Perustelut
Valiokunta pitää hallituksen esitystä perusteltuna
ja puoltaa sen hyväksymistä eräin vähäisin muutoksin,
jotka liittyvät palkkatulon verotustavan valintaoikeuden
ehtoihin.
Esitys nojautuu keskeiseltä osin Euroopan unionin komission
vuonna 1993 antamaan suositukseen rajoitetusti verovelvollisten
eräiden tulojen verottamisesta (94/79/EY).
Suosituksen mukaan rajoitetusti verovelvollisen työtulojen, eläkkeiden
ja muiden samanlaisten hyvitysten verotus ei saa olla tulon lähdevaltiossa
ankarampaa kuin se olisi yleisesti verovelvolliselle. Komission
linjauksilla pyritään viime kädessä takaamaan
työntekijöiden vapaata liikkuvuutta ja eläkeläisten
sijoittautumisoikeutta koskevat Euroopan yhteisön
perustamissopimuksen määräykset. Suosituksen
tarkoituksena on ainoastaan poistaa syrjivä verokohtelu,
ei saattaa rajoitetusti verovelvollisia lähdevaltiossa
asuvia parempaan asemaan.
Komission edellyttämä neutraali verokohtelu perustuu
ajatukselle saattaa samanlaisessa tilanteessa olevat verovelvolliset
tasavertaiseen asemaan keskenään riippumatta heidän
verotuksellisesta statuksestaan. Tämän vuoksi
yhtäläiset verotukselliset edut tulisi myöntää vain
silloin, kun rajoitetusti verovelvollinen saa pääosan —komission
mukaan vähintään 75 prosenttia — verotettavasta
tulostaan lähdevaltiosta. Silloin hänen verotettava
tulonsa asuinvaltiossa ei todennäköisesti enää riittäisi
siellä myönnettäviin vähennyksiin.
Rajoitetusti ja yleisesti verovelvollisten kesken ei siten olisi
siinä tilanteessa enää sellaista objektiivista
eroa, joka oikeuttaisi erilaiseen verokohteluun lähdevaltiossa.
Vastaavasti, jos lähdevaltiosta saadut tulot ovat alle
75 prosenttia kokonaistuloista, rajoitetusti verovelvolliselle ei
ole komission mukaan perusteltua myöntää henkilö-
ja perhekohtaisia vähennyksiä. Komission
näkemykset ovat saaneet tukea Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen 1990- ja 2000-luvulla antamista ratkaisuista, ja
ne on lisäksi omaksuttu useissa Euroopan
maissa, kuten hallituksen esityksestä ilmenee.
Lähdeverolain muutos on tullut ajankohtaiseksi Suomelle
lainsäädännön jälkeenjääneisyyden
vuoksi. Komissio on myös käynnistänyt
rikkomusmenettelyn Suomea vastaan. Hallituksen esityksessä on
todettu tämän vuoksi yksiselitteisesti, ettei
nykyjärjestelmän voimassaoloa voida käytännössä enää jatkaa.
Hallituksen esityksessä omaksutut ratkaisuehdotukset
noudattavat siis pitkälti komission suositusta, Euroopan
yhteisöjen tuomioistuimen ratkaisuperiaatteita ja muissa
maissa omaksuttuja käytäntöjä.
Valiokunta pitää ehdotuksia näistä syistä perusteltuina
ja tasapainoisina. Niissä on otettu rajoitetusti verovelvollisten oikeudet
huomioon tavalla, joka käytännössä poistaa
syrjinnän Suomessa asuviin yleisesti verovelvollisiin
nähden mutta joka ei saata rajoitetusti verovelvollisia
myöskään täällä asuvia parempaan
asemaan. Moniin hankalalta vaikuttaviin säännöksiin
on lisäksi valiokunnan käsityksen mukaan kehitettävissä joustavat
käytännön menettelytavat, jotka helpottavat
esimerkiksi rajoitetusti verovelvollisen ilmoitusvelvollisuutta
tai lähdeverokortin hakemista.
Esitykseen on suhtauduttu lähtökohtaisesti myönteisesti
myös valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Esitetty
kritiikki on koskenut lähinnä rajoitetusti
verovelvollisille ehdotetun verotusmenettelyn valintaoikeuden laajuutta, lähdeveron
tasoa sekä eräitä menettelykysymyksiä.
Valiokunta katsoo, etteivät ehdotukset anna aihetta muutoksiin.
Näkökantoja on käsitelty seuraavassa
tarkemmin.
Valintaoikeus
Verotusmenettelyyn liittyvä valintaoikeus lopullisen
ja kiinteän lähdeverotuksen ja tuloverolakeja
soveltaen toimitetun progressiivisen verotuksen välillä koskee
hallituksen esityksen mukaan vain Suomesta saatua muuta
ansiotuloa kuin eläketuloa, käytännössä siis
lähinnä palkkatuloa. Edellytyksenä on
tällöinkin komission suosituksia myötäillen
se, että henkilön Suomesta saama puhdas ansiotulo
on vähintään 75 prosenttia hänen
kaikista — eli Suomesta ja muualta saaduista — puhtaista
ansiotuloistaan. Valintaoikeus koskee vain ETA-valtiossa asuvia
henkilöitä. Lisäksi edellytetään,
että he esittävät verotustapaa
koskevan vaatimuksen. Suomesta saatu eläketulo verotettaisiin
sen sijaan aina progressiivisen asteikon mukaan ilman valintaoikeutta
ja esimerkiksi siitä riippumatta, minkä suuruinen
eläketulo on tai missä maassa saaja asuu.
Valintaoikeutta on ehdotettu laajennettavaksi valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
niin muun ansiotulon kuin eläketulonkin osalta; muuta ansiotuloa
koskevista prosentuaalisista rajoituksista tulisi eräiden
arvioiden mukaan luopua kokonaan ja eläketulo pitäisi
voida oman valinnan mukaan verottaa myös kiinteän
lähdeveroprosentin mukaan.
Valiokunta ei pidä kumpaakaan ehdotusta perusteltuna,
kun asiaa arvioidaan verovelvollisten yhdenvertaisen kohtelun
näkökulmasta. Olennaista on tarkastella tällöin
rajoitetusti verovelvollisia suhteessa Suomessa yleisesti verovelvollisiin,
kuten komissionkin suosituksessa on tehty. Samanlaisuutta on siis
arvioitava tästä näkökulmasta,
ei rajoitetusti verovelvollisia keskenään vertaillen.
Ehdotukset johtaisivat käytännössä tilanteisiin,
joissa rajoitetusti verovelvollisen ansiotuloja verotettaisiin
tosiasiallisesti lievemmin kuin Suomessa asuvien vastaavia tuloja.
Vaikka tällainen positiivinen syrjintä ei ole
sinänsä kiellettyä eurooppaoikeuden näkökulmasta,
se on vastoin kansallisia yhdenvertaisuusperiaatteita ja vastoin
komission suosituksen keskeistä ajatusta syrjinnän
poistamisesta. Vuosituloihin perustuva verotus ei johtaisi oikeaan
eikä kohtuulliseen lopputulokseen muiden verovelvollisten kannalta
silloin, kun Suomesta saatu palkka- tai muu ansiotulo muodostaa
vain pienen osan henkilön kokonaistuloista. Eläketulon
kiinteä verokatto 35 prosenttia voisi puolestaan kannustaa maastamuuttoon,
mitä ei ole pidetty hallituksen esityksessä eikä valtiovarainministeriön
lausunnossa suotavana. Muutokselle ei ole eläketulojen
osalta myöskään käytännön
tarvetta; pääosa ulkomaille maksettavista eläkkeistä on
niin pieniä, että ne tulisivat olemaan joko kokonaan
verovapaita tai niitä verotettaisiin huomattavasti alle
35 prosentin. Valtiovarainministeriö on arvioinut, että lähdeverotus
muodostuisi progressiivista verotusta hieman edullisemmaksi vasta yli
2 000—3 000 euron kuukausieläketuloilla. Merkittävä verosäästö kohdistuisi
siten näitä huomattavasti suurempiin eläkkeisiin.
Tällaisia eläkkeitä on ministeriön
käsityksen mukaan vain vähäinen osa kaikista
ulkomaille maksettavista eläkkeistä.
Valiokunta pitää kuitenkin aiheellisena tarkentaa
valintaoikeutta koskevaa säännöstä muista
syistä. 1. lakiehdotuksen 13 §:ssä ei
näet edellytetä, että Suomesta saatu
puhdas ansiotulo tulisi myös voida verottaa täällä.
Käytännössä esimerkiksi useat
Suomesta Espanjaan maksettavat eläkkeet verotetaan verosopimuksen
nojalla Espanjassa. Tulot muodostavat yleensä lakiehdotuksessa
vaadittavan vähintään 75 prosentin osuuden
henkilön kaikista puhtaista ansiotuloista. Tällaisissa
tilanteissa henkilön Suomesta saamaa muuta ansiotuloa kuin
eläketuloa voitaisiin verottaa vaadittaessa progressiivisen
asteikon mukaan. Verotus kohdistuisi vain tähän
muuhun ansiotuloon ilman, että Espanjan eläke
vaikuttaisi veropohjaan. Progressio muodostuisi siten vain pienen
tulo-osan perusteella, eikä vastaisi yleisesti verovelvollisten
verotasoa. Valiokunta ei pidä progressiivista
verotusmenettelyä näissä tilanteissa
perusteltuna. Sen vuoksi säännöstä ehdotetaan
tarkennettavaksi siten kuin yksityiskohtaisissa perusteluissa on
esitetty.
Lähdeverotaso
Lähdeverotuksen piiriin jäävistä ansiotuloista ehdotetaan
perittäväksi edelleen lopullinen lähdevero
nykyiseen tapaan. Verokanta olisi niin ikään nykyinen
35 prosenttia, mutta sen vaikutusta lievennettäisiin olennaisesti
kiinteällä ja lähes kaikkia ansiotuloja
koskevalla 510 euron kuukausikohtaisella tai 17 euron päiväkohtaisella
vähennyksellä.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että lähdeverokanta
alennettaisiin 25 tai 30 prosenttiin mm. ammattitaitoisen työvoiman
saannin turvaamiseksi.
Valiokunta ei pidä muutoksia aiheellisina, koska ehdotettu
kiinteä vähennys alentaisi efektiivistä veroastetta
jo tehokkaasti ja tekisi myös lähdeverotuksesta
jossain määrin progressiivisen. Hallituksen esityksessä arvioidaan,
että tosiasiallinen verotaso saataisiin näin
käytännössä samalle tasolle
kuin yleisesti verovelvollisilla. Muutos nykyiseen olisi merkittävä;
tosiasiallinen verotaso olisi vähennyksen jälkeen esimerkiksi
1 000 euron kuukausituloissa noin 17 prosenttia, 2 000
euron tuloissa noin 26 prosenttia ja vielä 4 000
euron tulotasolla noin 30 prosenttia. Tavoitetaso voidaan siis saavuttaa
jo ehdotetuin säännöksin.
Verotusmenettely
Verotusmenettely muuttuu periaatteellisessa mielessä ehkä merkittävimmin
Suomesta saadun eläketulon osalta, kun eläketulo
otetaan ennakkoperinnän ja erikseen toimitettavan lopullisen
verotuksen piiriin. Muutos on kuitenkin eläkkeensaajille
käytännössä ilmeisesti melko vaivaton,
koska verotus toimitetaan pääosin automaattisesti
verohallinnon eläkelaitoksille antamien pidätystietojen
ja eläkelaitoksilta saamien tulotietojen
perusteella. Veroilmoitusmenettelyä on tarkoitus
lisäksi kehittää niin, että veroilmoituslomakkeilla
olisi jo valmiiksi esitäytettynä kaikki verottajan
hallussa olevat tiedot, jotka verovelvollinen sitten tarkistaisi.
Tätä koskeva hallituksen esitys on parhaillaan
eduskunnan käsiteltävänä (HE 91/2005 vp).
Ilmoitusvelvollisuus ei siis aiheuttaisi käytännössä isoa
vaivaa useimmille ulkomailla asuville eläkkeensaajille.
Lisäksi suuri osa eläketuloista jää verotettavan
alarajan alapuolelle eläketulovähennysten
tekemisen jälkeen. Yhden tällaisen merkittävän
ryhmän muodostavat esimerkiksi Ruotsiin maksettavat pienet
kansaneläkkeet.
Valiokunta pitää eläketuloa koskevia
menettelyllisiä ehdotuksia edellä esitetyistä syistä perusteltuina.
Myöskään valiokunnan kuulemilla asiantuntijoilla
ei ole ollut huomautettavaa niihin. Eräänä kehittämisvaihtoehtona
valmisteluvaiheessa esitetty eläketulon lähdeveroprosentin
alennus ei sen sijaan riittäisi yksin takaamaan neutraalia
verokohtelua eikä siis täyttäisi yhteisöoikeuden
vaatimuksia.
Palkka- ja muun ansiotulon kuin eläketulon verotus
on lähtökohtaisesti selkeätä:
Suorituksen maksaja perii suorituksestaan aina lähdeveron
ja vähentää edellä mainitun
kiinteän vähennyksen, jos verovelvollinen esittää lähdeverokortin.
Verotus on lopullinen niiden osalta, joilla ei ole oikeutta vaatia
progressiivista verotusta, ja muiden osalta, jos he eivät
sitä vaadi. Jos progressiivisen verotuksen toimittamisen edellytykset
täyttyvät ja henkilö vaatii tuloon sovellettavaksi
tätä verotustapaa, peritty lähdevero
luetaan ennakonpidätyksen kaltaisena eränä hyväksi.
Asiantuntijakuulemisessa on pidetty lähdeverokortin
esittämisvaatimusta tarpeettomana ja progressiiviseen verotukseen
oikeuttavan tulo-osuuden selvittämistä ongelmallisena.
Keskeisin syy on se, että vertailu voidaan tehdä käytännössä vasta
verovuoden päätyttyä, kun kaikki verovuodelta
kertyneet tulot on selvillä. Muun ansiotulon osalta on
edellytetty lisäksi, että verottaja
tekisi eri verotustapojen kesken edullisuusvertailun.
Verotus toimitettaisiin sitten verovelvolliselle edullisemman
vaihtoehdon mukaan.Valiokunta puoltaa saamansa selvityksen perusteella
hallituksen esityksen linjauksia myös näiltä osin.
Vaatimus lähdeverokortin esittämisestä on syytä suhteuttaa
uuden vähennyksen veroastetta tehokkaasti alentavaan vaikutukseen.
Lisäksi erilaiset pätkä- ja osa-aikatyöt
ovat yleistyneet merkittävästi viime vuosina.
Nykyisin on yhä yleisempää myös
se, että henkilöllä on samanaikaisesti
useita työpaikkoja, joita hän hoitaa esimerkiksi
osa-aikaisesti. Tällöin ainoa käytännön
keino varmistua siitä, ettei vähennystä myönnetä useakertaisena,
on turvautua lähdeverokorttimenettelyyn. Myös
valvonnalliset tarpeet kasvavat kansainvälistymisen myötä. Siihenkin
nähden verotusta merkittävästi keventävät
edut on syytä sitoa asianmukaisiin menettelytapoihin.
Lähdeverokortin edellyttämistä ei
ole pidetty valtiovarainministeriön lausunnossa myöskään hallinnollisesti
kohtuuttoman raskaana; ongelmattomissa tapauksissa kortti voidaan
myöntää puhelimitse tai verkossa saatavana
olevan hakemuksen perusteella. Lisäksi kortin voi hakea
verovelvollisen puolesta myös työnantaja, ja se voidaan
lähettää suoraan työnantajalle.
Progressiivisen verotuksen ehtona olevan 75 prosentin tulo-osuuden
hyväksyttävyyttä on perusteltu edellä yleisesti.
Valtiovarainministeriö on todennut lisäksi, ettei
muunlainen menettely verotuksen perusteiden selvittämiseksi
ole käytännössä mahdollinen.
Komissio on katsonut myös osaltaan, että jäsenvaltio
voi pyytää henkilöä esittämään
tulo-osuutta koskevan selvityksen.
Ehdotetun edullisuusvertailun esteenä on puolestaan
se, ettei verottajalla ole käytettävissään
tarvittavia tietoja rajoitetusti verovelvollisen Suomen
ulkopuolelta saamista tuloista. Valtiovarainministeriö ei
pidä myöskään perusteltuna kerätä tietoja
kaikilta rajoitetusti verovelvollisilta ainoastaan tämän
vertailun tekemiseksi. Valiokunta yhtyy tähän
näkemykseen ja korostaa hyvän hallinnon edellyttämää asianmukaista
tiedottamista muutoksista ja niiden vaikutuksista rajoitetusti verovelvollisten
asemaan.