Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana
seuraavin huomautuksin.
Verontilityslakiin ehdotetut yhteisöveron jako-osuuksien
muutokset ovat seurausta niistä vuoden 2002 alusta toteutetuista
toimenpiteistä, joilla pyrittiin lisäämään
kunnallistalouden vakautta. Näistä toimenpiteistä keskeisin
oli päätös luopua kuntien arvonlisäveron
palautusten takaisinperintäjärjestelmästä.
Toimenpidekokonaisuus, johon kuuluivat myös erinäiset
muutokset valtionosuusjärjestelmässä sekä kuntatyönantajan
kansaneläkemaksun alennus vuonna 2002, oli ja on tarkoitettu
kustannusneutraaliksi valtion ja kuntien välillä.
Uusia pysyviä jako-osuuksia on tarkoitus soveltaa ensimmäisen
kerran vuonna 2003, jolloin arvonlisäveron palautusten
takaisinperinnästä luopuminen vaikuttaa täysimääräisesti
koko vuoden.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunta on tarkastellut esitystä kahdesta
eri näkökulmasta: toisaalta kysymyksenä kunnallisen
verotusoikeuden suojasta osana kunnallisen itsehallinnon perustuslainsuojaa ja
toisaalta yleisemmin kunnallisen itsehallinnon kannalta.
Perustuslain turvaaman kunnallisen verotusoikeuden kannalta
keskeistä on se, että kunnilla on tosiasiallinen
verotusoikeus. Verotusoikeudella tulee siten
olla reaalinen merkitys, jotta kunnat voivat päättää itsenäisesti
taloudestaan. Tämä edellytys täyttyy
perustuslakivaliokunnan mielestä ainakin nykyjärjestelmässä.
Perustuslakivaliokunta on pitänyt hallituksen esitystä sen
sijaan ongelmallisena yksittäisten kuntien itsehallinnon
kannalta, koska jako-osuuksien muutosten seuraukset muodostuvat sen
arvion mukaan joillekin kunnille varsin tuntuviksi. Perustuslaissa
turvattu asukkaiden itsehallinto on suojattu kussakin kunnassa.
Perustuslain kannalta ei siten riitä, että asiaa
tarkastellaan valtion ja kuntien välillä kokonaisuuden
tasolla.
Perustuslakivaliokunta käsitteli aikanaan perusoikeusuudistuksen
yhteydessä kuntien mahdollisuuksia huolehtia tehtävistään
(PeVM 25/1994 vp). Se katsoi tuolloin, että samalla
kun kuntien tehtävistä ja velvoitteista säädetään
lailla on myös huolehdittava siitä, että kunnilla
on tosiasialliset edellytykset suoriutua tehtävistään.
Perustuslakivaliokunta katsoo lausunnossaan, että esityksen
suurin valtiosääntöoikeudellinen merkitys
koskee kuntien mahdollisuutta hoitaa niille lain mukaan kuuluvia
tehtäviä erityisesti sosiaalisten ja sivistyksellisten
oikeuksien osalta. Vaikka kunnat voivat reagoida lainsäädännön
muutoksiin kunnallisveroa korottamalla, siihen turvautuminen ei
ole kuitenkaan valiokunnan mielestä sopusoinnussa perusoikeusuudistuksen
eikä ennen pitkää kunnallisen
itsehallinnon kanssa. Perustuslakivaliokunta esittää tämän
vuoksi, että eduskunta vaatisi hallitukselta selvityksen
yksittäisten kuntien taloudellisista mahdollisuuksista
hoitaa niille asetettuja sosiaalisia ja sivistyksellisiä velvoitteita.
Selvityksessä tulisi arvioida myös kunnallisen
itsehallinnon toteutumista ja kunnalla olevien oikeudellisten keinojen
riittävyyttä tilanteissa, joissa kunta katsoo,
että siltä puuttuvat perusoikeusuudistuksessa
tarkoitetut tosiasialliset edellytykset hoitaa tällaisia
tehtäviä.
Perustuslakivaliokunta katsoo kuitenkin, että hallituksen
esityksessä ehdotetut muutokset voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä.
Hallintovaliokunnan lausunto
Hallintovaliokunta on käsitellyt lausunnossaan hallituksen
esityksen ohella myös kuntataloutta yleisesti. Se on viitannut
valtion ja Suomen Kuntaliiton yhteiseen kehitysarvioon, jonka mukaan kuntien
rahoitusasema heikkenee selvästi vuonna 2003 kuluvaan vuoteen
verrattuna. Suuntauksen arvellaan jatkuvan edelleen vuosina 2004— 2006.
Taloudellinen tilanne ilmenee valiokunnan mukaan eri kunnissa
eri tavoin. Vaikka talous on tasapainossa suurella osalla kunnista,
on vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa olevia kuntia eri puolella
maata ja erilaisissa kuntaryhmissä. Hallintovaliokunnan
mukaan on ilmeistä, ettei merkittävä osa
kunnista kykene osoittamaan riittävästi toimenpiteitä talouden
tasapainon saavuttamiseksi ja alijäämän
kattamiseksi. Kaikissa kunnissa ei kyetä myöskään
huolehtimaan lakisääteisistä tehtävistä asianmukaisesti.
Ongelma on kärjistymässä myös
pääkaupunkiseudulla.
Hallintovaliokunta on esittänyt hallituksen esitykseen
liittyen ensinnäkin, että kuntien yhteisövero-osuus
laskettaisiin arvioidun yhteisöveron yhden vuoden tuoton
sijasta kolmelta viimeiseltä verovuodelta toteutuneen yhteisöverotuoton
perusteella. Lisäksi jako-osuuksien perusteena olevissa
laskelmissa tulisi käyttää tuoreimpia
verotustietoja vuodelta 2001 elokuisten arvioiden sijaan, jotteivät
kunnat menetä perusteettomasti tuloja. Valiokunta ei pidä myöskään asianmukaisena
sitä, että budjettiriihessä sovittua
kuntatyönantajan kansaneläkevakuutusmaksun alennusta
käytetään perusteena kuntien yhteisövero-osuuden
alentamiselle 0,50 prosenttiyksikköä.
Hallintovaliokunta pitää valtion osin ennakoimatonta
ja lyhytjänteistä toimintaa hankalana kuntien
vakaan ja pitkäjänteisen taloussuunnittelun kannalta.
Vaikka valtion toimenpiteet ovat voineet olla koko kuntatalouden
kannalta neutraaleja, ne ovat voineet aiheuttaa hallintovaliokunnan
mielestä myös hyvin erilaisia vaikutuksia yksittäisissä kunnissa.
Valiokunta on esittänyt lisäksi näkemyksiä näiden
ongelmien yleisestä ratkaisemisesta vastaisuudessa.
Hallintovaliokunta yhtyy lausunnossaan perustuslakivaliokunnan
esittämiin selvitysehdotuksiin.
Suomen Kuntaliiton lausunto
Suomen Kuntaliitto pitää työnantajan
eläkevakuutusmaksun alennuksen perusteella tehtyä 0,50
prosenttiyksikön leikkausta perusteettomana ja
esittää, että siitä luovuttaisiin.
Se vaatii lisäksi, että verotulotasausten muutoksen
vaikutus lasketaan vuoden 2001 lopullisten verotustietojen perusteella
hallituksen esityksessä käytetyn arvion sijaan
ja että arvonlisäveron palautusten takaisinperintä toteutetaan
vuonna 2003 arvioidun yhteisöverotuoton sijaan kolmelta
viimeiseltä vuodelta toteutuneen yhteisöveron
tuoton mukaisena.
Valtiovarainvaliokunnan kanta
Valtiovarainvaliokunta on käsitellyt kuntatalouden
vakauttamiseen tähdännyttä lainsäädäntökokonaisuutta
omalta osaltaan viime vuonna mm. arvonlisäveron palautusten
takaisinperintää ja kuntien yhteisövero-osuuksien
alentamista koskeneen hallituksen esityksen yhteydessä (VaVM
33/2001 vp — HE 130/2001 vp). Esitys oli
nähtävä valiokunnan mielestä lainsäädäntökokonaisuuden
osana. Valiokunta piti esityksen keskeisimpiä ehdotuksia
perusteltuina mm. siitä syystä, että ne
olivat omiaan vakauttamaan kuntataloutta yleisesti. Sen lisäksi
ne paransivat valiokunnan mielestä myös yksittäisten
kuntien asemaa ja ehkäisivät kuntien välistä taloudellista
eriytymistä. Lainsäädäntötoimilla
pyrittiin parantamaan erityisesti talousvaikeuksissa olevien kuntien
ja kuntaryhmien rahoitustasapainoa.
Arvonlisäveron palautusten takaisinperintää sekä yhteisövero-osuuksien
muutoksia koskeneet esitykset perustuivat Kuntien hankintojen arvonlisävero
-työryhmän ehdotuksiin (valtiovarainministeriön
työryhmämuistioita 2/2001). Työryhmä,
johon kuului edustus myös Suomen Kuntaliitosta, oli mietinnössään
yksimielinen. Esityksen tarkoituksena oli kompensoida takaisinperintäjärjestelmästä
luopumisen
vaikutukset kuntien ja valtion välisessä kustannustenjaossa.
Samalla vähennettäisiin kuntien riippuvuutta suhdanneherkästä yhteisöverotuotosta.
Valiokunta totesi hallituksen esityksen HE 130/2001
vp käsittelyn yhteydessä myös, että verovuodelta
2003 noudatettavat jako-osuudet vahvistetaan kaikilta osin erikseen.
Valiokunnan mielestä nyt käsiteltävänä olevaa
hallituksen esitystä tulee tarkastella edellä olevan
taustatiedon valossa. Valiokunta pitää esityksiä siten
lähtökohtaisesti perusteltuina ja hyväksyttävinä.
Valtiovarainministeriön mielestä valtion ja kuntien
välisiin rahoitussuhteisiin ehdotettuja muutoksia tulisi
tarkastella kokonaisuutena. Vuoden 2003 talousarvioesitykseen liittyvät
valtion toimenpiteet vahvistavat kuntataloutta ministeriön
laskelmien mukaan nettomääräisesti 126
miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna.
Lähtökohtana vuodesta 2003 sovellettavan kuntien
yhteisöveron jako-osuuden määrittelyssä on
ollut 37,25 prosenttia. Sitä alennetaan arvonlisäveron
palautusten takaisinperintäjärjestelmän
uudistamisen vuoksi 14,98 prosenttiyksikköä,
yksittäisten kuntien jakojärjestelmän uudistuksen
vuoksi 2,02 prosenttiyksikköä ja kuntatyönantajan
kansaneläkemaksun alennuksen vuoksi 0,5 prosenttiyksikköä.
Arvonlisäveron palautusten takaisinperinnän vaikutus
yhteisöveron jako-osuuksiin perustuu arvioon palautusten
määrästä ja yhteisöveron tuotosta.
Ministeriön arvion mukaan se olisi tosiasiassa
suurempi kuin hallituksen esityksen mukainen osuus, koska kuntien
saamien arvonlisäveron palautusten määrän
arvioidaan kasvavan ja yhteisöverotuoton alenevan vastaisuudessa.
Kuntatyönantajan kansaneläkemaksun 0,25 prosenttiyksikön
lisäalennus on otettu ministeriön mukaan
huomioon valtio-kuntasuhteessa kustannusneutraalilla tavalla alentamalla
kuntien yhteisöveron jako-osuutta 0,5 prosenttiyksikköä.
Kuntien menot ja tulot vähenevät lisämuutoksen
johdosta yhtä paljon.
Verontilityslain 12 §:n mukainen verotulotasausten
vaikutus puolestaan on arvioitu hallituksen esityksen antamisajankohtana
saatavissa olleiden tietojen mukaan. Lopulliset tiedot saadaan käyttöön
vasta vuodenvaihteessa, jolloin lain muutosten tulisi olla jo sovellettavissa.
Ministeriö katsoo lisäksi, että vaikka
verontilityslain 12 §:ssä on laskentasäännöt
siitä, miten vaikutus lasketaan vuosittain asetusmenettelyssä, pysyväksi
tarkoitettu ratkaisu ei ole välttämättä sidottu
yhden, viimeksi valmistuneen verotuksen tietoihin perustuvaan laskelmaan.
Ministeriön mielestä on muutoinkin syytä ottaa
huomioon se, että yhteisöveron jako-osuuksissa
on kysymys useita vuosia koskevasta ratkaisusta. Se ei pidä realistisena
eikä tarkoituksenmukaisena sitä, että laskennassa
otettaisiin huomioon kolmen viimeisen vuoden toteutuneet verotustiedot
mm. yksittäisten vuosien, kuten verovuoden 2000 poikkeuksellisuuden
vuoksi.
Yhteisövero on osoittautunut valiokunnan mielestä monella
tavalla ongelmalliseksi rahoituslähteeksi kuntien kannalta.
Sen tuotto on erittäin herkkä suhdannevaihteluille
ja siten epävakaa perusta rahoittaa kuntien palvelut
tai kattaa lakisääteiset menot pitkällä tähtäimellä.
Kysymys yhteisöveron oikeasta jakosuhteesta nousee esiin
tavan takaa eikä tunnu saavan tyydyttävää ratkaisua.
Valiokunta katsoo näillä sekä saamiensa
erikoisvaliokuntien lausuntojen perusteella, että valtion
ja kuntien jako-osuudet yhteisöverotuotosta on syytä selvittää jatkossa
perin pohjin. Tähän on viitattu myös
hiljattain jätetyssä ns. Arvelan työryhmän
raportissa (Kilpailukykyiseen verotukseen, valtiovarainministeriön työryhmämuistioita
12/2002).
Koska käsiteltävänä oleva
lakiehdotus on yksi vuoden 2003 budjettilaeista, valiokunta katsoo, ettei
esiin nostettujen ehdotusten tarkoittamia laskentaperusteita tai
lopullisia verotustietoja ole käytännössä mahdollista
ottaa nyt huomioon. Valiokunta esittää sen
vuoksi, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana.
Valiokunta pitää sen sijaan perusteltuna seurata
esityksen vaikutuksia yksittäisiin kuntiin. Valiokunta
ehdottaa tätä koskevaa lausumaa (Valiokunnan
lausumaehdotus).