprosenttia ja Suomessa vähärikkisten
tuotteiden osalta keskimäärin 1,2 painoprosenttia. Ruotsissa,
jossa on voimassa tiukat säädöspohjaiset
rajat, pitoisuudet ovat keskimäärin 0,02 painoprosenttia.
Vaikka polyaromaattipitoisuudet ovat käytännössä huomattavasti
alempia kuin direktiivin sallima enimmäismäärä,
kokonaisaromaattipitoisuusrajaa koskevia säännöksiä ei
ole EU-maissa Ruotsia lukuun ottamatta.
Valiokunta hyväksyy edellä esitetyillä perusteilla
sen, että kokonaisaromaattipitoisuusraja poistetaan laista.
Valiokunnan mielestä on kuitenkin tärkeää,
että tilannetta seurataan polttoaineiden ympäristöperusteisessa
laadunvalvonnassa ja että asiaan puututaan tarpeen vaatiessa.
Valiokunta tukee myös EU-tasolla tapahtuvaa työtä ja
katsoo, että polyaromaattipitoisuusrajoja tulisi kiristää yleisesti
yhteisötasolla. Kun laatudirektiiviä tarkistetaan
ensi vuonna, Suomen tulee valiokunnan mielestä toimia aktiivisesti
ja määrätietoisesti sen eteen, että polyaromaattipitoisuusrajaa
alennetaan olennaisesti nykyisestä. Koska todelliset PAH-pitoisuudet
ovat useissa yhteisön maissa huomattavasti alle sallitun
enimmäismäärän, direktiiviä voitaisiin
tiukentaa olennaisesti nykyisestä. Tavoitteena tulisi olla
viime kädessä niin kansallisella kuin yhteisötasolla
Ruotsin malli, jolla kaikkein haitallisimmat yhdisteet on voitu
poistaa käytännössä kokonaan.
Moottoripolttoöljyn verokohtelu
Hallitus ei esitä muutoksia moottoripolttoöljyn verotukseen.
Se katsoo, ettei rikittömän dieselöljyn
laatuominaisuudet täyttävän moottoripolttoöljyn
käytön edistämiseksi ole tarpeen ottaa käyttöön
veroporrastusta. Moottoripolttoöljyä verotettaisiin
siten kevyenä polttoöljynä, jonka perusvero
säilyisi nykyisellään eli 1,93 snt/l.
Veroetu esimerkiksi rikittömään dieselöljyyn,
jonka perusvero on esityksen mukaan 26,83 snt/l, olisi
siten edelleen lähes 25 senttiä litralta.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin esitetty ympäristöohjaavuuden
ulottamista myös kevyeen polttööljyyn
siten, että rikittömän dieselöljyn
tasoisen moottoripolttoöljyn verotasoa alennettaisiin
2,65 snt/l muun kevyen polttoöljyn tason jäädessä ennalleen. Näin
voitaisiin pienentää työkoneiden ja traktoreiden
aiheuttamia päästöjä ja saavuttaa
samat ympäristöhyödyt kuin liikennepolttoaineiden käytössäkin.
Valiokunta ei pidä moottoripolttoöljyn veroporrastusta
kuitenkaan välttämättömänä ympäristösyistä eikä muutoinkaan
perusteltuna; työkoneissa käytettävän
polttoöljyn laatuvaatimukset tulevat keskusteltaviksi laatudirektiivin
tarkistuksessa ensi vuonna. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
silloin on tarkoitus sopia lopullisesti määräajasta,
jonka kuluessa työkoneissa tulee käyttää laadullisesti
samantasoista polttoainetta kuin tieliikenteessä. Näillä näkymin
on oletettavaa, että työkoneissa vaaditaan viimeistään
vuonna 2009 rikitöntä tai vähärikkistä moottoripolttoöljyä.
Ympäristöministeriön käsityksen
mukaan kansallisen tason muutos ei ole kiireellinen juuri nyt, koska
laatuvaatimukset tasoittuvat noin viiden vuoden kuluessa.
Valiokunta perustelee kantaansa lisäksi myös verojärjestelmän
rakenteeseen, kevyen polttoöljyn ja sähkön
verokohtelun neutraalisuuteen, asian fiskaaliseen merkitykseen sekä sääntelyn teknisiin
vaikeuksiin liittyvillä syillä.
Edellä on jo todettu, että moottoripolttoöljyn verotaso
on jo nyt huomattavasti alhaisempi kuin tieliikenteessä,
esimerkiksi kuorma-autoissa käytettävän
dieselöljyn. Useissa muissa maissa työkoneissa
ja traktoreissa käytettävä polttoaine
verotetaan kuten autoissa käytettävä dieselöljy.
Autoilijoille aiheutuvaa lisäkustannusta rikittömästä polttoaineesta
ei ole esitetty kompensoitavaksi. Valiokunta ei pidä tähän
nähden perusteltuna verotukea yhdelle käyttäjäryhmälle. Koska
rikitöntä dieselöljylaatuista polttoainetta tullaan
kustannussyistä myymään värjättynä eli kevyen
polttoöljyn verokannan mukaan verotettuna moottoripolttoöljykäyttöön,
dieselöljyn ehdotettu veroporrastus tukee siten jo käynnissä ollutta
siirtymistä diesellaatuisen moottoripolttoöljyn
tuloon markkinoille ja käyttöön. Tätä näkökohtaa
ovat puoltaneet myös kaikki öljy-yhtiöt,
eikä moottoripolttoöljyn erillistä veroporrastusta
ole pidetty toivottavana.
Moottoripolttoöljyn ja kevyen lämmitysöljyn valmistuskustannusten
välinen hintaero on valtiovarainministeriön mukaan
1—2 snt/l. Hintaero johtuu tuotteiden erilaisesta
lisäaineistamisesta eli muista seikoista kuin rikkipitoisuuden vähentämisestä.
Pelkän rikkipitoisuuseron aiheuttamia kustannuksia
on siten vaikea arvioida. Koska myös kevyen polttoöljyn
kuluttajahinnat vaihtelevat suuresti, valmistuskustannusten nousu
on marginaalinen seikka hinnanmuodostuksessa. Sen vuoksi ei ole
myöskään takeita siitä, että veronalennus
siirtyisi kuluttajahintoihin.
Kevyttä polttoöljyä ja sähköä on
kohdeltu energiaverotuksessa samalla tavalla. Niiden väliseen
kilpailutilanteeseen ei ole valiokunnan mielestä syytä puuttua
myöskään tässä yhteydessä,
eritoten, kun päästökaupan vaikutukset
energiaverotukseen yleisemmin ovat parhaillaan tutkittavina. Tämän
vuoksi ja koska 4/5 kevyestä polttoöljystä kuluu
lämmityskäytössä, valiokunta
ei ole pitänyt myöskään veronkorotukseen
perustuvaa veroporrastusta tarkoituksenmukaisena.
Moottoripolttoöljyn verotason alennus 2,65 snt/l
vähentäisi valtion verotuottoja valiokunnan saaman
selvityksen mukaan moottoripolttoöljyn nykytasoisen käytön
perusteella noin 14 miljoonalla eurolla. Verotuottomenetys saattaisi
vielä kasvaa, jos moottoripolttoöljyä ryhdyttäisiin
käyttämään laajemmin myös
lämmityksessä.
Moottoripolttoöljyjen veroporrastus olisi teknisesti
hankala toteuttaa mm. siksi, ettei veroporrastuksen kriteeriksi
voitaisi ottaa rikittömyyttä. Öljy-yhtiöt
eivät voi taata sitä, että tuote säilyttää riittävän
alhaisen rikkitason käyttäjäportaassa
maatilojen ja koneyrittäjien omissa tankeissa. Lisäksi
esitetty alennus 2,65 snt/l olisi suurempi kuin kevyen
polttoöljyn perusvero 1,93 snt/l. Lisäveron
määrään puuttuminen olisi puolestaan
ristiriidassa energialähteiden lisäverolle
asetettujen periaatteiden kanssa.
Voimaantulo
Hallitus esittää, että uudet verosäännökset
tulisivat voimaan 1.7.2004 eli puolta vuotta ennen kuin laatuasetuksen
vaatimuksia tulee noudattaa. Näin voidaan varmistaa, että vaatimukset täyttäviä tuotteita
on asianmukaisesti markkinoilla viimeistään 1.1.2005.
Kilpailuvirasto on kiinnittänyt huomiota lain pikaiseen
voimaantuloon ja arvellut sen aiheuttavan ongelmia erityisesti pienille öljy-yhtiöille.
Lain voimaantulo keskellä kesää, lämmitysöljyn
myyntisesongin ulkopuolella on osoittautunut joillekin toiminnanharjoittajille
hankalaksi. Koska lain voimaantulon myöhentämisestä muutamalla
kuukaudella ei ole valiokunnan saaman selvityksen mukaan myöskään
haittaa, valiokunta esittää, että laki
tulisi voimaan 1.9.2004.