Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esitys liittyy samaan aikaan käsiteltävänä olevaan
esitykseen tuloverolain muuttamisesta (HE 49/2003 vp).
Nämä esitykset tähtäävät
työn verotuksen keventämiseen ensi vuonna yhteensä noin
775 miljoonalla eurolla. Veronkevennyksistä 355 miljoonaa
euroa kanavoituu veronmaksajille asteikkoon ehdotettujen muutosten
kautta ja loput 420 miljoonaa euroa tulonhankkimisvähennykseen
ja kunnallisverotuksen ansiotulovähennykseen ehdotettujen muutosten
kautta. Veronkevennykset kohdistuvat lähinnä palkka-
ja yrittäjätuloihin, ja ne painottuvat pieni-
ja keskituloisille.
Valiokunta kannattaa hallituksen esitystä ja sen taustalla
olevaa pyrkimystä suunnata veronkevennykset mahdollisuuksien
mukaan työn verotuksen keventämiseen. Linja on
jatkoa 1990-luvun puolivälissä aloitetulle työllisyyttä tukevalle
veropolitiikalle, jossa veroja kevennetään asteittain
kautta linjan.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat huomauttaneet lähinnä siitä,
että ehdotettu inflaatiotarkistus veroasteikkoon on pienempi
kuin yleinen ansiokehitys. Esitetyt kevennykset jyrkentävät
myös jossain määrin progressiota, koska
ne eivät kohdistu tasaisesti kaikille tulotasoille. Lisäksi
eläkkeensaajien asemaan on kiinnitetty huomiota, koska
veronkevennykset kohdistuvat niihin eläkeläisiin,
jotka maksavat valtion tuloveroa. Toisaalta on edellytetty, että veronkevennyksistä
päätettäessä noudatetaan
pidättyvyyttä, jotta julkisen talouden haasteisiin
voidaan vastata jatkossakin riittävän tehokkaasti.
Valiokunta pitää hallituksen esityksessä valittua
linjaa perusteltuna erityisesti siitä syystä, että sillä tuetaan
työllistymistä ja ylläpidetään kulutuskysyntää.
Molemmat tavoitteet ovat tärkeitä niin vallitsevan
hitaan talouskasvun vauhdittamiseksi kuin ikääntymisen
myötä pahenevan työvoimapulan
lieventämiseksi. Valiokunta katsoo tämän
vuoksi, ettei veronkevennyksiä ole syytä pienentää tai
kohdistaa uudelleen muulla tavoin.
Hallitus ei ole esittänyt muutoksia varallisuusveroasteikkoon,
jonka alaraja on pysynyt samana vuodesta 1991. Asteikossa ei ole
otettu siten huomioon mm. inflaatiosta, yleisestä vaurastumisesta
tai verotusarvojen noususta aiheutuvia muutostarpeita. Valiokunta
uudistaa viime vuotisen kannanottonsa siitä, että varallisuusverotuksen
kehittämistarpeet tulee selvittää kokonaisvaltaisesti
verotuksen uudistamistyön yhteydessä. Valiokunta
ei esitä sen vuoksi muutoksia hallituksen esitykseen myöskään
varallisuusveroasteikon osalta.
Käsittelemänsä lakialoitteen suhteen
valiokunta on päätynyt kielteiselle kannalle.