Yleisperustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esitys koskee yksinomaan jäteveron korotusta
kaksivaiheisesti eli vuoden 2003 alusta 23 euroon tonnilta ja vuoden
2005 alusta 30 euroon tonnilta. Muita muutoksia jäteverolakiin
ei esitetä.
Esityksen vaikutuksista on esitetty toisistaan voimakkaasti
poikkeavia näkemyksiä valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
Suurimmat näkemyserot koskevat jäteveron tosiasiallista
ohjausvaikutusta sekä jäteveron piirissä olevia
kaatopaikkoja eli kysymystä yksityisten kaatopaikkojen
asemasta. Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota lisäksi
myös jätteiden käsittelyn kiristyviin
laatuvaatimuksiin ja niiden aiheuttamiin merkittäviin
lisäkustannuksiin lähivuosina. Valiokunta käsittelee
näiltä osin esitettyjä näkökohtia
kootusti edempänä. Valiokunta sivuuttaa sen sijaan
ne asiantuntijakuulemisessa esitetyt vaatimukset, jotka ulottuvat
laajemmalle kuin hallituksen esitys tai LA 111/2002 vp. Näitä ovat
mm. vaatimukset siitä, että jäteverotus
tulee laajentaa koskemaan myös poltettavaa tai maankaatopaikoille
vietävää jätettä.
Ympäristövaliokunta puoltaa esitettyjä veronkorotuksia
omassa lausunnossaan. Se pitää perusteltuna sitä,
että jäteveroa korotetaan ehdotetulla
summalla ja nimenomaan porrastetusti. Ympäristövaliokunta
on esittänyt lisäksi kahta lausumaa, jotka koskevat
teollisuuden kaatopaikkojen ympäristöohjauksen
riittävyyttä sekä valtion osallistumista
jätealan kehittämiseen. Näitä ehdotuksia
on käsitelty tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Yksityiskohtaiset perustelut
Jätevero on osa puhtaasti kansallista ympäristöverotusta.
EU:ssa on jätehuoltoa koskevia merkittäviä säädöksiä,
muttei jäteverotusta koskevia normeja. Jäteverotuksella
pyritään kuitenkin edistämään
myös niitä tavoitteita, joita esimerkiksi yhteisön
jätedirektiivissä on asetettu.
Jäteveron korotus perustuu täysin valtioneuvoston
14.8.2002 hyväksymään tarkistettuun valtakunnalliseen
jätesuunnitelmaan vuoteen 2005 (jäljempänä jätesuunnitelma).
Jätesuunnitelman tarkoituksena on vahvistaa jätealan
ohjauskeinoja niin, että jätteiden syntyä voitaisiin ehkäistä ja
jätteiden hyötykäyttöä lisätä.
Tällä tavoin voitaisiin saavuttaa asetetut jätepoliittiset
tavoitteet sekä lisäksi edistää ilmastostrategiassa
asetettuja päästövähennystavoitteita.
Hallituksen esitys jäteveron korottamisesta vastaa
myös hallitusohjelman tavoitteita siirtää verotuksen
painopistettä työn verotuksesta mm. ympäristöverotukseen.
Korotuksen määrä
Jäteveron tuotto on nykyisin noin 33 miljoonaa euroa
vuodessa. Sen arvellaan nousevan korotusten myötä aluksi
47 miljoonaan euroon ja vuonna 2005 61 miljoonaan euroon.
Korotusten vaikutus kotitalouksille olisi ensi vuonna 1,4 euroa
ja vuonna 2005 noin 1,1 euroa asukasta kohden. Elinkeinoelämän
kustannukset nousisivat vastaavasti ensivaiheessa noin 11 miljoonaa
euroa ja vuonna 2005 lisäksi 9 miljoonaa euroa vuodessa.
Laskelmat lähtevät oletuksesta, ettei veropohjassa
tapahdu muutoksia.
Veronkorotusten aiheuttamasta lisärasituksesta yli
puolet kohdistuu elinkeinoelämän laskelmien mukaan
erilaisiin palvelutoimialoihin ja loput teollisuus- ja rakennusalan
yrityksiin. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on huomautettu
lisäksi siitä, että vero kohdentuu yrityskentässä voimakkaimmin
pk-yrityksiin, jotka joutuvat toimittamaan kaikki kierrätyskelvottomat jätteensä yleisille
kaatopaikoille. Uusien ympäristöverojen, kuten
jäteveron, käyttöönoton on katsottu
merkitsevän epäyhtenäistä kohtelua sekä erikokoisille
yrityksille että eri toimialoille.
Jäteveron määrä vastaisi
vuoden 2005 korotuksen jälkeenkin esimerkiksi Ruotsin jäteveron nykyistä tasoa,
ja se olisi selvästi tai jonkin verran alhaisempi kuin
Norjassa ja Tanskassa tällä hetkellä perittävä vero.
Suora vertailu muihin Pohjoismaihin on kuitenkin joidenkin valiokunnan
kuulemien asiantuntijoiden mukaan sikäli puutteellista,
että siinä ei oteta huomioon kaatopaikoille vietävän
jätteen suhteellista osuutta kaikista jätteistä.
Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa merkittävä osa jätteistä viedään
massapolttolaitoksiin ilman veroa. Yhdyskuntajätteiden
energiakäytössä olevat suuret erot käyvät
ilmi myös ympäristöministeriön
lausunnosta. Sen mukaan Suomessa hyödynnetään
yhdyskuntajätteistä energiana vain 8 prosenttia,
kun osuus Tanskassa on yli 55 prosenttia, Ruotsissa ja Hollannissa
yli 40 prosenttia ja Saksassa noin 25 prosenttia.
Jäteveron asema ohjauskeinona
Jätevero ja sen asteittainen korotus on hyväksytty
keskeiseksi jätehuollon ohjauskeinoksi niin jätesuunnitelmassa
kuin kansallisessa ilmastostrategiassa.
Jätesuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden mukaan
mm. yhdyskunta- ja rakennusjätteiden hyödyntämisastetta
on tarkoitus nostaa vähintään 70 prosenttiin
vuoteen 2005 mennessä. Tällä hetkellä näistä jätteistä ohjautuu
kaatopaikoille valiokunnan saaman selvityksen mukaan noin 60 prosenttia
ja vain noin 40 prosenttia ohjautuu hyötykäyttöön.
Yhdyskunta- ja rakennusjätteet muodostavat pääosan
kaatopaikkajätteistä, joten jätesuunnitelman
tavoite hyötykäytön osuuden lähes
kaksinkertaistamisesta vuoteen 2005 mennessä on valiokunnan
mielestä vaativa. Sen saavuttaminen edellyttää taloudellisten
ohjauskeinojen lisäksi myös niiden erilaisten
tiedollisten keinojen käyttöönottoa,
joita jätesuunnitelmassa on esitetty. Näitä ovat
esimerkiksi riittävän tiedon saanti siitä,
millainen keskinäinen riippuvuus talouskasvulla ja sen
laadulla on syntyvän jätteen määrään
tai mikä on keskeisten ohjauskeinojen vaikuttavuus.
Jätehuollon osuus Suomen kasvihuonekaasujen vähennysvelvoitteesta
on ympäristövaliokunnan lausunnon mukaan noin
1/4. Tämä merkitsee lähes 3,5
miljoonan CO2-ekvivalenttitonnin vähenemää vuositasolla
vuodesta 1990 vuosiin 2008—2012 mennessä, niin
kuin hallituksen esityksessä ja ympäristövaliokunnan
lausunnossa on todettu. Myös tämä tavoite
on valiokunnan mielestä vaativa.
Jäteveron ohjausvaikutus
Valtiovarainvaliokunnan kuulemat ympäristöalan
asiantuntijat ovat pitäneet esitettyjä veronkorotuksia
tarpeellisina ja katsoneet niiden olevan edellytys jäte-
ja ympäristöpoliittisiin tavoitteisiin pääsemiseksi.
Ympäristöministeriön mielestä erityisesti
jätesuunnitelmassa yhdyskunta- ja rakennusjätteiden
käytölle vuoteen 2005 asetettua 70 prosentin hyödyntämistavoitetta
on vaikea saavuttaa, ellei näiden jätteiden kaatopaikoille
sijoittamista tehdä jätteen tuottajille taloudellisesti
vähemmän houkuttelevaksi kuin niiden käyttöä energiana,
biologista hyödyntämistä tai kierrätystä.
Eräiden asiantuntijoiden samoin kuin ympäristövaliokunnan
mielestä suurempikin korotus olisi perusteltu tehokkaan
ohjauksen aikaansaamiseksi.
Teollisuuden ja yritysjärjestöjen edustajien mukaan
jäteveron ohjausvaikutus on jäänyt käytännössä vaatimattomaksi
tai kyseenalaiseksi. Erilaiset hallinnolliset keinot, kuten ympäristölupamenettely
ja tuottajan jätehuoltovastuu ovat valiokunnalle esitettyjen
lausuntojen mukaan vaikutuksiltaan jäteveroa tehokkaampia.
Lausunnoissa on todettu mm., ettei teollisuus toimita enää kohtuullisin
kustannuksin hyödynnettäviä jätteitä kaatopaikoille.
Tämä johtuu tehokkaasta ympäristölupajärjestelmästä.
Yleensä ottaen kaatopaikoille toimitetaan sellaisia teollisuuden
jätteitä, joita on hankala hyödyntää teknisesti.
Teollisuuden esittämän arvion mukaan ohjausvaikutukseen
vaadittaisiin useimmilta yrityksiltä niin korkea jätevero,
että kannattavaan tuotantoon ei olisi mahdollisuutta päästä.
Koska teollisuusyritykset toimittavat jätteitä myös
julkisille kaatopaikoille, pidetään jäteveroa
teollisuudessa vain tuotantokustannuksia nostavana eränä,
joka ei edistä jätteiden hyödyntämistä.
Myös pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta
(YTV) on katsonut, että jäteveron merkitys yhdyskuntien
jätehuollon kehitystä ohjaavana tekijänä on
ollut vähäinen. Jäteverolla ei ole ollut
sen mukaan minkäänlaista havaittavaa vaikutusta
syntyvän jätteen määrään.
Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla veron osuus asiakasmaksuista
on niin pieni, ettei sillä ole kuluttajien käyttäytymistä ohjaavaa
vaikutusta. Vero on vaikuttanut YTV:n mukaan jonkin verran ainoastaan
rakennusjätteen hyödyntämistä lisäävästi.
YTV katsoo, että kiristyvät jätteenkäsittelyvaatimukset
ja kohoavat hinnat tulevat lisäämään
jätteen hyötykäyttöä paljon
enemmän kuin jätevero. Sen mielestä yhdyskuntajätteisiin
kohdistuvalla jäteverolla on käynnistyneessä rakennemuutosvaiheessa
yksinomaan haitallinen vaikutus, koska vero heikentää investointimahdollisuuksia.
Se toteaa yleisesti, että malli jäteverolle on
otettu maista, joissa jätteen käsittely on kehittynyt
huomattavasti pidemmälle kuin Suomessa.
Valtion osallistuminen jätealan kehittämiseen
Jätesuunnitelmassa on jäteveron lisäksi
toisena vahvana taloudellisena ohjauskeinona hyväksytty
valtion osuus jätealan kehittämisessä.
Valtion taloudellista osallistumista on perusteltu ympäristöministeriön
lausunnon mukaan erityisesti sellaisiin tarkoituksiin, joiden järjestämistä ja
rahoitusta jätealan itsensä on vaikea järjestää.
Näitä ovat esimerkiksi alan tieteellinen tutkimus,
opetus, koulutus ja neuvonta sekä myös jätteiden
hyödyntämiseen tähtäävän uuden perusinfrastruktuurin
kehittäminen. Tällä tavoin jäteveron
korotuksen suoran ohjausvaikutuksen rinnalla korostuisi samanaikaisesti myönteinen
taloudellinen ohjaus, joka auttaisi ympäristöministeriön
mukaan ainakin lieventämään jätealan
lähivuosien rakennemuutoksista aiheutuvia ongelmia tai
välttämään nopeassa muutoksessa
helposti syntyviä puutteellisia ratkaisuja.
Jätehuollosta aiheutuvien menojen kattamiseen tarvittavia
määrärahoja on tarkoitus sisällyttää asianomaisten
ministeriöiden tuleviin toiminta- ja taloussuunnitelmiin,
menokehyksiin ja talousarvioihin ensimmäisen kerran vuonna 2004.
Vaikka jätesuunnitelmassa on esitetty arvioita jätealan
kehittämisestä syntyvien kustannusten määristä,
ne eivät liity valtiovarainministeriön mukaan
tähän hallituksen esitykseen, vaan niistä päätetään
erikseen. Myöskään kertyvän
jäteveron tuottoa ei ole ministeriön mukaan korvamerkitty.
Verotuotto käytetään valtion muiden verotuottojen
tapaan yleisiin tarkoituksiin.
Ympäristövaliokunta pitää lausunnossaan
tärkeänä sitä, että jäteveron
korottamiseen liittyvä valtion taloudellisen tuen lisäys
toteutetaan tarkoitetulla tavalla ja tarkoitetussa laajuudessa.
Se esittää sen vuoksi tätä tukevan
lausuman ottamista valtiovarainvaliokunnan mietintöön.
Myös Kuntaliitto on esittänyt, että jos
jäteveroa korotetaan, tulisi samassa yhteydessä tehdä valtion
osallisuutta koskeva periaatekannanotto. Se on perustellut esitystään
sillä, että jäteveron korotusesitys
ajoittuu huonosti, kun otetaan huomioon muut yhdyskuntajätehuollon kustannuspaineet.
Korotus aiheuttaa myös erityistä hankaluutta kuntien
budjettien laadintaan ja luo tarpeen tarkistaa jätemaksutaksoja.
Valtiovarainvaliokunta pitää valtion osallistumista
koskevaa lausumaa edellä esitetyistä syistä perusteltuna.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on korostettu mm. lisääntyvän
jätealan asiantuntemuksen merkitystä jätehuollon kehittämisessä.
Valiokunta esittää jätepoliittisten tavoitteiden
tukemiseksi otettavaa lausumaa.
Jäteveron piirissä olevat kaatopaikat
Jätevero koskee vain yleisiä kaatopaikkoja. Teollisuuden
yksityiset kaatopaikat ovat siten jäteverolain soveltamisalan
ulkopuolella.
Lakialoitteessa LA 111/2002 vp esitetään muun
ohessa, että jätevero ulotetaan koskemaan myös
yksityisiä kaatopaikkoja. Myös eräät
valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat esittäneet samaa.
Lisäksi Kuntaliitto on pitänyt epäjohdonmukaisena
sitä, että jäteveroa peritään
vain yleisiltä kaatopaikoilta. Jäteverosta tulisi
sen mielestä luopua, ellei veroa ryhdytä perimään
myös yksityisiltä kaatopaikoilta. Kuntaliitto
on myös huomauttanut, että Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa
teollisuuden kaatopaikat on vapautettu kokonaan jäteverosta.
Jäteveron alaisten jätteiden osuus on Kuntaliiton
mukaan alle 5 prosenttia jätteiden kokonaismäärästä (t/v).
Valtiovarainministeriö on vastustanut useissa yhteyksissä veron
laajentamista. Se on todennut lausunnossaan, ettei laajasta veropohjasta
ole saatu kovin hyviä kokemuksia eräissä jäsenvaltioissa.
Useat teollisuuden jätelajit tulisi lisäksi ministeriön
mukaan vapauttaa verosta kansainvälisen kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
Vapautusta pidettäisiin puolestaan valtiontukena, jolle olisi
saatava komission hyväksyntä. Komissio ei ole
kuitenkaan antanut pysyviä lupia, mikä on aiheuttanut
epävarmuutta toimialoille. Veropohjan laajentamiseen liittyy
ministeriön mukaan myös puhtaasti hallinnollisia
ja verotuksellisia ongelmia.
Valtiovarainministeriö pitää teollisuuteen kohdistettavia
hallinnollisia keinoja lopputuloksen kannalta tehokkaampina kuin
verotuksellisia keinoja. Se on viitannut tässä mielessä niihin rajoituksiin,
jotka on hyväksytty jätesuunnitelmassa ja jotka
koskevat teollisuuden kaatopaikoille toimitettavaa biohajoavaa jätettä.
Rajoitusten mukaan teollisuuden kaatopaikoille saa sijoittaa vuoden
2005 alusta vain sellaista jätettä, jonka biohajoavasta
osasta 95 prosenttia on erotettu pois muuta käsittelyä tai
hyödyntämistä varten.
Myöskään ympäristövaliokunta
ei pidä veropohjan laajentamista yksityisiin kaatopaikkoihin
enää perusteltuna. Se on arvioinut siten eduskunnan
aikanaan ilmastostrategian käsittelyn yhteydessä esittämää kannanottoa
uudelleen ja todennut, että biohajoavan teollisuusjätteen vähentämiseen
on puututtu muutoin kuin jäteverotuksella.
Ympäristövaliokunta pitää kuitenkin
tarpeellisena selvittää, kohdistuuko teollisuuden
yksityisiin kaatopaikkoihin riittävästi ympäristöperusteista
ohjausta. Se on ehdottanut tätä koskevaa lausumaa.
Valtiovarainvaliokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella,
ettei jäteveroa tule laajentaa koskemaan yksityisiä kaatopaikkoja.
Valiokunta pitää ympäristövaliokunnan
esittämää lausumaa perusteltuna mm. jätesuunnnitelman
toteutumisen kannalta. Valiokunta esittää tätä koskevaa
lausumaa.
Yhteenveto
Jätehuollolle asetetut tavoitteet jätesuunnitelmassa
samoin kuin päästövähennystavoitteet
ilmastostrategiassa ovat edellä esitetyin tavoin varsin
vaativia. Niiden saavuttaminen on kuitenkin valiokunnan mielestä ensiarvoisen
tärkeää.
Vaikka jäteveron vaikutuksista jätehuollon ohjaavuuteen
on esitetty varsin kriittisiä näkemyksiä,
on ilmastostrategiassa todettu kuitenkin yleisesti, että jätehuollon
toimenpiteet ovat kustannustehokkaita.
Valiokunta pitää jäteveroa kannustintyyppisenä ympäristöverona,
jolla on kuitenkin myös vahva fiskaalinen luonne. Jätehuollon
ohjaavuutta voidaan lisätä myös monin
muin keinoin jäteveron lisäksi. Kysymys ei ole
siis poissulkevista vaan toisiaan täydentävistä keinoista
yleisten ympäristöpoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Valiokunta on esittänyt niitä tukeakseen kahta
lausumaa.
Valiokunta pitää jäteveron korotusesitystä esitetyistä syistä ja
myös sen fiskaalinen merkitys huomioon ottaen perusteltuna.
Lakialoite
Käsittelemänsä aloitteen suhteen
valiokunta on asettunut kielteiselle kannalle.